دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شهادت عبداللَّه بن عفيف به دست عبيداللَّه بن‏ زياد (61 ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهادت عبداللَّه بن عفيف

نخستين اعتراض آشكار نسبت به جنايت عبيدالله بن زياد در شهادت امام حسين(ع)، از سوي يكي از شيعيان كوفه، به نام عبداللَّه بن عفيفعبدالله بن عفيف اَزدي برخاست.

عبيدالله بن زياد، پس از آن كه اسيران واقعه ‏ي كربلا را در مجلس خود با كلمات درشت و خشن، مورد اذيت و آزار قرار داد و آنان را سرزنش كرد، عبدالله بن عفيف كه از شيعيان دلير امير مؤمنان و از زاهدان و عبادت پيشه ‏گان كوفه بود، همين‏كه نعره‏ هاي نفرت ‏انگيز عبيدالله را شنيد، به خشم آمد و پاسخ عبيدالله را داد.

عبيدالله بن زياد كه انتظار چنين پيش ‏آمدي را نداشت و خيال مي‏كرد كه ديگر نفس در سينه ‏هاي دوستان اهل بيت(ع) حبس شده است، با تكبر و خودخواهي تمام دستور داد او را دستگير كرده و به نزدش ببرند.

تلاش مأموران حكومتي براي دستگيري وي به خاطر حمايت افراد قبيله عبدالله ناكام ماند اما ماموران عبيدالله شبانگاه به سوي خانه عبدالله بن عفيف هجوم آورده و او را از خانه ‏اش به بيرون كشيده و با ضربات شمشير به شهادت رسانيدند. جنايات‏كاران حكومتي، سرش را از بدن جدا كرده و بدن او را به دار آويختند.

بدين‏گونه نخستين جرقه‏ اي كه كه مي‏رفت كوفه را بار ديگر به حركت درآورد و جنبش عظيمي را پي‏ افكند، به دست مزدوران پليد اموي به خاموشي گراييد.

ولي شش سال بعد، شيعيان كوفه و دوستداران اهل بيت(ع) انتقام خويش را از عاملان جنايت كربلا گرفتند و آنان را به دست مختاربن ‏ابي‏ عبيده ثقفي به اشد مجازات رسانيدند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits