دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید آغوز در شیر اولیه مادر برای نوزادان
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فواید آغوز در شیر اولیه مادر برای نوزادان:آغوز غنی از سلول های فعال ایمنولوژیکی، آنتی بادی ها و سایر پروتئین های حفاظتی است، بنابراین به‌عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل می کند.با دلگرم همراه باشید تا فواید دیگر آغوز را بدانید.

فواید آغوز برای نوزاد که شگفت زده تان می کند

آغوز غنی از سلول های فعال ایمنولوژیکی، آنتی بادی ها و سایر پروتئین های حفاظتی است، بنابراین به‌عنوان

اولین واکسیناسیون نوزاد عمل می کند.با دلگرم همراه باشید تا فواید دیگر آغوز را بدانید.

آغوز؛ اولین واکسیناسیون نوزاد

آغوز چیست و چه ترکیباتی دارد ؟

مواد تشکیل دهنده آغوز چگونه سدی در برابر بیماری ها و ابتلا به زردی در نوزادان می شود؟ چرا می گویند آغوز را حتما باید به نوزاد داد؟ نکات جالبی در این رابطه خواهید خواند.

آغوز یا کلستروم بهترین غذا برای نوزاد

حتما تا به حال نام آغوز را شنیده اید و به خوبی تاکید مادربزرگها را برای آنکه حتما آغوز باید به نوزاد داده شود را درک کرده اید ولی آیا می دانید علت این همه اصرار و تاکید چیست؟ اولین شیری که نوزاد می خورد سرشار از مواد مفیدی است که بدن او را در برابر بیماری های اوایل عمرش مقاوم می سازد.هورمون های استروژن و پروژسترون در مدت سه یا چهار هفته از گذشت بارداری، موجب بزرگ شدن سینه های شما می شوند. با پیشرفت بارداری، مقدار کمی مایع سرم مانند، از نوک سینه ها می چکد.

ولی تولید شیر، به طور جدی، تا قبل از به دنیا آمدن نوزاد آغاز نمی شود.بلافاصله بعد از تولد نوزاد، سینه های شما، مایع زرد رنگ غلیظی تولید می کند که آغوز یا کلستروم یا ماک نامیده می شود. این مایع به مقدار کم در سینه شما وجود دارد، که میزان آن در بارداری های بعدی بیشتر نیز می شود. آغوز به مدت هفت روز اول تولد، تولید می شود.

محتویات آغوز و مواد تشکیل دهنده کلستروم

ترکیب آغوز در مقایسه با شیری که در هفته های آینده تولید می شود تفاوت دارد. آغوز حاوی شیر زیادی نیست و مقدار پروتئین آن زیاد و چربی کمتری نسبت به شیر هفته های آینده دارد. هم چنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A که در چربی حل می شود و نیز کاروتینوئید و ویتامین E است که در حدود سه برابر مقداری است که در شیر معمولی وجود دارد. آغوز از پادتن ها و سلول های محافظ از جریان خون شما غنی است. در پروتئین آغوز، ماده ضد میکروبی به نام ایمونوگلوبولین وجود دارد.

آغوز وفواید آن

آغوز واکسن عمر بچه است

آغوز وفواید آن

آغوز سرشار از ویتامین‌ها و مواد ارزشمند است و یک مسهل طبیعی است و بدن نوزاد را از بروز بیماری‌ها ایمن می‌کند و روده‌های طفل از مواد ناپاکی که از بدن مادر در وی انباشته شده است پاک می‌کند و پس از مدتی به طور طبیعی که دوره شیرخوارگی کودک تمام شد غدد شیری سینه مادر نیز از ترشح باز می‌ماند.با وجود شیرهای مصنوعی و اقسام شیرخشک‌های رنگارنگی که بازار تجارت دارو را پر کرده است؛ هیچ غذایی بهتر و سالم‌تر از شیر مادر برای نوزاد نیست.

آغوز وفواید آن

منافع مكمل آغوز

نزدیك شدن آلودگی و بیماریهای تضعیف كننده مقدم یا همراه كاهش فاكتورهای سیستم ایمنی است .آغوز دارای فاكتورهای قوی است كه عملكرد سیستم ایمنی را به شكل مناسب بر می گرداند و به ارتقاء فعالیت و توازن در فعالیت بیش از اندازه ی آن كمك می كند .درمبارزه با ویروسها، باكتریها ،آلرژنها ،سمها و مخمرها به بدن كمك می كند آغوز همچنین فلور میكروبی روده را متوازن و از هضم مناسب حمایت می كند .

آغوز وفواید آن

نقش آغوز در برابر فاكتورهای مخالف رشد

آغوز قابلیت استفاده از چربی را افزایش می دهد. سوختن چربی سوخت مناسبی برای بافت ماهیچه ای فراهم می كند و در ایجاد و حفظ انعطاف ماهیچه ها كمك می كند . آغوز توانایی بالقوه ای در حمایت از رشد سلول طبیعی و بازسازی بافت دارد .ممكن است به سلامتی بعد از سوختگی ،بریدگی و خراشیدگی شتاب دهد و جلوی آلودگی را بگیرد.به سلامتی رشد استخوان ،بافتهای همبند ،پوست ،ماهیچه و بافت عصبی و به بازسازی RNA DNA و كمك می كند و همچنین قند خون ،گلوكز و سطوح شیمیایی مغز(سروتنین و دوپامین ) را متوازن میكند.بهترین شكل مصرف آغوز كپسول و پودر است ،برای تقویت ایمنی كپسولها مسیرهای هضم را مهیا می كند .

طریقه مصرف دو تا چهار كپسول، دوبار در روز در یك لیوان پر آب در حالیكه معده خالیست می باشد . مصرف آغوز در ناشتا و میان روز بهترین نتیجه را دارد .مصرف پودر آغوز همچنین ممكن است برای بدن سازان و سایر كسانیكه احتیاج به مصرف زیاد آن دارند مفید و مورد نیاز باشد .بیشتر ورزشكاران بدنساز آغوز را در مقدار 20-5 گرم و یا بیشتر در روز مصرف می كنند(برای افزایش حجم بدن وارتقاء رشد ماهیچه آغوز بهتر است 45-30 دقیقه قبل از كار مصرف شود ).پودر می تواند با آب مخلوط شود و یا در نوشابه مثل آب پرتقال و مواد غذایی نظیر ماست مخلوط شود . آغوز می تواند به صورت موضعی با مخلوط كردن آب استریل نمك دار مصرف شود و یك تاَ ثیر موضعی در كمك به شفای سوختگی ،بریدگی و خراشیدگی و جراحت دهانی داشته باشد.

آغوز، سرشار از آنتی بادی ها، سلول های ایمونولوژیکی فعال و سایر پروتئین های حفاظتی است، بنابراین به عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل، و او را در برابر بسیاری از عفونت ها حفاظت می کند. افزون بر آن به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل بدن نوزاد کمک می کند .آغوز، حاوی فاکتورهای رشد است که علاوه بر کمک به تکامل و عملکرد مؤثر روده نوزاد، ورود مواد آلرژن و میکروارگانیسم ها را به بدن نوزاد، مشکل تر می کند آغوز، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین آ است که ضمن محافظت از چشم ها، موجب کاهش یافتن احتمال عفونت ها می شود .آغوز، موجب تحریک عمل دفع در نوزاد می شود، به نحوی که مکونیوم، سریع از روده خارج می شود. این عمل به خروج موادی که سبب زردی نوزاد می شوند کمک می کند و به این ترتیب احتمال بروز زردی در نوزادان را به حداقل می رساند .

آغوز وفواید آن

زنان شیرده کمتر به کیست سینه مبتلا می‌شوند

گاهی عدم تعادل هورمون‌های زنانه و به خصوص هورمون‌های مترشحه از تخمدان موجب بروز کیست می‌شود و زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند احتمال بروز کیست سینه کاهش پیدا می‌کند. پس از تولد نوزاد غدد شیری شروع به ترشح می‌کند. متاسفانه برخی از مادران از دادن آغوز به نوزاد خود خودداری می‌کند و حال اینکه برای نوزاد تازه متولد شده بهترین غذاست. هر مادری که عمداً به نوزاد خود آغوز ندهد به بچه خود ظلم کرده است چون واکسن عمر بچه است.

آغوز وفواید آن

شیر مادر کودک را از بیماری حفظ می‌کند

کودکانی که شیر مادر تغذیه می‌کنند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دوران کودکی محفوظ و مصون هستند و مادران شیرده, کمتر کمتر به سرطان سینه دچار می‌شوند.در زنانی که زایمان نکرده‌اند یا به فرزندان خود شیر نداده‌اند،بروز سرطان سینه بیشتر از زنان شیرده هستند. ترس زنان از اینکه شیردهی باعث از بین رفتن زیبایی آنها می‌شود،ترس جاهلانه است. شیر دادن نوزاد هیچ نقص و خللی بر زیبایی مادر نخواهد شد. در طب جدید آمده است که 10 ماه تا یک سال شیردهی کافی است ولی در روایات آمده که 22 ماه به بچه شیر دهند.

آغوز وفواید آن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نگار | ۷ سال پیش
از سایت خوبتون واقعا ممنونم موفق باشید.
0
0
رها | ۷ سال پیش
دست شما دردنکنه خیلی مطالب مفیده
0
0
مونس | ۷ سال پیش
مممنون خخخخخخخخیلی مطالب جامع و عالیه
0
0

hits