دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص هپاتیت B
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
HBeAg آزمایشی است که برای شناسایی، تشخیص و یا پي گيري روند عفونت با ویروس هپاتیت B، یا برای تعیین اینکه آیا واکسن هپاتیت B، سطح دلخواه مصونیت را تولید کرده است، بکار می رود.


تفسیر آزمایش HBeAg


HBeAg آزمایشی است که برای شناسایی، تشخیص و یا پی گیری روند عفونت با ویروس هپاتیت B، یا برای تعیین اینکه آیا واکسن هپاتیت B، سطح دلخواه مصونیت را تولید کرده است، بکار می رود. آزمایش HBeAg همچنین مشخص می کند که آیا فرد علائم عفونت هپاتیت B را دارد یا احتمالا در معرض ویروس هپاتیت B قرار گرفته است یا خیر .علاوه براین اگر فرد واکسن هپاتیت B دریافت کرده است یا فرد در حال درمان HBV است نیز می توان از این آزمایش استفاده کرد.

برخی از دلایل ثانویه برای انجام تست عبارتند از: غربالگری برای عفونت هپاتیت B در جمعیت های در معرض خطر یا در اهداء کنندگان خون، برای تعیین حامل بودن فرد، برای تشخیص عفونت قبلی (مصونیت بعدی) ، و تعیین افزایش مصونیت ناشی از واکسن.

مقادیرطبیعی HBeAg :

  • Negative : <1
  • Weakly Positive :1.1-2.0
  • Positive :>2

نام های دیگر آزمایش: Hepatitis B e antigen
شرایط ناشتایی: شرایط خاصی لازم نیست
نوع نمونه: نمونه خون از ورید بازو

خونگیری

اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش HBeAg

چندین تست مختلف وجود دارد که می توانند برای شناسایی عفونت فعلی یا قبلی HBV مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این آزمایش ها، آنتی بادی های تولید شده در پاسخ به عفونت HBV را شناسایی می کنند؛ برخی از آنها آنتی ژن های ویروسی را شناسایی می کنند، در حالی که بقیه، DNA ویروسی را تشخیص می دهند. آنها را می توان برای غربالگری عفونت در غیاب علائم، برای تعیین حاد یا مزمن بودن عفونت، یا برای پایش عفونت مزمن مورد استفاده قرار داد.

پروتئین آنتی ژن e هپاتیتB )HBeAg) توسط همانندسازی فعالانه ویروس هپاتیت B، تولید و در خون آزاد می شود. بر خلاف آنتی ژن سطحی، آنتی ژن e فقط زمانی که ویروس HBV به طور فعال همانندسازی می کند، در خون یافت می شود. HBeAg اغلب به عنوان نشانگر توانایی بانتشار ویروس به افراد دیگر استفاده می شود. همچنین ممکن است برای پایش درمان مؤثر مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برخی از انواع HBV وجود دارند که آنتی ژن e را نمی سازند. در مناطقی که این گونه از HBV رایج است، آزمایش برای HBeAg خیلی مفید نمی باشد.

علت درخواست تست آزمایش HBeAg

  • تشخیص آلودگی بیماران ناقل ویروس هپاتیت B
  • پایش بر وضعیت عفونت مزمن بیماران آلوده به HBV
  • تشخیص پاسخ عفونت هپاتیت B به درمان با داروهای ضد ویروس (مانند اینترفرون α)

آزمایش


تفسیر نتایج آزمایش HBeAg

HBeAg معمولاً بین هفته های ۴ تا ۱۲ پس از عفونت ظاهر می شود و تنها ۳ تا ۶ هفته بالا باقی می ماند. بر خلاف HBs Ag؛ HBe Ag زمانی در خون تشخیص داده می شود که خود ویروس نیز وجود داشته باشد. سطح HBe Ag با تیتر ویروس ارتباط دارد و به همین خاطر از این تست برای ارزیابی میزان و شدت عفونت استفاده می شود. در صورتی که این آنتی ژن بیش از ۳ ماه در خون بالا باقی بماند؛ بیماری مزمن کبدی محتمل است.

  • از اندازه گیری HBe Ag برای مونیتور کردن و کنترل میزان کارایی درمان HBV نیز استفاده می شود؛ چرا که درمان موفق باعث خواهد شد HBe Ag در خون ناپدید شود ولی HBe Ab همچنان وجود داشته باشد.
  • این تست برای بیماران کمتر از ۲ سال، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و افرادی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده است؛ کارایی مناسبی ندارد.
  • این آزمایش برای غربالگری نمونه های خون بند ناف، اهدا کنندگان خون، پلاسما، و محصولات بافت یا سلول انسان؛ توسط FDA مورد تائید نمی باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

هپاتیت B چیست و از چه راههایی انتقال پیدا میکند ؟

راه های انتقال هپاتیت

همه چیز در مورد هپاتیت سی (Hepatitis C)

separator line




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits