دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با بیماری کراتوز سبورئیک و علائم آن
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
 کراتوز سبورئیک یک زائده پوستی شایع است که ممکن است آزار دهنده به نظر برسند زیرا ممکن است مانند یک زگیل، زائده پوستی پیش سرطانی (اکتینیک کراتوز) یا سرطان پوست باشند. علیرغم ظاهرشان، کراتوزهای سبورئیک بی ضرر هستند.

کراتوز سبورئیک چیست؟

کراتوز سبورئیک یک زائده پوستی شایع است که ممکن است آزار دهنده به نظر برسند زیرا ممکن است مانند یک زگیل، زائده پوستی پیش سرطانی (اکتینیک کراتوز) یا سرطان پوست باشند. علیرغم ظاهرشان، کراتوزهای سبورئیک بی ضرر هستند.

اکثر افراد در زمان میانسالی یا پیری به این زائده ها دچار می شوند. از آنجایی که آنها در سنین بالا شروع می شوند و می توانند ظاهر زگیل مانند داشته باشند، کراتوز های سبورئیک اغلب به نام "زگیل پیری" نامیده می شوند. شما می توانید این زائده بی ضرر را در هر نقطه از پوست پیدا کنید، به جز کف دست و پاها. اغلب اوقات آنها را در قفسه سینه، پشت، سر و گردن مشاهده می کنید.کراتوز سبورئیک مسری نیست.

کراتوز سبورئیک معمولا به صورت توده های روشن، سیاه یا قهوه ای ظاهر می شود که روی صورت، قفسه سینه، شانه ها و یا کمر دیده می شوند. این توده ها ظاهری موم مانند، فلس دار و کمی برجسته دارند. سبورئیک کراتوز سرطانی نیست و تصور نمی شود که قرار گرفتن در آفتاب در ایجاد کراتوز سبورئیک نقش داشته باشد اما این بیماری ظاهرا شبیه سرطان پوست می باشد. کراتوز سبورئیک معمولا بی درد است و به درمان نیازی ندارد. اگر ظاهر کراتوز سبورئیک شما را آزار دهد و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد در آن صورت می توانید برای برداشت آن اقدام کنید.

علائم کراتوز سبورئیک

بیماری کراتوز سبورئیک معمولا ظاهری مومی شکل و یا شبیه به زگیل دارد. کراتوز سبورئیک معمولا در صورت، قفسه سینه، شانه ها و یا پشت بدن ظاهر می شوند. شما ممکن است یک توده داشته باشید یا ممکن است دسته ای از توده ها در کنار هم قرار داشته باشد.

  • کراتوز سبورئیک به لحاظ رنگ مختلف می باشد (روشن، قهوه ای یا سیاه).
  • توده ها شکل گرد و یا بیضی دارند.
  • مسطح یا کمی برآمده با سطحی فلس دار می باشند.
  • به لحاظ اندازه می تواند بسیار کوچک و یا بیش از یک اینچ (معادل 2.5 سانتی متر) باشند.
  • ممکن است با خارش همراه باشند.

بیماری کراتوز سبورئیک معمولا دردناک نیست اما می تواند بسته به اندازه و یا موقعیتی که دارد سبب آزار فرد شود. باید مراقب باشید تا توده های کراتوز سبورئیک را خراش و یا مالش ندهید زیرا خونریزی، تورم و در برخی موارد عفونت را به همراه دارد.

بیماری

چه زمان باید به پزشک برای تشخیص کراتوز سبورئیک

  • اگر توده ها در زمان کوتاهی رشد کنند.
  • اگر توده ها در تماس با لباس تحریک شده و یا دچار خونریزی شوند.
  • اگر تغییرات مشکوکی مانند زخم ایجاد شود. اگر توده ها سریع رشد کرده دچار خونریزی شوند و بهبود نیابند ممکن است علامتی از سرطان باشند.

علت بیماری کراتوز سبورئیک

علت دقیق کراتوز سبورئیک مشخص نیست. با افزایش سن احتمال بروز بیماری کراتوز سبورئیک وجود دارد. این ضایعات مسری نیستند. ممکن است وراثت در ایجاد کراتوز سبورئیک نقش داشته باشد.

فاکتورهای خطر در بیماری کراتوز سبورئیک

شما می توانید در هر سنی دچار کراتوز سبورئیک شوید اما در سنین بالای 50 سال احتمال ایجاد کراتوز سبورئیک وجود دارد. سابقه خانوادگی در ایجاد بیماری کراتوز می تواند دخالت داشته باشد.

تشخیص کراتوز سبورئیک

پزشک با معاینه توده های مشکوک کراتوز سبورئیک را تشخیص می دهد. هم چنین ممکن است برای بررسی نمونه زیر میکروسکوپ پزشک بخشی از بافت را نمونه برداری کند.

کراتوز

مراجعه به پزشک جهت درمان کراتوز سبورئیک

شما احتمالا به پزشک خانواده مراجعه خواهید کرد. در برخی موارد ممکن است به متخصص پوست یا درماتولوژیست ارجاع داده شوید. از آن جایی که زمان ملاقات با پزشک کوتاه است بهتر است آمادگی لازم برای ملاقات با پزشک را داشته باشید. در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای ملاقات با پزشک آماده می کند.

برای بیماری کراتوز سبورئیک برخی سوالات پایه ای که می توانید از پزشک بپرسید عبارت است از:

  • چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟
  • آیا این ضایعات به طور خود به خود از بین می روند؟
  • باید مراقب چه تغییرات مشکوکی در پوستم باشم؟

فراموش نکنید که می توانید با پزشک خود راحت باشید و هر سوال احتمالی و نگرانی که در مورد کراتوز سبورئیک دارید را با پزشک مطرح سازید. پزشک نیز احتمالا سوالاتی را از شما خواهد پرسید. برخی سوالات احتمالی پزشک در مورد بیماری کراتوز عبارت است از:

  • چه زمانی برای اولین بار متوجه این ضایعات پوستی شدید؟
  • آیا این توده ها تکثیر شده اند؟
  • آیا متوجه هر گونه تغییری در پوست خود شده اید؟
  • آیا این شرایط شما را آزار می دهد؟
  • آیا سایر اعضای خانواده شما نیز به کراتوز سبورئیک دچارند؟

درمان بیماری کراتوز سبورئیک

درمان کراتوز سبورئیک معمولا الزامی ندارد. در صورتی که ضایعات کراتوز سبورئیک شما را آزار دهد و یا برای مثال به هنگام لباس پوشیدن منجر به خونریزی شود، می توانید به جهت درمان کراتوز و برداشت ضایعات اقدام کنید.

پزشک به منظور برداشتن ضایعات پوستی ناشی از کراتوز سبورئیک ممکن است روش های زیر را در نظر داشته باشد:

فریز کردن با استفاده از نیتروژن مایع (کرایوسرجری یا cryosurgery): کرایوسرجری روشی موثر برای برداشت کراتوز سبورئیک می باشد. این روش همیشه روی ضایعات برجسته عمل نمی کند و ممکن است پوست ناحیه تحت درمان را کمی روشن کند.

ایجاد خراش در سطح پوست با استفاده از ابزاری مخصوص (کورتاژ): برخی اوقات کورتاژ همراه با کرایوسرجری انجام می شود تا توده های مسطح و نازک درمان شوند. این روش ممکن است با الکتروکوتر انجام شود.

سوزاندن با استفاده از جریان الکتریکی (الکتروکوتر): الکتروکوتر می تواند در برداشت ضایعات و درمان کراتوز سبورئیک موثر باشد. این روش می تواند به تنهایی و یا با کورتاژ انجام شود. الکتروکوتر اگر به درستی انجام نشود می تواند اسکارهایی را بر جای بگذارد.

تبخیر توده با استفاده از لیزر: انواع مختلفی از درمان های لیزری وجود دارد که می تواند در درمان کراتوز نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری پوستی پمفیگوس چیست؟

انواع بیماریهای پوستی | همه چیز درباره اختلالات پوستی متداول

علت پسوریازیس (صدفک) بیماری پوستی مزمن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits