دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی بیماری تیروتوکسیکوز

علت بالا و پایین بودن FT۳ در آزمایش خون 

بررسی بیماری تیروتوکسیکوز
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
FT3 فرم فعال هورمون T3 توتال می باشد و مقادیر افزایش یافته FT3 با تیروتوکسیکوز و جایگزینی بیش از حد هورمون تیروئید در ارتباط است.

تفسیر آزمایش FT3

FT3 فرم فعال هورمون T3 توتال می باشد و مقادیر افزایش یافته FT3 با تیروتوکسیکوز و جایگزینی بیش از حد هورمون تیروئید در ارتباط است. در موارد تیروتوکسیکوز یا T3 توکسیکوز، هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) و سندروم مقاوم محیطی افزایش می یابد و در موارد هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) اولیه و ثانویه و سه ماه سوم بارداری کاهش می یابد. FT3 یک تست حساس برای ارزیابی کم کاری تیروئید نیست.

غده ی تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که میزان سوخت و ساز انرژی بدن را تنظیم می کند. این غده شکلی شبیه پروانه دارد و در جلوی نای قرار گرفته است.غده ی تیروئید، یُد موجود در غذا را جذب کرده و هورمون های T3 و T4 (تری یدوتیرونین و تترایدوتیرونین یا تیروکسین) را می سازد. این هورمون ها در غده مزبور ذخیره شده و به تدریج در مواقع لزوم به داخل خون رها می شوند.

در پُرکاری تیروئید که میزان زیادی هورمون (T3 و T4) در خون وجود دارد، TSH کمتری آزاد می شود و سطح آن در خون کاهش می یابد. البته در مراحل اولیه ی عملکرد نامناسب غده ی تیروئید ممکن است حتی TSH نرمال باشد، ولی معمولاً بعد از چند هفته TSH میزان واقعی هورمون تیروئید را منعکس می کند. معمولاً برای اطمینان، T3 و T4 کل پلاسما و T3 و T4 آزاد در آزمایشات اندازه گیری می شوند.

مقادیر مرجع: 2.2 – 4.0 Pg/ml

سایر نام ها: تری یدوتیرونین آزاد، Free T3, Free Triiodothyronine

خونگیری

کاربردهای بالینی آزمایش FT3

1. آزمون FT3 به عنوان تست سطح دوم یا سوم عملکرد غده تیروئید می باشد و در تأیید بیشتر عارضه پرکاری تیروئید همراه با تستهای T3، T4 و TSH بکار می رود.
2. ارزیابی بالینی بیماران یوتیروئید که دارای یک توزیع تغییر یافته ای از پروتئین های متصل به T3 و T4 دارند.
3. پایش درمان جایگزین هورمون تیروئید.

شرایط نمونه گیری در آزمایش FT3

1. نیاز به ناشتایی نمی باشد.
1. به بیمار تذکر دهید که مصرف قرص های تیروئید را به مدت یک ماه قطع کند.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش FT3

1. مطابق دستورالعمل آزمایشگاه از بیمار نمونه خون وریدی گرفته شود، خون وریدی در لوله با درپوش قرمز رنگ جمع آوری گردد.
2. در صورت استعمال دارو توسط بیمار پیش از انجام ازمایش، شرح حال دارویی بیمار را روی برگه آزمایش بنویسید.
3. سرم جدا شده باید شفاف و عاری از فیبرین ، همولیز و یا لیپمیک باشد.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش FT3

  • همولیز شدید سرم
  • نمونه فاقد برچسب و مشخصات
  • ذوب و فریز مکرر سرم

آزمایش خون

اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش FT3

به طور معمول T3 موجود در گردش خون، بطور محکم به گلوبولین متصل شونده به تیروئید و یا آلبومین اتصال می یابد. تنها 0.3 % از T3 توتال به صورت آزاد یا غیر متصل به پروتئین می باشد. FT3 فرم فعال هورمون T3 توتال می باشد. در پرکاری تیروئید مقادیر T3 (توتال و آزاد) و T4 ( تیروکسین) هردو افزایش می یابد. اما در یک زیر مجموعه کوچکی از پرکاری تیروئید به نام T3 توکسیکوز (مسمومیت T3) فقط T3 افزایش می یابد.

به طور کلی اندازه گیری FT3 ) T3 آزاد) ضروری نمی باشد و اندازه گیری T3 توتال کفایت می کند. با این حال، سطوح FT3 برای ارزیابی بیماران یوتیروئید با یک توزیع تغییر یافته از پروتئینهای متصل شونده (به عنوان مثال در بارداری، dysalbuminemic) ممکن است ضروری باشد. برخی محققین انجام تست FT3 را جهت نظارت بر درمان جایگزین هورمون تیروئید، توصیه می کنند. اگر چه نقش بالینی آن صراحتاً مشخص نشده است.

عوامل مداخله گر آزمایش FT3

در بعضی افراد که در معرض محیط های حیوانی قرار دارند( به عنوان مثال در درمانگاه حیوانات)، ممکن است دارای آنتی بادی ضد آنتی ژنهای حیوانات باشند. این آنتی بادیها ممکن است با آنتی بادیهای میکروزومال تیروئیدی واکنش متقاطع داشته باشند و منجر به نتایج نا معتبر گردند.

  • واکنش تداخلی با داروها همانند تست FT4 می باشد.
  • اسیدهای چرب آزاد در نتایج تست تداخل می نمایند.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

علت کم‌کاری تیروئید چیست + بهترین راه درمان تیروئید کم‌کار

بیماری های تیروئید : علائم، کنترل و درمان آنها

tsh در آزمایش خون نشان دهنده تیروئید پر کار است یا کم کار ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits