دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افتتاح مدرسه‏ ي دارالفنون به همت اميركبير در زمان ناصرالدين شاه (1268 ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افتتاح مدرسه‏ ي دارالفنون به همت اميركبير

دارالفنون اولين دانشگاه ايراني به سبك نوين بود كه در زمان پادشاهي ناصرالدين شاه قاجار و به همّت و پشتكار ميرزا تقي مدرسه‏ ي دارالفنون خان اميركبير صدراعظمِ بادرايتِ وي داير شد.

هدف از ايجاد اين مدرسه، دستيابي به صنايع و علوم جديد در آن عصر بود. فعاليت علمي مدرسه‏ ي دارالفنون، در آغاز در رشته‏ هاي پياده نظام، سواره نظام و ساير رشته‏ هاي نظامي، طبّ و جراحي، معدن‏ شناسي و داروسازي بود.

مدرسه‏ ي دارالفنون در ابتدا با هفت نفر معلم اتريشي و عده ‏اي مترجم، كار خود را آغاز كرد.

اميرکبير تأکيد زيادي بر عدم به کارگيري اساتيد از روسيه و انگلستان داشت. امّا متأسفانه چنين نشد. شاگرداني كه در آن پذيرفته مي‏شدند از خانواده ‏هاي اعيان و اشراف بودند و چهارده تا شانزده سال داشتند.

اين مدرسه طي فعاليت خود، 12 دوره فارغ التحصيل داشت كه بسياري از آنان به مقام‏هاي بالايى در كشور دست يافتند. دارالفنون با معلمين اروپايىِ آن، عامل بسيار مؤثري در شناساندنِ تمدن اروپا و فرهنگ جديد مغرب زمين بود.

فارغ التحصيلان آن كه ظرف چهل سال از 1100 نفر تجاوز كردند و اغلب از خانواده ‏هاي مهم و متنفّذ بودند، در نشر اين فرهنگ كوشيدند و مطالبي كه در آن مدرسه فرا گرفته بودند، در جامعه‏ ي خود انتشار دادند.

بعدها با تفكيك رشته‏ هاي نظامي و طب در دارالفنون و تجديد نظر در نظام آموزشي ايران، اين مركز علمي از قالب يك دانشگاه خارج و به مدرسه مبدل شد.

تاسيس اين مدرسه، نقطه‏ ي عطفي در تاريخ آموزش در ايران به شمار مي‏رود.

اين مدرسه در حالي افتتاح مي‏شد كه باني اصلي آن يعني اميركبير دوران تبعيد در كاشان را سپري مي‏كرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits