دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش رقیق کردن الکل صنعتی برای ضد عفونی سطوح
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
الکل از نظر علم شیمی به هر ماده‏ای گفته می شود كه در فرمول شیمیایی آن عامل‏ هیدروكسیل(-OH) وجود داشته باشدالكل از مشتقات هیدروكربن هاست كه در آن‏ها هرمولكول، تركیبی ازچند اتم هیدروژن و كربن مى ‏باشد.

تفاوت الکل صنعتی و طبی چیست؟

الکل از نظر علم شیمی به هر ماده‏ای گفته می شود که در فرمول شیمیایی آن عامل‏ هیدروکسیل(-OH) وجود داشته باشدالکل از مشتقات هیدروکربن هاست که در آن‏ها هرمولکول، ترکیبی ازچند اتم هیدروژن و کربن مى ‏باشد. نهایت، یک عامل (OH) جانشین ‏یک اتم هیدروژن مى ‏گردد. و بنابر تعداد عامل (OH) ، الکل‏ها را یک یاچند ظرفیت مى ‏گویند.

الکلی که در صنعت‏ به کار گرفته مى‏ شود، از لحاظ ماهیت، هیچ‏ تفاوتی با الکل طبی ندارد و هر دو همان الکل اتیلیک یا اتانول‏ مى ‏باشند. منتها به دلایلی نظیر جلوگیری از سوءاستفاده از آن‏ها، کارخانجات تولید کننده الکل صنعتی، موادسمی، بد بوکننده (هم چون متانول یا عرق چوب) و مواد رنگین‏ کننده (هم چون پریدین) به آن مى‏ افزایند. در واقع در الکل صنعتی مقداری متانول نیز وجود دارد در حالیکه در الکل طبی تنها اتانول خالص وجود دارد.

کاربردهای الکل صنعتی

الکل صنعتی بهترین حلال آلی است و لذا در آزمایشگاه ها و صنایع داروسازی کاربرد بسیار زیادی دارد. در مواردی نیز الکل جهت محافظت از رشد میکروبی در فرآورده های دارویی، ساخت روکش قرص ها، وضدعفونی کننده وست به کار می رود.

در پزشکی نیز الکل جهت ضدعفونی کردن ابزارهای طبی و غیره به کار گرفته می شود. به علاوه قطعات تشریحی را به خوبی می توان در الکل از گندیدن و عفونت محافظت نمود. هم چنین الکل درساختن ادکلن ها و لوازم آرایشی نیز کاربرد فراوان دارد.

به دلیل نقطه ذوب پائین در صنعت یخ سازی استفاده می شوند. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطر سازی، رنگ سازی و ... استفاده می شود. کاربرد الکل سفید هم که خاصیت ضدعفونی کننده دارد و از آن استفاده میک نند. البته بعضی هم با مخلوط کردن آن در نوشابه از آن به عنوان مشروب استفاده نادرست می کنند.

الکل صنعتی

روش رقیق کردن الکل صنعتی برای ضد عفونی

شیوع ویروس کرونا این روزها تبدیل به مسئله اصلی دنیا و البته کشور خودمان ایران تبدیل شده است. حالا کرونا کم کم تبدیل به یک اپیدمی و پاندمی می‌شود و آمار مبتلایان در حال افزایش است.

بعد از شیوع ویروس کرونا در شهر قم حالا پای این ویروس به سایر شهرهای ایران هم کم کم باز شده اما لازم است که به جای استرس و نگرانی بهترین کار ماندن در خانه و جلوگیری از رفت و آمد غیر ضروری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس و ضدعفونی کردن سطوح است.

مسئله اینجاست که بحث کمبود الکل ۶۰ یا ۷۰ درصد تبدیل به یک دغدغه جدی شده و برای ضدعفونی کردن سطوح کاربرد الکل اتانول ۹۶ یا حتی ۹۰ درصد هم جواب نمی‌دهد. اما نگران نباشید. اگر الکل اتانول ۹۶ درصد (سفید رنگ، طبی) در دسترس دارید برای ضدعفونی سطوح باید آن را تبدیل به الکل ۷۰ درصد کنید. ما در مجله دلگرم به شما می‌گوییم چطور از الکل اتانول ۹۶ درصد برای ضد عفونی کردن سطوح و دست‌ها و کاهش ریسک ابتلا به کرونا استفاده کنید.

الکل 96 درصد


چطور از الکل اتانول ۹۶% برای ضد عفونی کردن سطوح علیه ویروس کرونا استفاده کنیم؟

الکل اتانول معمولا ۹۶ درصد است. اما مشکل اینجاست که در غلظت‌های بالا الکل بدون حضور موثر آب، الکل به سرعت پروتئین‌های غشاء سلولی را دناتوره کرده و با این کار باعث می‌شود نفوذ الکل به داخل سلول کاهش پیدا کند. بنابراین میکروبی که مثلا در مقابل الکل ۹۶ درصد (۹۶ درجه) قرار گرفته فقط سطحش دناتوره می‌شود و در برابر الکل نفوذناپذیر می‌شود.

در نتیجه پروتئین‌های حیاتی داخل سلول زنده هستند و سلول عملا در درون زنده است و این توانایی را دارد که خودش را ترمیم کند. در غلظت ۷۰ درصد سرعت دناتوره شدن پروتئین‌های سلولی توسط الکل در حدی است که اتانول فرصت کافی برای نفوذ به داخل سلول و دناتوره کردن را دارد.

بنابراین بهترین غلظت الکل برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها غلظت ۷۰ درصد الکل یعنی همان الکل طبی است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ضدعفونی کننده‌های دست و ابزار بر پایه الکل ۷۰ درصد در اولویت است.

در واقع الکل ۹۰ درصد یا ۹۶ درصد غشا ویروس را از بین نمی‌برد و باید رقیق شود. اما چطور الکل ۹۶% را برای ضدعفونی کردن رقیق کنیم؟ به آسانی. باید نسبت ۷ به ۳ را در نظر بگیرید یعنی ۷ سهم الکل و سه سهم آب. مثلا ۷۰ سی سی الکل با ۳۰ سی سی آب.

به این ترتیب اسپری الکل ضد عفونی را با خیال راحت برای پاک کردن سطوح، ضد عفونی کردن موبایل، عینک، دسته کلید، سوییچ ماشین، دست‌ها و … استفاده کنید. یادتان باشد ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی برای مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین انتخاب هستند. در حالتی که به آب و صابون دسترسی دارید از الکل استفاده نکنید چون باعث خشکی پوست دست می‌شود.


نکته مهم

به هیچ وجه برای ضدعفونی کردن دست‌ها از الکل صنعتی متانول استفاده نکنید. الکل متانول برای بدن بسیار سمی و خطرناک است و سبب مسمومیت شدید و عوارض کبدی می‌شود. حتما پس از ضدعفونی کردن سطوح اجازه بدهید سطح کاملا خشک شود و از دست زدن به سطوح الکلی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

ضد عفونی کردن هوای خانه با سوزاندن گیاه باستانی مریم گلی

معرفی برترین سبزی های ضد عفونی کننده بدن با اثر جادویی

آموزش ساخت ژل ضد عفونی دست

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits