دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی ریواس چیست و برای چه کسانی مضر است ؟

خاصیت دارویی و درمانی ریواس کوهی

خواص درمانی ریواس چیست و برای چه کسانی مضر است ؟
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
گیاه ریواس چیست و خواص ریواس و خاصیت ریواس : ريواس يكی از گياهان اصيل و با قدمت ايراني به حساب مي‌آيد. ظاهر آن شبيه به كرفس اما صورتي رنگ و طعم آن ترش و شيرين يا ملس است. ریواس بطور طبیعی در فصل بهار تا اوایل تابستان می روید . ساقه ریواس مصرف خوراکی...

ریواس و این همه خاصیت؟!

ریواس یا به فارسی افغانستان چوکری گیاهی است از تیره هفت‌بندان (Polygonaceae) بومی آسیا (به احتمال سیبری یا هیمالیا) که از سده شانزدهم در اروپا کشت می‌شد. نوشته‌ها حاکی از آن است که پیش از میلاد مسیح در چین به عنوان دارو مصرف می‌شد.

همه چیز در مورد فواید ریواس

ريواس يا كرفس صورتی؟!

ريواس گياه بومي آسياست و احتمال مي‌رود اولين بار در سيبري يا هيماليا برداشت شده باشد. حتي گفته مي‌شود چيني‌ها پيش از ميلاد مسيح به عنوان دارو از آن استفاده مي‌كردند. در اروپا نيز كشت آن از قرن شانزدهم آغاز شد. جالب است بدانيد اهالي شرق ايران ريواس را با عنوان «رواش» مي‌شناسند. ريواس از دسته ترشك‌ها به حساب مي‌آيد و در هواي خنك و فصل بهار مي‌رويد.

ريواس، سبزی صورتی پرخاصیت

بنابراين قادر است دماهاي پايين را تحمل كند. ساقه اين گياه صورتي رنگ است و به كرفس شباهت دارد. برگ‌هاي آن نيز در دماي پايين صورتي و قرمز رنگ مي‌شود و در دماي بالاي 30 درجه سانتي‌گراد سبز تيره باقي مي‌مانند. محل رويش آن در ايران دامنه بينالود، كوهستان‌هاي آذربايجان و كردستان، بلندي‌هاي البرز در شمال تهران، خراسان رضوي، كوه‌هاي روستاي رباط ترك (دليجان) و قلعه تخت كوه است اما بيشتر از همه سوغات نيشابور به حساب مي‌آيد.

خواص ریواس برای پوست

ریواس یک ضدباکتری و ضدقارچ طبیعی است که آن را به یک سبزیجات دوستدار پوست سالم تبدیل‌می‌کند. فواید ریواس برای پوست در زیر آمده‌است:

۱. علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد

ریواس معدن ویتامین A است. این آنتی‌اکسیدان طبیعی به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد و به‌ تاخیرانداختن علائم پیری مانند چین‌وچروک و خطوط کمک‌می‌کند. پس، ریواس با جلوگیری‌کردن از آسیب سلولی توسط رادیکال‌ها، پوست شما را جوان و درخشان نگه‌می‌دارد.

۲. با عفونت‌های پوست مبارزه‌می‌کند

ریواس یک عامل ضدباکتری و ضدقارچی طبیعی است و از پوست‌تان در برابر عفونت‌های مختلف محافظت‌می‌کند. پزشکان دارویی زیادی از استفاده از خمیر ریواس خام برای استفاده موضعی برای عفونت‌های متعدد پوستی حمایت‌کرده‌اند.

خواص ریواس برای مو

این سبزی سرشار از مواد معدنی، برای مو نیز مفید است. فواید ریواس برای مو در پایین آمده است:

۳. رنگ موی طبیعی

با ریواس ظاهر جدیدی به موی خود بدهید!ریشه ریواس دارای مقدار مناسبی اسید اکسالیک است که به دادن رنگ قهوه‌ای روشن یا رنگ بور به مو معروف است. وجود اسید اکسالیک باعث‌می‌شود رنگ، مدت بیشتری بر مو بماند و با مواد شیمیایی قوی به پوست سر آسیب‌نمی‌رساند.

  • حدود ۳ قاشق چایخوری پودر ریشه ریواس را در ۲ فنجان آب بریزید و ۱۵ دقیقه بجوشانید.
  • بگذارید یک شب بماند.
  • صبح بعد، محلول را صاف‌کنید و برای داشتن یک رنگ موی عالی، موی‌تان را با این محلول بشویید.

خواص ریواس برای سلامتی

ریواس یک منبع طبیعی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کولین و فولات است. مواد معدنی، ریواس را سرشار از فواید سلامتی می‌کنند. این فواید در پایین آمده‌اند:

۴. کاهش وزن را افزایش‌می‌دهد

می‌خواهید یک بدن عالی و روی فرم داشته‌باشید؟ رسیدن به وزن ایده‌آل‌تان می‌تواند با اضافه‌کردن ریواس به رژیم غذایی آسان‌شود. ۱۰۰ گرم ریواس فقط ۲۱ کالری دارد. ریواس دارای مقادیر زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های پلیفنولیک است. مشارکت همه این مواد مغذی، سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش‌می‌دهد و چربی ناخواسته را ازبین‌می‌برد. ساقه و ریشه ریواس حاوی آنتراکینون‌ها- رین و امودین است. این مواد خواص ملین و مسهل دارند و ریواس را برای افرادی که رژیم کم‌چربی و کم‌کالری دارند، به یک سبزی عالی تبدیل‌می‌کند.

۵. فراوانی ویتامین K

افرادی که کمبود ویتامینK دارند، به طولانی‌شدن زمان انعقاد خون مبتلامی‌شوند. در موارد بدتر، این مسئله می‌تواند منجر به مرگ هم بشود. یک فنجان ریواس حاوی مقدار مناسبی ویتامین K، یعنی حدود ۳۵.۷ میکروگرم است. هنگام مجروح‌شدن فرد، این ویتامین برای آغاز فرآیند انعقاد خون ضروری است.

۶. بینایی را افزایش‌می‌دهد

گونه‌های قرمز ریواس در مقایسه با انواع سبز آن، مقادیر قابل‌توجهی فلاونوئید پلی‌فنولیک مانند زئاگزانتین، بتاکاروتن و لوتئین دارند. این مواد مغذی، در بدن انسان به ویتامین A تبدیل‌می‌شوند. پس، مصرف منظم ساقه‌های ریواس قرمز به افزایش بینایی و به‌تاخیر انداختن بیماری‌های متعدد چشمی کمک‌می‌کند.

۷. سرطان را مهارمی‌کند

ریواس دارای مقادیر بسیار بالای آنتی‌اکسیدان است. ریواس توانایی مهار رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول و درنتیجه سرطان می‌شوند را دارد. ریواس خام، لیکوپن ندارد. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که به داشتن خواص ضدسرطانی مشهور است. پختن ساقه‌های ریواس، این آنتی‌اکسیدان را فعال‌می‌کند. مصرف منظم ریواس پخته می‌تواند ابتلا به سرطان‌های ریه و سرطان حفره دهانی را در افرادی که از تنباکو و دیگر عوامل سرطان‌زا استفاده‌می‌کنند به تاخیر بیندازد. اما، لطفا به خاطر داشته‌باشید بیماران مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون باید از خوردن ریواس اجتناب‌کنند.

۸. یک پادتن طبیعی برای یبوست

برای حرکات طبیعی روده، شما روزانه به ۲۵ گرم فیبر رژیمی احتیاج‌دارید. ریواس ۹.۹ درصد حد مجاز (RDA) فیبر رژیمی را داراست. شما می‌توانید برای حرکات منظم روده، ریواس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. میزان زیاد فیبر موجود در ریواس باعث می‌شود ریواس مانند یک ملین ملایم عمل‌کند. به همین دلیل است که ریواس را به‌عنوان درمان طبیعی یبوست توصیه‌می‌کنند. اما، توصیه‌می‌شود که نباید بدون دستور پزشک، بیشتر از یک هفته از محصولات ملین محرک استفاده‌کرد.

۹. سم‌زدای خوب طبیعی

دفع سموم از بدن بسیار ضروری است، به‌ویژه زمانی که سعی دارید وزن‌تان را کاهش‌دهید. ریواس سرشار از فیبر است و همانگونه که پیش‌تر گفته شد، خواص ملین شگفت‌انگیزی دارد. همین مسئله، ریواس را به یک عامل سم‌زدای فوق‌العاده تبدیل‌می‌کند.

۱۰. سلامت رگ‌های خونی را افزایش‌می‌دهد

هر فرد برای حفظ عملکرد نرمال رگ‌های خونی، روزانه به مصرف ۶۰ میلی‌گرم ویتامینC نیازدارد. این ویتامین برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن، عنصر کلیدی برای سنتز، حفظ و ترمیم رگ‌های خونی است. شما فقط با یک‌بار خوردن ریواس، می‌توانید ۱۷ درصد از RDA این ویتامین را تامین‌کنید.

۱۱. سلامت مغز

یک بدن سالم و همچنین یک مغز سالم، چیزی است که باعث‌می‌شود شما کارهای‌تان را درست انجام‌دهید.۱۰۰ گرم ساقه ریواس تازه، ۲۹.۳ میکروگرم ویتامین K که حدود ۲۴ درصد RDA است را تامین‌می‌کند. علاوه‌بر محافظت از مغز دربرابر آسیب عصبی، این ویتامین به داشتن نقش اساسی در تسکین افراد مبتلا به آلزایمر نیز معروف است. استفاده منظم از ساقه‌های ریواس، حافظه را تقویت‌کرده و شروع زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد.

۱۲. علائم یائسگی را کاهش‌می‌دهد

زنانی که در مرحله یائسگی هستند، دچار علائم شدید جسمی و عاطفی مانند تعریق شدید شبانه و گرگرفتگی می‌شوند. خطر پوکی استخوان نیز در این دوره افزایش‌می‌یابد. ریواس سرشار از کلسیم است و می‌تواند به کاهش بعضی از این علائم یائسگی کمک‌کند.

۱۳. کلسترول را کاهش‌می‌دهد

ساقه ریواس را به داشتن مقادیر زیاد فیبر و استر گالویل که یک ماده شیمیایی ضدکلسترول است، می‌شناسند. گنجاندن ریواس در رژیم غذایی، از طریق کنترل سطوح کلسترول به حفظ سلامت قلب کمک‌می‌کند.

۱۴. لخته‌شدن خون را تثبیت می‌کند

افزایش غلظت خون باعث لخته‌شدن خون می‌شود که می‌تواند باعث سکته، ترومبوز سیاهرگی عمقی و همچنین دیگر اختلالات قلبی‌عروقی شود. ریواس، ازطریق محافظت از بدن در برابر چنین مشکلات سلامتی، سطح غلظت خون را پایین‌می‌آورد.

۱۵. سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند

با افزایش آلودگی، استرس و سبک‌زندگی ناسالم، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. ریواس منبعی طبیعی از ویتامین C است که سطوح ایمنی بدن را افزایش‌می‌دهد. برای جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و دیگر عفونت‌ها، به‌طورمنظم ریواس بخورید.

۱۶. دیابت را کنترل‌می‌کند

ریواس یک منبع طبیعی از منگنز است که توانایی تنظیم قندخون را دارد. بنابراین، به افراد دیابتی توصیه‌می‌شود این ساقه قرمزرنگ را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تا سطح قندخون‌شان را چک‌کند.

۱۷. میوه‌ای عالی برای زنان باردار و شیرده

ساقه ریواس، منبع خوبی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کولین و فولات است. کولین نقشی اساسی در تعیین سلامتی مغز جنین دارد. زنان باردار، روزانه به ۴۵۰ میلی‌گرم کولین نیازدارند و زنان شیرده باید حدود ۵۵۰ میلی‌گرم از این ماده مغذی را مصرف‌کنند. یک ساقه ریواس حاوی ۳.۱ گرم کولین است که آن را به انتخابی مناسب برای زنان شیرده تبدیل‌می‌کند.

۱۸. فشارخون را پایین‌می‌آورد

مصرف روزانه ریواس تازه، به کنترل سطح فشارخون کمک‌می‌کند. این مسئله از شما دربرابر بیماری‌های قلبی و قلبی‌عروقی محافظت‌می‌کند.

۱۹. استخوان‌ها و دندان‌های سالم‌تر

شما می‌توانید با خوردن این سبزیجات سرشار از کلسیم، سلامت استخوان‌ها و دندان‌های‌تان را حفظ‌کنید. وجود مقدار زیاد ویتامین K در ریواس به ساخت و تقویت استخوان‌ها کمک‌می‌کند.

۲۰. سلامت قلب

از خواص ریواس اسن است که سدیم و چربی اشباع‌شده کمی دارد و همین ریواس را به انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به قلب تبدیل‌می‌کند.

براي چه كسانی مضر است؟!

از آنجايي كه ريواس داراي مقدار زيادي اكساليك اسيد است (460 ميلي گرم در هر 100 گرم)، زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند باعث آسيب به دستگاه گوارش و كليه‌ها و جلوگيري از جذب كلسيم و منيزيم شود. بنابراين خطر پوكي استخوان را بالا مي‌برد. افراد بالغ در روز مجاز به مصرف 10 گرم اكساليك اسيد و كودكان مجاز به مصرف 3 تا 4 گرم از اين ماده هستند. البته اين ميزان اكساليك اسيد از چند كيلوگرم ريواس به دست مي‌آيد، بنابراين مصرف متعادل اين گياه نه تنها خطري ندارد بلكه خواص بسيار زيادي را هم به بدن مي‌رساند.

اما مبتلايان به سنگ كليه، ناراحتي‌هاي مثانه، درد سينه و سرفه بهتر است قبل از خوردن ريواس با پزشك خود مشورت داشته باشند.مصرف ريواس توسط مادران شيرده نيز ممكن است باعث ايجاد اسهال در نوزادان شود. مبتلايان به نارسايي‌هاي قلبي هم نبايد در خوردن آن زياده‌روي كنند زيرا حاوي مقادير قابل توجهي سديم است و باعث افزايش احتباس آب در بدن مي‌شود. برگ‎ ريواس نيز بهتر است به صورت خوراكي استفاده نشود زيرا حاوي تركيبات سمي براي بدن است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits