دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پف پلک چشم چیست؟+ ویدئو
83
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت پف پلک چشم چیست؟+ ویدئو:دلایل پف پلک چشم چیست؟ وچگونه درمان میشود؟ با دلگرم همراه باشید تا علت پف کردن پلک ها و درمان آن را بدانید...

دلایل پف پلک چشم چیست؟ وچگونه درمان میشود؟

با دلگرم همراه باشید تا علت پف کردن پلک ها و درمان آن را بدانید...

پف پلک چشم

ورم پلک چشم/این تورم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب بارزتر است که شاید به خاطر پخش مجدد مایعات بدن به علت نیروی جاذبه هنگام دراز کشیدن باشد. به هر حال، اگر این پف کردگی و تورم چشم ها منشا ارثی داشته باشد باید این وضعیت را همان طور که هست بپذیرید. البته با استفاده از برخی توصیه ها می توان پف کردگی چشم را از بین برد. اگر این کارها را انجام دهید ولی خوب نشوید احتمالا از یک واکنش آلرژیک جدی یا مشکلات دیگر رنج می برید که به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.

عفونت‌های چشمی، جراحت‌های چشمی، وارد آمدن ضربه به چشم، برخی عمل‌های جراحی زیبایی پلک ممکن است به تورم پلک‌ها بیانجامد، ولی شایع ترین علت تورم پلک‌ها آلرژی است.

وی بیان کرد: همچنین ورم پلک‌ها ممکن است نشانه‌ای از جدی ترین و خطرناک ترین عارضه‌ها نظیر سلولیت چشمی باشد. بیماری گریوز یا هرپس چشمی می‌باشد که معمولا با خارش و احساس سوزش همراه است. اشک ریزش و تولید فزاینده اشک اختلال در دید که برمبنای درجات تورم متفاوت است. درد به ویژه در مواردی که با عفونت همراه است مشاهده می‌شود.

اصولا تورم پلک‌ها یک واکنش ایمنی نسبت به آلرژی، عفونت یا آسیب چشمی است. آلرژی در واکنش با گرد و غبار، برخی قطره‌های چشم،محلول‌های نگهدارنده عدسی تماسی یا برخی مواد آرایشی رخ می‌دهد، گل مژه یا استفاده نادرست از عدسی‌های تماسی به تورم پلک ها منجر می‌شود.

پف پلک چشم

دلایل پف چشم و راه های ساده درمان آن

در ایجاد پف زیر چشم عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند از جمله بیماری های داخلی مانند مشکلات کلیوی، کبدی و مشکلات تیروئید.

اگر مسائل داخلی بدن برای این عارضه مطرح نباشد و این مشکل ناشی از مشکلات قلبی و تیروئید نباشد، می تواند با کرم های ضد پف بهبود یابد.

البته این کرم ها معمولاً در موارد حاد تأثیر بالایی ندارند ، در مراحل اولیه پف شاید این کرم ها مؤثر باشند و بتوانند پف را کمی کمتر کنند ولی در مراحلی که پف زیاد باشد باید برای جراحی آن اقدام کرد و چربی در ناحیه زیر چشم را در آورده یا سوزاند که از این طریق پف از بین برود.

دلایل پف و ورم پلک چشم

در اکثر افراد پف چشم فقط گاهی اوقات ایجاد می شود و به جز یکی دو مورد، بقیه موارد پف چشم با هر دلیلی که به وجود آمده باشد، قابل درمان است.


1-کمبود مایعات
2-مصرف زیاد نمک
3- کمبود خواب
4- استرس و نگرانی زیاد
5- آلرژی ها و حساسیت هایی که با ریزش اشک چشم و عطسه کردن همراه است.
6- تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
7- گریه های طولانی مدت
8- کهولت سن و پیری (این حالت از پف چشم را معمولا نمی توان برطرف کرد)

درمان ورم پلک چشم

اگر تورم پلک‌ها به دلیل آلرژی ایجاد شود، با تجویز داروهای آنتی هیستامین و اشک مصنوعی درمان می‌شود. استروئیدهای خفیف هم در موارد آلرژی‌های شدید کاربرد دارد، در موارد عفونی داروهای آنتی بیوتیک و ضد ویروس تجویز می‌شود، در صورت استفاده از لنزها باید تا زمان بهبود از لنز استفاده نشود و انجام کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش دهد.

در افرادی که علت تورم پلک‌ها در آن‌ها آلرژی است باید تست آلرژی انجام شود تا عامل آلرژی مشخص شود و میزان مواجهه با آن تقلیل یابد. از مواد آرایشی که فاقد عوامل حساسیت زا است استفاده شود. از قطره‌های چشمی فاقد مواد نگهدارنده مصرف شود و بهداشت فردی در استفاده از عدسی‌های تماسی رعایت شود و عدسی‌های تماسی و محفظه نگهداری از آنها در فواصل زمانی معین تعویض شود.

راههای ساده ولی موثر در برطرف کردن پف چشم

1. سیب زمینی: یک سیب زمینی خام را (بعد از اینکه چند دقیقه ای آن را در یخچال خنک کردید) دو تکه کنید و بعد چشم هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم هایتان قرار دهید. طوری سیب زمینی ها را روی چشم هایتان بگذارید که نواحی پف کرده زیر چشمتان را هم در بر بگیرد و بگذارید که 20-15 دقیقه آنجا بمانند. بعد از این مدت خواهید دید که پف زیر چشم هایتان کمتر می شوند.

2. شیر:اگر پف کردگی زیر چشم هایتان بسیار زیاد است، این راهکار را باید همیشه دنبال کنید. دو تکه پنبه را در شیر خیس کرده و روی پلک هایتان بگذارید و بگذارید 30-20 دقیقه آنجا بماند. این به چشم هایتان برای حفظ آب کمک می کند و همچنین خنکشان می کند.

3. روغن:در یک کاسه کمی آب خنک ریخته و چند قطره روغن ویتامین E به آن اضافه کرده و خوب مخلوطشان کنید. دو تکه پنبه را در این مخلوط خیس کرده و برای 20 دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. این کار به برطرف کردن تورم دور چشم هایتان کمک می کند.

4. خیار: خیار داروی طبیعی بسیار عالی برای خلاص شدن از پف زیر چشم است. دو تکه خیار خنک و تازه برداشته و برای 25 دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. با خنکی فوق العاده خیار روی چشم هایتان حسابی ریلکس کنید و چُرتی بزنید. این کار به آرام کردن ذهنتان هم کمک می کند و خواص ضدالتهاب خیار پف کردگی بافت های زیر چشم را هم کاهش می دهد.

5. چای کیسه ای خنک:اگر عجله دارید، می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه ای را برداشته و در آب خنک خیس کنید و بگذارید کمی در یخچال بمانند. سپس به مدت 30-25 دقیقه آنها را روی چشمانتان بگذارید. دراز بکشید و کمی استراحت کنید. سپس چشم ها و صورتتان را با آب خنک بشویید و پوستتان را خشک کنید.

6. آب یخ و قاشق:پف زیر چشم ها را می توانید با کمک یک لیوان آب یخ و چهار قاشق استیل کاهش دهید. قاشق ها را در آب یخ خنک کنید و بعد روی هر چشمتان یکی از آنها را قرار دهید. مدام قاشق ها را تعویض کرده و دوباره برای خنک شدن در آب یخ بیندازید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا احساس کنید کمی از پف کردگی از بین رفته است.

7. سفیده تخم مرغ:چند عدد سفید تخم مرغ را هم زده و با استفاده از برس مخصوص دور چشم هایتان بزنید. این کار باعث می شود ناحیه دور چشم هایتان کشیده تر شده و کمتر پف کرده به نظر برسد. بگذارید سفیده تخم مرغ 20 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد صورتتان را با آب خنک بشویید.

8. چای سبز کیسه ای: بگذارید چای سبز های کیسه ای که در آب خنک خیس شده اند 15-10 دقیقه روی چشم هایتان بمانند. خواص طبیعی این چای های گیاهی موجب برگرداندن پف زیر چشم ها به حالت طبیعی خود می شود.

9. آبرسانی بدن:تا جاییکه می توانید آب بنوشید. بله، نوشیدن آب پف زیر چشم ها را کاهش می دهد. پس هر زمان که احساس کردید زیر چشم هایتان پف کرده است، یک لیوان آب بنوشید.

10.نفس عمیق بکشید

11. مثل عروسک خیمه شب بازی بالا و پایین بپرید.
اگر هر یک از این کارها را هر روز 10 دقیقه انجام دهید، از شر پف چشم خلاصی خواهید یافت.

درمان پف پلک چشم

ویدئو های مربوط به درمان ورم و پف چشم

درمان پف پلک چشم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (83 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۴ سال پیش
من پلک زیاد میزنم وچشمام میسوزه چیکارکنم سه ساله کبا این موضوع درگیرم لطفا کمکم کنید
1
0
باران | ۵ سال پیش
سلام من پلک سمت راست چشمم اکثر وقتا پف داره بعضی وقتا خیلی شدید بعضی وقتا کمتر ،گاهی وقتا کاملا متقارن و بدون پفه...سوزش و خارشی هم نداره فقط پلکش پف میکنه واقعا نمیدونم چرا چند ساله تقریبا از بچگیم درگیر این موضوعم میتونید راهنماییم کنید چرا و چیکار باید بکنم!؟
1
0
پاسخ ها:
مهرسا | ۴ سال پیش
بالای چشمم مادرزادی پف داره و خیلی چشامو کوچیک نشون میده چن وقت دیگه مهمونی مهمی دعوتیم چیکار کنم تا اون موقع خوب بشه ؟
1
5
دنیا | ۷ سال پیش
مرسی خیلی زحمت کشیدین بسیار عالی
1
0
محمدحسین | ۷ سال پیش
سپاس از سایت خوبتون منم هرروز مخصوصا زمستان ها بااین مشکل مواجه میشم...مطلبتون انشاالله بتونه بهم کمک کنه
0
1
هنگامه | ۷ سال پیش
تشکر
تشکر
تشکر
خیلی مطلب مفیدی بود
0
1
شبنم | ۷ سال پیش
ممنون از دلگرم خوب بود
1
0

hits