دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین زمان ختنه کردن کودکان پسر چه سالی است ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهترین زمان برای ختنه نوزادان پسر ، یک ماهه اول پس از تولدشان است. امروزه ختنه کودکان به دو صورت انجام میگیرد

بهترین زمان ختنه کودکان پسر :

پسران بهتر است بلافاصله بعد از تولد ختنه شوند و یا در زمان نوزادی این عمل را بگذرانند. چون در این دوره زمانی، هم فهم و درک نوزاد نسبت به ترس و درد این کار کم است و هم او سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند

نوزادانی که در زمان تولدشان دچار بیماری‌های مختلف و یا زردی هستند بهتر است پس از درمان بیماری و گذراندن دوران نقاهت ختنه شوند. مادران می‌توانند زمانی برای ختنه کردن فرزندشان اقدام کنند که تغذیه او رو‌به‌راه شده و آنها بر کار‌ها و رفتار‌فرزندشان مسلط شده باشند.

اما بهترین زمان برای ختنه نوزادان پسر ، یک ماهه اول پس از تولدشان است. نوزادان بزرگ‌تر برای انجام این کار، دردسر بیشتری دارند چون دلشان می‌خواهد چهار دست و پا راه بروند و یا روی شکم بخوابند. به همین دلیل این بچه‌ها پس از ختنه کردن، ممکن است بیشتر از روز‌های پس از تولد بی‌قراری کنند.

باید بدانید پسرانی که در سنین بالاتر ختنه می‌شوند و یا خیلی دیر برای انجام این کار اقدام می‌کنند، بیشتر از سایر پسران دچار عفونت ادراری می‌شوند و درصد ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است. در جوامعی که پسران و مردان ختنه نمی‌کنند نیز بیماری‌های تماسی و مقاربتی بسیار زیاد مشاهده می‌شود.

مادران نباید نگران درد ختنه نوزادشان باشند چون عمل ختنه کردن با حسی موضعی انجام می‌شود و بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد. اگر نوزادان پس از خته کردن درد شدیدی داشته باشند و بیش از حد گریه کنند، برایش مسکن استامینوفن تجویز می‌کنیم.

شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است پس از هر انجام این عمل اتفاق بیفتد، خونریزی است. خونریزی پس از ختنه ممکن است در اثر تقلای زیاد نوزاد و کندن پانسمان رخ بدهد و یا مشکلات انعقادی داشته باشد. در موارد بسیار نیز ممکن است نوزاد با نوعی ناهنجاری در آلت تناسلی متولد شود.

مانند زمانی که نوک مجرای آلت تناسلی ، به جای این که در سر آن قرار گیرد، در پایین آلت قرار گرفته باشد. در این موقعیت، شاید نوزاد نیاز به عمل جراحی ترمیم داشته باشند. سپس بعد از عمل جراحی ترمیمی و بهبود یافتن اندام تناسلی او می‌توان عمل ختنه را بر روی او انجام داد.

خوب است بدانید که ختنه کردن جزو رایج‌ترین اعمال جراحی در جهان است.

بهترین زمان برای ختنه کودکان پسر

انواع ختنه پسران :

1- روش گذاردن حلقه پلاستیکی (روش متداول) :

در این روش حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می دهند و با نخ گره می زنند و 5 تا 7 روز آن را به همین حال نگه می دارند، در نتیجه پوست جلوی نخ، سیاه می شود و با حلقه می افتد.

این روش را معمولا قبل از سه ماهگی انجام می دهند. بعد از انجام ختنه، تنه آلت باید وضع طبیعی داشته باشد. اگر آلت تناسلی تورم و قرمزی شدید پیدا کرد باید به پزشک اطلاع دهید تا علت آن مشخص و درمان شود.

2) روش بریدن و دوختن :

اگر کودک در یکی دو ماه اول تولد ختنه نشود، بعد از سه ماهگی، جراح با روش بریدن و دوختن ختنه را انجام می دهد. بعد از انجام ختنه محل آن باید به دقت نظارت گردد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، مهم نیست.

ولی اگر خونریزی زیاد باشد، والدین باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع دهند تا از خونریزی جلوگیری به عمل آید. چند روز بعد از انجام ختنه، در محل بریدن ختنه زیر آلت ممکن است ترشح سفید رنگ به وجود آید و مادر تصور کند که محل ختنه چرکی شده است، ولی این ترشحات چرک نیست. اگر محل بریدن با آب صابون شستشوداده شود و محل ختنه در معرض هوا قرار گیرد، زودتر بهبود می یابد.

نکات بهداشتی بعد از ختنه :

  1. بعد از انجام ختنه در هر نوبت که مادر کهنه کودک را عوض می کند، باید پنبه تمیز و استریل، در آب صابون سرد فرو برده و بر روی محل ختنه فشار دهد، بدین ترتیب محل ختنه شستشو می گردد.
  2. اگر حلقه پلاستیکی استفاده شده است، بالا بردن حلقه به آرامی از محل خود باعث می شود تا حلقه کاملا به آلت نچسبد و سبب تحریک آن نشود.
  3. اگر برای مدت سه تا چهار روز بعد از عمل ختنه در هر نوبت عوض کردن کهنه، ژله های روغنی یا کمی پماد آنتی بیوتیک به محل ختنه مالیده شود سبب می گردد کهنه به محل ختنه نچسبد.

divider

بیشتر بخوانید :

ختنه نوزاد و مراقبت های بعد از ختنه کردن نوزادان

علت ختنه کردن پسران و فواید آن

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits