دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه به راحتی نه بگوییم؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چگونه نه بگوییم؟ من به تازگی یک ایمیل از یک ازآشنایان دریافت کردم که در آن از من می پرسید آیا در هنگام بازدید از شهر نیویورک می تواند پیش من بماند.

چگونه باید نه بگوییم؟

(ادامه داستان) - تصور کنید، این فرد کسی بود که من با او خیلی صمیمی نبودم، و این مانند این بود که او می خواهد در یک هتل اتاق رزرو کند. من از این که او کنارم باشد احساس راحتی نمی کردم. من سه گزینه داشتم: 1. من می توانستم بگویم بله چون اگر جواب نه می دادم احساس بدی پیدا می کردم ولی با این حال در آخر کاملا از جواب بله دادن پشیمان می شدم 2. می توانستم بگویم نه و شاید از این جواب حس بدی پیدا می کردم 3. یا می توانستم بگویم نه و احساس بدی هم راجع به آن پیدا نمی کردم.

ممکن است تعجب کنید از اینکه چگونه با جواب نه انسان می تواند حس بدی پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوال شما اول باید متوجه شوید که یک فرد چگونه با با نا امید کردن کسی حس بد پیدا خواهد کرد. با گفتن نه ممکن است احساس تهاجم پیدا کنید. اکثر مردم نمی خواهند مثل یک مهاجم باشند. زیرا حس منفی بودن را به آدم القا می کند. و ممکن است احساس کنند که باعث تحقیر آن فرد می شوند و یا به او احساس گناه می دهند و یا اینکه با گفتن نه دیگر فردی دوست داشتنی و یاری رسان نخواهند بود. در نتیجه افراد سعی می کنند تا جای امکان از کشمکش با دیگران دوری کنند و هماهنگ با دیگران باشند.

چگونه "نه" بگوییم
چگونه نه بگوییم

هنگامی که افراد پاسخ نه به درخواست کسی می دهند، با یک بهانه و به شیوه غیر موثر آن را بیان می کنند. مثلا" من خیلی دوست دارم به شما کمک کنم اما واقعا وقت نمی کنم. چنین افرادی به فرد درخواست کننده این امکان را می دهند که درخواست خود را تکرار کند. او تصور می کند که هنوز امیدی برای پذیرش درخواستش است و ممکن است بگوید "خوب شما این هفته سرتان شلوغ است، هفته بعد چطور؟"

چگونه مهارت نه گفتن را بیاموزیم؟

چگونه مودبانه و محترمانه نه بگوییم؟

1. واضح حرفتان را بگویید

طفره نروید و بهانه هفته و یا اینچنین و آنچنان را نیاورید. با این روش فقط شانس دوباره به آن فرد برای تکرار خواسته اش را داده اید. با تاخیر و وقفه صحبت نکنید. اگر احساس می کنید باید توضیح کوچکی بدهید این کار را بکنید اما خودتان را مجبور به این کارنکنید. سخن هر چه کوتاه تر بهتر.

2. مودبانه و مثبت صحبت کنید

شما ممکن است بگویید، " متاسفم در حال حاضر امکانش را ندارم اما اگر زمانش و امکانش پیش آمد حتما به شما خبر می دهم" این روش روشی مودبانه است و با تغییر موقعیت، شما را در موضع قدرت قرار می دهد. شما در اینجا فرد قدرتمند می شوید و به افراد می گویید که در صورت امکان به آنها اطلاع می دهید. مثال دیگر این است" از اینکه از من کمک خواستید واقعا باعث خوشحالی من است اما من متاسفانه فعلا این شرایط را ندارم که بتوانم به نحو احسن به شما کمک کنم".

چگونه "نه" بگوییم
چگونه نه بگوییم

3. درک تاکتیک های مردم

ممکن ات ندانید اما بسیاری از مردم و سازمان ها از تکنیک های دستکاری شده استفاده می کنند. برای مثال تصور کنید که می خواهید به یک موسسه خیریه کمک مالی کنید، با این گزینه های اجباری مواجه می شوید: آیا می خواهید که کمک مالی شما 10 دلار، 20 دلار، 30 دلار و یا x دلار باشد؟ تکنیک دیگر این است "بیشتر مردم 20 دلار کمک می کنند- شما تمایل دارید چه مقدار به این موسسه خیریه کمک کنید؟" که این امر بستگی به فشار اجتماعی بر روی فرد دارد.

4. مرزها را تعیین کنید

مردم گاهی اوقات به سختی می گویند نه، زیرا آنها روابط خود را ارزیابی نکرده اند و درک درستی از نقش خود در رابطه ندارند. هنگامی که شما نقش و پویایی خود را به درستی درک کنید راجع به عواقب نه گفتن نگران نخواهید شد. و تشخیص خواهید دارد که رابطه تان با شخص درخواست کننده حتی در صورت گفتن پاسخ نه ادامه خواهد داشت.

5. سوال بپرسید

این امر در شرایط کاری بسیار موثر است. برای مثال تصور کنید که ناظردر محل کارتان از شما خواسته است تا چند وظیفه را انجام دهید که انجام آنها بیش از توانایی شما است. شما ممکن است بگوئید: "من از انجام X، Y و Z خوشحال خواهم شد؛ اما به جای دو هفته، به سه هفته نیاز دارم تا کارها را به خوبی انجام دهم. لطف کنید به من بگویید که به چه صورت آنها را اولویت بندی کنم؟"

6. روی حرف خود بمانید

اگر کسی نمیتواند پاسخ نه شما را بپذیرد، پس شما می دانید آن فرد احتمالا یک دوست واقعی نیست یا اینکه به شما احترام نمی گذارد. روی حرف خود بمانید و به خاطر ناراحتی فرد مقابل خود را مجبور به تغییرعقیده نکنید.

چگونه "نه" بگوییم
چگونه "نه" بگوییم

7. خودخواه باشید

ابتدا به نیازهای خود فکر کنید نه کسانی که از شما چیزی خواسته اند. اگرنیاز های آن فرد را بر خود اولویت دهید باعث رنجش خود خواهید شد و آن کار را به درستی انجام نخواهید داد و ناراحتی به وجود خواهد آمد. وارن بافت جمله بسیار آموزنده ای دارد که می گوید: "تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق این است که مردم بسیار موفق اغلب به همه چیز نه می گویند".


چگونه به دیگران نه بگوییم؟



امیدوارم پس از خواندن این مطلب یاد گرفته باشیدچگونه نه بگویید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits