دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سریع درد کف پا
100
زمان مطالعه: 15 دقیقه
درمان سریع درد کف پا:علت درد کف پا چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان درد کف پا آشنا شوید.

علت درد کف پا چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان درد کف پا آشنا شوید.

علت و درمان درد کف پا

آیا درد شدیدی در کف پا دارید؟

کف پا عملکردی مشابه جذب کننده ضربه برای کل بدن دارد. هر گاه که پای خود را بر روی زمین قرار می دهیم، بسته به اینکه در حال راه رفتن، دویدن، یا پریدن باشیم، فشاری تا 5 برابر وزن بدن خود به پا وارد می نماییم. در صورتی که برای این فشار هیچ جذب کننده ضربه وجود نداشته باشد، فشار ناشی از هر قدم می تواند حتی باعث شکستن یا در رفتن استخوان های کف پا، پایین پا، یا پایین کمر شود.

هنگامی که درد در ناحیه کف پا و سوزش کف پا احساس می شود، این موضوع به معنی اینست که کف پا دچار بیماری شده و نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. در ادامه به بررسی علت درد کف پا میپردازیم ، در صورتی که این مشکل درمان نشده و به حال خود رها شود، می تواند باعث ایجاد درد مداوم در کل ناحیه پا، زانو و همچنین بروز درد لگن و پایین کمر شود.

کف پا اولین ساختار در بدن است که هنگام راه رفتن فشارهای وارد شده از بدن را جذب میکند و به محیط بیرون منتقل میکند زمانیکه اتفاقی برای این ناحیه بیفتد باعث ایجاد درد کف پا و آسیب دیدگی دراین مفصل میشود. علت درد کف پا دلیل های متعددی دارد از جمله:

  • فشارهای مستقیم براثرضربه
  • رگ به رگ شدن لیگامان ها
  • کشیدگی ماهیچه ها
  • مشکلات بیومکانیکی مانند صافی کف پا
  • استفاده بیش ازحد ازمفصل
  • آرتروز التهابی
  • گرفتگی ماهیچه های کف پا ازجمله دلایلی هستند که منجر به درد و گزگز کف پا میشود.

بیماری خار پاشنه پا یکی از علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

آیا درد شدیدی در کف پا دارید؟


درد زیر انگشتان پا

آسیب دیدگی کف پا یکی ازرایج ترین علل درد کف پا است. ماهیچه های کف پا بافت های اتصال ضخیمی هستند که باعث حفاظت ازکف پا در پایین پا شده است این ناحیه از قسمت پاشنه پا به سمت استخوان متاتارسال درجلوی کف پا امتداد دارد زمانیکه کف پا دچارآسیب دیدگی شود منجر به التهاب میشود و در نهایت درد در کف پا ایجاد می شود. کشیدگی، رگ به رگ شدن، کبودی وشکستگی براثر یک فشار یا ترکیبی از فشار ها روی پا ایجاد میشود آسیب دیدگی هایی مانند زمانیکه فردی برروی پای شما پا میگذارد فقط باعث کبودی پا نمیشود بلکه میتواند منجربه آسیب دیدگی ساختارهای اولیه و ثانویه پا شود تعداد زیادی از ماهیچه های ناحیه تحتانی ساق پا به ناحیه پا یا نزدیک کف پا متصل شده اند.

آسیب دیدگی یا گرفتگی ماهیچه ها میتواند منجر به مشکلات بیومکانیکی و در نهایت درد کف پا شود. آسیب دیدگی های کف پا ممکن است بر اثرضربه تکی، پیچ خوردگی و ضربه های مکرر پا ایجاد شود و در نهایت منجر به شکستگی شود. رگ به رگ شدن کف پا زمانی ایجاد میشود که لیگامان های کف پا که استخوان های این ناحیه را به یکدیگر متصل کرده اند بیش از حد کشیده شوند و فیبرهای آن پاره شوند. آسیب دیدگی های ماهیچه های پا هم ممکن است با کشیدگی، استفاده بیش ازحد مفصل، تحمیل وزن زیاد روی پا، کبودی یا بریده شدن پا ایجاد شود. همچنین زمانیکه کف پا بر اثر حرکات مکرر فشارهای زیادی را تحمل کند می تواند منجر به بیماری آرتروز شود.

آسیب دیدگی های مکرری که بر اثر ایجاد ضربه های خفیف بر ناحیه کف پا تاثیر میگذارد می تواند منجر به شکستگی ناشی از فشار، درد کف پا و آرتروز های مزمن شود. آسیب دیدگی های ناشی از ضربه های جزئی زمانی ایجاد میشود که ساختارهای بدن تحت فشار قرار می گیرد. مواردی که می تواند منجر به این گونه آسیب دیدگی ها شود عبارتند از دویدن روی سطوح ناصاف که یا خیلی سخت یا خیلی صاف است، دویدن با پوشیدن کفش های نامناسب و بی کیفیت که فشارهای وارد شده را جذب نمی کند یا انجام مسابقات سخت و طولانی مدت یا انجام فعالیت های مکرر است.

 علت درد کف پا چیست


علائم درد کف پا

درد و ضعف معمولا همراه با کشیده شدن کف پا در ناحیه پایین پا رخ میدهد. درد کف پا باعث کاهش کشش و انعطاف کف پا میشود و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. درموارد شدید زمانیکه روی کف پا فشار وارد شود درد افزایش میابد بروز دردهای خاص که منجر به ضعف در کف پا میشوند نشان دهنده مشکل و اختلال در ناحیه خاصی از پا است. دردی که هنگام حرکت ایجاد میشود نشان میدهد که اختلال در نقاط خاصی از بدن تاثیر گذاشته است.

استخوان ها ولیگامان ها مفصل را ساخته اند واستخوان ها بوسیله لیگامان ها به یکدیگر متصل شده اند. کشیدگی معمولا در لیگامان ها ایجاد میشود درقسمت کف پا لیگامان هایی در انتهای کف پا قرار دارند این لیگامان ها استخوان ها را به استخوان های دیگر در طرفین و انتها متصل کرده اند هر گونه ضعف و بی حسی در مفصل نشان دهنده رگ به رگ شدن کف پا است.

درناحیه ای که ضعف بسیارشدید است شکستگی ایجاد میشود ازعلائم شکستگی برآمدگی در ناحیه شکستگی و چرخش انگشتان پا است. ماهیچه هایی که از ناحیه کف پا محافظت میکنند به دو گروه تقسیم میشوند: ماهیچه هایی که در بالای ناحیه کف پا قرار گرفته است و از جلوی ناحیه تحتانی ساق پا شروع شده است و به بلند شدن کف پا کمک میکند و ماهیچه هایی که به کشش کف پا در قسمت پایین پا کمک میکنند و در پشت ناحیه تحتانی ساق پا قرارگرفته اند. زمانیکه پا به صورت کامل کشیده میشود یا به سمت بیرون و داخل میچرخد و همزمان با آن درد کف پا ایجاد میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های ماهیچه کف پا است همچنین ممکن است زمانیکه با کمک یک شی ثابت مفصل پا را حرکت میدهیم درد ایجاد شود.

کبودی درناحیه پا از علائم آسیب دیدگی بر اثر فشارمستقیم بر پا است کبودی در ناحیه پا به علل مختلفی از جمله پا گذاشتن کسی روی پای شما، یا قدم گذاشتن رروی یک جسم سخت ایجاد میشود در این حالت بافت های کف پا نمیتوانند کف پا را پشتیبانی کنند و کبودی ایجاد میشود ضربه روی پا که باعث ایجاد درد، تغییر رنگ پوست، تورم و تغییر در نحوه راه رفتن میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های شدید کف پا است. درد کف پا دلایل مختلفی دارد ارزیابی صحیح و تشخیص علت درد کف پا در انتخاب بهترین روش درمان درد کف پا بسیار موثر است.

با استفاده از روش های صحیح میتوان ناحیه آسیب دیده را با ناحیه سالم مقایسه کرد و اختلال در این مفصل را تشخیص داد. آسیب دیدگی ها می تواند باعلائمی چون برآمدگی درمفصل، یا قرچ قرچ کردن مفصل در نقطه ای که التهاب ایجاد شده است رخ دهد. نوع، دلیل و شدت درد کف پا نشان دهنده میزان شدت آسیب دیدگی است.

برای توصیف درد 4درجه درد وجود دارد:

1- بروز درد درهنگام انجام فعالیت

2- بروز درد قبل و بعد از انجام فعالیت که برروی عملکرد تاثیر گذار نیست

3- بروز درد قبل،بعد یا در حین انجام فعالیت های ورزشی که روی عملکرد تاثیرگذار است

4- بروز درد به صورت شدید که بر عملکرد فرد تاثیر گذاراست.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

تشخیص دردهای مزمن کف پا

برای تشخیص مناسب درد کف پا و علت درد سینه پا ، متخصص پا معاینات لازم را بر روی بیمار با استفاده از انگشتان خود انجام می دهد تا به این ترتیب ایجاد برآمدگی یا کبودی سفت در قسمت کروی کف پا را تشخیص دهد. پزشک در این زمان وضعیت پا را به منظور مشاهده مشکلاتی مثل قوس کف پای زیاد یا کم معاینه کرده و مشکل انگشت چکشی را بررسی می نماید. در این زمان می توان از عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی (MRI)، و سی تی اسکن به منظور مشخص کردن شکستگی ها و آسیب های وارد شده به رباط ها، تاندون ها، و سایر بافت های اطراف پا استفاده کرد.

علاوه بر این پزشک اطلاعاتی را درباره فعالیت های روزانه، علائم، سابقه بیماری، و پیشینه فامیلی مشکل از بیمار دریافت می کند. در صورتی که شما فعالیت هایی مثل دویدن یا پریدن را به مقدار زیاد انجام می دهید، احتمالاً در معرض ریسک بالاتر ایجاد درد در ناحیه کف پا و درد سینه پا خود قرار دارید. به هر حال، معاینات تشخیصی انجام شده و آزمایش های مربوط به آن می تواند به پزشک برای تشخیص صحیح مشکل و تجویز یک برنامه درمانی مناسب برای بیمار کمک موثر نماید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

درمان درد پاشنه و کف پا

درمان طولانی مدت است که نیاز به همکاری زیاد بیمار با پزشک معالج دارد. هدف از درمان فاسئیت پلانتار عبارتست از :

  • کاهش التهاب و درد در ناحیه پاشنه
  • دادن فرصت به پارگی های میکروسکوپی در فاشیای پلانتار برای بهبود
  • اصلاح انعطاف پذیری و قدرت عضلات ساق پا و فاشیای کف پا و اصلاح بیومکانیک پا
  • آماده کردن بیمار برای برگشت به فعالیت بدنی روزانه و ورزشی

درمان این بیماری در اکثر قریب به اتفاق بیماران نیاز به جراحی ندارد. از بین کسانی که درمان میشوند از هر ده نفر حدود هشت نفر در عرض یک سال خوب میشوند و از هر صد نفری که به این مشکل مبتلا میشوند 95 نفر بدون نیاز به عمل جراحی بهبود میابند. هر چه درمان زودتر شروع شود موثرتر و مفیدتر است.

قدم اول در درمان یافتن علت زمینه ایست که موجب مساعد شدن شرایط بروز این بیماری شده است. پزشک معالج آنها را یافته و تا حد امکان رفع میکند. با این حال اقدامات عمومی وجود دارند که میتوان آنها را در درمان تمامی انواع درد ناشی از فاسئیت پلانتار بکار برد. مهمترین این اقدامات عبارتند از :

  • کفی

یکی از اصول درمان فاسئیت پلانتار استفاده از کفی است. کفی ها قطعاتی از جنس پد یا نمد یا پنبه کوبیده شده هستند که در مناطق مختلف کف پا گذاشته میشوند و هدف از استفاده از آنها باز توزیع مناسب نیروهای وارده به قسمت های مختلف کف پا است تا فشار بطور مناسبی به فاشیای پلانتار وارد شود. از دو نوع کفی برای درمان فاسئیت پلانتار استفاده میشود. این کفی ها یا در کفش قرا میگیرند و یا اگر از جنس سبکی ساخته شده باشند میتوان آنها را با چسب به زیر کف پا چسباند.

در صورتیکه امکان چسباندن آنها در زیر پا باشد موثرترند. البته قرار دادن آنها در کفش راحت تر است ولی این کفی ها معمولا در بازار بصورت آماده هستند و ممکن است اندازه آنها طوری باشد که در داخل کفش شما فیت نشوند. در این موارد کفی باید به توسط فرد صلاحیت داری به اندازه پا و کفش شما درآید.

  • کفی در زیر قوس کف پا

این کفی ها را درست در زیر قوسی که در وسط و طرف داخل زیر پای شما قرار دارد گذاشته میشوند. هدف از استفاده از آنها حمایت از قوس کف پا است بطوریکه فشار کمتری به فاشیای پلانتار وارد شود.

  • کفی در زیر پاشنه

این کفی ها درست زیر پاشنه پا قرار میگیرند و هدف از استفاده از آنها اینست که زیر توبرکل پاشنه که بیشترین محل احساس درد است نرم باشد و فشار کمتری به آن قسمت وارد شود.

  • کفی ژلاتینی برای زیر پاشنه

در زیر هر دو پاشنه خود کفی بگذارید حتی اگر یک پاشنه شما درد دارد.

  • کفش مناسب

استفاده از کفش هایی که کفی آنها در ناحیه پاشنه نرم و راحت است و کل کفی آن قوسی دارد که زیر کف پا را حمایت میکند. کفش های ورزشی مرغوب اغلب این خواص را دارند

  • استراحت

مهمترین اقدام درمانی استراحت است. باید به پا استراحت داد به این معنی که تا مدتی باید کمتر سر پا ایستاد و راه رفت. با هر قدمی که برداشته میشود فاشیای کف پا دچار کشش میشود و التهاب و درد بیشتر میشود. فاشیای پلانتار آزرده شده باید مدتی استراحت کند تا بتواند بتدریج خود را بازسازی کرده به حالت اول برگردد. اگر بیمار راه رفتن را ادامه دهد این فاشیا را بطور مکرر تحت کشش قرار داده و اجازه بهبودی به آن را نمیدهد.

پس سعی کنید فعالیت های روزانه ای را که موجب افزایش درد شما میشود را کاهش دهید. روی زمین سخت راه نرفته و ندوید.اگر درگیر فعالیت وزشی خاصی هستید که در آن پاشنه پا تحت ضربات و فشار مداوم است باید این فعالیت ورزشی را کم و یا حتی موقتاً قطع کنید.

  • سرما

پاشنه پا را به مدن 20-15 دقیقه روی یک بطری یخزده یا کیسه پلاستیکی حاوی تکه های یخ بگذارید. اگر میخواهید اینکار را روزی یکبار انجام دهید بهترین وقت آن قبل از خوابیدن است ولی توصیه میشود سرد کردن پاشنه را روزی 4-3 بار انجام دهید.

استفاده از بطری حاوی یخ برای سرد کردن

استفاده از کیسه پلاستیکی حاوی نخود یخ زده برای سرد کردن کف پاگرم کردن پا به تنهایی مفید نیست و ممکن است درد را بدتر کند. میتوانید از گرم کردن و سرد کردن متناوب پا استفاده کنید. در این حال سعی کنید مراحل را با سرد کردن پایان دهید.

  • دارو

توصیه میشود بیمار بمدت 8-6 هفته از دارو های ضد التهابی مانند بروفن یا سلکوکسیب که موجب کاهش درد و التهاب میشوند استفاده کند.

  • نرمش

انجام برخی نرمش های خاص که عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار را تحت کشش ملایم قرار داده و آنها را نرم و قابل انعطاف میکنند در درمان این بیماری بسیار موثرند. این نرمش ها عبارتند از:

  • کشش عضلات پشت ساق

به طرف یک دیوار بایستید. یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار میدهیم بطوریکه یک زانو کمی خم و و زانوی دیگر کاملاً صاف باشد. کف هر دو دست را هم به دیوار جلو تکیه میدهیم. سپس بدون اینکه محل کف پاها روی زمین را تغییر دهیم سعی میکنیم تنه خود را به دیوار نزدیک تر کنیم، زانوی خم شده را بیشتر خم کنیم تا در پایی که زانویش صاف است مچ پا بیشتر خم شود.

با این کار عضلات پشت ساق و تاندون آشیل تحت کشش قرار میگیرند. این کار را خیلی به آرامی انجام میدهیم تا وقتی که یک کشش ملایم را در پشت پا احساس کنیم. وضعیت را برای ده ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی به حالت اول باز میگردیم. نرمش را 20 مرتبه تکرار میکنیم.

  • کشش فاشیای پلانتار

در حالت نشسته پای مبتلا را روی زانوی سالم قرار میدهیم و پنجه پا را با دست گرفته و به طرف خود میکشیم تا فاشیای کف پا در حالت کشش قرار گیرد. به مدت ده ثانیه این کشش را ادامه داده و سپس به حالت اول باز میگردیم. 20 مرتبه نرمش را انجام میدهیم.

  • کاهش وزن

وزن زیاد فشار زیادی را به فاشیای پلانتار وارد میکند. در این بیماری هر کیلوگرم کاهش وزن با ارزش است.

  • اسپلینت شبانه

معمولاً وقتی فرد در شب میخوابد کف پایش به پایین خم شده و این موجب میشود تا فاشیای پلانتار ریلاکس شده و در صبح که فرد از خواب بلند میشود طول آن قدری کوتاه تر شده است و همین امر موجب شدت درد صبحگاهی است. با استفاده از یک آتل یا اسپلینت در هنگام خواب که به پا و ساق بسته میشود مچ پا در حالت 90 درجه نگه داشته شده تا کشش فاشیای پلانتار در حین خواب حفظ شود. این روش گرچه کمی ناراحت کننده است ولی موثر است.

  • نمونه ای از یک اسپلینت شبانه
  • شوک ویو تراپی Extracorporal shockwave therapy ESWT

در این روش که به توسط متخصص فیزیوتراپی انجام میشود با تاباندن اشعه اولترا سونیک به ناحیه پاشنه روند ترمیم آسیب های فاشیای پلانتار تسریع میشود. اثر این روش در همه بیماران یکسان نبوده و ثابت شده نیست.

  • ماساژ درمانی

گاهی اوقات انجام ماساژ های مناسب برای کاهش کشش و سفتی در کف پا و عضلات پشت ساق موثر واقع میشوند.

  • تیپینگ

گاهی اوقات تپینگ Taping کف پا به توسط فرد خبره میتواند موجب کاهش استرس به فاشیای پلانتار شود. در این مورد مقاله جداگانه ای وجود دارد که میتوانید به آن مراجعه کنید.

  • تزریق کورتن

این روش درمانی تنها در مواردی که درمان های قبلی موثر واقع نشوند انجام میشود. تزریق دارو در محل درد توسط پزشک معالج انجام شود. توجه داشت باشیم که تزریق های مکرر خطرناک بوده و ممکن است بر اثر این تزریقات فاشیای کف پا پاره شده و فرد دچار صافی کف پا و درد مزمن شود. عارضه دیگر این تزریقات از بین رفتن چربی کف پا است.

  • گچ گوتاه پا

در صورت جواب ندادن به روش های قبلی معمولا آخرین اقدام غیر جراحی، گچ گیری پا به توسط یک گچ کوتاه به مدت سه هفته است.

  • درمان جراحی

اگر بعد از 12-6 ماه درمان فعال، درد همچنان باقی ماند پزشک معالج ممکن است تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرد. توجه به این نکته ضروری است که برای درمان این بیماری ندرتا نیاز به عمل جراحی پیدا میشد و اگر درمان به درستی انجام شود اکثر قریب به اتفاق بیماران بعد از چند ماه خوب میشوند.معمول ترین درمان جراحی این بیماری آزاد کردن فاشیای پلانتار است. در این عمل جراحی قسمتی از فاشیای پلانتار بریده میشود تا کشش زیادی که روی این رباط قرار دارد مرتفع شود. این عمل جراحی را میتوان به روش باز یا با آندوسکوپ انجام داد.

  • برای موفق شدن در درمان باید

درمان هر چه زودتر شروع شود نتیجه آن بهتر است پس به محض شروع علائم باید درمان را شروع کرد. اگر به درد بی توجه باشید و فکر کنید خود بخود خوب میشود درمان را دیر شروع میکنید و این موجب کاهش تاثیر درمان میشود.بهبودی و از بین رفتن درد ممکن است به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد. صبر داشته باشید و درمان ها را ادامه دهید.

----------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (100 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    طاهره یاریخواه | ۴ سال پیش
    سلام چندماه پیش کف پای چپم درد داشت بعد مدتی کف پای راستم هم درد گرفت طوری که راه رفتن برام مشکل شده
    1
    1
    
    hits