دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ولادت حضرت امام محمدباقر (ع) ۳ صفر بوده یا ۵۷ هجری قمری
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
امام محمد باقر (ع) در روز جمعه یا دوشنبه یا سه شنبه اول ماه رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجری یا به روایتی دیگر سال 56 هجری، در مدینه به دنیا آمد

امام محمد باقر (ع) در روز جمعه یا دوشنبه یا سه شنبه اول ماه رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجری یا به روایتی دیگر سال 56 هجری، در مدینه به دنیا آمد و در روز دوشنبه هفتم ذی حجه یا ربیع الاول و یا ربیع الاخر سال 114 هجری، در همان شهر بدرود حیات گفت. بنابراین، آن حضرت 57 سال در این جهان زیست .

از این مدت چهار سال با جدش امام حسین (ع) و پس از وی 35 سال با پدرش زندگی کرد و هیجده سال بقیه عمرش را به تنهایی به سر برد.

مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی بود که با کنیه ام عبد الله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است.

بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری هاشمی علوی و فاطمی به شمار می آید. بدین جهت او نخستین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمده است.

کنیه وی را بعضی ابو جعفر و برخی ابو جعفر اول خوانده اند.

آن حضرت القاب بسیاری داشت که از آن میان لقب «باقر یا باقر العلم »از همه مشهورتر است.

  1. سپهر دانش
  2. کنیه ها و القاب امام محمدباقر(ع)
  3. فاطمه بنت الحسن(ع) مادر باقرالعلوم(ع)

ولادت حضرت امام محمدباقر (ع)

تولد(ولادت) امام باقر به روایت تاریخ نگاران

امام محمدباقر(ع)، امام پنجم شیعیان بنا به روایتی‌ در سوم صفر سال 57 در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

ولی‌ این تاریخ، مورد اتفاق تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان نیست.

زیرا برخی‌ از آنان، میلاد با سعادت محمدباقر(ع) را اول ماه رجب سال 57 هجری‌ قمری‌ می‌‌دانند.

بیشتر مورخان گفته‌اند که سال تولدش 57 قمری‌ بوده است.

بنابراین وی‌ چهار سال پیش از واقعه کربلا به دنیا آمد و همراه پدر بزرگوارش در این واقعه جان‌سوز حضور داشت.

پدرش امام علی‌‌ بن ‌الحسین(ع)، معروف به سجاد و زین‌العابدین، و مادرش فاطمه ‌بنت‌ الحسن‌ المجتبی‌(ع)، معروف به امّ‌الحسن و امّ‌عبدالله می‌‌باشند.

چون نَسَب شریف امام محمد باقر(ع)، هم از پدر و هم از مادر به امام امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه ‌زهرا(س)می‌‌رسد، به ایشان علوی‌ بین علویین و فاطمی‌ بین فاطمیین گفته می‌‌شود.

امام محمد بن ‌علی‌(ع)، مکنّی‌ به ابوجعفر و ملقب به باقرالعلم و باقرالعلوم می‌‌باشد.

این امام همام پس از شهادت پدر ارجمندش امام زین‌العابدین(ع) در سال 95 قمری‌، به مقام عظمای‌ ولایت و امامت شیعیان نایل شد و پیروان اهل‌بیت(ع) را در آن دریای‌ مواج سیاسی‌ و نظامی‌ عصر خویش و هرج‌ومرج‌های‌ آخر حکومت امویان، به نیکی‌ هدایت و رهبری‌ کرد.

با این که میان رحلت پیامبر(ص) و تولد امام محمدباقر(ع) به مدت 47 سال فاصله بود، در عین حال آن حضرت، سلام گرم و دلنشین پیامبر(ص) را از سوی‌ جابر بن ‌عبدالله‌ انصاری‌ دریافت کرد.

جابر بن‌ عبدالله که یکی‌ از یاران رسول خدا (ص) و از محبان اهل‌بیت(ع) بود، در سنین کودکی‌ و نوجوانی‌ امام محمد باقر(ع)، وی‌ را در آغوش گرفت و سلام پیامبر(ص) را به وی‌ ابلاغ کرد.

امام محمد باقر(ع) از آغاز زندگی‌ تا شهادت خویش با 11 تن از خلفا معاصر بود که همه آنان، جز یکی‌ از طایفه خبیثه بنی‌‌امیه بودند.

سرانجام این امام همام در هفتم ذی‌‌الحجه، و به روایتی‌ در ربیع‌الاول سال 114 قمری‌ در 57 سالگی‌ به وسیله زهری‌ که ابراهیم ‌بن ‌ولید بن ‌عبدالملک، در ایام خلافت هشام ‌بن ‌عبدالملک، به آن حضرت خورانیده بود، به شهادت رسید و در قبرستان بقیع، در کنار پدرش امام زین‌العابدین(ع) و جدّ مادری‌‌اش امام حسن‌مجتبی‌(ع) به خاک سپرده شد.

ولادت حضرت امام محمدباقر (ع)

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits