دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ صفر سالروز بزرگداشت سلمان فارسی اولین مسلمان ایرانی
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هفتم ماه صفر همزمان با سالروز حفر خندق به عنوان روز حضرت سلمان نامگذاری و در تقویم ملی کشورمان ثبت شد.

زندگی نامه کوتاه از سلمان فارسی

حدود دویست و شانزده یا سیصد و شانزده سال قبل از هجرت، در روستای «جی‏» (از روستاهای اصفهان) فرزندی به دنیا آمد، که نامش را «روزبه‏» گذاشتند و بعدها پیامبر اسلام(ص) او را «سلمان‏» نامید.

پدر سلمان «بدخشان کاهن‏» (روحانی زرتشتی) بود و کار همیشگی‏ اش هیزم نهادن بر شعله آتش. با اینکه سلمان در میان خاندان و محیطی زرتشتی دیده به جهان گشود، ولی هرگز در برابر آتش سر فرود نیاورد و به خدای یکتا اعتقاد یافت. سلمان در دوران کودکی مادرش را از دست داد و عمه‏ اش سرپرستی او را به عهده گرفت.

سلمان، بعد از آنکه دریافت قرار است او را شش ماه با اعمال شاقه زندانی سازند و پس از آن اگر به آیین نیاکانش ایمان نیاورد اعدامش کنند، با همکاری عمه‏ اش گریخت و روانه بیابان شد. در بیابان کاروانی دید که به سوی شام می‏رفت; پس به مسافران پیوست و رهسپار سرزمینهای ناشناخته گردید.

سرانجام سلمان، در همان آغاز هجرت گمشده ‏اش را یافت و در حالی که برده یک یهودی بود، در محضر رسول خدا(ص) مسلمان شد.

7 صفر روز سالروز بزرگداشت سلمان فارسی افتخار مسلمانان

نام گذاری روز سلمان فارسی

ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: پیشنهاد ثبت روزی به نام سلمان فارسی از سوی شورای فرهنگ عمومی استان فارس ارائه شد که مورد اقبال مسوولان کشور قرار گرفت.

آیت الله اسدالله ایمانی افزود: نام حضرت سلمان فارسی افتخار همه مسلمانان جهان به ویژه مردم استان فارس است که باید این بزرگوار را به عنوان میراث معنوی استان به خوبی به مردم داخل و خارج از کشور معرفی کنیم.

همچنین بهزاد مریدی،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بعد از برگزاری نخستین کنگره بین المللی سلمان فارسی، شورای فرهنگ عمومی استان پیشنهاد ثبت روزی به نام این صحابه بزرگ پیامبر(ص) از بین دو روز وفات حضرت سلمان و سالروز حفر خندق به شورای فرهنگ عمومی کشور برای ثبت در تقویم ملی کشورمان ارائه کرد که درجلسه 618 شورای فرهنگ عمومی کشور هفتم ماه صفر همزمان با سالروز حفر خندق به عنوان روز حضرت سلمان نامگذاری و در تقویم ملی کشورمان ثبت شد

7 صفر روز سالروز بزرگداشت سلمان فارسی افتخار مسلمانان

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits