دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان درد زانو با سندروم پلیکا چگونه انجام میشود؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان درد زانو با سندروم پلیکا چگونه انجام میشود؟سندروم پلیکا Plica syndrome بیماری است که در آن یک پرده به نام پلیکا در درون زانو که درحالت معمولی مشکلی ایجاد نمیکند منشا بروز درد در زانو میشود.

آیا با سندروم پلیکا آشناییتی دارید؟ در این مقاله از دلگرم میخواهیم شما را با سندرم پلیکا علائم و درمان سندرم پلیکا آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

سندروم پلیکا

سندرم پلیکا

مقدمه ای در مورد سندرم پلیکا

سندروم پلیکا Plica syndrome بیماری است که در آن یک پرده به نام پلیکا در درون زانو که درحالت معمولی مشکلی ایجاد نمیکند منشا بروز درد در زانو میشود.

چین یا پلیسه ای از لایه سینوویال (پرده نازک پوشاننده سطح داخلی کپسول مفصل زانو) را که به درون فضای مفصلی برجسته میشود. پلیکا Plica میگویند. پلیکا معمولا در قسمت داخلی زانو است یعنی قسمتی از زانو که نزدیک به زانوی مقابل است.

سندرم پلیکا

آناتومی

مفصل زانو از کنار هم قرار گرفتن استخوان ران در بالا و استخوان درشت نی در پایین درست شده است. دور تا دور استخوان های تشکیل دهنده مفصل به توسط یک پرده کلفت بافتی به نام کپسول مفصلی پوشیده شده است. کپسول مفصلی تا حد زیادی در پایداری مفصل زانو موثر است.

سطح داخلی کپسول مفصل زانو یک پرده بافتی نازک به نام بافت سینوویال وجود دارد. این بافت از سلول هایی تشکیل شده که مسئول ترشح مایع مفصلی هستند.

لایه سینوویال در واقع مانند یک پارچه آستری میماند که خیاط لایه ای از آن را در درون یک کت قرار میدهد. گاهی اوقات قسمتی از این پرده یا لایه سینوویال به درون فضای مفصلی چین میخورد و یک پلیسه را درست میکند.

این چین یا پلیسه مانند پرده نازکی به درون فضای مفصلی برجسته میشود. به این پلیسه، پلیکا Plica هم میگویند. پلیکا معمولا در قسمت داخلی زانو است یعنی قسمتی از زانو که نزدیک به زانوی مقابل است.

سندرم پلیکا

سندروم پلیکا چیست؟

سندرم پلیکا چیست ؟

سندرم پلیکا یکی از علل درد زانو می‌باشد در این حالت یک لایه زخیم از بافت فیبرو و سینوویوم با حرکت زانو دچار گیرافتادگی می‌شود. در مطالعات انجام شده در ۸۷ درصد زانوها در قسمت بالای کشکک پلیکا دیده شد. در ۷۲ درصد در قسمت داخلی و ۸۶ درصد . پلیکا‌های فوقانی و تحتانی زانو به ندرت درد زانو ایجاد می‌کنند.

سندرم پلیکا

نشانه ها و علائم سندروم پلیکا

مهمترین علامت سندروم پلیکا درد زانو است.

همچنین موقع خم کردن زانو ممکن است یک تقه یا کلیک در درون زانو احساس شود. این تقه یا کلیک ناشی از مالیده شدن پلیکا بر روی سطح کندیل استخوان ران در درون مفصل زانو است. بندرت ممکن است التهاب پلیکا موجب تورم زانو هم بشود.

تشخیص سندروم پلیکا با توجه پزشک به سخنان بیمار و معاینه داده میشود. پزشک معالج ممکن است برای کمک به تشخیص و بررسی بیشتر از روش های تصویر برداری مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده کند. تشخیص قطعی این بیماری معمولا با استفاده از آرتروسکوپ و دیدن مستقیم داخل مفصل زانو است.

سندرم پلیکا

پلیکا در درد زانو

پلیکا چگونه موجب درد زانو میشود

پلیکا در حالت معمولی مشکلی برای زانو ایجاد نمیکند ولی گاهی بر اثر فعالیت های بدنی خاص و حرکات مداوم در زانو این پرده تحریک میشود. حرکاتی که در آن ها زانو مکرراً خم و راست میشود مانند دویدن و دوچرخه سواری و یا زیاد از پله بالا و پایین رفتن میتواند موجب ساییده شدن مداوم پرده پلیکا به سطح داخلی زانو شده و آن را تحریک و ملتهب کند.

گاهی اوقات بر اثر یک ضربه ناگهانی به زانو (مثلا افتادن از بلندی یا برخورد زانو به داشبورد اتومبیل در حین تصادف) پلیکا تحت کشش ناگهانی قرار گرفته و ملتهب و متورم میشود. بعد از مدتی این التهاب فروکش میکند ولی بافت سینوویال پلیکا کلفت میشود. این پلیکای کلفت شده بیشتر مستعد آسیب بوده و موجب میشود بعد ها بیمار حتی با ضربات و یا فعالیت های خفیف تر دچار التهاب پلیکا و در نتیجه درد زانو شود.

سندرم پلیکا

علت و دلایل سندروم پلیکا در زانو چیست؟

سندرم پلیکا، بیماری است که در اثر کلفت شدن تدریجی پلیکا و بدنبال آن بروز احساس درد ناحیه داخلی زانو و همچنین قفل شدن، صداهای تق تق و کلیک (snapping sensation)، در حین حرکت دادن زانوست. بندرت امکان تورم خفیف نیز وجود دارد.

علت اولیه آن، التهاب پلیکا می باشد که معمولا در اثر حرکاتی که در آن ها زانو مکرراً خم و راست میشود مانند دویدن و دوچرخه سواری و یا زیاد از پله بالا و پایین رفتن یا گاهی اوقات بر اثر یک ضربه مستقیم به زانو یا علل مخرب مفصل مثل آرتروز ایجاد شده و به مرور ضخیم میشود.

سندرم پلیکا

تشخیص سندروم پلیکا

اصلی ترین راه تشخیص، شرح حال و معاینه دقیق بیمار، توسط پزشک متخصص است.

البته تشخیص قطعی این بیماری معمولا با استفاده از آرتروسکوپ و دیدن مستقیم داخل مفصل زانو است. روشهای تصویربرداری کمک چندان زیادی نمی کنند و معمولا برای رد علل دیگر استفاده میشوند.

سندرم پلیکا

درمان با سندروم پلیکا

درمان سندروم پلیکا چگونه است؟

مهمترین اقدامات درمانی برای سندروم پلیکا عبارتند از

  • اجتناب از انجام فعالیت هایی که درد را بیشتر میکنند
  • استفاده ار داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • سرد کردن موضع درد
  • در صورتیکه اقدامات فوق نتوانند درد بیمار را کاهش دهند پزشک ارتوپد با استفاده از آرتروسکوپ
  • عامل مولد درد یعنی پلیکا را از زانو خارج میکند.

سندرم پلیکا

پزشکان مرتبط با درد زانو و سندروم پلیکا

دکتر حمید رضا فاتح

آدرس: تهران-خیابان کارگر شمالی- نرسیده به بزرگراه شهید گمنام -خ شهریور- چهار راه اول

تلفن تماس 02188334192-5

سندرم پلیکا

دکتر غلامرضا رئیسی

آدرس :کرج – جهانشهر- ابتدای خیابان استانداری- روبروی مسجد رسول اکرم(ص) ساختمان آترین
طبقه اول - مرکز طب فیزیکی و فیزیوتراپی تخصصی دکتر واحدی

شماره های تماس:026344449975

سندرم پلیکا

دکتر طناز احمدی

آدرس تهران : بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

سندرم پلیکا

گرد آوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ماهان | ۷ سال پیش
بسیار ممنون.
0
0
مونس | ۷ سال پیش
ووای درد زانو خیلی بد امید وارم هیچکسی دچارش نشه.مرسی از مجله ی اینترنتی خوبتون.
0
0
عمار | ۷ سال پیش
خسته نباشید ممنون خوب بود.
0
0
کیمیا | ۷ سال پیش
سلام خیلی خوب بود بسیار سپاس گزارم از مجله ی خوبتون.
0
0

hits