دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان چه موقع است؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یادگیری زبان دوم در سالهای اولیه زندکی اثرات مثبتی در رشد فکری و ذهنی و عاطفی کودک دارد وهمچنین تکامل وفعالیت مغز را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار میدهد

بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان

زبان دوم برای کودکان :آیا می دانستید زبان انگلیسی که یکی از زبان های هندواروپایی از شاخهٔ ژرمنی بوده با مجله دلگرم همراه باشید
و در واقع زبان آلمانی مادر زبان انگلیسی است؟ در واقع شاخهٔ ژرمنی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و انگلیسی متعلق

به ژرمنی غربی می باشد. این زبان در انگلستان و جنوب شرقی اسکاتلند تکامل یافته‌است.

آلمانی، هلندی، دانمارکی، سوئدی و نروژی از جمله زبانهای دیگری هستند که در این گروه قرار دارند.

این روزها قرین به نیمی از مجموعه واژگان و دستور زبان انگلیسی را ریشهٔ ژرمنی و نیم دیگر را وام واژه‌ها تشکیل می‌دهد.

اکثر این وام واژه‌ها از زبان‌های لاتین، فرانسوی و بخشی از یونانی و دیگر زبان‌ها وارد انگلیسی شده‌اند.

بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان چه موقع است؟

کودکان از 6 ماهگي به تدريج زبان مادري خود را ياد مي‌گيرند و با هر كلمه جديدي كه به زبان مي‌آورند، مادر و پدرشان را ذوق‌زده مي‌كنند. وقتي به سن 3 يا 4 سالگي مي‌رسند، بعضي والدين نام آنها را در آموزشگاه های زبان خارجه مینویسند تا فرزندشان از همان كودكي با يك زبان ديگر، مثلا انگليسي يا فرانسوي آشنا شود.خلاصه اينكه يادگيري زبان دوم براي بسياري از خانواده‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

برای خواندن نتایج تحقیقات با من در مجله دلگرم همراه باشید

نتیجه تحقیقات دانشگاه شیکاگو

محققان دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که آموختن زبان دوم قبل از 6 سالگی، سبب کسب مهارت های ارتباطی و رشد هوش هیجانی کودک می شود.

نتیجه تحقیقات ایرنا

فراگیری زبان دوم تا قبل از 6 سالگی چشم اندازهای ویژه ای را در اختیار کودک قرار می دهد که مهمترین آن، کسب مهارت های ارتباطی و رشد هوش هیجانی است.
یادگیری زبان دوم در سال های اولیه زندگی، اثرات مثبتی در رشد فکری و ذهنی، زبانی و عاطفی کودک دارد.

نتیجه تحقیقات دانشگاه آکسفورد

یادگیری زبان دوم در سنین کودکی، تکامل و فعالیت مغز در بزرگسالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

یادگیری یک زبان خارجی در سنین پایین سبب می شود که مغز از یک الگوی تکاملی ویژه استفاده کند. با یادگیری یک زبان خارجی همراه با زبان مادری، ساختار مغز بهینه می شود و قشر (کورتکس) جلوی سمت چپ مغز ضخیم تر می شود. کورتکس به یک توده چندلایه متشکل از سلول های عصبی گفته می شود که نقش اساسی در فعالیت های شناختی مغز دارد.

فعالیت های شناختی به فعالیت های مغزی مانند یادگیری زبان، تفکر، تمرکز و حافظه گفته می شود.زبان در سنین کودکی باعث تحریک و رشد نورون های جدید می شود و ارتباطات این سلول های عصبی به اندازه ای قوی می شود که یک موتور قضاوتی بی عیب و نقص و با ارزش را در ذهن کودکان پرورش می دهد.

مدیر این پروژه تحقیقاتی در این زمینه گفته که دلیل اینکه افراد در سنین بالاتر به سختی زبان دوم را فرامی گیرند و نسبت به کودکی پیشرفت چندانی ندارند، این است که ساختار ذهنشان برای یادگیری زبان در کودکی بهینه نشده است.

بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان چه موقع است؟

کودکان ومهدکودک های دو زبانه

مشكلي كه اين مهدكودك‌ها دارند، اين است كه به‌ طور كلي بدون آنكه غربالگري صحيحي داشته باشند، همه كودكان را واجد شرايط كسب زبان دوم مي‌دانند و شروع به آموزش زبان دوم مي‌كنند كه اين نكته مشكلاتي در درك زبان در مورد كودكاني كه تاخير در گفتار و زبان دارند، ايجاد مي‌كند و حتي يادگيري زبان مادري را نيز با مشكل مواجه مي‌كند. بهترين روش آن است كه ابتدا كودكان توسط آسيب‌شناس گفتار و زبان مورد ارزيابي قرار گيرند و در صورت نبود مشكل زباني به آموزش زبان دوم بپردازند.

کودک باید تسلط بر زبان مادری داشته باشد

در آموزش زبان دوم به کودک نکته قابل توجه این است که باید زبان مادری یا زبان اول برای کودک به طور کامل جا بیفتد و به عبارت دیگر کودک تسلط کامل بر زبان مادری داشته باشد. کودکانی که هنوز برخی حروف را به جای هم استفاده می کنند، حرف خاصی را نمی توانند تلفظ کنند و برخی کلمات را جا به جا ادا می کنند برای آموزش زبان دوم آماده نیستند.

در واقع زبان مادری یک توانایی برای یادگیری زبان دوم فراهم می کند بنابراین کودکی که در زبان اول مشکل داشته باشد نمی تواند در یادگیری زبان دوم موفق عمل کند. آموزش بی موقع زبان دوم باعث می شود هم آموزش زبان اول با تاخیر همراه باشد و هم آموزش زبان دوم طولانی تر شده و دیرآموزی اتفاق بیفتد.

سوالی که برای تمامی پدر و مادرها پیش میاید

آیا همه کودکان مهارت یادگیری زبان دوم را دارند؟

واما بهتربن پاسخ :كودك بايد تا حدي از بهره ‌هوشي لازم برخوردار باشد و همچنين بررسي‌هاي لازم در مورد وي صورت گرفته باشد تا در صورتي كه كودك به تاخير در رشد گفتار و زبان دچار است، ابتدا به او كمك شود تا پايه‌هاي زبان و گفتار درماني در ذهن وي تقويت شود و سپس به آموزش زبان ديگر بپردازد

بهتربن روش یادگیری زبان دوم

در اکثر مدارس ما تدریس زبان با نوشتن الفبای انگلیسی و خواندن از روی کتاب آغاز می‌شود. درحالی که بر اساس توصیه زبان شناسان، یادگیری زبان دوم با یادگیری همزمان مهارت‌های چهارگانه گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن همراه است، بدین معنی که در دو هفته آغازین تدریس نباید کتابی در کار باشد و آموزش باید با تصاویر که به فلش کارت معروف هستند آغاز شود. زیرا بنا به اعتقاد زبان‌شناسان این چهار مهارت باید به ترتیب به کار برده شوند در غیر این‌صورت فراگیری، بازده بالایی نخواهد داشت.

بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان چه موقع است؟

مشکلات یادگیری زبان دوم در کودکان

تداخل زبانی و محدودیت در دامنه لغات مشکلاتی را ایجاد می کند. از آنجا که این کودکان مانند سایر کودکان نمی توانند منظورشان را به راحتی منتقل کنند.

به همین دلیل ازگروه همسالان طردو از سوی دیگر وقتی خود کودک متوجه می شود که در انتقال پیام مشکل دارد، خود به خود کناره گیری می کند بنابراین این کودک خجالتی خواهد بود و عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری خواهد داشت.

مشکل دیگری که این کودکان پیدا می کنند این است که بیان خویشتن شان ضعیف می شود و نمی توانند پیامی به محیط انتقال بدهند و این مشکل، پختگی رفتاری ، مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی و عاطفی آنها را ضعیف می کند.

مزایای یادگیری زبان دوم در کودکان

افرادی که زبان دوم را یاد می گیرند دیرتر دچار آلزایمر می شوند و در کارهای شان دقت زیادی دارند و توانایی بیشتری برای یادگیری زبان سوم دارند.

با یادگیری زبان های دیگر درصد استفاده از مغز بالاتر می رود و توانمندی مغز افزایش می یابد. تربیت کودک دوزبانه مزایای بسیاری هم به همراه دارد.

مطالعات نشان داده کودکانی که با بیش از یک زبان صحبت می کنند در حل مشکلات و خلاقیت فکری بهتر عمل می کنند. هوشیاری ذهنی مورد نیاز برای تغییر بین ۲ زبان به توسعه مهارت ها در انواع فعالیت های ذهنی منجر می شود.

این کودکان استعداد توجه انتخابی هم دارند یعنی توانایی تشخیص و تمرکز روی اطلاعاتی که مهم هستند و این از نتایج فکر در مورد ۲ زبان است.

دراین رابطه بیشتر بدانید

چگونه به کودک زبان دوم را بیاموزیم؟

divider

تهیه وگرد آوری مجله داگرم

مرضیه ملایری




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits