دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفند هایی جهت غلیظ کردن خورش کاری
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خورش کاری جایگاه بسیار مهمی در سفره‌های ایرانی دارد. که هرچه غلیظ تر باشد خوشمزه تر است. اما برای لعاب دار و غلیظ شدن این خورش‌ لازم است فوت‌ و فن‌های مورد نیاز آن را بدانیم.

روش های غلیظ کردن خورش کاری

خورش کاری از جمله خورش هایی است که، زمانی بهترین طعم، مزه و ظاهر را دارد که کاملاً جا افتاده و غلیظ باشد. خوشبختانه راه های سریع و آسان بسیار زیادی وجود دارد که می توان یک خورش کاری آبکی را غلیظ و لعاب دار کرد. با ما در دلگرم همراه باشید تا با روش های غلیظ کردن خورش کاری آشنا شوید.

فوت و فن لعاب دار شدن خورش کاری

1- کمی ماست ساده و بدون طعم را با خورش مخلوط کنید.

ماست های غلیظ مثل ماست یونانی بهترین نتیجه را خواهند داشت. فقط کافیست مقدار کمی ماست مثل یک قاشق غذاخوری را یک باره در خورش بریزید. هم بزنید تا خوب مخلوط شود و سپس مجدداً مقدار کمی ماست را یکباره اضافه کنید.

این کار را اگر لازم بود ادامه دهید تا خورش به غلظت مورد نظرتان برسد. این راه حل برای متعادل کردن مزه خورشی که طعمی بسیار پر ادویه به خود گرفته است نیز بسیار مفید می باشد.

فوت و فن لعاب دار شدن خورش کاری

2- همچنین می توانید پوره گوجه فرنگی یا رب گوجه را به خورش اضافه کنید.

این راه حل مخصوصاً برای خورش های کاری که در دستور پخت آن ها رب گوجه وجود دارد کاربردی است، زیرا تاثیری روی طعم خورش نمی گذارد.

پوره گوجه فرنگی کمی از رب گوجه غلیظ تر بوده و طعم قوی تری دارد، بنابراین حتماً پوره یا رب را کم کم اضافه کنید تا خورش به غلظت دلخواهتان برسد. برای حصول نتیجه ی بهتر پوره یا رب گوجه را در حین پخت خورش اضافه کنید.

3- سیب زمینی ها را در آن پوره کنید

اگر در پخت خورش از سیب زمینی استفاده کرده اید در پایان پخت خورش، سیب زمینی ها را در آن پوره کنید تا خورش آبکی تان غلیظ و لعاب دار شود.

این روش راه حلی بسیار ساده برای غلیظ کردن خورش بدون آسیب زدن به طعم و ماهیت خورش است.

چگونه خورش کاری را غلیظ و لعاب دار کنیم؟

4- می توانید از پودر نشاسته ذرت هم استفاده کنید.

اگر پودر نشاسته ذرت در خانه دارید، یک قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و سپس آن را به خورشی که در حال قل زدن است اضافه کنید تا غلیظ شود. اگر همچنان خورش رقیق و آبکی است می توانید یکبار دیگر مخلوط گفته شده را (به همان اندازه) تهیه کرده و اضافه کنید.

5- می توانید از آرد و روغن جامد هم استفاده کنید.

دو قاشق غذاخوری آرد را با دو قاشق غذاخوری کره یا روغن جامد مخلوط کنید. یک پیمانه آب خورش را نیز به مواد اضافه کنید. حال آن را داخل خورش بریزید تا غلیظ شود. اگر باز هم خورش غلیظ نشد کمی آرد در خورش بریزید.

فوت و فن لعاب دار شدن خورش کاری

6- در خورش کاری آروروت بریزید.

آروروت هم خورش را دقیقاً مانند نشاسته ذرت غلیظ می کند. یک قاشق آروروت داخل خورش بریزید خوب هم بزنید تا غلیظ شود. در صورت نیاز می توانید دوباره کمی آروروت در آن بریزید.

separator line

نکات مهم جهت لعاب دار کردن خورشت کاری

  1. حرارت خورش را کم کنید. اگر خورش کاری در طی زمان معمولی پخت و پز به اندازه کافی ضخیم نشود، حرارت شعله را کم کنید تا آرام آرام بجوشد و غلظت پیدا کند. دقت داشته باشید که در این مدت درب ظرف را نگذارید.
  2. اگر خورش بیش از حد انتظار غلیظ شد، اصلاً نگران نشوید. کمی آب اضافه کنید تا خورش کمی رقیق شود.

آموزش طرز تهیه خورش کاری

مواد لازم برای تهیه خورش کاری برای دو نفر:

  1. سینه مرغ بدون استخوان یا گوشت راسته یک عدد کامل
  2. ادویه کاری به مقدار لازم
  3. ادویه (نمک ، فلفل ، دارچین ، زردچوبه) به مقدار لازم
  4. ماست چهار قاشق غذاخوری
  5. آب گوجه فرنگی
  6. سه عدد گوجه درسته
  7. سیر دو پر
  8. پیاز یک عدد بزرگ
  9. جعفری مقداری

 خورش کاری

طرز تهیه:

ابتدا ادویه کاری را با مقداری آب مخلوط میکنیم تا حالت خمیری شکل در بیاید. این کار برای این است که کاری مزه تیزی دارد و وقتی با آب مخلوط شود ملایم تر می شود.

بعد سینه مرغ را به قسمت های کوچک تقسیم میکنیم و آن را به ۳ قاشق غذا خوری ماست (یک قاشق برای آخر کار نگه میداریم) و کاری مخلوط می کنیم و آن را حسابی هم میزنیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا کاملا ماست و کاری به خورد آن برود.

بعد پیاز را درشت خورد میکنیم و سیر را نیز له میکنیم و پیاز و سیر را با مقداری ادویه (زردچوبه و دارچین) تفت میدهیم تا فقط کمی نرم شود. پیازها نباید بسوزد یا خیلی طلایی شود.

بعد از یک ساعت مواد را از یخچال بیرون میاوریم و آن را به پیاز تفت داده شده، اضافه میکنیم. مقداری آب گوجه و یک لیوان آب مرغ و نمک و فلفل به آن اضافه میکنیم.

میگذاریم نیم ساعت تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. بعد از اینکه مرغ کاملا پخته شد، گاز را خاموش میکنیم و یک قاشق ماستی که اضافه مانده بود بعلاوه مقدار کمی جعفری خورد شده به مواد اضافه میکنیم و آن را مخلوط میکنیم.

حالا غذا برای سرو کردن آماده است و میتونید آن را با جعفری تزئین کنید.. نوش جان

نکات تکمیلی جهت تهیه خورش کاری

۱. من اصلا از مزه کاری خوشم نمیاد و به جای کاری از زردچوبه و دارچین و فلفل قرمز استفاده میکنم. به نظر خودم اینطوری مزه بهتری پیدا میکند و شما هم میتونید امتحان کنید.

۲.در این غذا هل هم میریزند. ولی ما ایرانی ها مزه هل رو توی غذا دوست نداریم. اگر میخواهید مزه اصلی این غذا را بچشید، باید به آن ۴ عدد هل هم اضافه کنید.

۳.من غذا رو تو سرخ کن درست کردم. شما میتونید روی گاز درست کنید. اصلا فرقی نداره.


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه خورش هویج تبریزی (یرکوکی خوروشی)

خورش عدس : دستور پخت خورش عدس با گوشت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits