دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پرش اندام‌ها در خواب
78
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تصور کنید آرام گرفته اید و می خواهید بخوابید که ناگهان دست یا پای شما منقبض می شود و فکر می کنید می خواهید از روی تخت بیفتید. اگر چنین اتفاقی تا به حال برای شما افتاده باشد به پرش دست و پا در خواب دچار شده اید. خواب رفتن در افراد سالم و طبیعی اتفاق...

علل پرش اندام‌ها در خواب و روشهای درمان آن

بیشتر افراد این اتفاق را در زندگی تجربه می کنند. پرش دست و پا زمانی اتفاق می افتد که از بیداری به مرحله خواب یا خواب سبک منتقل می شوید. در این انتقال، در خواب تکان می خورید. با آرام شدن شما ناگهان عضلات منقبض می شوند و باعث پرش دست و پا می شود. این حرکت با حس غلت خوردن روی رختخواب یا سقوط از صخره همراه است.

روشهای درمان پرش اعضای بدن در خواب از زبان استاد حسین خیر اندیش”، محقق و پژوهشگر طب اسلامی و سنتی :

5 مورد از مهمترین علت پرش بدن در زمان خواب

1-علت پرش اعضاء( دست، پا و…) در خواب، سردی مغز است.

2-از این جهت پزشکان طب سنتی اسلامی توصیه می‌کنند: شبها موقع خواب یک لیوان از دمکرده‌ی “اسطوخودوس+سنبل الطیب” را با کمی عسل خورده شود.

ضمنا روزی ۱۴ عدد بادام را دانه دانه مثل آدامس بجوند. این عارضه برطرف خواهد شد.

3-توجه: درمان این عارضه بسیار با اهمیت است. چرا که در صورت تداوم و بی اعتنایی ، زمینه ساز بیماری های غیرقابل درمانی همچون بیماری مغزی پارکینسون خواهد شد. پس اگر متوجه این عارضه در خود یا دیگران شدید، با توصیه های ذکر شده آن را مهار نمایید.

4-یک راه‌کار ساده و اصولی : کاهش دادن مصرف سردیها مخصوصا شبها( شبها گرمی میل شود) از بروز این عارضه جلوگیری می نماید و در درمان آن موثر است.
5- از استرس ها بکاهید و به خواب آرام و زمان کافی خواب اهمیت بدهید. ضمنا ماساژ قبل از خواب نیز بسیار مفید است.

پرش بدن در زمان خواب

شروع پرش دست و پا

بیشتر افراد این اتفاق را در زندگی تجربه می کنند. پرش دست و پا زمانی اتفاق می افتد که از بیداری به مرحله خواب یا خواب سبک منتقل می شوید. در این انتقال، در خواب تکان می خورید. با آرام شدن شما ناگهان عضلات منقبض می شوند و باعث پرش دست و پا می شود. این حرکت با حس غلت خوردن روی رختخواب یا سقوط از صخره همراه است.

آپنه خواب

حدود 18 میلیون از مردم امریکا مشکل آپنه خواب دارند. در طول آپنه خوابف عضلات گلو شل می شوند راه تنفسی بسته می شود و تنگی تنفس اتفاق می افتد. فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است تا شصت ثانیه نفس نکشد سپس مغز به فرد پیغام می فرستد تا بیدار شود. اگرچه این اتفاق چندین بار در طول شب اتفاق می افتد اما فرد هیچگاه تشخیص نمی دهد. افرادی که این مشکل را دارند در معرض خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، تشنج و سکته می باشند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار باعث سوزش و سوزن سوزن شدن در پا می شود به خصوص در هنگام خواب. این احساس باعث می شود پا را تکان دهید. حدود 12 میلیون امریکایی این مشکل را دارند. دلیل این بیماری به ناهنجاری در انتقال دهنده های عصبی دوپامین برمی گردد. انتقال دهنده های عصبی به رساندن پیغام های عصبی کمک می کنند.حدود 90% افرادی که این مشکل را دارند نشانه اختلال حرکتی اندامی دارد. این اختلال در پاها، مچ پا، انگشتان و باسن در طول خواب دیده می شود. افرادی که این اختلال را دارند در طول شب آگاه نمی شوند و علائم معمولا توسط همسر آن ها گزارش می شود.

چه زمانی نیاز به درمان است؟

پرش در خواب معمولا نیاز به درمان ندارد مگر این که این اتفاق به صورت مکرر بیفتد یا باعث به هم خوردن نظم خواب شود. آپنه خواب مشکلی جدی است که نیاز درمان دارد.اگر فکر می کنید مشکلات و ناهنجاری های خواب دارید به پزشک مراجعه کنید. حرکات شما در خواب، به خصوص اگر باعث اضطراب می شوند یا در مراحل انتهایی خواب اتفاق می افتد، ممکن است به خاطر مشکلات عصبی جدی ایجاد شده باشند. مطالعات خواب متشکل از پلی سومنوگرافی و الکترومیوگرافی را می توان با یک متخصص خواب و یا متخصص مغز و اعصاب در میان گذاشت تا در تشخیص درست به شما کمک کند.

همچنین بخوانید:

علت اینکه همیشه خوابم میاد چیست؟

عرق کردن شبانه (در خواب) چیست؟

علت دندان قروچه در خواب چیست؟

پرهیز از استرس می‌تواند در کاهش پرش اندام‌ها در ابتدای خواب یا حتی حین خواب مؤثر باشد، چرا که برخی افراد گاهی تجربه سقوط از ارتفاع و پرش شدید اندام‌ها را در خواب تجربه می‌کنند که ناشی از فشارهای روانی روزانه است.گاهی ابتلا به صرع می‌تواند موجب پرش اندام‌ها شود که علت آن اختلالات متابولیکی شخص است که با زمینه بیماری‌های ارثی ارتباط دارد و سیستم عصبی به ویژه کورتکس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صرع باید از پرش اندام‌ها که ناشی از استرس روزانه است، تشخیص افتراقی داده شود. همچنین در صورتی که فرد به صرع مبتلا نیست و بر اثر فشارهای روانی به پرش اندام موقع به خواب رفتن مواجه می‌شود و این علامت چندین بار تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (78 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهراب کریمی | ۴ سال پیش
من نفسمم بنده تا از خواب بلند شم نفسم بیاد
انگار ۴۰ ۳۰ ثانیه نفس نکشیدم
0
0
مهراب کریمی | ۴ سال پیش
این سندرم پا از بچگیم بوده از کف پا دست هام حتی زانو ها گاهی وقتا کل بدنمه که انگار گرفته و باعث میشه خودمو تکون بدم تا بدنم اروم بشه
0
0
مهراب کریمی | ۴ سال پیش
دقیقا من همین حالت هارو دارم ، واقعا درسته من انگشت و کف دستم موقع خواب میسوزه با انگشت پاهام دقیقا حس پرت شدن از صخره رو دارم مونده بودم اینو چطور توضیح بدم تا مطالب شما رو خوندم دستام پرت میشه پاهااام که اصن انگار س نفر گرفتن تکونش میدن وقتی بیدار میشم می افته زمین حدود دو هفتس خیلی شدیده اونقدری ک انگار لگد میزنن بهم فشار عصبی من هم که چی بگم مشکلات زندگیم با بقیه مشکلات فرق داره روانم داغونه خودم میدونم
2
0
کیان | ۵ سال پیش
با سلام ممنون
0
1

hits