دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با مزایا و معایب تزریق ژل آشنا شوید
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تزریق ژل برای فرم دهی، حجم دهی در نواحی از صورت هم چون چانه، لب و گونه نتایج عالی خواهد داشت.

نکاتی در رابطه با تزریق ژل


تزریق ژل برای پر کردن صورت، رفع جای جوش، برجسته کردن و فرم دادن لب، چانه و گونه، درمان پف زیر چشم، رفع خط اخم و خنده، زیبایی بینی بدون نیاز به جراحی زیبایی، برطرف کردن چین و چروک دور چشم، لیفت گردن، رفع اثر بخیه و جای زخم، رفع گودی و سیاهی زیر چشم، درمان افتادگی پوست صورت و گردن، چاقی موضعی، درمان چین و چروک پوست صورت استفاده می شود.


امروزه با تزریق ژل اسید هیالورونیک به پوست، می توانیم اثرات طبیعی آن را در پوست تقلید کرده و تشدید کنیم؛ و در نتیجه پوستی صاف و آبدار و جوان را شاهد باشیم. در واقع ژل اسید هیالورونیک فضای بین الیافت کلاژن و الاستین پوست را پر از آب می کند و با نگه داشتن آب در پوست حجم پوست را افزایش می دهد.

تمام افرادی که نشانه‌های اولیه پیری در پوست آنان نمایان شده است، می‌توانند از این روش استفاده کنند. با تزریق ژل زیبایی می‎توان چین و چروک صورت را اگر کم عمق باشد به طور کامل رفع نمود و در صورت عمیق بودن تا حد زیادی محو کرد. هر چند تزریق ژل روند پیری را متوقف نمی‎کند اما قادر است نیاز به استفاده از روش‌های تهاجمی‌ی تر نظیر کشیدن ابرو، کشیدن صورت و روش‎های دیگر را به تاخیر بیندازد.


از ژل برای بخش‎هایی از صورت که دارای چین و چروک و خطوط عمیق است، می‎توان استفاده کرد. برای فرم دهی، حجم دهی در نواحی از صورت هم چون چانه، لب و گونه نیز تزریق ژل زیبایی نتایج عالی خواهد داشت. از جمله دیگر موارد استفاده از ژل برای رفع خط اخم و خنده است. برای کاهش گودی زیر چشم و یا فرورفتگی بخش‌های دیگری از پوست نیز می‎توان از این روش استفاده نمود.


انواع ژل های مورد استفاده برای تزریق ژل

  • ژل های قابل جذب که دارای کلاژن بوده و پس از مدتی در پوست جذب می شود.
  • ژل های دیر جذب که ساختمانی شبیه استخوان دارد و از ترکیبات اسید لاکتیک تهیه شده است. طول اثر این زل ها 1.5 سال است و در پایان اثرگذرای به شگل گلوله های ریز در می آید.
  • ژل های غیر قابل جذب که حاوی ترکیبات اکرولیک است و خاصیت گلوله شدن دارد و نمی توان آن را جذب پوست کرد. این دسته کم مصرف تر از دیر جذب ها هستند.

تزریق ژل

مزایای تزریق ژل


به فرآیندی که طی آن از ژل های مختلف برای حجیم کردن و پر کردن برای جوانسازی پوست استفاده کرده تزریق ژل می گویند تزریق ژل بهترین راه حل برای پر کردن گونه ها، حجیم کردن لب ها، از بین بردن خط اخم، از بین بردن خط خنده و ... بوده و همچنین علاوه بر پر کردن صورت چین و چروک را از بین می برد و جوانی را دوباره به شما هدیه می دهد.


تزریق ژل زیبایی، روشی غیرتهاجمی است که نیاز به بستری شدن و یا ریکاوری طولانی مدت ندارد و شما بلافاصله پس از انجام عمل تزریق ژل می‌توانید به انجام کارهای روزمره خود بپردازید و نیاز به هیچ گونه استراحتی وجود ندارد.

  • تزریق ژل زیبایی زیست تجدید پذیر است و بسیار کم منجر به واکنش می‎شود.
  • نتیجه استفاده از ژل بلافاصله پس از انجام عمل تزریق برای بیمار قابل مشاهده خواهد بود.
  • بسیاری از چین و چروک‎های عمیق که شیوه‎های دیگر قادر به رفع آن نیست با تزریق ژل درمان می‎شود.

روش تزریق ژل زیبایی


ژل‎هایی که برای درمان استفاده می‎شود دارای مواد بی حسی موضعی است که درد را به حداقل می‌رساند. پس از تزریق ژل روی آن یخ قرار داده می‎شود. یک نکته بسیار مهم در تزریق ژل میزان تزریق است. این روش باید طوری انجام شود که محل تزریق ژل به طور مصنوعی و پف کرده به نظر نرسد. خود شما نیز می‎توانید در مورد میزان برجستگی و فرم نظر دهید چرا که بلافاصله پس از تزریق نتایج قابل مشاهده است. در ضمن این ژل در مدت ۶ الی ۱۲ ماه در بدن شما تجزیه خواهد شد.

عوارض تزریق ژل


پس از انجام تزریق در محل‌های تزریق ژل در صورت یا بدن شما کبودی، ورم، قرمزی و حساسیت یا خونریزی را ممکن است مشاهده کنید که تمامی این موارد ظرف مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تزریق به طور کامل رفع خواهد شد.

در موارد بسیار اندکی واکنش آلرژیک به ژل در افراد مشاهده شده است، اما باید گفت در بیشتر افراد این حالت رخ نخواهد داد.در کل می‎توان گفت ژل‎ها بدون عارضه هستند و تنها عوارض آن ممکن است همان ورم و قرمزی و… که در بالا گفته شد باشد که آن هم پس از مدتی بدون نیاز به هیچ درمانی رفع می‎شود.

آیا ماندگاری ژل دائمی است؟


در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که خیر در واقع هیچ ژلی وجود ندارد که پس از تزریق تا آخر عمر باقی بماند و یا دائمی باشد دلیل آن هم این است که پس از مدتی بدن فرد ژل های تزریق شده را تجزیه کرده و به مرور زمان از بین می برد.


ماندگاری ژل ها معمولا بین یک سال تا یک سال و نیم است ولی در عوض عارضه هایی مانند گلوله شدن، جابه جایی و عفونت را ندارند اما در گذشته ژل هایی که به کار می رفتند، غیر قابل جذب بوده و عوارضی از جمله جابه جای، گلوله شدن و عفونت داشتند که امروزه تقریبا منسوخ شده اند و ژل های جدید که قابل جذب هستند جایگزین برتر آن ها شده اند، چون کاملا سازگار با بافت طبیعی بدن انسان ساخته شده و هیچ نوع عوارضی برای شخص ایجاد نمی کنند.

مزایای تزریق ژل

اقدامات قبل از تزریق ژل

  • از دو هفته قبل از اقدام به تزریق ژل مصرف آسپرین و هر دارویی که حاوی اسید استیل سالیسیتیک است باید متوقف شود. همینطور مصرف ویتامین E و مکمل های حاوی سیر، جنسینگ و جینگکو نیز باید طی این مدت قطع گردد.
  • طی سه الی پنج روز پیش از تزریق ژل نیز از خوردن ایبوپروفن، داروهای مسکن ضد التهابی با دوز بالا، روغن ماهی و هر نوع نوشیدنی الکلی خودداری کنید.
  • رعایت این موارد کمک می کند احتمال کبودی و خون مردگی در محل تزریق کمتر شود.
  • البته اگر مصرف هرکدام از این داروها برای بیماری های دیگرتان ضروری است، نیاز به چنین مراقبتی نیست؛ و فقط بهتر است پیش از تزریق موضوع را با پزشک مطرح کنید.

نکات و مراقبت های بعد از تزریق ژل


معمولا حدود دو هفته بعد از تزریق ژل نتایج حاصل از تزریق به طور کامل نمایان می شود. هرچند این روش نیازی به دوران استراحت و نقاهت ندارد؛ اما برای به دست آوردن حداکثر نتایج مثبت بهتر است بعد از تزریق ژل موارد زیر را رعایت کنید:


1. نواحی فرم دهی شده به کمک تزریق ژل، از جمله خط خنده را حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق ژل مالش ندهید.
2. تا دو هفته پس از تزریق ژل ناحیه تزریق شده را در معرض سولاریوم و تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.
3. بعد از تزریق می توانید فورا محل تزریق را آرایش کنید؛ هرچند بهتر است این کار را به یک روز بعد از تزریق واگذار کنید و در این زمینه احتیاط فراموش نشود و تا حد ممکن از فشار اضافه بر پوست خودداری شود.
4. نواحی تزریق شده را به هیچ وجه و به هیچ شکلی ماساژ ندهید.
5. دوش گرفتن با آب ولرم و شستشوی محل تزریق از سه روز پس از تزریق ژل مشکلی ندارد. اما از گرم کردن محل تزریق ژل تا زمانی که کبودی و خون مردگی از بین برود، خودداری کنید.
6. طی 24 ساعت پس ز درمان از فعالیت های که جریان خون زیر پوست را افزایش می دهند (مثل ورزش کردن و مصرف نوشیدنی های الکلی) خودداری کنید.
7. طی ده روز پس از تزریق به طور مرتب روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشید.
8. تا یک هفته رفتن به استخر، سونا و جکوزی را فراموش کنید.
9. تا جای ممکن به پهلو و شکم نخوابید؛ تا صورتتان تحت فشار بالش قرار نگیرد.
10. پیشنهاد می شود در روزهای ابتدای بعد از تزریق نمک کمتری مصرف کنید. این کار نیز به کاهش تورم ناشی از تزریق کمک می کند.
11. در صورت عجله داشتن می توانید برای کاهش سریع تر تورم و کبودی از کمپرس آب سرد به مدت 15 دقیقه هرچند ساعت یکبار استفاده کنید.
12. بسیار مهم است که طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تزریق ژل به لب، نوشیدنی های گرم مصرف نکنید و نگذارید آب گرم به لب هایتان بخورد.
نتایج حاصل از تزریق ژل و نمونه های آن
به طور معمول پس از پایان تزریق نتایج حاصل قابل مشاهده خواهد بود؛ اما روند بهبود آثار تزریق ژل طی دو هفته ادامه خواهد داشت. علت این موضوع هم این است که پز از تزریق ژل، این ماده به تدریج رطوبت را جذب می کند و ورم و کبودی و خون مردگی نیز به تدریج بهبود می یابد. در نتیجه می توان گفت پس از دو هفته حداکثر نتیجه تزریق ژل را مشاهده خواهید کرد.
همچنین بهتر است بدانید که دوام و ماندگاری نتایج حاصل از تزریق ژل، بسته به کیفیت و غلظت ژل مورد استفاده، ناحیه تزریق شده، سبک زندگی فرد و… حدود 6 الی 24 ماه دوام خواهد داشت.

جوانسازی


موارد منع انجام تزریق ژل

با وجود بی خطر بودن تزریق ژل در افراد عادی، این کار برای دسته ای از افراد در شرایط خاص ممنوع است. اگر شما نیز در یکی از گروه های زیر هستید، بهتر است تا درمان کامل و خارج شدن زا این وضعیت تزریق ژل را به تاخیر بیاندازید.

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد دارای عفونت در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد دارای آکنه یا تبخال در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد مستعد ابتلا به تشکیل گوشت اضافه از طریق بیماری های کلوئید یا اسکار هیپروتروفیک
  • افراد دچار ضعف در سیستم ایمنی و ترمیم و مبتلا به بیماری های خودایمنی
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی ویتلیگو، پسوریازیس و اگزما در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد مبتلا به بیماری های کنترل نشده سیستمیک
  • افراد مبتلا به آلرژی های شدید و حساس به مواد تشکیل دهنده ژل
  • افراد مبتلا به آنتروفی پوست، ناشی از صمرف بلند مدت کورتون و یا سندرم ژنتیکی اهلرز-دانلوس
  • افراد مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده
  • افراد مصرف کننده داروی آکوتان طی 6 ماه گذشته
  • افراد دارای اختلالات روانی که انتظار نابجا و غیرمعمول از تزریق ژل دارند
  • افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند
  • افراد با سابقه سکته قلبی، خون لخته شده و ترومبوز وریدهای عمقی
  • افراد با سابقه سکته مغزی
  • افراد مبتلا به هر نوع سرطان و بدخیمی
  • افراد دارای سابقه تزریق ژل دائمی

divider

بیشتر بخوانید:

۲۰ روش استفاده از روغن گل بنفشه برای زیبایی پوست و مو

۱۲ مزیت ژلاتین برای زیبایی پوست، مو و لاغری

تاثیرات جادویی وازلین در زیبایی پوست

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits