دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید دارویی و درمانی گیاه خار مریم
15
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فواید دارویی و درمانی گیاه خار مریم:خواص گیاه خارمریم/با دلگرم همراه باشید تا با فواید گیاه خارمریم بیشتر آشنا شوید.

خواص گیاه خارمریم

با دلگرم همراه باشید تا با فواید گیاه خارمریم بیشتر آشنا شوید.

فواید گیاه خارمریم

فواید گیاه خارمریم

گیاه خار مریم

قرن هاست که برای درمان بیماری های متعددی به کار گرفته می شود این گیاه که بومی خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی است سال هاست که برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.این گیاه در کاهش علایم پیری بسیار موثر است و نقش مهمی در سم زدایی از بدن و به ویژه کبد دارد.

مواد موجود در گیاه ماریتیغال (خار مریم) دارای خواص ضد سرطانی است و می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان ها موثر باشد.فلاونوئید سیلی مارین موجود در خار مریم شامل سیلی بینین،سیلی دیانین، سیلی کریستین است که برای درمان بیماریهای کبدی و صفراوی استفاده شده است.عصاره بذر این گیاه دارویی که به نام سیلی مارین معروف است کبد را در برابر انواع مسمومیت ها از جمله قارچ آمانیتا،استامینوفن و الکل محافظت می کند.

سیلی مارین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در درمان هپاتیت ویروسی و التهابات مجرای صفرا موثر است.اثر ضد سرطانی سیلی مارین روی سلولهای سرطانی پروستات، پوست،سینه،تخمدان،مغز و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به اثبات رسیده است.

سیلی بینین موجود در این گیاه دارای خاصیت ضد سرطانی است و می تواند رشد سلول های سرطانی کبد را در رده های مختلف مهار کند.با توجه به تأثیر گسترده ضد سرطانی این ماده و پائین بودن عوارض جانبی آن می تواند در درمان مبتلایان به سرطان کبد تاثیر گذار باشد.گفتنی است،خار مریم در کاهش کلسترول خون،افزایش سیستم ایمنی بدن،کاهش عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با شیمی درمانی نیز اثرات جالب توجهی دارد.

فواید گیاه خارمریم

فواید خار مریم

فواید گیاه خارمریم

  • خار مریم از ایجاد سنگ صفرا پیش گیری و بیماری را درمان می کند.
  • این گیاه، در مقابله با سرطان پروستات، رحم و سینه موثر است و رشد سلول های سرطانی را نیز

کاهش می دهد.

  • این گیاه اثربخشی داروهای مربوط به شیمی درمانی را نیز افزایش می دهد.
  • مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند را کاهش می دهد.
  • خار مریم، در کاهش میزان کلسترول خون موثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می دهد.
  • در صورت مسمومیت با قارچ که می تواند به کبد آسیب برساند خوردن خارمریم ۱۰ دقیقه پس از مصرف قارچ، اثر سموم را از بین می برد. استعمال عصاره خارمریم در عرض ۴۸ ساعت پس از مسمومیت بر اثر مصرف قارچ مانع از کار افتادن کبد و مرگ حتمی می شود.
  • در ضمن : از خار مریم قرص گیاهی با نام لیور گل 70 و 140 میلی در داروخانه ها موجود است که همراه داروهای تجویزی دیگر توسط پزشک معالج برای درمان بیماریهای کبدی و-جلوگیری از پیشرفت دیابت و کنترل آن به جای اصل گیاه می توان استفاده نمود .
  • مصرف بذر گیاه خا رمریم یا قرص لیورگل دردوران بارداری وشیردهی ضر ر ندارد و برای خارش دوران بارداری کا ربرد ویژه دارد . بهتراست خانمها قرص جلو گیری از حاملگی استفاده نکنند اما در صورت مصرف همراه با بذر خار مریم یا قرص لیور گل میل شود تا عوارض جانبی این قرص ها مانند کبد چرب - چاقی - پرخوری - ریزش مو - خواب آلودگی - سر درد - نا راحتی پوستی - هورمونی و غیره به حد ا قل برسد .

فواید گیاه خارمریم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits