دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ راهکار جادویی برای درمان گیجی و منگی سر
16
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سرگیجه (Vertigo) به حالتی گفته می‌شود که بیمار حس می کند که خودش یا محیط اطرافش در حال چرخیدن هستند. در ادامه برای درمان این حالت با ما همراه باشبد.

درمان گیجی و منگی سر

گیجی سر واقعا دشوار و آزار دهنده است. اگر سیگار می کشید، بهتر است که سیگار کشیدن را متوقف کنید و یا مصرف قهوه و الکل را کنار بگذارید، فراموش نکنید که خواب راحت شبانه و تنفس عمیق برای کاهش وضعیت گیجی موثر است. در این مقاله راه حل های خانگی موثر را برای شما توضیح می دهیم که با انجام آن ها می توانید به زودی به نتایج مطلوب برسید. با مجله دلگرم همراه شوید.

تفاوت سرگیجه و گیجی سر

سرگیجه (Vertigo) به حالتی گفته می‌شود که بیمار حس می کند که خودش یا محیط اطرافش در حال چرخیدن هستند. بیمار فکر می‌کند که خود یا محیط در حال حرکت هستند.

در حالت گیجی(Dizziness) فرد حس منگی، عدم تعادل ، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و یا احساس سنگینی در سر می‌کند. همچنین حالتی مانند مواج بودن را تجربه می‌کند و از سرگیجه نیز شکایت دارد.

روش های خانگی درمان گیجی سر

1-آب

مقدار زیادی آب بنوشید. از دست دادن آب بدن، گیجی و منگی را بدتر می کند. هنگامی که احساس گیجی و بی حالی می کنید، یک لیوان آب سرد بنوشید.

2- آب میوه و سوپ آبکی

سعی کنید با نوشیدن آب، آب میوه و سوپ آبکی بدن تان را هیدراته نگه دارید. این کار برای گیجی و ضعف می تواند مفید باشد.

3- زنجبیل

مطالعات نشان می دهد که زنجبیل حتی بهتر از داروهای بدون نسخه می تواند روی گیجی اثر کند. زنجبیل ماده ای مناسب برای جلوگیری از حالت تهوع و سرگیجه می باشد. شما می توانید مکمل های زنجبیل بخورید یا چای زنجبیل میل کنید. می توانید با اضافه کردن نیمی از ریشه زنجبیل به آب جوش دمنوش زنجبیل آماده کنید و نوش جان کنید. زنجبیل باعث بهبود گردش خون می شود و گیجی و سبکی سر را درمان می کند.

4- انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی یکی از داروهای خانگی طبیعی برای درمان گیجی و عدم تعادل است. این گیاه گردش خون را افزایش داده و از سرگیجه جلوگیری می کند. چند عدد انگور فرنگی هندی را در یک لیوان آب له کنید و یا در مخلوط کن مخلوط کنید و هنگام صبح ناشتا آب آن را نوش جان کنید.

5- گیاه جینگو بیلوبا

گیاه جینگو بیلوبا برای کاهش گیجی و منگی سر و سبکی سر معروف است. این گیاه چینی یکی از بهترین داروهای خانگی شناخته شده برای درمان گیجی سر است زیرا جریان خون به مغز را بهبود می دهد و سرگیجه را کاهش می دهد.

6- گیاه کوهوش سیاه

گیاه کوهوش سیاه موجب کاهش گیجی ناشی از فشار خون بالا می شود. گیاه کوهوش سیاه در درمان مشکلاتی با منشا عصبی مانند درد، سردردهای مزمن، میگرن و سرگیجه دارویی خوبی خواهد بود . گیاه کوهوش سیاه به عنوان گیاهی آرامش بخش و تقویت کننده سیستم عصبی استفاده می شود.

7- بذر کدو تنبل و بادام

چند دانه کدو تنبل، مقداری بادام به سه قاشق غذاخوری گندم اضافه کنید و بگذارید تمام شب خیس بخورد. 2 عد میخک اضافه کنید . مخلوط را به شکل خمیر تبدیل کنید. این مخلوط را با کمی کره سرخ کنید و یک فنجان شیر اضافه کنید. سپس آن را بجوشانید و در جای خنک نگهداری کنید. این معجون را چند روز به طور منظم بخورید زیرا یکی از موثرترین داروهای خانگی برای گیجی سر است.

8- چای بابونه

دمنوش بابونه برای آرامش اعصاب، کاهش تنش و تسکین گیجی و منگی سر فوق العاده است.

9- شیر و ریحان

یک لیوان شیر را بجوشانید و 3 برگ ریحان را اضافه کنید. با استفاده از این دو ترکیب می توانید یک داروی خانگی شفابخشی آماده کنید که باعث درمان گیجی و عدم تعادل خواهد شد. این معجون را در زمان خواب بنوشید .

10- آب لیمو و فلفل

آب لیمو و فلفل سیاه را به یک لیوان آب اضافه کنید. این روش درمان برای تسکین سریع سرگیجه و گیجی سر فوق العاده است.

11- فلفل کاین، سرکه، نمک، فلفل

این چهار ماده را به یک فنجان آب اضافه کنید. این ترکیب باعث افزایش گردش خون می شود و به درمان گیجی سر و سرگیجه کمک می کند.

12- ریشه سیر

قسمت ریشه 2 تا 3 سیر را در یک فنجان آب بجوشانید. آن را از صافی بگذارنید و اجازه دهید عصاره خنک شود. از این محلول یک فنجان روزانه بنوشید.

13- تخم گشنیز و پودر انگور فرنگی

مقدار مساوی از پودر انگور فرنگی و تخم گشنیز را در یک فنجان آب خیس کنید. روز بعد، مخلوط را از صافی بگذرانید، نصف قاشق چای خوری شکر به آن بیفزایید و سپس نوش جان کنید.

14- پوست لیمو، پرتقال و پوست نارنگی

پوست لیمو، پرتقال و نارنگی را خرد کنید و سپس با ماست مخلوط کنید. می توانید پوست آنها را ریز ریز کنید یا پوستشان را خشک و پودر کنید و سپس با ماست مخلوط کنید و میل کنید. این مخلوط در درمان سرگیجه و عدم تعادل موثر است. تاثیر ماست در درمان گیجی سر نیز کاملا اثبات شده است به ویژه اگر با میوه مصرف شود.

15- ماساژ با روغن اسطوخودوس و نعنا تند

برای درمان سرگیجه از اسانس اسطوخودوس و نعنا تند استفاده کنید و به آرامی ناحیه پیشانی را ماساژ دهید. ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه سیستم عصبی‌ را آرام می‌کند، و می‌تواند مشکل گیجی را درمان کند.

بیشتر بخوانید:

علت سرگیجه در صبح چیست؟

علت و درمان سرگیجه ناگهانی در طب سنتی

چرا دچار سرگیجه میشویم؟سیاهی رفتن چشم خود را چگونه درمان کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits