دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری ‌های عفونی فصل بهار
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
موسس مرکز تحقیقات بیماری ‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در سالیان اخیر در طرح برنامه ی گسترش ایمن سازی علیه بیماری‌ های عفونی، کودکان ایرانی علیه سرخک، سرخجه و...

موسس مرکز تحقیقات بیماری ‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در سالیان اخیر در طرح برنامه ی گسترش ایمن سازی علیه بیماری‌ های عفونی، کودکان ایرانی علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می‌ شوند، این سه بیماری ویروسی و نیز آبله مرغان را از بیماری‌ های عفونی فصل بهار برشمرد و افزود: در ایران برای آبله مرغان واکسنی وجود ندارد.
بیماری ‌های عفونی فصل بهار

بیماری ‌های عفونی فصل بهار

دکتر مسعود مردانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، با بیان این که با ارتقای سطح بهداشت ایرانیان طی سالیان اخیر کمتر شاهد بروز آبله مرغان در کودکان هستیم، اظهار کرد: از این رو امروزه دیگر آبله مرغان از بیماری‌ های دوران کودکی نیست و به بیماری ‌های دوران بزرگسالی تبدیل شده است.

وی با بیان این که هم ‌اکنون آبله مرغان در دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر تظاهر پیدا می ‌کند، افزود: یک ‌بار ابتلا به این بیماری، ایمنی تا پایان عمر را به همراه دارد.

بیماری ‌های عفونی فصل بهار

این متخصص بیماری ‌های عفونی با اشاره به تولید واکسن آبله مرغان درکشورهای غربی، زمان تجویز آن را یک سالگی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌ رسد تزریق یک ‌باره واکسن سرخک و سرخجه هم، ایمنی تا پایان عمر را به همراه داشته باشد؛ اما امروزه در کشورهای اروپای غربی با 20 سال سابقه ی تزریق واکسن سرخجه و سرخک، موارد جدیدی از این بیماری‌ ها گزارش شده است. بنابراین در کشورهای پیشرفته تزریق دوز یادآور آن توصیه می‌ شود.
دکتر مردانی با بیان این که در سال 84 در یک برنامه ی ملی، شمار فراوانی از زنان و کودکان علیه بیماری سرخک و سرخجه واکسینه و هم اکنون واکسیناسیون علیه این دو بیماری‌ ویروسی و اوریون جزو برنامه واکسیناسیون کشوری است، افزود: اوریون بیماری حاد تنفسی ویروسی است که عمدتا غدد بزاقی بناگوشی را گرفتار می ‌کند.

وی ادامه داد: این افراد حین صرف غذاهای تند، ‌ترش و شور به درد شدید بخش داخلی گونه‌ ها دچار شده و گونه‌ ها متورم می‌ شوند.

موسس مرکز تحقیقات بیماری‌ های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گرفتاری دو طرفه بیضه در پسران و تخریب بیش از نیمی از نسج بیضه در بیماری اوریون می‌ تواند به ناباروری مردان (آزواسپرمی) منجر شود، گفت: گرفتاری تخمدان زنان هم نازایی را در پی دارد.

مردانی با بیان این که 90 درصد بیماران بدون هرگونه عارضه بهبود می ‌یابند،‌ افزود: درمان این بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و علایم بیماری با داروهای تب ‌بر و ضد التهابی تخفیف می ‌یابد.

وی، پانکراتیت، گرفتاری سیستم اعصاب مرکزی (CNS)، مننژیت، آنسفالیت، مننگوآنسفالیت با علایم سردرد، تب و استفراغ را از عوارض بیماری ویروسی اوریون برشمرد و یادآور شد: در ایران واکسن سه گانه MMR (سرخک، اوریون و سرخجه) بعد از یک‌ سالگی تجویز می‌ شود.

نتایج پژوهشی که به سرپرستی گروهی از محققان کانادایی تکمیل شده نشان می دهد که خطر وقوع بیش از نود درصد انواع سکته با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی افراد قابل پیشگیری است

در این پژوهش تاکید شده است که سکته در افراد مبتلا به فشار خون بالا و ٩ فاکتور خطرناک دیگر ارتباط دارند.

دکتر مارتین جی اودانل و دکتر سلیم یوسف، پژوهشگران دانشگاه مک مستر در شهر هامیلتون در استان انتاریو در کانادا و همکاران آن ها، از ماه مارس سال ٢٠٠٧ تا ماه آوریل سال ٢٠٠٧، اطلاعات سه هزار بیمار که سکته کرده بودند و داده های مربوط به سه هزار فرد در رده سنی و جنسی مشابه که سکته نکرده بودند را در ٢٢ کشور توسعه یافته و کشور درحال توسعه تحلیل کردند.

نویسندگان این مقاله تحقیقی نتیجه گیری کرده اند: « یافته های ما حاکی از آن است که نود درصد موارد وقوع سکته با ده فاکتور خطرناک ارتباط دارند. اقداماتی همچون کاهش استعمال دخانیات، کنترل فشار خون و افزایش فعالیت های فیزیکی و یک رژیم غذایی سالم می توانند احتمال وقوع سکته را تا سطح قابل توجهی کاهش دهند.»

در این پژوهش تاکید شده است که فشار خون بالا مهمترین عامل سکته است که در مقایسه با افرادی که پیشینه فشار خون بالا ندارند، خطر وقوع سکته را ٢̷٦٤ بار افزایش می دهد.

دکتر آنتوان حکیم، مدیرعلمی و سرپرست اجرایی «شبکه مرکز سکته کانادا» در اتاوا که بخشی از هزینه این پژوهش را متقبل شده، فشار خون بالا را یک قاتل خاموش نامیده که برای درمان آن گزینه های متعددی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرده است طی ده سال گذشته شیوع فشار خون بالا بین نسل جوان و افراد زیر سن ٣٤ سال در کانادا به سه برابر افزایش یافته است.

پژوهشگران کانادایی ترک استعمال دخانیات و مصرف بیشتر ماهی و میوه را از مهمترین عواملی نامیده اند که از وقوع انواع سکته پیشگیری خواهند کرد.

این مقاله تحقیقی که روز ١٨ ژوئن در نشریه پزشکی « لانست » منتشر شده اطلاعات مهمی همچون فاکتورهایی که احتمال وقوع سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهند را در اختیار پزشکان و پژوهشگران علم پزشکی قرار داده است.

آن ها تاکید کرده اند فشار خون بالا، مهمترین فاکتور خطرناک وقوع سکته مغزی و چربی خون مهمترین عامل حمله های قلبی هستند.

هزینه تکمیل این پژوهش جامع از سوی « موسسه تحقیقاتی بهداشتی کانادا »، « بنیاد قلب و سکته کانادا »، « جایزه قلب و عروق فایزر » و چند مرکز پژوهشی دیگر کشور فراهم شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits