دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خارش گلو و سرفه های خشک با چند راهکار ساده
28
زمان مطالعه: 14 دقیقه
خارش گلو و سرفه های خشک ممکن است ناشی از عفونت های مختلف ویروسی و باکتریایی از جمله سل، سیاه سرفه، سرما خوردگی باشد.


علت خارش گلو و سرفه های خشک


خارش گلو و سرفه های خشک ممکن است ناشی از عفونت های مختلف ویروسی و باکتریایی از جمله سل، سیاه سرفه، سرما خوردگی (نوع ذات الریه باکتریایی)، سرطان ریه (نوع بیماری ویروسی)، سرطان معده، آسم، بیماری مزمن ریوی (COPD، مبتلا به برونشیت مزمن و آمفیزم) و آماس سامه ریه (التهاب غشا اطراف ریه ها و قفسه سینه) باشد.


اساسا دو نوع سرفه وجود دارد. نوع اول سرفه خلط دار است که سعی می‌کنید خلط یا عفونت درون سینه‌تان را با سرفه بیرون بریزید که در واقع نوع خوب آن است و می‌توان با خوردن شربت خلط آور به این فرآیند کمک کرد. در طرف دیگر، سرفه خشک وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آن را فرو بنشانید چون می‌تواند کاملا مزمن و ماندگار باشد. سرفه خشک اغلب به خاطر آلرژی، سرماخوردگی، یا حتی بودن در محیط غبار آلود به وجود می‌آید.


مکانیسم ایجاد خارش گلو و سرفه های


ديواره داخلي گلو با غشاي مخاطي حاوي اعصاب پوشيده شده است. اين غشا ممکن است توسط هواي آلوده، مواد غذايي، التهاب يا واکنش هاي آلرژيک تحريک شود. غدد مخاطي موکوس، مايع چسبنده اي که از پوشش ديوار گلو محافظت کرده و اجازه مي دهد گلو براي ورود مواد غذايي آمده شود، را ترشح مي کنند.


هنگامي که غدد موکوسي به اندازه کافي مخاط توليد نکند، اعصاب گلو در معرض تحريک پذيري قرار مي گيرند. اين کاهش مخاط معمولا به دليل کم آبي، مصرف برخي از داروها و يا هواي خشک ايجاد مي شود و منجر به خارش گلو یا سرفه های خشک می شود.


عواملی که باعث خارش گلو و سرفه های خشک می شوند

  • آب و هواي سرد و باد خيز
  • بيماري هايي که باعث مي شود حرارت داخلي بدن زياد شود.
  • بسته شدن بيني و تنفس از طريق دهان
  • التهاب حاد يا مزمن گلو
  • کم شدن آب بدن
  • فعاليت کم غدد بزاقي در افراد مسن
  • مصرف ماري جوانا و سيگار
  • کافئين موجود در قهوه، سودا و نوشابه هاي انرژي زا
  • الکل
  • سندرم شوگرن
  • داروهايي مانند داروهاي ضد افسردگي، داروهاي درمان بي اختياري ادرار، بلادونا (آتروپين)، باربيتورات ها، ارگوتامين، ترياک، ديورتيک ها، آنتي هيستامين ها يا اسپري هاي درمان آسم.

سرفه خشک

درمان های خانگی خارش گلو و سرفه های خشک


درمان خارش گلو و سرفه های خشک با عسل


مصرف عسل به عنوان داروی گلودرد قدمت طولانی دارد؛ و بنا بر مطالعات صورت گرفته، اثر آن در تسکین سرفه خشک بیشتر از برخی داروهای رایج حاویِ دکسترومتورفان است.


کافیست ۲ قاشق چایخوری عسل را با آبِ جوش یا دمنوش گیاهی و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی مؤثر داشته باشد. عسل خاصیت تسکین‌‌دهندگی دارد و آبلیمو به رفع گرفتگی کمک می‌کند. میل کردن عسل به تنهایی و یا همراه با نان هم می‌تواند مؤثر باشد.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با پروبیوتیک


برای درمان سریع سرفه به سراغ پروبیوتیک هم می‌توانیم برویم. پروبیوتیک‌ها به طور مستقیم در درمان سرفه نقشی ندارند، اما در تنظیم ترکیب باکتریایی روده‌ها مؤثرند.

ترکیب باکتریایی بدن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن دارد. همچنین بر مبنای شواهد علمی لاکتوباسیلوس (از انواع پروبیوتیک) که در لبنیات یافت می‌شود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد و حساسیت نسبت به برخی محرک‌ها را مانند گرده‌ی گیاهان کم می‌کند.


شیر غنی‌شده منبع خوب لاکتوباسیلوس است. هچنین می‌توانید مکمل‌های پروبیوتیک را از داروخانه تهیه کنید. به علاوه برخی ماست‌ های غنی‌شده و نان‌های تهیه‌شده از خمیرِ ترش حاوی پروبیوتیک‌ هستند.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با بروملین


اگر فکرش را نمی‌کردید که آناناس برای تسکین سرفه خشک مفید باشد احتمالا تا به حال درباره‌ی بروملین (Bromelain) نشنیده‌اید.

شواهد علمی نشان می‌دهند آنزیم بروملین که در ریشه و میوه‌ی آناناس یافت می‌شود، به درمان سرفه خشک و روان شدن مخاط گلو کمک می‌کند. برای اینکه بیشترین تاثیر را بگیرید روزی ۳ بار یک تکه آناناس یا ۱۰۰ گرم آب آناناس میل کنید.


اگرچه شواهد کافی در این باره وجود ندارد اما برخی کارشناسان به اثر درمانگر بروملین بر سینوزیت و مشکلات سینوسی ناشی از حساسیت که ممکن است باعث سرفه شوند، باور دارند. همچنین بروملین گاهی برای درمان التهاب و تورم به کار می‌رود.


کودکان و بزرگسالانی که داروهای رقیق‌کننده‌ خون مصرف می‌کنند نباید مکمل‌های بروملین دریافت کنند. همچنین کسانی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین هستند باید در مصرف بروملین دقت کنند؛ زیرا جذب آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با نعناع


برای درمان سریع سرفه، نعناع هم خوب است. نعناع با خاصیت درمانگری‌اش معروف است. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌دهد، گرفتگی را رفع و مخاط گلو را نرم می‌کند.

می‌توانید نعناع را به صورت چای میل کنید یا آن را هنگام بخور مصرف کنید. ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب بریزید و همانطور که احتمالا بارها انجام داده‌اید، حوله‌ای روی سرتان بیاندازید و به طور مستقیم بخار نعناع را تنفس کنید.

نعنا

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با گل ختمی


ریشه و برگ این گیاه که در تابستان گل می‌دهد، از دوران باستان تاکنون به عنوان داروی خانگی سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. هرچند برای اثبات این مسئله مطالعات علمی قابل اتکایی صورت نگرفته است اما جای نگرانی نیست چون مصرف گل ختمی خطری ندارد. گل ختمی لعابی تولید می‌کنند که گلو را می‌پوشاند و آثار التهاب را تسکین می‌دهد.

امروزه می‌توانید ریشه‌ی گل ختمی را به شکل چای و کپسول پیدا کنید. چای گل ختمی تسکین‌دهنده‌ی سرفه و گلودرد است. بهتر است کودکان ریشه‌ی این گیاه را مصرف نکنند.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با آویشن


در برخی موارد آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود. برخی مطالعات نشان داده‌اند مخلوط عرق آویشن و گل پیچک در تسکین سرفه و برونشیت خفیف مؤثر است. برگ آویشن حاوی فلاونوئید است که عضلات گردن و گلو را که در هنگام سرفه درگیر می‌شوند، شل می‌کند و موجب کاهش التهاب می‌شود.

تهیه‌ی چای آویشن ساده است؛ ۲ قاشق برگ آویشن خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، سرپوشی رویش قرار دهید، پس از ۱۰ دقیقه آن را از صافی گذرانده و بنوشید.


درمان خارش گلو و سرفه های خشک با غرغره‌ی آب ‌نمک


با اینکه پیشِ پا افتاده به نظر می‌رسد، غرغره‌ی آب‌نمک گلوی خراشیده را که باعث سرفه می‌شود، تسکین می‌دهد.

برای این کار ۱/۵ قاشق چایخوری نمک را در ۲۳۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید. فراموش نکنید که کودکان زیر ۶ سال نمی‌توانند به خوبی غرغره کنند و بهتر است درمان دیگری را برای آن‌ها به کار بگیرید.

حمام بخار و دستگاه رطوبت‌ساز

دوش آب داغ با کاهش تراوشات بینی به تسکین سرفه کمک می‌کند. این روش نه تنها سرفه‌ی ناشی از سرماخوردگی را بلکه سرفه‌های ناشی از حساسیت را تسکین می‌دهد. خشکی ناشی از تراوشات زیاد بینی آزاردهنده است؛ در چنین محیط‌هایی دستگاه‌های رطوبت‌ساز کمک‌کننده هستند. هوای مرطوب در تسکین سرفه مؤثر است اما باید از رطوبت بیش‌ازاندازه هم اجتناب کرد. فراموش نکنید که تمیز نکردن دستگاه‌های رطوبت‌ساز آنها را تبدیل به منبع تولید انواع قارچ و باکتری می‌کند.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با حذف تحریک‌کننده‌ها


عطرها و خوشبوکننده‌ها معمولا بی‌ضرر هستند اما در برخی افراد ایجاد التهاب مزمن سینوس و تولید مخاط اضافی می‌کنند که باعث سرفه می‌شود. بنابراین جانب احتیاط را نسبت به محصولات عطردار رعایت کنید.

بدترین تحریک‌کننده‌ی موجود در هوا دود سیگار است. تقریبا همه‌ی سیگاری‌ها پس از مدتی دچار سرفه، که به سرفه‌ی سیگاری‌ها معروف است، می‌شود. اطرافیان افراد سیگاری هم معمولا از برخی التهاب‌های مجاری تنفسی رنج می‌برند. بهترین راهِ‌حل، ترک سیگار است. (سرفه‌های مزمن شدید در افراد سیگاری ممکن است نشانه‌ی آمفیزم یا سرطان ریه باشد؛ اگر سیگاری هستید و از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید.)

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با سیر

یک درمان شگفت انگیز دیگر برای درمان سرفه خشک کردن، استفاده از سیر است. یک فنجان آب را با 2-3 حبه سیر بجوشانید. یک قاشق چای خوری پونه کوهی را اضافه کنید. بعد از اینکه مخلوط در دمای اتاق خنک شد، مقداری عسل مخلوط کنید و آن را بنوشید تا علائم سرفه را کم کنید. هم چنین یک حبه سیر را خرد کنید. آن را با کمی عسل و چند قطره روغن میخک مخلوط کنید. آن را بخورید تا درد را کاهش دهید.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با مصرف پیاز


این یکی از ساده ترین روش های خانگی برای درمان سرفه های خشک مزمن است. به سادگی یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری از آب پیاز را مخلوط کنید. این مخلوط را حداقل به مدت دو بار در روز مصرف کنید.


علاوه بر این شما می توانید شربت سرفه ای را با ترکیب کردن چای کامفری، آب پیاز پخته شده و عسل آماده کنید و هر روز آن را بخورید. همچنین می توانید با استفاده از عسل، پیاز و سیر چای درست کنید.

گلودرد

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با شیر داغ با عسل

عسل به طور سنتی برای درمان مشکلات مربوط به سرفه استفاده می شود. شیر داغ را با عسل بنوشید ؛ این آسان ترین راه است. هم چنین شما می توانید 1 قاشق چای خوری عسل را با معده خالی مصرف کنید.

علاوه بر این، شما می توانید 1.5 قاشق چای خوری عسل را قبل از خواب را مصرف کنید (این درمان سرفه برای کودکان زیر 1 سال مناسب نیست).

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با با فلفل قرمز

فلفل قرمز باعث تحریک و گرم شدن است و باعث تسکین سرما و سرفه می شود. یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز، یک قاشق سوپ خوری عسل، یک چهارم قاشق سوپ خوری عسل، دو قاشق غذاخوری آب و یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب را با هم مخلوط کنید. این شربت را سه بار در روز بنوشید.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با آب هویج

آب هویج غنی از مواد مغذی و ویتامین ها است و علائم سرفه را بهبود می بخشد.هویج منبع خوبی از ویتامین C است. مطالعات ثابت کرده اند که ویتامین C مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند که مشکلات سرفه و خس خس را کاهش می دهد.

  • 4-5 هویج را بردارید، کمی آب اضافه کنید و آب تازه اش را آماده کنید.
  • می توانید یک قاشق چای خوری عسل را برای طعم و مزایایش اضافه کنید.
  • این عصاره را 3-4 بار در روز بنوشید.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با انگور


انگور را مصرف کنید تا خلطتان تمام شود و می توانید یک لیوان انگور تازه را با یک قاشق عسل بنوشید.انگور غنی از ویژگی های ضد التهابی است که به رهایی از شر سرفه خشک کمک می کند.


درمان خارش گلو و سرفه های خشک با کشمش

  • 100 گرم کشمش را با مقداری آب مخلوط کنید تا سسی تهیه شود.
  • 100 گرم شکر را به آب اضافه کرده و کل مخلوط را تا زمانی که یک سس مثل مایع به دست آید، اضافه کنید. روزانه 20 گرم از این سس را در اول صبح مصرف کنید.
  • توجه:شواهد کافی برای اثبات استفاده از کشمش در درمان سرفه وجود ندارد.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با دانه های کتان

  • در یک فنجان آب 2-3 قاشق سوپ خوری دانه های کتان را بجوشانید تا زمانی که مایع غلیظ شود.
  • بگذارید بماند و 3 قاشق سوپ خوری آب لیمو و عسل را اضافه کنید.
  • 1 قاشق سوپ خوری آن رادر صورت نیاز بخورید.
  • دانه های کتان یک داروی کاربردی و درمانی برای سرفه است.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با پونه کوهی

چای پونه کوهی عموما برای تسکین گلو درد استفاده می شود. یک فنجان آب و مقداری پونه کوهی بردارید و بجوشانید. برای کم کردن اثرات سرفه خشک از آن استفاده کنید.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با ریشه شیرین بیان
شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است که به درمان سرفه های خشک کمک می کند. 8 اونس آب تازه را بجوشانید و 2 قاشق سوپ خوری

  • ریشه شیرین بیان خشک شده را در یک لیوان بریزید.
  • سر لیوان را بپوشانید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند.
  • حداقل 2 بار در روز بنوشید.


درمان خارش گلو و سرفه های خشک با سرکه سیب

  • مقادیر مساوی از عسل و سرکه سیب بردارید.
  • آن ها را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  • این مخلوط گرم را قورت دهید.
  • مزه خوبی ندارد اما به طور موثر گلو را تسکین می دهد.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با نبات

این یکی از قدیمی ترین انواع آبنبات هاست. عموما برای درمان سرفه خشک به کار می رود چون بزاق را افزایش می دهد.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با فلفل سیاه
در یک فنجان، یک قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه و یک قاشق سوپ خوری عسل را اضافه کنید.

  • 8 اونس آب جوشیده را اضافه کنید و خوب تکان دهید تا دانه های فلفل به طور کامل پراکنده شوند.
  • بگذارید حدود 10 دقیقه بماند، دوباره مخلوط کنید، و آن را بنوشید.
  • 1-2 بار در روز این ترکیب را بنوشید.

هم چنین شما می توانید مخلوطی از 5 میلی لیتر عسل و 10 میلی لیتر از آب لیمو را تهیه کنید. کمی فلفل سیاه به مخلوط اضافه کنید. این معجون را هر چند ساعت یک بار مصرف کنید تا از سرفه خشک خلاص شوید.


فلفل سیاه جریان خون را به گلو افزایش می دهد، در نتیجه باعث تسکین سریع می شود. عسل یکی از رایج ترین روش ها در درمان بیماری های مربوط به سرفه است.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با بادیان رومی


مصرف یک فنجان چای بادیان رومی می تواند به شما کمک کند از سرفه خشک خلاص شوید، چون به شل کردن مخاط و خلط کمک می کند. یک فنجان آب بجوشانید و 3 قاشق چای خوری بادیان رومی تازه (خرد شده) را اضافه کنید. بگذارید چند دقیقه بماند و به تدریج بنوشید.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با ریحان

کمی از برگ های ریحان را خرد کنید تا خمیری درست شود. آن را کنار بگذارید و خمیری از زنجبیل نیز آماده کنید. یک قاشق چای خوری از خمیر زنجبیل و ریحان را بردارید. آنها را صاف کنید و سپس سه قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. یک قاشق چای خوری از این خمیر را سه بار در روز بخورید. علاوه بر این، چای ریحان یک درمان بسیار موثر برای سرماخوردگی و سرفه است.

بایدهای درمان خارش گلو و سرفه خشک

  • از یک دستمال برای پوشاندن دهان و بینی خود هنگام عطسه کردن و یا سرفه استفاده کنید.
  • دست هایتان را به طور مرتب بشویید.
  • مایعات زیادی مصرف کنید.

نبایدهای درمان خارش گلو و سرفه خشک

  • از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.
  • از سیگار کشیدن یا استفاده از هر نوع استعمال دخانیات دیگر خودداری کنید.
  • از نوشیدنی های کافیین دار دوری کنید.
  • از خوردن خیلی زیاد در شب اجتناب کنید.
  • از افرادی که سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، دوری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

مزایای مصرف شربت پروسپان برای بهبود سرفه

علت سرفه های مکرر و طولانی مدت چیست؟

سرفه خشک و خلط داخل گلو را چگونه از بین ببریم؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (28 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits