دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ خاصیت اسرار آمیز روغن سیر
19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن سیر فواید زیادی دارد که که برخی از آن ها عبارتند از کاهش وزن، کاهش سردرد، کاهش التهاب، تحریک گردش خون، بهینه سازی هضم و افزایش عملکرد شناختی و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

روغن سیر فواید دیگری نیز دارد مواردی همچون تسکین دردهای احتمالی، پایین آوردن سطح کلسترول و میزان قند خون طبیعی بدن می‌باشد‍. همچنین عوارض جانبی قابل توجهی از استفاده از روغن سیر مانند خونریزی بیش از حد، ناراحتی های دستگاه گوارش، واکنش های آلرژیک، التهاب پوست و سختی در نفس کشیدن وجود دارد. برخی از این عوارض جانبی اجتناب ناپذیر هستند، در حالیکه سایر عوارض معمولا افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که مقدار زیادی از روغن سیر را مصرف می کنند و یا احتمالا دارای بیماری‌ها و یا حساسیت‌های هستند که به ندرت با روغن سیر در تعامل هستند.

روغن سیر از طریق عمل تقطیر بخار حبه‌های تازه سیر و یا از طریق خیساندن حبه‌های سیر دریک ظرف پر از روغن به دست می‌آید. در این روش باید قسمت مولد سیر بتواند درون روغن جوانه دهد. سیر با نام علمی (Allium sativum) یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روغن سیر هم در برنامه های آشپزی استفاده می‌شود و هم به طور گسترده ای در طب سنتی استفاده می شود. روغن سیر به شکل فراوانی به شکل قرص خوراکی یا کپسول موجود است. هرچند در این صورت خواص آن نسبت به خود سیر کم‌تر است. بیشتر فایده‌های سلامتی که از طریق روغن سیر به دست می آید به مقدار بالای آلیسین، ترکیبات سولفیدی، اسید آمینه های کلیدی، آنزیم ها، و همچنین آجوئن و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی نسبت داده می شود.

divider

خواص درمانی روغن سیر

مزیت‌های روغن سیر

استفاده از روغن سیر برای افرادی که در معرض چاقی، اختلالات متابولیک، دیابت، فشار خون بالا، سوء هاضمه، ضعف سیستم ایمنی ، کم خونی، آرتریت،احتقان، سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد، اسهال، یبوست و افرادی که دچار مشکل در جذب مواد غذایی هستند نسبت به سایر افراد رایج‌تر است.

بهبود فرایند هضم مواد غذایی

آب سیر با توجه به محتوای آنتی اکسیدان بالا و ماهیت تحریک کننده‌اش می‌تواند یک درمان بسیار موثر برای یبوست و التهاب روده باشد و همچنین می تواند به بهبود هضم و تحریک حرکت پرستاتیک کمک کند و حتی خطر ابتلا به سرطان های مختلف دستگاه گوارش را کاهش دهد.

کاهش التهاب

آليسين که به مقدار قابل توجهی در روغن سير وجود دارد باعث می شود که روغن سیر برای درمان های موضعی و مصرف داخلی به منظور کاهش شرایط التهابی مفید باشد. آليسين يک آنتي اکسيدان و ترکیب ضد التهابي بسيار قدرتمند است که مي تواند گرفتگی بافت‌ها را کاهش دهد و درد موجود در مفاصل و مناطق موضعي را تسکین دهد.

درمان اختلالات متابولیکی

بسیاری از مردم از روغن سیر را برای درمان سندرم متابولیک که با فشار خون و قند خون بالا، کلسترول بالا و چاقی همراه است استفاده می‌کنند. آنتی اکسیدان های روغن سیر می توانند به طور مستقیم با کاهش همه این عوامل خطرزا و بهینه سازی فعالیت متابولیکی بر این سندرم تاثیر بگذارند.

کاهش سردرد

شواهد بی نظیری نشان می دهند که استعمال مقادیر کمی از روغن سیر در شقیقه و یا مصرف مقدار کمی از این روغن غنی می‌تواند به سرعت التهاب در شقیقه و مویرگ ها را کاهش می دهد. بدین وسیله روغن سیر می‌تواند احتمال مبتلا شدن به میگرن و سردرد را کاهش دهد.

روغن سیر
روغن سیر

روغن سیر برای سرطان

حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی می‌باشد

آليسين نه تنها یکی از آنتي اکسيدان‌هاي قدرتمند است که ما می‌شناسیم، بلکه در غلظت بسیار زيادي در روغن سير وجود دارد. اگر می‌خواهید استرس اکسیداتیو را کاهش دهید، اگر می‌خواهید خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و یا از پیری زودرس جلوگیری کنید استفاده از روغن سیر به شدت توصیه می شود.

روغن سیر برای دیابت

تنظیم دیابت

ماهیت هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) روغن سیر کاملا شناخته شده است. بدینوسیله روغن سیر می تواند تنظیم تولید انسولین و مصرف انرژی توسط بدن را تسهیل کند. این روغن برای بهینه سازی فعالیت متابولیک ایده آل است و می تواند با جلوگیری از بالا و پایین رفتن گلوکز که بسیاری از بیماران دیابتی را درگیر خود کرده است به آن‌ها کمک کند.

جلوگیری از چاقی

روغن سیر برای شروع فعالیت متابولیسم بدن کاملا شناخته شده است که این خود به معنی سوزاندن چربی غیر فعال و همچنین قدرت کاهش کلسترول این روغن است. سیر همچنین می تواند به کاهش اشتها کمک کند به این صورت که ترکیبات سولفید می توانند احساس سیری را به وجود بیاورند که باعث کاهش چاقی وخوردن بین وعده‌های غذایی می‌شود.

حفظ سلامت تنفسی

استنشاق روغن سیر به مانند خوردن خود سیر می تواند به سرعت سینوس ها را پاک کند و فشار را کاهش دهد. علاوه بر این روغن سیر همچنین می تواند با کوچک کردن قسمت‌های مربوط به آسم و پاک کردن مجاری تنفسی بینی و گلو حساسیت آلرژیک را کاهش دهد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

نه تنها روغن سیر حاوی آنتی اکسیدان‌ها است بلکه دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد عفونی کننده است. این ویژگی‌ها روغن سیر را برای درمان بیماری های موضعی بر روی پوست ایده آل می‌کند. این درحالی است که روغن سیر همچنین باعث افزایش سلامت گوارشی و پاک کردن عفونت های باکتریایی‌ای که در روده به وجود می‌آیند می‌شود.

جذب مواد مغذی را تحریک می کند

ترکیبات سولفیدی و آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیر می توانند جذب مواد مغذی بیشتری از جمله کلسیم، آهن و پتاسیم را درسیستم گوارش تحریک کنند. افرادی که با کم خونی یا کمبود مواد مغذی مواجه هستند روغن سیرمی‌تواند اساس و پایه خوبی برای رژیم غذایی آنها باشد.

divider

روغن سیر
روغن سیر

چگونه روغن سیر درست کنیم ؟

بعضی از مردم می‌خواهند روغن سیر را خودشان درست کنند. تمام آنچه که نیاز دارید شامل جبه‌های های سیر تازه و یک ظرف حاوی روغن ( روغن زیتون یا یک روغن گیاهی دیگر) است. نسخه تجاری این روغن اغلب از طریق فرآیند فشار دادن سرد تولید می شود هرچند نسخه خانگی به راحتی قابل تهیه است. این روغن طبیعیِ قوی می تواند هم در برنامه های آشپزی و هم دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

دستورالعمل ساخت :

مواد مورد نیاز:
8 حبه سیر تازه
2 فنجان روغن زیتون خالص و تازه

گام نخست – حبه‌های سیر را له کرده و پوست آن را بکنید.
گام دوم - حبه‌های سیر را درون یک ظرف شیشه ای بگذارید و سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید.
گام سوم – محکم آنرا تکان دهید و سپس در ظرف را ببندید.
گام چهارم – آن را به مدت چهار روز در فریزر قرار دهید.
گام پنجم– حبه‌های له شده سیر را از ظرف خارج کنید و روغن به دست آمده را در یک مکان سرد و تاریک و خشک نگهداری کنید.

divider

روغن سیر
روغن سیر

عوارض روغن سیر

این روغن قدرتمند و طبیعی همراه با عوارض جانبی خاصی از جمله فشار خون پایین که بسیار خطر خطرناک است و قند خون، ناراحتی‌های معده، التهاب پوست، خونریزی بیش از حد و بوی بد بدن و نفس همراه است. استفاده محتاطانه از این روغن پس از مشاوره با دکتر خود می‌تواند به شما در جلوگیری از عوارض جانبی این روغن کمک کند.

خون‌ریزی

عناصر فعال در روغن سیر دارای اثرات ضد انعقادی‌ای هستند که ممکن است برای افرادی که دچار خونریزی شده‌اند و همچنین کسانی که در آینده نزدیک باید عمل جراحی انجام دهند خطرناک باشد.

مشکلات قلبی

تاثیرات اثبات شده این روغن بر اختلالات متابولیکی، از جمله کاهش فشار خون و کلسترول، می تواند در صورتیکه با داروهای کاهش فشار خون همراه شود موجب کاهش خطرناک فشار خون شود.

مشکلات مربوط به بو

سیر که تنفس و بوی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای بوی قوی خود بسیار معروف است. اگر مقدار زیادی از روغن سیر مصرف کنید ممکن است بوی بدن و تنفس‌تان بسیار بد شود و همچنین واقعا بسیار دشوار است که بتوانید از این عارضه جانبی سیر جلوگیری کنید.

سوزش پوست

با توجه به ماهیت بسیار متمرکز عناصر فعال سیر، سیر اگر به صورت موضعی استعمال شود، ایجاد قرمزی پوست، سوزش، تورم و حتی جوش زدن پوست عوارض شایع آن هستند. این عارضه در افرادی که به سیر حساسیت دارند محتمل‌تر است. همچنین امکان رخ دادن این عارضه در افراد دارای پوست حساس زیاد است.

ناراحتی های دستگاه گوارش

در موارد مصرف بیش از اندازه، روغن سیر می تواند اثرات قدرتمندی بر سیستم گوارش از جمله اسهال، گرفتگی، التهاب، استفراغ، باد معده و سوزش قلب داشته باشد. اگر به صورت جدی دچار این عوارض شوید بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید و با پزشک خود در مورد گزینه های جایگزین که خطربالقوه کم‌تری دارند مشورت کنید.

حالا که با خواص فوق العاده روغن سیر آشنا شدید سعی کنید بیشتر از آن استفاده کنید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits