دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا قرص برنج حتما مرگ آور است؟ | تاثیرات قطعی قرص مرگ آور

خودکشی با قرص برنج : شایع‌ترین نشانه‌های مسمومیت با قرص برنج

آیا قرص برنج حتما مرگ آور است؟ | تاثیرات قطعی قرص مرگ آور
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرص برنج مرگ طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب : شاید اسمش را مرگ نگذاریم هم جوابگو باشد و خودکشی اسم بهتری برای آن باشد. متاسفانه این قرص را به راحتی می توان تهیه کرد و مرگ بر اثر مصرف آن بسیار کوتاه مدت است. در این مطلب راجع به این ماده خطرناک توضیح...

قرص برنج قاتلی که هیچ پادزهری ندارد

آلومینیوم فسفید (به انگلیسی: Aluminium phosphide) که در ایران آنرا با نام قرص برنج می‌شناسند، یک ترکیب شیمیایی است که با فرمول AlP شناخته می‌شود.

قرص برنج، فسفید آمونیوم یا فسفید کلسیم یا روی به وزن سه گرم است. این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.

اثر قرص برنج بر بدن

  • این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.
  • هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.
  • سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.
  • مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.
سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.
  • مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند
  • . این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.
  • در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت.
  • علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد.
  • این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.
  • این قرص به دلیل داشتن ترکیب خطرناکی از فسفیدها در صورت مصرف خوراکی یا بوییدن، توسط انسان موجب ایجاد عوارض حاد گوناگون و در نهایت مرگ سریع و زجرآور می‌شود. به همین دلیل امروزه یکی از عوامل خودکشی خوردن این قرص است.
  • بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشک قانونی تهران در سال ۱۳۹۲ جلالی ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها به سه دلیل افراد ممکن است از این قرص استفاده کنند:

  1. مصرف اشتباه قرص موجود در برنج که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌است.
  2. مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند یا خود قرص برنج هستند.
  3. مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است.


با توجه به پیشرفت‌های حاصله جایگزین‌های کم خطر و مناسبی برای دفع آفات برنج وجود دارد و می‌توان از برنج تراریخته استفاده کرد. از سال ۱۳۹۲ در ایران فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شد و واردات قانونی آن متوقف گردید.

مرگ‌ومیر با قرص برنج در ایران

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد. بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشکی قانونی تهران در سال ۱۳۹۲، ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

میزان تلفات بر اثر AAIPP از ۴۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است.میزان آن ممکن است بسیار بالاتر باشد چون کمتر از ۵٪ مسموم شدگان نهایتاً به مرکز پزشکی منتقل می‌شوند.

از سال ‍۱۹۹۲ که آلومینیوم فسفید به‌طور آزادانه در مغازه‌ها به فروش رسیده موارد مسمومیت عمدی بسیاری از آن در شمال هند دیده شده‌است.در تحقیق بر روی ۵۹۳۳ مرگ غیرطبیعی روی داده در ۲۵ سال گذشته در شمال غرب هند، درصد بالایی از مرگ‌های بر اثر مسمومیت به خاطر آلومینیوم فسفید بوده‌است.

عملکرد سم قرص برنج بر روی بدن انسان

در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت.

خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به خاطر گاز فسفین (که دارای ویژگی سیتوتوکسیتی است) است که باعث جراحات رادیکال آزاد می‌شود که از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند. واکنش آلومینیوم فسفید با آب بدن باعث ایجاد گاز فسفین می‌شود که در زیر بیان شده است:

  • AlP + 3 H2O → Al(OH)3 + PH3, and
  • AlP + 3 HCl → AlCl3 + PH3 (معده)

نشانه‌های مسمومیت و مرگ تدریجی با مصرف قرص برنج

معمولاً پس از چند دقیقه که از ورود آن به معده گذشت ویژگی‌های سمی شروع به کار می‌کنند. پیامد کشنده اصلی آن معمولاً از کار ایستادن سیستم گردش خون است که بر میوکارد اثر مستقیم می‌گذارد و به غده فوق کلیه آسیب می‌رساند. علائم آن با میزان دوز مصرفی و زمان متفاوت است.

ویژگی بارز کلینیکی دیده شده، مقاومت در برابر درمان با دوپامین است نشانه‌های دیگر عبارتند از سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سردرد، حال به هم‌خوردگی، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان است.

اگر نفس کشیدن بیمار به سختی امکان‌پذیر بود ممکن است او به ترتیب دچار ARDS، نارسایی قلب، آریتمی قلب و تشنج شده و سپس به کما برود. نشانه‌های بعدی که نمایان می‌شود در اثر سم بر کبد و کلیه است.

تشخیص مسمومیت AIP، معمولاً با گمان پزشکی یا گزارش خود شخص یا شاهدان صورت می‌پذیرد. در جاهایی که از سم قرص برنج استفاده می‌شود و سابقه خورده شدن آن وجود دارد باید با این مسمومیت همانند مسمومیت با قرص‌های برنج ساخته شده از گیاهان رفتار نشود.در موارد مسمومیت، تست نقره نیترات با بخار رقیق شده معده می‌تواند مثبت باشد.

دلیل و آمار مصرف خوراکی این قرص مرگ آور

داروها عموما اگر بجا مصرف شوند، نجات بخش هستند، اما قرص «برنج» که در ظاهر آفتکش غلات است، مصرف خواسته یا ناخواسته آن مرگی زجرآور را رقم می زند. مرگی که امسال روزی دو قربانی در ایران گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها به سه دلیل افراد ممکن است از این قرص استفاده کنند مصرف اشتباه قرص موجود در برنج که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌است.

مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند . مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است .

همچنین بخوانید:

کشف پادزهر موثر درمان مسمومیت با قرص برنج!

آیا خوردن قرص برنج باعث مرگ می شود؟ عوارض و درمان فوری آن

قرص خطرناک برنج را میشناسید؟

مرگ ۲۳۹ نفر در چهارماهه امسال با قرص برنج - مرگ خاموش قربانی می گیرد ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits