دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکمل لوسین و فواید باورنکردنی آن برای بدن
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مکمل لوسین یکی از محبوب ترین مکمل های بدنسازی در بیت بدنسازان و ورزشکاران است


معرفی مکمل لوسین


مکمل لوسین یکی از محبوب ترین مکمل های بدنسازی در بیت بدنسازان و ورزشکاران است که تاثیر قابل توجهی در افزایش حجم توده های عضلانی و بهبود عملکرد ورزشکاران دارد.


لوسین یک آمینو اسید ضروری در کبد ، بافت چربی و بافت عضله ای است.همچنین این نظر وجود دارد که آمینو اسید لوسین تنها آمینو اسیدی است که میتواند رشد عضله را تحریک کرده و همچنین می تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن عضله به واسطه ی افزایش سن کمک کند.اگر می خواهید سوخت و ساز پروتئین را حداکثر کنید, پس افزودن مقداری آمینو اسید لوسین به ترکیبات پروتئینی ضروری است.


تحقیقات ثابت کرده است که اگر لوسین با سایر اسید آمینه ها ، پروتئین ها و یا کربوهیدراتها همراه باشد ، بهترین اثر آنابولیکی را در بدن دارد.لوسین تنها 10-5 درصد پروتئین ها را تشکیل می دهد . سطح لوسین خون هنگام انجام تمرینات قدرتی 30 در صد و هنگام انجام تمرینات هوازی چربیسوز 11_33 درصد تخمین زده شده است.


در نتیجه مقدار مورد نیاز این اسید آمینه در ورزشکاران بیشتر از افراد عادی است. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه 50 میلی گرم اسید آمینه لوسین به ازای هرکیلو گرم از وزن بدن می تواند از کاهش سطح آن در بدن طی تمرینات سنگین قدرتی جلوگیری کند، بنابراین بدنسازان در برنامه مکملی خود باید افزایش مصرف لوسین را مد نظر داشته باشند.


ویژگیهای مکمل لوسین

  • عضله سازی
  • جلوگیری از نابودی عضلات
  • بهبود عملکرد
  • کمک به کاهش چربی
  • بهبود روند ریکاوری عضلات
  • تثبیت سطح قندخون

فواید مصرف مکمل لوسین


بر اساس تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اسیدهای آمینه BCAA منجر به کاهش روند کاتابولیسم در طول تمرین و بالا رفتن آنابولیسم در زمان ریکاوری می شود.


از بین اسیدهای آمینه BCAA ، لوسین دارای نقش مهم تری است و به بیان دیگر نقش سوپرمن را در بین سایرین دارد، زیرا در هنگام تمرین به میزان زیادی اکسیده خواهد شد.


پژوهشگران بر این اعتقادند در صورتی که میزان لوسین در مکمل های BCAA دو برابر ایزو لوسین و والین باشد، این ترکیب به مراتب عملکرد آنابولیکی بیشتر در مقایسه با ترکیبی که در آن هر سه اسید آمینه به یک میزان به کار برده شده است دارد.

مکمل لوسین


مقدار مصرف مکمل لوسین


بر اساس نتایج علمی به دست آمده، لوسین باید بخشی از برنامه مکملی بدنسازان قرار بگیرد. اگر می خواهید به بهترین نتیجه در کاهش کاتابولیسم، بالا رفتن قدرت و ریکاوری عضلات دست پیدا کنید، باید دو مرتبه در روز به میزان 4 تا 6 گرم لوسین استفاده کنید. روزهایی که ورزش نمی کنید، وعده اول مصرف لوسین را همراه با پروتئین وی صبحگاهی و وعده دوم را 90 دقیقه بعد از آخرین وعده غذایی اصلی استفاده نمایید.

دانشمندان پیش از این به این نتیجه رسیده بودند که سنتز پروتئین های عضلانی، سه ساعت بعد از میل کردن غذا بیشتر می شود و اینک می دانند که مصرف مکمل های دارای لوسین در طول این سه ساعت مدت زمان ساخت پروتئین را افزایش می دهد. به همین دلیل در صورتی که مکمل دارای لوسین را 90 دقیقه بعد از میل کردن غذا و پس از تمرین خود استفاده کنید، موجب افزایش قابل توجهی در سنتز پروتئین هادر زمان ریکاوری بعد از تمرین خواهید شد.


شرح مزایای مصرف مکمل لوسین


جلوگیری از نابودی عضلات


با افزایش سن ساختار عضلات به تدریج تحلیل می رود که این وضعیت باعث ایجاد ضعف و کاهش استقامت شده و در نهایت کاهش فعالیت بدنی می شود. مکمل لوسین مانع این مسئله شده و مصرف آن باعث ساخت عضلات در بزرگسالان می شود.


بهبود عملکرد ورزشی


مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل لوسین باعث افزایش استقامت و قدرت بدن شده و حجم عضلات را افزایش می دهد.

کمک به چربی سوزی


مکمل لوسین بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال افزایش توده عضلات و کاهش چربی بدنشان هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل لوسین به کاهش تجمع چربی و افزایش وزن ناشی از افزایش سن کمک می کند.


بهبود روند ریکاوری عضلات


مصرف مکمل لوسین گرفتگی و درد عضلات بعد از تمرین را کاهش داده و ریکاوری بعد از تمرینات سخت را بهبود می بخشد.

تثبیت قند خون


بالا بودن سطح خون برای سلامتی مضر است و با علائمی مانند خستگی ، کاهش وزن غیر طبیعی و افزایش تشنگی همراه است. مصرف مکمل لوسین قندخون شما را تثبیت کرده و با ترشح انسولین قندخون را کاهش می دهد.


منابع غذایی حاوی لوسین

  • تخم مرغ
  • مرغ
  • گوشت گوساله
  • جو
  • ماهی تن
  • گوشت گاو
  • عدس
  • سینه بوقلمون
  • پنیر محلی
  • بادام زمینی
  • جوانه گندم
  • تخم کتان

تاثیر مصرف مکمل لوسین بر قدرت و عضله


با توجه به اینکه لوسین موجب بالا رفتن سنتز پروتئین های عضلانی می شود، طبیعتاً منجر به افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی نیز می شود. براساس تحقیقی که جدیدا در دانشگاهی صورت گرفته است نشان می دهد که استفاده روزانه 4 گرم لوسیون موجب عملکرد قدرتی ورزشکار می شود.


با توجه به تحقیقات زیادی که در خصوص تاثیر قابل توجه استفاده از لوسین در بالا بردن قدرت و حجم عضلانی ورزشکاران وجود دارد، می توانید با اطمینان خاطر از این اسید آمینه در طول تمرین و بعد از آن مصرف کنید.


به این نکته توجه کنید افرادی که به ناراحتی های کلیوی، بیماری قلبی و یا بیماری های دیگری مبتلا هستند پیش از استفاده از هر نوع اسید آمینه باید با مشاور ورزشی و پزشک مشورت نمایند.


لوسین تأثیرات ضدکاتابولیک خود را بر روی افراد در حال رژیم اعمال می‌کند. سعی کنید روزانه ۱۰ گرم لوسین از غذا و مکمل‌ها برای بدن‌تان فراهم کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مکمل دوره کات

معرفی مکمل کلیر ماسل و فواید آن در بدنسازی

مکمل فسفر و مزایای مصرف آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits