دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زنبورداری : آشنایی کامل با شغل و درآمد زنبور داری
16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فردی که می خواهد به شغل زنبورداری دست بزند ابتدا باید مطمئن شود که به نیش زنبورعسل حساسیت ندارد. البته زنبوردارانی هسنند که به نیش زنبورعسل حساسیت دارند و به کمک داروهای ضد حساسیت در حال فعالیت هستند اما این روند زیاد جالب نیست و همواره دلهره ی نیش...

زنبور داری و درآمد این شغل

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درآمد زنبورداری آشنایی کامل پیدا کنید.

صنعت زنبورداری منحصر به تولید عسل نیست بلکه تولید گرده ، موم ، زهر زنبور و ژل رویال که با عنوان شاه انگبین معروف است دیگر موارد این صنعت است که فعالیت در آن ها درآمد زایی خوبی برای تولیدکننده دارد .

مسلما هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد . اما زنبوردار می بایست شناخت کاملی از حشرات و مخصوصا زنبور عسل داشته باشد .

بیماری ها و خطرات احتمالی که ممکن است خطری برای کندوی عسل به وجود بیاورد را بشناسد و نسبت به رفتار و غریزه زنبوران اطلاعات کافی داشته باشد .

همچنین باید شناخت مکان های جغرافیایی مختلف با پوشش های گیاهی متفاوت را به خوبی بشناسد . در ادامه می خواهیم تمام شرایطی را که مناسب برای زنبور داری می باشد را خدمتتان توضیح دهیم .

سرمایه اولیه کم برای زنبورداری و عدم نیاز به تجهیزات خاص

از آنجایی که هیچکس نمی تواند بطور قطع بگوید سودی که یک زنبور دار از تولید عسل بدست آورده برای من هم همین گونه باید باشد زیرا زنبور داری صد در صد به تجربه و مدیریت، نوع نژاد زنبورها، نوع کندو، جمعیت کلنی ، جابجایی کلنی و ثابت بودن و … بستگی دارد .

اما بطور تقریبی می توان گفت قیمت یک کلنی زنبور عسل خوب و قوی که مقداری هم عسل داشته باشد ۵۰۰ هزار تومان می باشد که بعد از یک یا دو ماه که عسل برداشت شد می توان همان ۵۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه را درآورد.

یعنی ۱۰ کیلو عسل هم از این کلنی زنبور به دست بیاید و به فروش برسد بیش از ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد که نه تنها سرمایه اولیه برمی گردد و سودش هم به دست می آید بلکه از آن طرف یک کلنی زنبور هم برای فرد باقی می ماند که می تواند بچه گیری کند و تعداد کلنی زنبور را افزایش دهد.

میزان درآمد شغل زنبورداری چقدر است ؟

به طور دقیق نمی توان برای یک زنبوردار درآمد مشخصی تعیین نمود, زیرا عناوین متعددی در این مسئله دخیل هستند که مهم ترین آنها میزان تجربه و مدیریت, نوع نژاد, نوع کندو, کوچ نشینی یا ثابت بودن, نوع و مقدار محصول برداشت شده و … می باشند.

اما به صورت کاملا تخمینی و کلی می توان گفت که یک زنبوردار با یکصد کندو می تواند امورات یک خانواده ۴ نفره و متوسط را اداره نماید.

منطقه و محل پرورش زنبور

برای شروع زنبورداری در یک منطقه باید به نکاتی زیادی توجه داشته باشیم از جمله شهد و گل های اطراف را به خوبی بررس کنیم و ببینیم که آن ها تا چد می توانند شهد مورد نیاز کندو را تامیین کنند و همچنین تا 100 کیلومتری آن بیشتر درخت و گیاه وجود داشته باشد ، خیلی بهتر است .

منطقه ای که زنبوردار قرار است در آن اقدام به پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی کند، بسیار مهم می باشد . مکان کندو تعیین کننده موارد بسیار زیادی است .

فاصله میان کندوی عسل و شهد گل نیز برای تولید عسل خوب مهم می باشد . هر چه این فاصله بیشتر باشد سرعت تولید مواد کندو ( بره موم ، ژل رویال و عسل طبیعی ) کمتر خواهد شد .

هرچه شهد بیشتری در اختیار زنبور قرار بگیرد ، تولید انگبین با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و در نتیجه زحمات زنبوردار سریعتر به خرید عسل توسط مشتری انجام خواهد شد .

در منطقه ای قرار است تولید عسل و کندو قرار بگیرد هر چه گیاهان بیشتری باشد ، شرایط برای زنبورداری مناسب تر خواهد بود از جمله گیاهانی که برای تولید یک عسل مرغوب مفید می باشند.

درختان میوه و درختانی که دارای شکوفه هستند مانند آلوچه ، گیلاس ، سیب ، مرکبات ، گلابی ، زردآلو و گیلاس و گیاهانی مانند گون ، آویشن ، شبدر ، یونجه ، اسپرس ، آفتاب گردان ، زعفران ، خردل ، بیدمشک ، لوبیا ، نعنا ، اقاقیا ، نخود ، گیاهان تزئینی ، کاج ، گیاهان زراعی ، گیاهان جنگلی و …

مکانهایی که دارای پوشش گیاهی کمی می باشد و یا گل ها و گیاهان آن در ماه ها و یا فصل های خاصی وجود دارند ، برای زنبور داری مناسب نمی باشد .

شرایط آب و هوا برای حرفه زنبور داری

زنبور عسل طبیعتا به هوای گرم و تابستان به دلیل وجود گیاهان علاقه بیشتری دارد .

شرایطی مانند زمستان های سرد و یا تابستان های خیلی گرم ، بارش شدید باران ، وزش شدید باد ، مه آلودگی هوا و وجود گرد و خاک بیش از حد در هوا ، هوای شرجی و هوای ابری معمولا برای زنبورداری مناسب نیست و در چنین شرایطی زنبور هیچ گونه عملی انجام نمی دهد و ترجیح می دهد درون کندو خود بماند.

زنبوردار کار کشته می داند که کندوها و کلونی ها را کجا قرار دهد اما در صورتی که این شرایط برای مدت طولانی وجود داشته باشد ذخیره کندو که همان عسل ، ژل رویال و بره موم باشند کم تر و کمتر می شوند تا اینکه دیگر اثری از آنها باقی نماند.

ضرورت وجود آب برای زنبورداری

یکی از موارد ضروری برای انتخاب محل زنبورداری وجود آب در کنار کندو می باشد آب مورد نیاز زنبور نباید دورتر از ۵۰ متر از کندو قرار داشته باشد.

زنبور عسل نیز مانند ما بقی حشرات به آب نیاز دارد. در واقع می توان گفت بخش قابل توجهی از انگبین را آب تشکیل می دهد و نه تنها خود حشره برای زنده ماندن به آب نیاز دارد بلکه برای تولید مثل و تغذیه زنبور ملکه (ژل رویال) نیز به آب محتاج است .

آموزش حرفه ای پرورش زنبورعسل


سلامت و بهداشت در زنبور داری

در کار تخصصی زنبورداری شناخت بیماری های موجودی که بر روی زنبور تاثیر می گذارند بسیار مهم و حیاتی است.هر موجود زنده ای در این دنیا دچار بیماری خواهد شد و ویروس هایی را دریافت می کند.حتی نباتات هم از این قاعده مستثنا نیستند .

در صورتی که زنبوردار از این موارد بی اطلاع باشد ممکن است به یک باره کل جمعیت های کندوهای عسل خود را از دست بدهد .

بو و صدا در حرفه زنبورداری

زنبور عسل اصولا از از سرو صدا بیزار می باشند . البته اگر بخواهیم که زنبور بر روی گل ها بنشیند و گرده افشانی نیز بکند ، مسلما باید او را خارج از شهر ببریم زیرا در این مکان های آلودگی صوتی بسیار کمتر است.

در نتیجه تولید نیز بهتر خواهد شد و به همین عنوان عده ای تحت هیچ شرایطی اقدام به خرید عسل در مناطقی که زنبور در مجاورت زندگی شهری قرار دارد ، اقدام نمی کنند .

مزیت شغل زنبور داری

در درجه اول مزیت این حرفه این است که می شود با اندکی سرمایه و وسایل کم و بدون نیاز به نیروی کار این شغل را راه اندازی کرد.

اما نکته دوم این است که برخلاف اکثر مشاغل تولیدی یا کشاورزی و یا خانگی که غیر قابل جابجایی و ثابت هستند، زنبورها را می شود حمل و نقل کرد و اگر در مراتع فعلی، وضعیت گل و گیاه مناسب نباشد می توان به مناطقی که وضع بهتری دارند برد .

از این نظر ریسک پذیری و تلف شدن زنبورها نسبت به شغل های دیگر حوزه کشاورزی و دامپروری کمتر است.

حمل و نقل زنبورها براین اساس است که زنبورها بر مدار گل کار می کنند و کسی که بخواهد عسل طبیعی و بدون شکر تولید کند ضرورت ایجاب می کند برای کار کردن زنبورها آنها را به مراتع مناسب که گل و گیاه داشته باشد انتقال دهد.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با خواص حیرت انگیز معجون عسل و انجیر

۱۶ خاصیت اثبات شده ارده و عسل برای سلامت بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits