دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر تخم بلدر چین بر سلامت کودکان
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می شود.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا شما را با فواید تخم بلدرچین بر سلامت کودکان آشنا کنیم

بلدرچین ها از دسته پرندگانی می باشند که تخم آن ها خواص شگفت انگیزی برای سلامتی بدن دارد و مصرف تخم این پرنده به ویژه برای کودکان و تامین نیازهای بدن آن ها بسیار سودمند است.تخم بلدرچین برای تامین آهن در بدن و ویتامین دی در بدن بسیار مفید است.

تخم بلدرچین واکنش های حساسیتی و آلرژی زایی کمتری نسبت به تخم مرغ دارد و در کودکانی که به تخم مرغ حساسیت نشان می دهند ممکن است در مورد تخم بلدرچین با مشکلی مواجه نشوند.

فواید تخم بلدرچین

تخم بلدرچین سرشار از ویتامین های A، B1، B2، B6، B12 و ویتامین D، آهن، منیزیم، روی، مس، فسفر می باشد فلذا در کودکان مبتلا به کم خونی ها و کودکانی که دچار فقر اهن و کمبود ویتامین دی می باشند توصیه می شود.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از نظر سالمونلا (سالمونلا باکتری گرم منفی است که در جوجهها و تخممرغها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی میباشد) ایمنی بیشتری داشته و تخم بلدرچین از آن جهت در برابر سالمونلا ایمنی دارد زیرا دمای بلدرچین یک درجه حرارت بدن بالاتر از مرغ است و در این درجه سالمونلا نمی تواند زنده بماند .

میزان پروتین در تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بیشتر بوده و میزان کلسترول خوب در تخم بلدرچین بیشتر از تخم مرغ است و تخم بلدرچین غنی تر از کلسیم و فسفر نسبت به تخم مرغ و میزان آهن در تخم بلدرچین بیش از 7 برابر تخم مرغ می باشد.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان


نکته مهم میزان استفاده از تخم بلدرچین برای کودکان است که بهتر است بیش از 2 عدد تخم بلدرچین روزانه برای کودکان استفاده نشود. ( تخم بلدرچین حاوی مقدار زیادی ویتامین A است)

* بهترین زمان شروع تخم بلدرچین بعد از پایان ماه 6 در کودکان است. البته باید خاطر نشان کنیم که در زیر 1 سال از زرده تخم بلدچین استفاده کنید و نه سفیده و در ماه اول یک روز در میان می توانید تخم بلدرچین را شروع کنید و در ماه های بعد به روزی 1 عدد زرده تخم مرغ برسانید. و در پایان سال اول می توانید تخم بلدرچین کامل رو به میزان حداکثر روزی 2 تخم بلدرچین اغاز نماید.


* بهترین روش برای مصرف تخم بلدرچین اب پز کردن بمدت حداقل 5 دقیقه می باشد.


هرگز تخم بلدرچین یا تخم مرغ نمی تواند تمام نیاز های کودک را بخصوص اگر کودک شیر مادر تغذیه می کند به اهن مورد نیاز فراهم کند بنابراین مصرف قطره اهن نیز حتما نیاز می باشد.

* تخم بلدرچین موجب بهبود اشتها در اطفال کم اشتها شده و مناسب برای سنین رشد کودکان ونوجوانان می­ باشد.

* تخم بلدرچین موجب افزایش وزن شیرخواران می شود.


* تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ ، 5 برابر فسفر، 7برابر آهن، 6برابر ویتامینB12 و 15 برابر ویتامینB2 دارد (هرچند اندازه ی یک تخم مرغ حدود 5 برابر تخم بلدرچین است).


* به دلیل فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 منبع خوبی از ویتامین ها و املاح معدنی به شمار می رود و بمب ویتامین نام گرفته است.


* تخم بلدرچین منبع غنی اسید چرب امگا3 است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید می­ باشد.


* 100 گرم تخم بلدرچین 158 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند.


* کلسترول در تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است.


* ازآنجایی که بلدرچین در برابر بیماری های مختلف بسیار مقاومتر از مرغ است، پرورش بلدرچین بدون استفاده از هیچ گونه دارو و آنتی بیوتیکی انجام می شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی کاملا ارگانیک و سالم هستند که هیچ گونه ذخیره ی داروئی مضر برای مصرف کننده در بافت خود ندارند

غذاهایی با تخم بلدرچین برای کودک

فرنی تخم بلدرچین: آرد برنج با آب مخلوط کنید و زرده تخم بلدرچین راهم اضافه کنید خوب که پخت و قوام آمد در آخر شکر بزنید.

تخم بلدر چین آب پز : آبپز کنید و به کودک بدید.

آب پز با سرلاک : شکل آبپز داخل سرلاک مخلوط کنید.

اگر تا کنون زرده تخم مرغ نداده‌اید با رعایت احتیاط می‌توانید زرده‌ی تخم بلدرچین (حتما نوع پرورشی) را به اندازه‌ی یک نخود آغاز کنید و تا سه روز غذای تازه‌ای ندهید تا اگر مشکلی دیده نشد روزانه یک نخود یک نخود به آن بیفزایید تا به یک زرده‌ی کامل برسد. حتما سفیده را کاملا از زرده‌ی پخته جدا کنید.

آیا تخم بلدرچین ضرر هم دارد

تخم بلدرچین به دلیل کامل بودن و نداشتن هیچ تاثیر سوئی بر شیر خواران به عنوان بهترین مکمل دوران شیردهی توصیه می­ شود.

تهیه وگردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits