دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تولد آيت اللَّه العظمي مرعشي نجفی (1315 ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تولد آيت اللَّه العظمي مرعشي نجفی

سیدمحمود مرعشى و همسرش در نجف در خانه‏ اى ساده اما در کمال صفا و محبت روزگار مى ‏گذرانیدند. آنان در بین‏ آيت اللَّه مرعشي نجفیالطلوعین روز پنجشنبه 20 صفر 1315ه. ق (1276ه. ش)، در موجى از شادى و شعف قرار گرفتند زیرا چشم‏شان به روى نوزادى خجسته روشن شد.

درخت امیدشان در باغ آرزو به بار نشست؛ بهار زندگى آن زوج جوان رونقى شکوهمند یافت و آن آشیانه محقر زینتى دیگر به خود گرفت. با ولادت این کودک فرخنده صداى سپاس، حمد و شکر و دعا از خانه سیدمحمود به درگاه خداوند متعال بلند گردید و مادر پس از آن همه رنج و زحمت دوران باردارى و مدت‏ها چشم ‏انتظارى با شوقى زایدالوصف خداى خویش را شکر مى‏ گفت چرا که کودک خود را با سلامت و سربلندى به دنیا آورده بود.

این شادى ‏ها و سرورها تمامى رنج‏ها و آلام او را به بوته فراموشى سپرد. انتخاب نام نیک براى کودک بیانگر شخصیت دینى و فکرى و طرز نگرش و میزان علایق والدین است. هر چه نام آشناتر و پرمحتواتر باشد در شکل‏ گیرى ابعاد گوناگون شخصیت طفل تأثیرگذارتر است.

بدین خاطر در فرهنگ اسلامى انتخاب نام جهت فرزندان اهمیت وافرى دارد و براى مراسم نامگذارى، آداب ویژه‏ اى در نظر گرفته شده است. بر اساس سنت‏هاى خانوادگى در نجف رسم بر این بود که هر مولودى را نزد علما مى ‏بردند تا نامى برایش مشخص کنند.

این طفل را پس از ولادت، تطهیر و تنظیف، به آستان مقدس علوى دخیل نمودند. در واقع نخستین روزهاى زندگى وى با رایحه عطرآگین و باقداست ضریح امیر مؤمنان (ع) عبیرآگین گشت. سپس کودک را نزد محدث نورى بردند که وى پس از گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ، نام خودشان یعنى «محمدحسین» را برایش تعیین نمودند.

اگرچه امروزه ایشان به چنین نامى معروف نمى‏ باشند، بعد او را خدمت زاهد زمان و شیخ فقها و مجتهدین میرزا حسین بن‏ میرزا خلیل بردند و آن فقیه عارف اسم «آقانجفى» را مرحمت نمود.

سپس نوزاد را خدمت عارف معروف سیدمرتضى کشمیرى بردند و آن جمال سالکان و زینت عارفان، کُنیه «ابوالمعالى» را براى آن کودک تعیین نمود.

همچنین وى را خدمت آیت ‏اللَّه سیداسماعیل صدر بردند که آن سید فقها، لقب «شهاب‏ الدین» را برایش مشخص کرد.

در خاتمه نوزاد را به محضر شیخ محمد طه نجف بردند و آن عالم عامل ادعیه و اذکار وارده را در باره طفل قرائت نمود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits