دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟!
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟!:واكسن آنفولانزا و عوارض جانبي آن/با دلگرم همراه باشید تا در مورد واکسن آنفولانزا و عوارض احتمالی آن بیشتر بدانید.

واكسن آنفولانزا و عوارض جانبي آن

با دلگرم همراه باشید تا در مورد واکسن آنفولانزا و عوارض احتمالی آن بیشتر بدانید.

آنفولانزا و خطرات آن

آنفولانزا و خطرات آن

واکسن آنفولانزا

با فرا رسیدن فصل سرما، افراد زیادی با مراجعه به پزشک، درخواست تجویز واکسن آنفلوآنزا را دارند. افزایش شیوع آنفولانزادر جامعه، ترس از ابتلاء به انواع خطرناک آن مثل آنفولانزای پرندگان و یا نوع خوکی آن، گرفتاری های ناشی از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا مثل تب، سرفه، ناخوشی، گرفتگی و آب ریزش بینی، گاهی سبب می شود نتوانیم از این دو فصل زیبا لذت ببریم.


هر سال تعداد قابل توجهی از افراد حتی در کشورهای پیشرفته جان خود را در اثر آنفولانزا از دست می دهند. جالب است بدانید این عفونت را نمی توان به سادگی رفع کرد.
اما در مورد این بیماری باورهای اشتباهی در میان مردم شکل گرفته که گاهی از خود بیماری نیز مشکل ساز تر خواهد بود.در این مطلب به برخی از این باور های غلط در مورد بیماری آنفولانزا و واکسن آن اشاره خواهیم کرد.

آنفولانزا و خطرات آن

واكسن آنفولانزا و عوارض جانبي آن


آيا تا به حال راجع به دريافت واكسن آنفولانزا فكر كرده ايد؟ اين واكسن بهترين روش براي پيشگيري از ابتلا به آنفولانزا است و مي تواند مطلوب خاطر همه افراد باشد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نيوز،طبق آمار ارائه شده حدود 5 تا 20 درصد از مردم امريكا سالانه اين واكسن را دريافت مي كنند. بيش از 200 هزار نفر از مردم بيمارستاني مي شوند و بالغ بر 36 هزارنفر مي ميرند. اين آمار ممكن است تمايل افراد را براي دريافت واكسن آنفولانزا كاهش دهد و فوايد آن را تحت الشعاع قرار دهد. اما عجله نكنيد!

آنفولانزا و خطرات آن


بهترين زمان براي دريافت واكسن


به دليل اينكه فصل آنفولانزا از ابتداي مهر ماه شروع مي شود و تا پايان ارديبهشت ماه ادامه مي يابد ، بهترين زمان براي دريافت واكسن ماه مهر و آبان مي باشد. با اين حال مي توان در ماه آذر و حتي ديرتر هم اقدام كرد ، اگر چه اقدام سريعتر مي تواند براي پيشگيري موثرتر باشد.

آنفولانزا و خطرات آن


انواع واكسن آنفولانزا


دو نوع واكسن آنفولانزا براي بچه ها و بزرگسالان موجود مي باشد. نوع اول آمپول آنفولانزاي سنتي است كه حاوي ويروس زنده نيست و باعث آنفولانزا نمي شود. اين واكسن حاوي ويروس غير فعال است كه از طريق آمپول دريافت مي شود. نوع دوم واكسن آنفولانزا به صورت اسپري دماغي است، كه فلو ميست ناميده مي شود. اين واكسن حاوي ويروس ضعيف شده است كه معمولا به جز بعضي موارد ، باعث بيماري آنفولانزا نمي شود. اين نوع واكسن تنها براي افراد غير باردار ، افراد سالم و سن 2 تا 49 سال تجويز مي شود.


نحوه عملكرد واكسن ها

هر دو نوع واكسن باعث توليد آنتي بادي در بدن مي شود . اين آنتي بادي ، پيشگيري لازم را در مقابل ويروس آنفولانزا فراهم مي كند. اين عكس العمل آنتي بادي ممكن است در بعضي افراد ايجاد خستگي و درد ماهيچه اي كند. هر سال ، واكسن آنفولانزا حاوي چند نوع متفاوت از ويروس است. ويروس هايي كه به نظر محققان ممكن است در آن سال تاثير بيشتري داشته باشند. اگر انتخاب اين ويروس ها صحيح باشد مي توان گفت كه واكسن 70 تا 90% در پيشگيري از آنفولانزا براي افراد زير65 سال مفيد است.

آنفولانزا را دست کم نگیرید

باور اشتباه: آنفولانزا یک عفونت ویروسی خفیف است که خطرناک محسوب نمی شود.
واقعیت این است که اگرچه آنفولانزا خطرناک ترین بیماری جهان محسوب نمی شود؛ اما مطمئناً بیماری ساده ای نیست. از آنجا که هر سال 250 الی 500 هزار نفر فرد بالغ در سراسر جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند، اهمیت و جدیت این بیماری مشخص است.
آنفولانزای فصلی برای افراد مسن و کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطر بیشتری دارد. این در حالی است که آنفولانزای فراگیر H1N1 بیشتر برای جوانان خطرناک است.

آنفولانزا و خطرات آن


چه كساني بايد واكسن را دريافت كنند؟


واكسن آنفولانزاي سالانه براي هر فردي كه مي خواهد احتمال ابتلا به بيماري را در خود كاهش دهد پيشنهاد مي شود. با اين حال اين واكسن به خصوص براي افراد مستعد ابتلا به انفولانزا توصيه مي شود. مثل افراد مبتلا به ذات الريه . ساير افراد مستعد ابتلا به آنفولانزا عبارتند از :

  • همه كودكان 6 تا 18 سال
  • افراد 50 سال و بيشتر
  • زناني كه قصد دارند در فصل آنفولانزا باردار شوند
  • افرادي كه در آسايشگاه و بيمارستان هاي خصوصي كار مي كنند

بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبي و ريوي مثل آسم و يا هر بيماري كه سيستم ايمني را ضعيفكرده است.
تميز كارهاي منزل و مراقبين نوزادان زير 6 ماه (نوزادان در اين سن براي دريافت واكسن خيلي جوان هستند)
تمام افرادي كه در تماس با افراد مستعد آنفولانزا هستند مثل كاركنان بيمارستان و ....

آنفولانزا و خطرات آن

بدن هیچکس در مقابل آنفولانزا مصون نیست

باور اشتباه: بیشتر افراد فکر می کنند از آنجا که تاکنون دچار آنفولانزا نشده اند، به طور طبیعی نسبت به این عفونت مصون هستند.

واقعیت این است که گونه های مختلف ویروس آنفولانزا هر سال تغییر می یابند یا جهش می کنند. در نتیجه نمی توان گفت مصونیت گذشته شما باعث می شود در برابر انواع جدید این ویروس در آینده در امان باشید.باورهای اشتباه زیادی در مورد واکسن آنفولانزا وجود دارد؛ واکسنی که بهترین حافظت ممکن در مقابل آنفولانزا محسوب می شود.

آنفولانزا و خطرات آن

واکسن منجر به بروز آنفولانزا نمی شود

باور اشتباه: یکی از باورهای اشتباه رایج که نه علمی و نه مورد تأیید است، این است که خود واکسن منجر به بروز آنفولانزا می شود. این باور اشتباه از روزنامه های کم ارزش و نوشتارهای بی مسئولیت نشئت می گیرد که باعث ایجاد وحشت شده و جامعه را تهدید می کنند.

واقعیت این است که اگرچه در مواردی واکسن منجر به بروز عفونت می شود؛ اما این موضوع تنها در مورد واکسن های زنده صادق است. واکسن آنفولانزا تنها حاوی نمونه های مرده این ویروس است که نمی تواند باعث بروز عفونت شود.

آنفولانزا و خطرات آن

چه كساني نبايد اين واكسن را دريافت كنند؟


طبق گفته مركز پيشگيري و كنترل بيماري اين افراد عبارتند از :

  • همه افرادي كه عكس العمل آلرژيك نسبت به آمپول آنفو لانزا داشته اند.
  • همه كساني كه نسبت به تخم مرغ آلرژي دارند.!
  • افرادي كه 6 هفته بعد از دريافت واكسن آنفولانزا دچار سندرم ژويلاين باره (نوعي بيماري فلجكننده شديد،كه در آن سيستم ايمني بدن به سيستم اعصاب حمله مي كند)شده اند.

آنفولانزا و خطرات آن

موفقیت واکسن آنفولانزا بالاست

باور اشتباه: اگر واکسن هم بزنید، دچار آنفولانزا می شوید.

اگرچه تأثیر واکسن آنفولانزا 100 درصد نیست؛ اما درصد موفقیت بالایی دارد. این واکسن بیشتر برای افراد زیر 65 سال که زندگی سالمی دارند، مؤثر است. در نتیجه تأثیر واکسن عمدتاً به سن و سلامت شخص و گونه ویروس موجود در واکسن بستگی دارد.
واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی کند

باور اشتباه: واکسن آنفولانزا باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

کاملاً برعکس. واکس آنفولانزا در واقع سیستم ایمنی شما را در مقابل ویروس آنفولانزا تقویت می کند و بهبود می بخشد.


واکسن آنفولانزا نه سرماخوردگی !

باور اشتباه: واکسن آنفولانزا شما را نسبت به تمام سرماخوردگی ها مقاوم می کند.

سرماخوردگی و سرفه یا ناراحتی معده و اسهالی که توسط باکتری یا ویروس ایجاد شده، ربطی به آنفولانزا ندارد و واکسن نمی تواند شما را در مقابل آن ها محافظت کند.

از جمله موضوعات دیگری که در مورد واکس آنفولانزا مطرح می شوند و بایستی آن ها را جدی بگیرید، کاربرد واکسن در زنان باردار و افرادی است که دچار حساسیت خاصی هستند.

به هر حال بایستی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و از او بپرسید تزریق واکسن آنفولانزا برای شما مشکلی ایجاد می کند یا خیر.

آنفولانزا و خطرات آن

عوارض واکسن آنفلوآنزا

تزریق واکسن آنفلوآنزا احتمال ابتلا به این بیماری را کم می کند، ولی مثل بیشتر داروها، واکسن آنفلوآنزا در برخی افراد، عوارض جانبی ایجاد می کند. البته در اکثریت افراد این عوارض، کم و ناچیز هستند.

افرادی که واکسن آنفلوآنزا دریافت می کنند، ممکن است دچار ورم و سوزش در محل تزریق، درد عضلانی خفیف و تب ناچیزی گردند. واکسن آنفلوآنزا به ندرت ممکن است باعث ایجاد واکنش های حساسیتی خطرناک شود.

بیشتر اوقات عوارض جانبی، مدت کوتاهی بعد از تزریق ظاهر می شوند و یک تا دو روز ادامه دارند.در کل، فواید واکسن آنفلوآنزا بسیار بیشتر از خطرات آن است و تعداد کمی از افراد دچار عوارض جدّی و خطرناک می شوند. به عبارت دیگر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا منجر به بروز مشکلات تهدیدکننده سلامت انسان می شود.

* هشدارها

1- اگر قبلاً حساسیت شدیدی نسبت به تزریق این واکسن نشان داده اید، یا به تخم مرغ حساسیت دارید، یا اخیراً تب کرده اید، نباید این واکسن را تزریق کنید.

2- بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، اواخر شهریور ماه و ماه های مهر و آبان است.

3- شما می توانید با مراجعه به پزشک و تجویز ایشان، واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه تهیه کنید.

4- از پزشک درباره نحوه تزریق این واکسن و عوارض آن سوال کنید و همچنین وضعیت سلامتی خودتان را به او بگویید.

5- قبل از تزریق واکسن، از عوارض جانبی آن آگاه باشید.

آنفولانزا و خطرات آن

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آرام | ۷ سال پیش
این واکسن واسه ادمای مسن هستش.ادمایی که سیستم دفاعی بدنشون کاملا ضعیفه نه واسه بچه ها.ولسه بچه ها به هیچ وجه نباید تزریق شه عواقب جبران ناپذیری داره
0
0
لاله | ۷ سال پیش
من ۳ساله برا دخترم میزنم و واقعا راضیم هیچ مشکلی براش پیش نیومده و حتی سرمای شدید هم نمیخوره زمستون
0
0
ثمین | ۷ سال پیش
منم پسرم سه سالشه بهش واکسن زدم و الان شدیدا ترسیدم که خدای نکرده اتفاقی براش پیش بیاد چون یه چیزای وحشتناکی در مورد عوارضش شنیدم.چیکار کنم دارم دیوونه میشم تورو خدا راهنماییم کنین
0
0
افرا | ۷ سال پیش
سلام من تقریبا ۲ هفته است که این واکسن رو زدم و پس از ۱۰ روز از زدن این واکسن تمام بدنم پر از کهیر شده است. من از واکسن هدبمعرشز ساخت شرکت ABBOTT استفاده کردم و متاسفانه الان نمی دونم چه کاری باید انجام بدم.
0
0

hits