دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد کالری ها در مواد غذایی !
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کالری ها برای بدن لازم اند اما دریافت بیش از حد آن ها باعث چاقی و بیماری ها می‌شود بنابراین باید با فعالیت های مختلف سوزانده شود.

دانستنی هایی درباره کالری


کالری یک واحد اندازه گیری است اما یقیناً نه طول و عرض را اندازه می‌گیرد و نه وزن را. اما سؤال این است که وقتی افراد درباره کالری در غذا صحبت می‌کنند، منظورشان دقیقاً چیست؟ مثلاً وقتی می‌شنویم که یک ماده غذایی حاوی 100 کالری است، آیا می‌توان گفت با خوردن آن چه میزان انرژی در بدن آزاد می‌شود؟


پیشنهاد می‌کنم با این مطلب از مجله دلگرم همراه باشید تا دانستنی های جالبی درباره کالری ها را با شما در میان بگذارم.
بعضی افراد به کالری به چشم یک دشمن نگاه می‌کنند، در حالی که کالری نه تنها برای ما بد نیست بلکه بدن ما برای تأمین انرژی به آن نیاز دارد. اما مصرف بیش از حد کالری به خصوص اگر بر اثر فعالیت های بدنی صرف سوخت و ساز نشود، می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.
غذاها و نوشیدنی ها حاوی کالری هستند. اما بعضی از مواد غذایی مانند کاهو بسیار کم کالری اند به طوری که یک فنجان کاهو کم تر از 10 کالری دارد اما سایر مواد غذایی مانند بادام زمینی حاوی کالری زیادی هستند مثلاً نصف فنجان بادام زمینی حدود 427 کالری دارد.
هر چند که با نگاه کردن به برچسب مواد غذایی بسته بندی شده، می‌توان میزان کالری ها، کربوهیدرات، چربی و پروتئینی را که در آن ها هستند را دانست. اما آیا می‌دانستید که در هر گرم کربوهیدرات، پروتئین و چربی به ترتیب 4، 4 و 9 کالری وجود دارد. بنابراین با داشتن میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات مواد غذایی، به راحتی می‌توانید کل کالری آن را محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر یک وعده چیپس دارای 10 گرم چربی باشد، 90 کالری خواهد داشت.
معمولاً فقط افرادی که گرفتار اضافه وزن هستند به کالری موجود در غذاهایشان بسیار دقت می‌کنند. اما توجه به میزان مصرف کالری در طول روز برای همه حتی بچه ها لازم است. مثلاً محدوده کالری توصیه شده برای بچه مدرسه ای ها حدود 1600 تا 2200 کالری در روز است.
اما هنگامی که بچه ها به سن بلوغ می‌رسند به کالری بیشتری نسبت به قبل احتیاج دارند مثلاً پسرها در سن بلوغ به 2500 تا 3000 کالری در روز نیاز دارند، به خصوص اگر فعالیت بدنی زیادی داشته باشند. علاوه بر این کودکانی که به مشکلات خاص پزشکی دچار هستند، باید کالری بیشتری دریافت کنند، مثلاً کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک باید غذاهای پر کالری مصرف کنند چراکه بدن آنها نمی‌تواند به خوبیِ افراد سالم، مواد مغذی و انرژی حاصل از آن را جذب کند.
اما حقیقت تلخ این است که اگر کالری بیشتر از نیاز بدن دریافت کنیم، کالری اضافی به چربی تبدیل می شود و چربی بیش از حد منجر به مشکلات کوچک و بزرگ در سلامتی ما خواهد شد. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که باید تمام کالری هایی را که از طریق غذاها دریافت می‌کنند را بسوزانند. در حالی که بدن ما برای فعالیت های مختلف، از حفظ ضربان قلب و تنفس ریه ها گرفته، تا فکر کردن و راه رفتن به کالری احتیاج دارد. جالب اینکه میزان کالری که هنگام تماشای تلویزیون سوزانده می‌شود با میزان کالری که موقع خواب می‌سوزد، با هم برابر است. بنابراین اگر می‌خواهیم گرفتار اضافه وزن و مشکلات مرتبط با آن نشویم بهتر است از ساعات تماشای تلویزیون کم کنیم و به فعالیت های ورزشی مشغول شویم.

در همین رابطه همچنین بخوانید:

با این ورزش ها بیشترین کالری را بسوزانید

کنترل کالری می تواند به جلوگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک کند


در این مطلب، دانستنی هایی درباره کالری را با شما در میان گذاشتم. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید. لطفاً نظر خود را درباره این مطلب با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits