دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زونا چیست ؟ ۱۳ درمان خانگی زونا
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زونا یک عفونت ویروسی است که بر ریشه های عصبی تاثیر می گذارد. علائم زونا تاول‌های کوچکی است که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد و سوزش همراه است

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان های خانگی زونا بیشتر آشنا شوید

هنگامی که فردی در معرض سیستم ایمنی ضعیف، استرس، آسیب، داروهای خاص و عوامل دیگر باشد، ممکن است عارضه پوستی زونا روبرو شود . به هرحال بیشتر افراد مسن و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این عفونت در واقع با آبله مرغان همراه است و برخی از علائم مشابه آن را ایجاد می کند. برای درمان زخم و تاول ها و سایر ناراحتی های مرتبط با این بیماری، پیشنهاد می شود که با داروهای خانگی موثر آشنا شوید. با مجله دلگرم همراه شوید.

زونا چیست ؟

زونا (همچنین به نام هرپس زوستر شناخته می شود) یک عفونت ویروسی است که بر ریشه های عصبی تاثیر می گذارد. این عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر( ویروس عامل آبله مرغان) است که با درد و بثورات در یک طرف بدن بروز می کند . نظریه رایج برای این بیماری این است که پس از ابتلا و بهبودی آبله‌مرغان این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی باقی می‌ماند تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد. اکثریت افرادی که دچار زونا می شوند، با گذر زمان بهبود می یابند و حتی دوباره به زونا مبتلا نمی شوند. با این حال، زونا همانند آبله مرغان مسری است و فرد مبتلا به زونا می تواند این ویروس را به هر کسی که در دوران کودکی به آبله مرغان مبتلا نشده انتقال دهد. ویروس معمولا هنگام تماس با زخم های باز زونا قابل سرایت است.

علائم زونا تاول‌های کوچکی است که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد و سوزش همراه است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کند. بثورات به شکل یک نوار یا باند ظاهر می شود و گاهی اوقات یک منطقه کوچک را می گیرد. پس از بروز علائم تورم مرغان، ویروس می تواند سالها در سیستم عصبی پنهان شود. برای برخی افراد، ویروس دوباره فعال می شود و در امتداد مسیرهای عصبی پوست بروز می کند که نتیجه گیری بیماری زونا است.

در حالی که زونا نوعی تبخال است، اما نباید آن را با ویروسی که از طریق مقاربت جنسی باعث تبخال تناسلی می شود، اشتباه گرفت. این ویروس ها شبیه هم نیستند.

علائم زونا

علائم زونا در مراحل مختلف رخ می دهد. اولین علامت عفونت، درد است که در بعضی موارد با شدت بالا می تواند بروز کند. درد می تواند خیلی قوی باشد، برخی از بیماران علائم آن را با مشکلات قلب، ریه و کلیه اشتباه می گیرند

ممکن است فرد مبتلا به زونا دچار بثورات پوستی نشود. جالب توجه است، علائم زونا ممکن است فقط بر یک قسمت کوچک و روی یک طرف بدن تاثیر گذارد.

  1. احساس مور مور شدن
  2. سوزش
  3. بی حسی
  4. بثورات پر از مایع که باز می شوند و پوست می اندازند
  5. خارش
  6. درد
  7. تب و لرز
  8. سردرد
  9. خستگی

زونا چیست

درمان های خانگی زونا

در حالی که زونا یک وضعیت تهدید کننده نیست، علائم و بروز عفونت ویروسی می تواند درد زیادی را ایجاد کند. برای تسکین علائم و حفظ روال طبیعی خود، داروهای خانگی زیر را امتحان کنید:

1. پراکسید هیدروژن

برای درمان عفونت ویروسی زونا دوز مناسبی از پراکسید هیدروژن رقیق نشده را به طور مستقیم روی زخم های خود اعمال کنید

2. ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و محتویات آن را روی ناحیه آسیب دیده پوستتان بمالید. مصرف روزانه چهار کپسولIU 400 به درمان علائم ناشی از زونا کمک می کند.

3. سیر

خوردن سه حبه سیر در روز می تواند به درمان عفونت ویروسی زونا کمک کند.

4. ویتامین C

با مصرف ویتامین C به صورت مکمل یا مصرف غذاهای حاوی ویتامین C از جمله مرکبات می توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. مصرف آن نیز به درمان اعصاب کمک خواهدکرد.

5. روی (زینک)

یک مولتی ویتامین انتخاب کنید که حاوی روی باشد. روی برای درمان علائم زونا و افزایش سیستم ایمنی بدنتان فوق العاده است.

6. یخ

برای تسکین درد زونا یک کیسه پلاستیکی را پر از یخ کنید. کیسه یخ را روی پوستتان ضربه بزنید. این روش روی اعصاب تاثیر می گذارد.

7. لوسیون کالامین

لوسیون کالامین تنها برای درمان نیش پشه نیست. شما می توانید با اضافه کردن 20٪ ایزوپروپیل الکل و 1٪ فنل و 1٪منتول، یک دارو برای درمان زونا آماده کنید. اگر فنول بیش از حد قوی باشد یا منتول بیش از حد سرد باشد، مقدار مساوی آب برای رقیق کردن آن اضافه کنید. برای تسریع روند بهبودی، این دارو را روی بثورات زونا قرار دهید تا خشک شود و جای زخم تشکیل شود

8. آرد ذرت یا جو دوسر

وان حمام را با مقداری ذرت یا بلغور جو دوسر پر کنید. این درمان خانگی برای تسکین زونا و درمان بثورات و علائمی که به زیر گردن گسترش می یابد بسیار موثر است. در وان حمام قرار بگیرید و بدن خود را به حالت آرامش بخش ماساژ دهید. این راه حل یک روش درمان دراز مدت نیست و تنها باعث تسکین موقت می شود

9. لاک پاک کن

دو قرص استیل سالیسیلیک اسید را به پودر تبدیل کنید و به 2 قاشق غذاخوری لاک پاک کن که حاوی استون است اضافه کنید. محلول را مخلوط کرده و سپس از یک توپ پنبه تمیز استفاده کنید و روی بثورات ناشی از زونا قرار دهید. بسیاری از بیماران در عرض پنج دقیقه، تسکین درد را تجربه کرده اند دردی که ممکن است تا چندین ساعت ادامه داشته باشد. لاک پاک کن برای از بین بردن سلول های پوست مرده، حذف باقی مانده های صابون و چربی اثر بخش است. آسپیرین پایانه های عصبی تحت تاثیر قرار گرفته را بی حس میکند

10. سرکه سیب

با مخلوط کردن ½ فنجان سرکه سیب و دو فنجان آب یک داروی خانگی موثر آماده کنید. یک پارچه پنبه ای را به داخل محلول فرو برید و به آرامی روی قسمت های بدن بمالید . اطمینان حاصل کنید که هنگام استفاده از این راه حل، جهت حرکت به سمت بالا باشد.

11. جوش شیرین

با مخلوط آب و جوش شیرین یک کمپرس سرد آماده کنید و برای تسکین درد زونا و درمان بثورات روی پوستتان قرار دهید

12. دوش سرد

برای تسکین خارش و ناراحتی ناشی از بثورات زونا دوش سرد بگیرید

13. کاهش استرس

استرس می تواند سبب تشدید درد زونا شود، به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید که چگونه آرامش داشته باشید. گوش دادن به موسیقی، تفکر و تامل و مدیتیشن، تماشای فیلم، خواندن کتاب یا لذت بردن از سرگرمی های مورد علاقه ، راه هایی برای کاهش استرس است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بهناز | ۴ سال پیش
محلول ویوله دوژانسیان را بر روی تاولها و زخمهای زونا بمالید تا درد ان کمتر شود و به بهبود زخم و سوزش ان کمک میکند .‌قرص والاسیکلوویر هر هشت ساعت یکبار مصرف کنید تا از حمله های بعد از زونا در امان باشید .
0
2

hits