دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روکش یا بریج دندان و انواع آن
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بریج دندان برای جایگزین کردن یک یا چند دندان در دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس‌های مختلفی دارد

بریج دندان چیست ؟

بریج دندان یا روکش دندان یک ترمیم دندانپزشکی ثابت و دائمی است که از یک سرپوش به شکل دندان برای جایگزین کردن یک دندان از بین رفته و همچنین به منظور بهبود شکل، اندازه، استحکام و ظاهر در دهان استفاده می‌شود. بریج دندان یا پل از یک دندان مصنوعی به نام پونتیک تشکیل شده است که بین دو روکش قرار می‌گیرد. دندان مصنوعی بریج در فضای خالی قرار می‌گیرد تا جایگزین دندان از دست رفته باشد، در هر طرف دندان مصنوعی نیز یک روکش قرار می‌گیرد. این روکش‌ها روی دندان‌های طبیعی مجاور فضای خالی که برای نگه داشتن بریج در محل به کار می‌روند قرار داده می‌شود. همچنین در مواردی که چند دندان در ناحیه مورد نظر از بین رفته باشند، می‌توان از ایمپلنت برای نگه داشتن بریج استفاده کرد.

روکش دندان یک سرپوش به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد و روی آن را می پوشاند تا دندانپزشک شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن را بهبود بخشد. روکش دندان ها و اغلب بریج ها پروتزهای ثابت هستند. روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود. پروتز دندان به دو دسته پروتز ثابت و پروتز متحرک تقسیم می شوند که روکش دندان در بین اغلب افراد جامعه با عنوان پروتز ثابت نامیده می شود.

جنس روکش بریج دندان

  1. روکش سرامیکی
  2. روکش کاملاً پرسلاین
  3. روکش پرسلاین ترکیب شده با فلز
  4. روکش استیل ضد زنگ
  5. روکش زیرکونیوم
  6. روکش فلزی
  7. روکش پرسیلین چینی
  8. روکش کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC (افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه به کامپوزیت)
  9. روکش PFM(یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی )

انواع روکش بریج دندان

سیستم کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC که در سیستم FRC همان گونه که از نام آن مشخص است، با افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه، به استحکام کامپوزیت افزوده شده و خواص مکانیکی آن بهبود می یابد.

بریج های PFM، از یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی تشکیل می شوند.

همچنین از سیستم های تمام سرامیک می توان برای ساخت بریج هایی برای جایگزینی یک دندان استفاده نمود.

بریج معمولی یا سنتی

پل دندانی ثابت، پرکاربردترین نوع بریج ثابت است که در آن یک دندان مصنوعی با دو تاج در دهان قرار می‌گیرد که روی دو دندان طبیعی کنار فضای خالی دندان افتاده قرار می‌گیرند. دو دندان طبیعی کناری معمولا باید کمی تراشیده شوند و سایز آن‌ها کوچک‌تر شود تا فضای کافی برای تاج و بریج ایجاد شود. دو تاج و دندان مصنوعی یه صورت یک واحد هستند و این ترکیب در دهان بیمار قرار داده می‌شود. همان طور که از نام آن پیداست، بریج ثابت را پس از اتصال نمی‌توان برداشت.

بریج کانتی لور یا معلق

در بین انواع بریج دندان این مدل نیز اغلب برای دندان‌های پیشین و دندان‌هایی به کار می‌رود که تحت فشار زیاد حاصل از جویدن قرار ندارند. این نوع بریج معمولا زمانی استفاده می‌شود که بیمار تنها در یک طرف بریج دارای دندان طبیعی است. بر خلاف سایر انواع بریج دندان، بریج کانتی لور طوری طراحی شده است که تنها در یک طرف دندان طبیعی نصب شود.

بریج مریلند یا بریج رزینی پیوندی

این نوع بریج نخستین بار در دانشگاه مریلند ابداع شد و به همین دلیل بریج مریلند نام دارد. بریج پیوند مریلند غالباً برای پر کردن فاصله بین دندان‌های جلو به کار برده می‌شود و صرفا به بیمارانی توصیه می‌شود که دندان‌های مجاور سالم و طبیعی دارند. این پل دارای یک دندان مصنوعی سرامیکی است که به بدنه فلزی جوش داده می‌شود؛ در دو طرف این دندان مصنوعی زائده‌های فلزی وجود دارد. این زائده‌ها با استفاده از رزین به پشت دندان طبیعی متصل می‌شود. به کمک رزین می‌توان پل را به پشت دندان‌ها چسباند. برخی از بیماران این مدل بریج دندان را ترجیح می‌دهند، زیرا نیاز به اصلاح و کار کمتری بر روی دندان‌های مجاور است.

بریج‌های دندان با حمایت ایمپلنت

آخرین نوآوری ایجاد شده در حوزه بریج دندان به صورتی است که برای نگه داشتن بریج در محل از ایمپلنت استفاده می‌شود. هنگامی که ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفت، بریج دندان به آن متصل می‌گردد. به خاطر جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک، ثبات و پایداری این نوع بریج در محل بسیار زیاد است و معمولاً از این روش برای مواردی استفاده می‌شود که حمایت مناسب در دو طرف بریج برای نگه داشتن آن در محل وجود نداشته باشد.

روکش بریج دندان سرامیکی

روکش سرامیکی از مواد نیمه شفاف و موادی به رنگ دندان ساخته می شود که به منظور مطابقت با دندان های اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های سرامیکی یک انتخاب عالی برای بیمارانی است که به دنبال ایجاد یک ظاهر طبیعی برای دندان های خود باشند یا نسبت به فلزات آلرژی داشته باشند. عیب اصلی روکش های سرامیکی در این است که دوام و ماندگاری آنها به میزان روکش های فلزی نیست.

روکش بریج دندان پرسلاین ترکیب شده با فلز

روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلاین و فلز، قوی تر از روکش های تمام سرامیکی و ساخته شده از پرسلاین هستند. این روکش ها نتایج زیبایی بهتری را در مقایسه با روکش های فلزی برای بیمار ایجاد می کنند، اما رنگ ها شباهت کمتری به دندان های طبیعی بیمار دارد.

روکش بریج دندان استیل ضد زنگ

این نوع از روکش معمولاً به عنوان یک روکش موقت تا زمانی که روکش های دائمی ساخته شوند یا در زمانی که نیاز به ترمیم دندان های کودکان وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. این روکش ها از قبل ساخته می شوند و به همین خاطر امکان جایگذاری آنها در یک جلسه درمانی وجود دارد. این نوع روکش ها دوام بالایی دارند.

روکش بریج دندان کاملاً پرسلاین

روکش های تمام پرسلاین به عنوان مطلوب ترین روکش های انتخاب شده برای اهداف زیبایی در بین بیماران است. استفاده از این ماده می تواند به ساختن روکشی که با رنگ دندان های اطراف آن بیشترین هماهنگی و مطابقت را داشته باشد، کمک می کند. به هر حال، روکش پرسلاین دارای معایب خاص خود نیز هستند. ضخامت این روکش دندانپزشک را مجبور می کند که بخش بیشتری از دندان طبیعی بیمار را حذف کند و انجام این کار ایجاد وضعیت مناسب روکش کردن دندان در طول خط لثه را دشوار می کند.

روکش بریج دندان تمام رزین

روکش هایی هستند که از مواد کامپوزیت تمام رزین ساخته می شوند و به خوبی می توانند با رنگ های مختلف دندان در افراد مختلف هماهنگی داشته باشند، اما این روکش ها مستعد شکستن و فرسایش هستند.

روکش بریج دندان زیرکونیوم

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می کند، اما به سادگی روکش های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک بریده یا شکسته نمی شوند. بسیاری از دستگاه های دیجیتال می توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

مراحل انجام بریج دندان

  1. تراش دادن دندان‌ها
  2. قالب‌گیری
  3. قرار دادن بریج موقت در دهان تا زمان آماده شدن بریج دائمی
  4. چسباندن موقتی بریج دائمی به مدت چند هفته برای اطمینان از راحت و متناسب بودن
  5. ثابت کردن بریج به طور دائمی با سیمان. در صورت رضایت دندانپزشک از نتیجه

مزایای استفاده از روکش بریج دندان

  • دوام و ماندگاری طولانی: دوام و ماندگاری طولانی حتی تا تمام عمر
  • هزینه به نسبت پایین: هزینه به نسبت پایین در مقایسه با ایمپلنت دندان
  • درمان سریع: کامل شدن فرآیند درمان با بریج معمولاً در طول دو جلسه
  • بهبود ظاهر: ظاهر طبیعی و بازیابی لبخند مناسب فرد علاوه بر پر کردن فضای خالی دندان‌های از بین رفته
  • پیشگیری از مشکلات بعدی: پیشگیری از مشکلات بعدی مربوط به مفصل گیجگاهی، از دست دادن بافت استخوانی، ابتلا به بیماری‌های لثه، و نیز حرکت ناخواسته دندان‌ها در صورت درمان با بریج

عوارض جانبی و معایب بریج دندان

  1. لب‌پرشدن
  2. ناراحتی یا حساسیت
  3. افتادن
  4. شل شدن

روش‌های نگهداری از بریج دندان

  1. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به روش صحیح
  2. مسواک زدن با خمیردندان فلوراید؛ دو بار در روز
  3. استفاده مرتب از پراکسی براش و یا نخ دندان برای تمیز کردن پل بین دندان‌ها
  4. مراجعه به پزشک برای جرم گیری و معاینه به طور مرتب

چه کسانی گزینه ی مناسب انجام روکش بریج دندان هستند؟

همانطور که می دانید هر مشکلی راه حل خاص خودش را دارد و بهترین شخص برای تعیین راه حل پزشک متخصص است . در مورد روش های درمانی دندان که از حساسیت بالایی برخوردار است بایستی دندان پزشک متخصص و تایید شده تصمیم گیری کند. به طور خلاصه در مورد این موضوع دندان پزشک روکش را برای موارد زیر توصیه می کند:

  • ترمیم یک دندان شکسته
  • پوشاندن دندانی که شکل یا رنگ مناسبی ندارد
  • محافظت از یک دندان ضعیف در برابر شکسته شدن
  • وصل کردن یک بریج
  • برای رفع نازیبایی و ناهماهنگی دندان ها
  • پوشاندن یک ایمپلنت
  • جایگزینی پرشدگی بزرگ در جایی که دندان کافی باقی نمانده باشد
  • پوشاندن دندانی که عصب کشی شده است
  • ناهماهنگی در محل گاز گرفتن دندان ها
  • از بین رفتگی سطح جویدن دندان ها به خاطر دندان قروچه
  • حفاظت از دندان عصب کشی شده

هزینه و قیمت روکش بریج دندان

هزینه و تعرفه بریج های دندانی بسته به بریج انتخاب شده و منطقه ای از کشور که این کار را انجام میدهند متفاوت میباشد و بیمه دندانپزشکی به طور معمول یک درصدی از قیمت را بسته به طرح دندانپزشکی فرد خواهد پرداخت. هزینه و قیمت روکش دندان به نوع روکش و مواد مورد استفاده بستگی دارد. بهتر است قبل از هر روش درمانی مرتبط با دندان، نرخ و هزینه های احتمالی آن را از کلینیک مورد نظرتان سوال کنید.

عمر و دوام روکش بریج دندان

پل های دندانی میتوانند از 5 تا 15 سال و حتی طولانی تر عمر کنند با رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم درو از انتظار نیست که یک بریج ثابت بیش از ده سال دوام بیاورد.

در انتها باز هم خاطرنشان می شویم که برای انجام هرگونه روش درمانی و زیبایی دهان و دندان به دندان پزشک متخصص و تایید شده مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

زیبا سازی دندان با ارتودنسی نامرئی

درمان درد ضربان دار دندان با ۱۰ روش فوری و خانگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits