دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان اورژانسی و خانگی فشار خون پایین

بهترین راه درمان افت فشار و فشار خون پایین در منزل

درمان اورژانسی و خانگی فشار خون پایین
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
فشار خون هر فرد مخصوص خودش است فشار خون نرمال در سطح جهان 80/120میلی متر جیوه است ولی این اعداد برای همه ی افراد صدق نمی کند.

علائم فشار خون پایین و راهکارهای موثر برای رفع آن

فشار خون پایین معانی مختلفی برای افراد مختلف دارد. یک مطالعه، فشار خون معمولی را معمولاً 120 / 80 میلیمتر جیوه (Hg) دانسته اما اعداد خارج از این محدوده نیز می توانند سالم باشند.

فشار خون سالم برای بدنتان براساس سابقه پزشکی، سن و شرایط کلی شما متفاوت است. اگر فشار خون شما 90 / 60 mm Hg باشد، پزشک ممکن است فشار خونتان را پایین تشخیص دهد که علائم دیگری نیز دارد که در این مطلب بخش سلامت دلگرم عنوان خواهیم کرد.

بارز ترین نشانه های فشار خون پایین

اگر ضربان قلب سریع، تنفس سطحی و پوست سرد و یا مرطوبی داشتید، فوری به سراغ درمان پزشکی بروید که این علائم ممکن است نشان دهنده شوک باشند که یک وضعیت اورژانسی پزشکی است.


علل فشار خون پایین چیست ؟

فشار خون پایین گستره ای از علت ها را دارد، از جمله مواردی که در بخش سلامت دلگرم به آنها اشاره شده است :

  • تغییر ناگهانی در موقعیت بدنی
  • کم خونی
  • اختلالات سیستم عصبی خودکار
  • کم آبی بدن
  • رژیم غذایی
  • اختلالات هورمونی
  • واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)
  • کاهش شدید خون
  • سکته یا بیماری های قلبی
  • قند خون پایین
  • دارو ها
  • بارداری
  • عفونت شدید
  • استرس
  • مشکلات تیروئیدی
  • ورزش شدید
  • برنامه رژیمی و بهترین غذاهایی که فشار خون را افزایش می دهند.

در صورت بروز فشار خون پایین چه چیز هایی باید خورد؟

خوردن انواع خاصی از غذا ها می تواند به شما کمک کند فشار خون خود را افزایش دهید. بر علائم خود نظارت کنید و به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری کنید تا ببینید چه چیزی برایتان کارساز است و سعی کنید این خوراکی ها را مصرف کنید:

مایعات بیشتر:کم آبی بدن حجم خون را کاهش می دهد و باعث افت فشار خون خواهد شد . هیدراته نگه داشتن بدن به خصوص هنگام ورزش کردن بسیار مهم است.

غذاهایی که حاوی ویتامین B 12 بالایی هستند:کمبود ویتامین B 12 می تواند منجر به کم خونی شود که می تواند باعث فشار خون پایین شود که غذا های غنی از B 12 شامل تخم مرغ، غلات غنی شده و گوشت گاو هستند.

غذا هایی که حاوی اسید فولیک بالایی هستند:کمبود اسید فولیک می تواند به اندازه ویتامین B 12 مهم باشد و همان تاثیر را داشته باشد. نمونه هایی از غذا های حاوی اسید فولیک شامل مارچوبه، لوبیا قرمز و جگر می شوند.

غذا های شور می توانند فشار خون را افزایش دهند :خوردن سوپ کنسروی، ماهی دودی، پنیر کوتاژ و زیتون را امتحان کنید.

کافئین :کافئین نیز می تواند به افزایش موقت فشار خون کمک کند. قهوه و چای کافئینی می توانند به طور موقت با تحریک سیستم قلبی و عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را افزایش دهند.

تغذیه در فشار خون پایین

غذاهایی که هنگام پایین بودن فشار خون باید از آن ها اجتناب کنید:

  • سیب زمینی
  • پاستا
  • برنج سفید
  • نان سفید
  • الکل
  • شکر
  • آب نبات و کیک

اقدامات احتیاطی لازم و پیروی از رژیم غذایی و درمان می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کند. درمان های فوق مفید هستند، به خصوص زمانی که برای درمان اورژانسی ناشی از افت فشار خون به یک درمان خانگی سریع نیاز دارید.

اگر فشار خون شما به طور ناگهانی افت پیدا کند، چه کاری باید کرد؟

اگر فشار خون شما به طور ناگهانی افت کند، می توانید مقدار بیشتری از غذاهای شور و یا نوشیدنی ها مصرف کنید تا به سرعت آن را افزایش دهید. همچنین می توانید برای دریافت الکترولیت در بدن خود یک خط تزریق (IV) را انتخاب کنید.

چرا فشار خون کم شما را خسته می کند؟

معمولاً فشار خون پایین شما را خسته نمی کند. با این حال، اگر افت فشار خون شما ناشی از مشکلات پزشکی اساسی مانند عفونت، مشکل قلبی و یا آب بدن باشد، می تواند شما را خسته کند و باعث سیاه رفتن چشم شود.

آیا فشار خون پایین باعث حمله قلبی می شود؟

اگر افت فشار خون شما ناشی از بیماری قلبی اساسی باشد، ممکن است با درد سینه یا حتی حمله قلبی مشخص شود.

نکاتی برای پیشگیری از فشار خون پایین:

با پزشک خود و یا متخصص رژیم غذاییتان درباره غذاهایی که باید بخورید، نباید بخورید و آن هایی که باید به طور متوسط بخورید مشورت کنید. راه هایی وجود دارند که شما می توانید رفتارهای روزمره تان را اصلاح کنید که می توانند به شما کمک کنند.

در ادامه این مطلب از دلگرم چند تغییر دیگر وجود دارد که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا فشار خون خود را افزایش دهید:

غذای کم ولی با دفعات بالا بخورید. وعده های غذایی بزرگ ممکن است باعث کاهش چشمگیر فشار خون شوند چون بدنتان برای هضم وعده های غذایی زیاد بیشتر تلاش می کند.

از خوردن بسیاری از غذاهای کربوهیدرات بالا، به خصوص کربوهیدرات های فرآوری شده اجتناب کنید. این غذا ها به سرعت هضم می شوند که می تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

علاوه بر تغییر رژیم غذایی می توانید فشار خون خود را با تغییر سبک زندگیتان افزایش دهید:

در تابستان و یا در گرمای شدید زیاد ورزش نکنید. از زیاد وقت گذراندن زیاد در سونا، وان داغ و اتاق های بخار اجتناب کنید. تغییر آرام وضعیت بدنی (مانند ایستادن). از استراحت طولانی مدت اجتناب کنید. جوراب های فشرده سازی بپوشید که به حرکت خون در بدن کمک می کند.


درمان فشار خون

فشار خون پایین و بارداری :

کاهش فشار خون در طی 24 هفته اول بارداری متداول است چرا که سیستم گردش خون شروع به منبسط شدن می کند و تغییرات هورمونی باعث گشاد شدن رگ های خونی شما خواهند شد.

اگر علائم فشار خون پایین را تجربه می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، ممکن است در طول این زمان نیاز به توجه بیشتر به هیدراتاسیون داشته باشید.

فشار خون پایین مربوط به بارداری معمولاً بعد از زایمان یا کمی پس از زایمان از بین می رود و فقط مهم است که فشار خون خود را بررسی کرده و در طول دوران بارداری تحت نظر باشید تا هر گونه علل اساسی از قبیل کم خونی و یا بارداری خارج رحمی را حذف کنید.

غذاهای سالم را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، حتی اگر باعث کاهش فشار خونتان شناخته شوند.با پزشک خود در مورد سطح فعالیت کلی و عادات غذایی خود صحبت کنید تا مشخص کنید که چه تغییراتی بدهید وسعی نکنید فشار خون خود را هنگام بارداری افزایش دهید.

درمان های خانگی برای فشار خون پایین

1. آب نمک:

آب نمک به درمان فشار خون پایین کمک می کند زیرا سدیم موجود در نمک فشار خون را افزایش می دهد. در این روش بیش از حد افراط نکنید چون نمک بیش از حد می تواند ناسالم باشد.

به سادگی یکی و نصفی قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید و هم چنین می توانید نوشیدنی های ورزشی را نیز مصرف کنید.

2. قهوه:

نوشیدن یک فنجان قهوه قوی، هات چاکلت، نوشابه یا هر نوشیدنی کافئینی هم می تواند به طور موقت فشار خون شما را افزایش دهند. اگر شما به طور مرتب از فشار خون پایین رنج می برید، یک فنجان قهوه در صبح بنوشید و یا آن را همراه با غذا بخورید، به خصوص زمانی که با افت فشارخون سر و کار دارید اما این کار را به عادت تبدیل نکنید چون تاثیرات بلند مدت کافئین مشخص نیست.

3. کشمش:

کشمش یک روش سنتی است که برای درمان طبیعی فشار خون پایین عالی در نظر گرفته می شود.30 تا 40 کشمش را در یک فنجان آب خیس کنید و هر روز صبح با معده خالی آن ها را بخورید. همچنین می توانید آبی را که از خیساندن آن ها می ماند را هم مصرف کنید.

این درمان را برای چند هفته یا حتی یک ماه دنبال کنید. می توانید چهار تا پنج عدد بادام، 10 تا 15 مویز سیاه و 15 تا 20 بادام زمینی را همراه با یک لیوان شیر بخورید.

4. ریحان:

ریحان برای فشار خون پایین مفید است چون غنی از ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و پانتوتنیک اسید است. علاوه بر این به تعادل ذهن کمک می کند و استرس را کاهش می دهد.عصاره 10 تا 15 برگ ریحان را استخراج کنید و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و این عصاره را روزانه با معده خالی بنوشید و هم چنین می توانید روزانه چهار تا پنج ریحان را بجوید.

5. ریشه شیرین بیان:

ریشه شیرین بیان یک درمان خانگی عمومی دیگر برای نرمال کردن فشار خون پایین ناشی از میزان پایین کورتیزول است. این ماده آنزیمی را مسدود می کند که کورتیزول را می شکند و از عملکرد آدرنالین سالم پشتیبانی می کند. هم چنین در درمان سندرم خستگی مزمن نیز موثر است.

شما می توانید چای شیرین بیان را با استفاده از یک قاشق چای خوری از این گیاه (خشک و یا پودر) در یک فنجان آب جوش برای حدود 5 دقیقه آماده کنید و می توانید آن را برای چند روز بنوشید.همچنین می توانید حدود 400 تا 500 میلی گرم شیرین بیان را برای چند روز بخورید.

6. آب چغندر:

آب چغندر خام در برخورد برای فشار خون بالا و نیز فشار خون پایین مفید است. برای فشار خون پایین یک فنجان عصاره چغندر را دو بار در روز برای حدود یک هفته بنوشید. سایر میوه های طبیعی نیز در این زمینه مفید تلقی می شوند.

7. بادام و شیر:

پنج تا شش عدد بادام را در طول شب در آب قرار دهید و خیس کنید. در صبح پوستشان را جدا کنید و بادام را به یک خمیر نرم تبدیل کنید و در نهایت خمیر را در یک فنجان شیر بجوشانید و هر روز یک فنجان از آن بنوشید.

8. رزماری:

اعتقاد بر این است که رزماری در نرمال کردن فشار خون پایین مفید است چون سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.بیش از 10 میلی لیتر از رزماری را در هر روز مصرف کنید. نوشیدن محلول رزماری تازه و یا افزودن آن به غذاهایتان نیز مفید است. علاوه بر این، می توانید به سادگی سه تا چهار قطره روغن رزماری را در دیفیوزر برای منافع آروماتراپی اضافه کنید.

9. آب هویج:

روزتان را با مخلوط آب هویج تازه با کمی عسل شروع کنید و این راه آسانی برای درمان فشار خون پایین است.یک لیوان آب هویج بگیرید و دو قاشق سوپ خوری عسل را در آن مخلوط کنید و آن را دو بار در روز (با معده خالی در صبح و عصر) بنوشید.

10. آب لیمو:

آب لیمو برای درمان فشار خون بالا بسیار موثر است اما همچنین می تواند برای فشار خون پایین نیز به کار رود، به خصوص وقتی که از کمبود آب ناشی شود . در چنین مواردی می توانید کمی مخلوطی از آب لیمو با کمی نمک و شکر را بنوشید. با تحریک عملکرد کبد، به هضم در بدن شما کمک می کند. مخلوط یک لیوان آب نیشکر با یک قاشق چای خوری آب لیمو و نمک نیز مفید می باشد.

همچنین بخوانید:

آیا می دانید علت بالا رفتن فشار خون چیست؟

بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون

آشنایی با زنجبیل و تأثیر شگفت انگیز این گیاه بر فشار خون

تاثیر شگفت انگیز به لیمو در کاهش فشار خون + خواص این گیاه

تاثیر نماز بر سلامتی بدن انسان-فشار خون

بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits