دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طب سوزنی در درمان کدام بیماریها مفید است ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در واقع بسیاری از بیماری ها به غیر از درد نیز می تواند توسط طب سوزنی بهبود یابد. حتی سازمان بهداشت جهانی و انجمن سلامت ملی ایالامت متحده آمریکا تایید کرده اند طب سوزنی می تواند بسیاری از بیماری ها که با درد مرتبط نیستند را درمان کند.

طب سوزنی برای چه بیماری هایی مفید است ؟

طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی، هزاران سال هست که استفاده می شود و از شرق آسیا نشات گرفته، در چند دهه اخیر با گسترش روز افزون مواجه شده است و در کشور های مختلف از شرق آسیا تا غرب آمریکا استفاده می شود. در سال 1980 سازمان جهانی بهداشت، طب سوزنی را به عنوان اولین روش درمانی در طب های مکمل به رسمیت شناخت و موارد کاربرد آن را در سایت سازمان جهانی بهداشت ثبت کرده است، بنابراین کسانی که سوالاتی درباره طب سوزنی دارند می توانند وارد سایت دلگرم شده و با موارد کاربرد آن آشنا شوند.

همینطور مقالات و مطالعات بالینی زیادی راجع به طب سوزنی شده است که کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، می توانند این مطالب را از سایت سازمان جهانی بهداشت مطالعه بفرمایند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که طب سوزنی یک روش درمانی است که درباره آن شواهد بالینی زیادی وجود دارد.

طبیعتا مانند همه رشته ها و روش های پزشکی دارای محدودیت هستند و قرار نیست، که برای هر دلدردی از جراحی استفاده شود – اگرچه جراحی یک روش درمانی موثر است – بلکه باید بیماری بررسی شود تا ببینیم علت آن چیست و چه روش درمانی برای حل آن مناسب است. این مورد درباره طب سوزنی هم صدق می کند. پزشک پیش از هر چیز باید بیماری و علل آن را تشخیص دهد تا بتواند یک روش درمانی مناسب با طب سوزنی پیشنهاد کند.

مثلا اگر کسی کمر درد دارد، پزشک باید بداند که آیا درد به علت آسیب ورزشی، سیاتیک، اعصاب یا ... است. حتی زمان هایی هست که خود متخصصین طب سوزنی انجام طب سوزنی را به بیمار پیشنهاد نمی کند. مثلا اگر کسی سرطان داشته باشد و این سرطان باعث دچار شدن استخوان های کمر به متاستاز شده باشد پزشک شروع طب سوزنی را تجویز نمی کند.

طب سوزنی دردرمان بیماری

طب سوزنی در درمان درد

بیشترین اثر بخشی و شناخته شده ترین کاربرد درمانی طب سوزنی درمان «درد» است. این درد ها می تواند درد های عضلانی، اسکلتی، دستگاه گوارش، پیش از قائدگی، سردرد و ... باشند که طب سوزنی می تواند آن ها را کاهش داده و کنترل کند.

طب سوزنی در کاهش وزن

یکی دیگر از کاربرد های شایع طب سوزنی در کاهش وزن است. اما این را به یاد داشته باشید که طب سوزنی، جراحی نیست که طی آن در عرض چند روز چند ده کیلو از وزن بدن کم شود. طب سوزنی با کاهش اشتها، افزایش سوخت و ساز و مکانیسم های دیگر باعث می شود که وزن در اندازه معقولی کاهش پیدا کند. این میزان به طور معمول می توان 2 تا 5 کیلوگرم در ماه باشد.

طب سوزنی در بیماری های اعصاب و روان

یکی دیگر از کاربرد های طب سوزنی در بیماری های اعصاب و روان است. این بیماری ها شامل افسردگی، اضطراب، استرس و... هستند. شاید بتوان اولین و مهم ترین تاثیر و کاربرد طب سوزنی را ایجاد آرامش و حال خوب در بدن دانست.

طب سوزنی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب

از طب سوزنی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب نیز استفاده می شود، اما در بیماری های مغز و اعصاب، مانند پارکینسون، ام اس و بیماری هایی از این قبیل، طب سوزنی قابلیت معجزه و شفا ندارد. طب سوزنی می تواند در کاهش علائم این بیماری ها کمک کند. مثلا سفتی عضلات، ضعف، خستگی، اختلالات ادراری، عدم تعادل و... با طب سوزنی قابل کنترل هستند.

طب سوزنی در درمان بیماری های گوارشی

کمک به درمان بیماری های گوارشی، یکی دیگر از کاربرد های طب سوزنی است. سندروم روده تحریک پذیر، یبوست ها و دیگر بیماری های گوارشی با طب سوزنی قابل کنترل هستند. بعضی از بیماری های پوست مانند آکنه، جوش، ریزش مو و... نیز با طب سوزنی قابل کنترل هستند. درباره زیبایی باید گفت، طب سنتی با مکانیسم های ساده ای مانند کلاژن سازی، بهتر شدن جریان خون، تحریکی که در بافت هم بند یا بافت پیوندی زیر پوستی اتفاق می افتد، باعث تغییراتی در چهره می شود که این تغییرات خیلی منطقی و تدریجی و طبیعی است.


تهیه و گردآوری شده مجله دلگرم

وحید محقق

بیشتر بخوانید :

فواید طب سوزنی بر درمان افسردگی

بارداری با روش طب سوزنی در ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits