دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
الودینیا یا احساس درد بر اثر تحریک غیر دردناک

علت ایجاد الودینیا ( احساس درد ) در بدن چیست؟

الودینیا یا احساس درد بر اثر تحریک غیر دردناک
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
الودینیا : سر درد ها می توانند اعصاب شما را آنقدر حساس کنند که حتی یک لمس ساده نیز برای شما دردناک باشد

مهمترین دلایل ایجاد الودینیا چیست؟

مردم مبتلاء به الودینیا در مواجهه با محرک‌های غیر دردناک دچار احساس درد می‎شوند. برای مثال، فرد ممکن است بر اثر تماسی خفیف یا در زمان شانه کردن موهایش احساس درد کند. الودینیا می‎تواند به عنوان علامت چند اختلال عصبی مختلف یا به شکل خود به خود بروز کند.

الودینیا با تشدید پاسخ به محرک‎های دردناک یکی نیست.برخی از مردم ممکن است بر اثر عوامل کوچک مثل بریدگی کاغذ دچار احساس درد شدید شوند. احساس شدید درد یا بیش‌حساس بودن به درد خفیف هیپرآلژزیا ( هیپرآلژزی ) نامیده می‎شود.به هر حال، مردم دچار الودینیا در برابر چیزی احساس درد می‎کنند که به طور معمول فاقد درد است.درد یکی از ساز و کارهای محافظتی بدن به شمار می‎رود. درد به فرد می‌گوید که انجام کاری را که برای بدن مضر است متوقف کند.

برای مثال، پاسخ درد باعث می‎شود تا شخص دست خود را از اجاق داغ کنار بکشد و از بروز سوختگی شدید پیشگیری کند. اما مردم دچار الودینیا به احساس درد می‎رسند حتی با وجودی که هیچ چیز مسبب درد وجود ندارد.علامت اصلی الودینیا درد ناشی از محرک غیر دردناک است.

برخی از مردم مبتلاء به الودینیا ممکن است حتی از کشیده شدن چند تار مو بر روی پوستشان دچار درد شدید شوند.علایم ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد. بعضی از مردم در مقابل آنچه دیگران را دچار حس کسالت یا دردی خفیف می‎کند به حس دردی سوزان دچار می‎شوند.

الودینیا می‎تواند باعث محدودیت دامنه فعالیت شخص شده و کیفیت زندگی وی را کاهش دهد. عوارض شایع الودینیا شامل موارد زیر است:

انواع الودینیا

سه نوع اصلی الودینیا وجود دارد که بر مبنای علت ایجاد درد طبقه‎بندی می‎شوند.

فارغ از موضوع نوع الودینیا، درد کماکان علامت اصلی است. بعضی از مردم ممکن است فقط دچار یک نوع الودینیا باشد. دیگران ممکن است مبتلاء به هر سه نوع آن باشند.

  1. الودینیای دمایی. این نوع الودینیا باعث ایجاد درد مرتبط به حرارت می‎شود. درد بر اثر تغییرات ملایمی در دمای پوست بروز می‎کند. برای مثال، افتادن چند قطره آب سرد روی پوست ممکن است ایجاد درد کند.
  2. الودینیای مکانیکی. حرکت بر سطح پوست سبب ایجاد درد مکانیکی می‎شود. برای مثال، ملافه‎ای که روی فرد کشیده شده است ممکن است در وی تولید درد کند.
  3. الودینیای لمسی. الودینیای لمسی که الودینیای استاتیک نیز نامیده می‎شود بر اثر لمس یا فشار ملایم روی پوست ایجاد می‎شود. برای مثال، فرد دچار این نوع الودینیا ممکن است بر اثر تلگنری بر شانه‌اش احساس درد کند.

الودینیا ممکن است به علت افزایش پاسخگویی یا سوءعملکرد نوسیسپتورها، که نوع ویژه‎ای از عصب هستند، ایجاد گردد.

ابتلاء به یکی از اختلالات پزشکی فهرست شده در زیر نیز خطر ایجاد الودینیا را در مردم افزایش می‌دهد:

میگرن . میگرن می‎تواند سبب ایجاد سردردی ناتوان کننده شود اما سردرد اغلب اوقات تنها علامت میگرن نیست. میگرن در عین حال ممکن است علایم دیگری مثل تهوع و حساسیت به نور و صدا به همراه داشته باشد. بر مبنای اعلام "بنیاد آمریکایی میگرن"، تا 80 درصد مردم دچار میگرن در طول حملات این بیماری علایم الودینیا را تجربه می‎کنند.

نورالژی پوسترپتیک. این نوع نورالژی یکی از عوارض زونا است. زونا می‎تواند سبب آسیب دیدن الیاف عصبی شود، که به درد مداوم عصب منجر شده و با الودینیا مرتبط است.

فیبرومیالژیا ( فیبرومیالژی ). فیبرومیالژی یک اختلال پزشکی است که باعث ایجاد دردی گسترده در بدن می‎شود. علت فیبرومالژی مشخص نیست، اما در برخی موارد بروز آن ریشه ژنتیکی دارد. در عین حال چنین به نظر می‎رسد که ارتباطی میان الودینیا و فیبرومیالژی وجود دارد.

دیابت . به مرور زمان دیابت مـی‎تواند به عصب‎ها آسیب رسانده احتمال ابتلاء به الودینیا را در بیمار افزایش دهد. عامل رشد عصب (NGF) برای سیستم عصبی حیاتی است و برخی کارشناسان عنوان می‎کنند که دیابت باعث کاهش میزان این عامل می‎شود. یک مطالعه اخیر بر روی جوندگان نشان داد که میزان پایین NGF به هیپرآلژزی و نیز الودینیا منجر می‎شود.


تشخیص و زمان مراجعه به پزشک

  1. هیچ تست ویژه‌ای برای تشخیص الودینیا وجود ندارد. در عوض پزشکان معاینه بالینی انجام داده، تاریخچه پزشکی بیمار را می‎گیرند و علایم مبتلابه فرد را مرور می‎کنند.
  2. بسیاری از اختلالات شایع می‎توانند باعث ایجاد درد مزمن شوند، بنابراین پزشکان ممکن است نیاز داشته باشند تا وضعیت برخی اختلالات پزشکی را پیش از رسیدن به تشخیص الودینیا مشخص خارج کنند.
  3. تست‎های حساسیت عصب مختلفی را نیز می‎توان برای کمک به تشخیص انجام داد. هر کسی که بر اثر محرک‌های غیر دردناک، مثل لمس خفیف دچار درد می‎شوند باید به پزشک مراجعه کنند.
  4. سر و کار داشتن با درد مزمن ناشی از حتی کمترین لمس می‎تواند مأیوس کننده و منقلب کننده باشد. برخورداری از تشخیص دقیق موضوع به شخص کمک می‎کند تا فرآیند درمان و مدیریت وضعیت را شروع کنند.

درمان الودینیا

در حال حاضر هیچ علاجی برای الودینیا وجود ندارد. درمان با هدف کاهش درد و با استفاده از دارو و تغییرات سبک زندگی انجام می‎شود.پرگابالین دارویی است که برای درمان درد عصب همراه اختلالاتی مثل صدمات طناب نخاعی، دیابت، فیبرومیالژی و زونا به کار می‎رود. این دارو در عین حال می‎تواند میزان درد را در مورد برخی مبتلایان به الودینیا کاهش دهد.

داروهای ضد درد موضعی، مثل کرم‎ها و پمادهای حاوی لیدوکائین، ممکن است در برخی موارد مفید باشند. داروهای غیر نسخه‎ای غیر استروئیدی نیز در بعضی مواقع مؤثر هستند.رویکردهای طب مکمل به مدیریت درد مثل طب سوزنی و ماساژ ممکن است قابل تحمل نباشند زیرا شامل لمس بیمار هستند که می‎تواند در فرد دچار الودینیا ناراحتی ایجاد کند.

درمان اختلال زیربنایی مسبب الودینیا نیز می‎تواند مفید باشد. برای مثال، پیشگیری از میگرن یا درمان درست آن می‏تواند به کاهش ریسک بروز علایم الودینیا کمک نماید. تحت کنترل مناسب قرار دادن دیابت نیز می‎تواند مفید باشد.

برخی از مردم ممکن است به این نتیجه برسند که تغییرات سبک زندگی مثل ورزش سبک، رژیم غذایی سالم و برخورداری از خواب کافی کمک کننده‎اند.

تحقیق نشان می‎دهد که میزان احساس درد در افراد سیگاری بیش از غیر سیگاری‌ها است. ترک سیگار می‏‌تواند در بسیاری سطوح، از بهبود گردش خون گرفته تا کاهش التهاب ، مفید باشد.

اگرچه برخورداری از سبک زندگی مفید برای سلامت الودینیا را علاج نمی‎کند، می‎تواند باعث تقویت سلامت عمومی شده و به مردم دچار این اختلال برای مقابله مؤثرتر با الودینیا کمک کند.شناسایی و کاهش محرک‎های درد در حد امکان نیز به کاهش علایم منجر می‎شود. ممکن است محدود کردن تمامی چیزهای مسبب ناراحتی ممکن نباشد اما برخی تغییرات می‎توانند کمک کننده باشند.

برای مثال ممکن است عاقلانه نباشد که شخص برای اینکه شانه زدن باعث آزردگی وی می‎شود موهایش را پاک‎تراش کند. اما تغییر نوع شانه مورد استفاده یا کاهش دفعات شانه کردن کار ممکنی است.به همین ترتیب، اگر برخی پارچه‌ها پوست را آزار می‎دهند، شخص می‎تواند از لباس‌هایی با پارچه‌های دیگر که از مواد کمتر آزرده کننده تولید شده‎اند، استفاده کند.

استرس می‎تواند در برخی از مردم به بدتر شدن درد منجر شود. بنابراین یادگیری روش‌های مدیریت استرس می‎تواند کمک کننده باشد.اگرچه کاهش استرس در تمامی موارد به بهبود الودینیا منجر نمی‎شود، ایجاد تکنیک‎های بهتر مدیریت استرس می‎تواند به مدارا با اختلال مورد بحث کمک نماید.

الودینیا یک اختلال مهلک نیست، اما می‎تواند زندگی روزمره را دشوار کرده و سبب ایجاد محدودیت‎های ستوه‎آور شود. الودینیا در عین حال ممکن است به اضطراب و دیگر اختلالات سلامت روان منجر گردد.دورنما برای مردم دچار الودینیا متفاوت بوده به شدت این اختلال بستگی دارد.

اتخاذ یک رویکرد درمانی جامع می‎تواند باعث بهبود دورنما گردد.استفاده از ترکیب تکنیک‎های مدیریت درد در کنار تغییرات سبک زندگی علایم الودینیا را کاهش می‎دهد.رویکرد جامع‌نگر در عین حال می‎تواند کمک کند تا شخص کنترل بیشتری بر اختلال مبتلابه خود و بهبود کیفیت کلی زندگی خود داشته باشد.

همچنین بخوانید:

علت درد و ورم ناگهانی بدن چیست؟

چگونه دردهای عصبی را درمان کنیم؟

بهترین و سریع ترین راه درمان بدن درد بعد از ورزش کردن

درمان بدن درد شدید

بهترین راه برای درمان درد استخوان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits