دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طب آیورودا و تاثیر شگفت انگیز این طب بر سلامت بدن
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
هدف اصلی طب آیورودا این است که به افراد کمک کند تا زندگی طولانی تر، سالم تر و متعادل تری را بدون نیاز به داروهای تجویزی، جراحی های پیچیده و یا درد داشته باشند. در حقیقت، معنی کلمه ایوروادا در سانسکریت چیزی شبیه به “طول عمر بر پایه دانش” و یا “علم...

طب آیورودا چیست ؟

آیورودا یک سیستم ۵۰۰۰ ساله از درمان های طبیعی است که واقعا به مرور زمان آزمایش خود را پس داده اند.

ابتدا در فرهنگ ودایی هند از این روش درمان استفاده می شد.

به همین دلیل بسیاری از افراد از این طب آیورودا به عنوان قدیمی ترین روش درمان یاد می کنند.

طب آیورودا بر این فرض استوار است که سه دوشا وجود دارد:

  1. واتا
  2. پیتا
  3. کافا

یکی دیگر از باورهای اصلی آیورودا این است که بیماری ها از ایجاد بی ثباتی در این سه انرژی ناشی می شود.

در این روش سنتی نوع بدن که بستگی به عواملی مانند ترکیب بدن، سوخت و ساز، هضم و سایر عوامل دارد نیز مهم است.

طبق یک گزارش که در سال ۲۰۱۵ توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ارائه شد، داروهای آیورودا و رژیم غذایی مناسب آیورودا می توانند به درمان بیماری های التهابی، هورمونی، گوارشی و خود ایمنی از جمله موارد زیر کمک کنند:

در طب آیورودا، روش ها و توصیه هایی مانند یوگا و یا مدیتیشن نیز به عنوان یک درمان خانگی برای مشکلات زیر استفاده می شود:

طب آیورودا

روش تاثیر گذاری طب آیورودا روی بدن

یکی از اصول اصلی آیورودا و آنچه که آن را از طب غربی متمایز می کند، این است که به بیولوژیکی فردی و ارتباط کلی ذهن، بدن و روح بیمار توجه می کند.

در طب آیورودا، درمانگر به جای درمان علائم با دارو و نادیده گرفتن مشکلات اساسی، به دنبال یافتن ریشه های بیماری و نحوه ارتباط آن با افکار، باورها و شیوه زندگی فرد است. به عبارت دیگر، “انرژی حیاتی” فرد را دچار تحول می کند.

از آنجایی که مطالعات مختلف تایید کرده اند که اعتقادات مطمئنا توانایی ایجاد تغییر در سلامت فرد را دارند حتی پس از کنترل دارونما، مدل های جدید شروع به تمرکز بیشتر بر روی ذهن و تعامل آن با بدن کرده و به عنوان یک اهرم اولیه برای درمان بیماری ها عمل می کنند.

بر طبق نظر متخصصان طب غربی، کنترل بهتر استرس، یکی از مزایای اصلی طب آیورودا است. ما می دانیم که استرس مزمن می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش سطح استرس با افزایش سطح سلامت، طول عمر، بهبود وزن و شادی عمومی همبستگی دارد. رژیم غذایی سالم تر، استفاده از گیاهان طبیعی، خواب بهتر، ماساژ، یوگا و بهبود تعادل هورمونی نیز به احتمال زیاد در موفقیت طب آیورودا نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

3دوشا (انرژی) اصلی در بدن

درمان گران این روش از رژیم غذایی سالم و متعادل، تغذیه سبک، کاهش استرس و سایر داروهای گیاهی استفاده می کنند تا بتوانند تمام انواع بیماری ها را از بین ببرند. اعتقاد کلی این است که بیماری و درد، ناشی از عدم تعادل بین ۳ انرژی اصلی در بدن است.

طبق نظر متخصصان طب آیورودا، هر کسی از لحاظ تعادل فردی بین این سه نوع انرژی اصلی، با دیگری متفاوت است.

یعنی بسته به شخصیت، هر کسی دارای واتا، پیتا و کاپا مخصوص به خود است، اما معمولا یک یا دو انرژی از این ۳ انرژی در بدن یک فرد خاص غالب است و در نهایت نوع بدن، اشتها، سطح انرژی، خلق و خوی و گرایشات او را مدیریت می کند.

هر دوشا دارای ویژگی های جسمی و احساسی است، بنابراین متخصصان طب آیورودا از سه دوشا استفاده می کنند تا ویژگی های مشترک بدن و شخصیت فرد را توصیف کنند.

بر خلاف رویکرد یکپارچگی که در طب غربی حاکم است و بر اساس آن همه بیماران به یک روش درمان می شوند، در طب آیورودا در هنگام تجویز درمان های جامع، به فردیت توجه می شود.

1. واتا

انرژی واتا مانند باد است. این انرژی در درجه اول مسئولیت تحرک، حرکت، گردش خون، تنفس و دیگر عملکردهای بدن را به عهده دارد. واتا زمانی خلاق و پر انرژی است که در تعادل باشد.

از لحاظ فیزیکی، انواع واتا معمولا در قسمت هایی از بدن که دارای استخوان های کوچکتر هستند و وزنی ندارند یافت می شوند.

افرادی که این انرژی در بدنشان غالب است زیاد سرما می خورند، دارای دستگاه گوارش حساسی هستند و پوست خشک و حساسی دارند.

2. پیتا

پیتا نیروی انرژی است که بیشتر فعالیت های متابولیک مانند هضم، جذب مواد مغذی، دمای بدن و صرف انرژی را کنترل می کند.

پیتا زمانی که متعادل است باعث می شود فرد هوشمند و سخت کوش شود. اما زمانی که از تعادل خارج می شود می تواند عصبانیت به وجود آورد.

افرادی که این انرژی در بدنشان غالب است هیکلی متوسط اما ورزشی و متناسب با وزن و عضلات دارند.

3. کافا

کافا کنترل رشد در بدن را کنترل می کند. این انرژی وظیفه تامین رطوبت سلول ها و اندام ها و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد.

وقتی این انرژی در بدن متعادل است فرد حامی، دوست داشتنی و بخشنده می شود. درست مانند یک مادر. با این حال زمانی که از تعادل خارج می شود فرد را تنبل، حسود و ناامید می کند.

طب آیورودا با کمک به ایجاد تعادل در این ۳ انرژی، (اجازه دادن به غالب شدن یک انرژی و نادیده گرفتن انرژی دیگر) کاهش استرس، رعایت رژیم غذایی سالم، برخورد با تغییر و حفظ روابط، می تواند تاثیر زیادی بر روی بدن داشته باشد.

دو نمونه از مهمترین جنبه های بازسازی تعادل انرژی ها در طب آیورودا عبارتند از:

  • تنظیم ریتم طبیعی بدن
  • هماهنگی سبک زندگی با طبیعت و الگوهای چرخه ای آن. این هماهنگی شامل لذت بردن از سطح فعالیت، انتخاب غذا، خوابیدن و تنظیم آنها با روز، فصول و در بین زنان حتی با چرخه قاعدگی است.

طب آیورودا می تواند به کاهش استرس کمک کند و ریتم شبانه روزی بدن را به نحوی بازسازی کند که هورمون ها بتوانند به کنترل اشتها کمک کنند.

برای کمک به متعادل کردن انرژی ها و تجویز یک رژیم خاص، درمانگر ابتلا سابقه پزشکی بیمار و علائم حیاتی مانند ضربان و رفلکس او را بررسی می کند و پوست و دهان و زبان را معاینه می کند.

همچنین درباره خواب و روابط از بیمار سوالاتی را می پرسد. همه این عوامل به درمانگر کمک می کنند تا اولا انرژی اولیه را تعیین کند، سپس مشخص کند که کدام جنبه های دوشا ممکن است متعادل نباشد.

طب آیورودا و فواید این طب

مزایای طب آیورودا

1. کمک به کاهش استرس و اضطراب

از آنجایی که استرس تقریبا به هم بخش های بدن مرتبط است، در طب آیورودا درمانگر ممکن است تکنیک های مختلفی که به طور طبیعی برای درمان علائم اضطراب و افسردگی، کم کاری کورتیزول و متعادل سازی هورمون های بدن یا «انرژی» مورد نیاز است را مورد استفاده قرار دهد. این تکنیک ها عبارتند از:

  1. مراقبه
  2. یوگا
  3. تمرینات تنفسی
  4. درمان های گیاهی
  5. تجسم یا تکرار عوامل الهام بخش

مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن که جزء یکی از شاخه های طب آیورودا به نام مهاریشی است، به کاهش علائم اضطراب کمک می کند.

پرانایاما، یک سری از تمرینات تنفسی هدفمند است که به آرامش اعصاب کمک کرده و باعث بهبود انرژی، خواب آرام تر و عملکرد هورمونی بهتر می شود. در حالی که یوگا نیز برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است.

در طول چند دهه گذشته تلاش هایی برای کمک به یافتن درمان های غیر دارویی برای کاهش استرس و اضطراب صورت گرفته است.

یوگایی که بر اساس طب آیورودا انجام می شود برای بسیاری از افراد گزینه ساده، کم هزینه و موثری است.

بررسی که بر روی بیش از ۳۵ آزمایش انجام شده در مورد اثرات یوگا، در مرکز پزشکی سنت الیزابت در ماساچوست انجام شد نشان داد که، نتایج حاصل از ۲۵ آزمایش نشان می دهد که علائم و نشانه های استرس و اضطراب، پس از انجام یوگا بهبود چشمگیری دارد.

۱۴ مطالعه نیز بهبود بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی در نشانگرهای مختلف استرس و اضطراب را در بدن نشان دادند.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که یوگا می تواند با ایجاد مکانیزم های عصبی-هورمونی و سرکوب فعالیت های سمپاتیک یا پاسخ “مبارزه یا پرواز” بدن، عملکرد عصبی را بهبود بخشد.

گزارش های متعدد حتی نشان داده اند که یوگا برای سلامت جسمی بیماران سرطانی سودمند است.

2. کاهش فشار خون و کلسترول

چرا آیورودا برای کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است ؟

مطالعات نشان داده اند که رژیم های آیورودا و تکنیک های آرامسازی می توانند فشار خون بالا، التهاب و میزان پلاکت را کاهش دهند و حتی با کاهش ضخامت دیواره های شریانی که به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود، در بزرگسالان سالم و افرادی که دارای شانس ابتلا به بیماری های قلبی هستند ارتباط دارند.

آترواسکلروز بیماری پیش رونده و پیچیده ای است که در آن کلسترول، چربی ها و سایر مواد در قسمت داخلی عروق تجمع پیدا می کنند.

ساختار ایجاد شده بر اثر این تجمع، به نام پلاک شناخته می شود و می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. خوشبختانه، تکنیک های طب آیورودا کلسترول و فشار خون را به طور طبیعی کاهش می دهد.

3. کمک به ریکاوری بدن پس از آسیب دیدگی و بیماری

طب آیورودا با هدف قرار دادن التهاب، که ریشه اکثر بیماری ها است، می تواند به کاهش درد و تورم، بهبود جریان خون و مبارزه با بیماری های التهابی مثل آرتروز و فیبرومیالژیا کمک کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله Clinical Reimatology منتشر شد، دریافت که پس از مقایسه آئورودا کلاسیک، داروی متوترکسات (MTX) و ترکیبی از هر دو مورد در یک کارآزمایی تصادفی دو سو کور، همه گروه هایی که طی ۳۶ هفته از این درمان ها استفاده کردند، در علائم آرتریت روماتوئید بهبودی را شاهد بودند. فقط در گروهی گه از طب آیورودا استفاده کرده بود، اثرات جانبی کمتر بود.

آیورودا به خصوص در پاکسازی بدن با استفاده از گیاهان، چای، غذاهای سالم و استراحت مفید است. بعضی از روش های اسن طب باعث افزایش گردش خون و عملکرد کبد می شوند.

برای مثال، ماساژ پوست با روغن گیاهی یا اسانس های مختلف، برای افزایش جریان خون و کمک به جذب سموم از بدن از طریق پوست کمک می کند.

درمانگران طب آیورودا ممکن است از گیاهان مختلفی مانند ریحان مقدس یا آسوواگنداها برای کاهش کورتیزول استفاده کنند.

4. دارای رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

داروهای آیورودا معمولا حاوی یک رژیم غذایی گیاهی و پر از انواع مختلفی از مواد غذایی سالم هستند.

هرچند رژیم هر فردی به نوع بدن و نیازهای بدن او بستگی دارد، اما رژیم های آیورودا معمولا شامل انواع مختلف سبزیجات، ادویه جات، چای، سبزیجات، چربی های سالم، غذاهای آنتی اکسیدانی و پروتئینی است.

دستورالعمل های عمومی این روش درمان بر روی مصرف غذاهای تازه، گرم و سهل الهضم تأکید می کنند.

البته این دستور العمل به نسبیت، آداب، رسوم و سنت های فردی نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، درمان برای تجویز رژیم غذایی به متغیرهای اجتماعی، جغرافیایی و اقلیمی نیز توجه می کند.

برای افرادی که در مناطق ساحلی و خنک زندگی می کنند مصرف مواد غذایی تخمیر شده توصیه می شود.

غذاهای غنی شده با پروبیوتیک، برای کمک به تنظیم هضم و دمای بدن تجویز می شوند. در مناطقی که سردتر است، برای گرم کردن بدن و ترویج گردش خون، بیشتر مصرف چربی های سالم و غذاهای گرم توصیه می شود.

5. کاهش وزن

در حالی که کاهش سریع وزن ضرورتا هدف اصلی نیست، اما طب آیورودا می تواند به کسانی که وزن اضافی دارند کمک می کند تا با رژیم سالم، کاهش استرس و حتی استفاده از روغن های گیاهی وزن خود را کم کنند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ توسط NutriHealth Systems Center در دهلی نو هند انجام شد، نشان داد که تنظیم رژیم غذایی و تامین نیازهای غذایی بدن، به شرکت کنندگان کمک می کند که به طور موثری وزن خود را کم کنند.

از میان ۲۰۰ نفر، ۲۷٫۵ درصد دارای انرژی غالب واتا، ۴۱٫۵ درصد دارای انرژی غالب پیتا و ۳۱ درصد دارای انرژی غالب کافا بودند. در آغاز، افرادی که انرژی کافا و پیتا در بدنشان غالب بود بیش از افرادی که واتا بودند وزن داشتند.

پس از سه ماه درمان، گروه پیتا بیشترین وزن را از دست داد. کاهش در اندازه تمام بخش های بدن افرادی که پیتا و دافا بودند بیشتر از افراد واتا بود.

6. کاهش التهاب

طب آیورودا بر این فرض استوار است که ترکیبی از رژیم غذایی نامناسب، هضم بد، استراحت یا خواب کم باعث استرس اکسیداتیو و التهاب می شود. این التهاب نتیجه عدم تعادل در متابولیسم یا به عبارت دیگر دوشاها است.

در این روش درمان ترکیبی از درمان های گیاهی و آنتی اکسیدان ها برای ریشه کن کردن رادیکال های آزاد تجویز می کنند، ورزش هایی که شدت کمی دارند اما متابولیسم و ​​گردش خون را افزایش می دهند و ترکیبی از مواد شیمیایی گرفته شده از گیاهان طبیعی نیز در این درمان جای دارد.

با توجه به بسیاری از عوامل، از جمله استرس، عدم تحمل غذایی، اضطراب و کمبود مواد مغذی، بسیاری از افرادی که این روش درمان را امتحان می کنند با کاهش التهاب و افزایش انرژی در بدن مواجه اند.

محققان دریافته اند که یکی از مزایای طب آیورودا اعتقاد بر این است که یک گیاه یا یک داروی خاص به تنهایی نمی تواند عدم تعادل انرژی ها را درمان کند.

بنابراین، در اکثر موارد، درمانگران طب آیورودا ترکیبی از گیاهان یا غذاهای اصلی را برای درمان التهاب توصیه می کنند. مثلا فرمول گیاهی ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه از همین قانون پیروی می کند.

7. ترشح هورمونی

هزاران سال است که برای متعادل نگه داشتن هورمون ها و داشتن بارداری سالم و قاعدگی طبیعی از این درمان استفاده می شود.

مطالعات حتی نشان داده اند که طب آیورودا در درمان ناباروری که به علت PCOS (یک اختلال غدد درون ریز رایج در بین زنان است که، ناشی از مقاومت به انسولین و عدم تعادل هورمونی است) ایجاد می شود موثر است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ توسط موسسه طب بومی در دانشگاه کلمبو در سریلانکا انجام شد نشان داد که استفاده از روغن های مختلف گیاهی برای تراز کردن هورمون ها و کاربرد درمان های گیاهی و تغییر در شیوه زندگی روزانه به مدت ۶ ماه، باعث می شود که ۸۵ درصد از زنان بتوانند بر روی سندرم تخمدان پلی کیستیک غلبه کرده و ۷۵ درصد از آن ها قادر به بارداری طبیعی باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits