دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص فوق العاده ی نارنگی + عکس
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص فوق العاده ی نارنگی + عکس:آیا میدانید نارنگی این میوه ی بسیار خوشمزه چه خواصی دارد؟اسم من نارنگى است و انواع و اقسام شیرین و ترش بزرگ و كوچك به اندازه یك فندق تا برابر یك گرمك دارم .

خواص بی نظیر نارنگی

با دلگرم همراه باشید تا با خواص نارنگی بیشتر آشنا شوید...

خواص نارنگی

آیا میدانید نارنگی این میوه ی بسیار خوشمزه چه خواصی دارد؟

خواص نارنگی + عکس

اسم من نارنگى است و انواع و اقسام شیرین و ترش بزرگ و كوچك به اندازه یك فندق تا برابر یك گرمك دارم . خواص من مثل سایر مركبات است و علاوه بر عناصر مفیدى كه آن ها دارند، مقدارى هم شبه كلر، برم در من دیده مى شود و به همین جهت در لطیف كردن پوست دست و صورت ، بهتر از سایر برادرانم عمل مى كنم و نوع شیرین من در تسكین اعصاب اثر بیشترى دارد.

عده اى مرا به جاى پرتقال سلطان مركبات و شاه میوه ى زمستانى مى نامند.

مشخصات نارنگی و انواع آن

تو سرخ

آنچه به نام تو سرخ در شمال ایران به عمل مى آید، نوعى میوه ى مركب است كه خواص آن شبیه سایر مركبات بوده ، و طرفداران زیادى ندارد. ولى اخیرا در جنوب ایران یك گیاه دیگر كاشته اند كه در خوزستان به ((حسینقلى خانى )) معروف بوده و در تهران به نام (( گریپ فروت )) به فرش مى رسد. این گیاه را در زبان خارجى ((پامپلوس )) مى نامند، خوردن آب آن به عنوان اشتها آور و مقوى معده و قلب به كار مى رود.

باب بارتو

در بلوچستان به من باب بارتو مى گویند. نوعى از خانواده ى مركبات هستم كه هسته من لعاب زیادى مثل تخم كتان دارد، و براى نرم كردن سینه بسیار مفید مى باشم .

سایر منافع مركبات

آنچه گفته شد مختصرى از فواید بى شمار خانواده ى ما بود، از دوستان وفادار انسان هستیم . سلامت و جوانى را براى شما پایدار مى سازیم ، و از پوست ما اسانسى معطر مى گیرند كه ضد عفونى كننده بوده ، و در ساختن ادوكلن و مرهم هاى ضد زخم به كار مى رود.

اسانس ما قادر است بزرگترین دشمنان بشر را كه میكروب هاى دیفترى ، مننژیت و حصبه مى باشد نابود سازد. از پوست خارجى ما نیز براى معطر كردن غذا و شربت هاى دارویى و غیر دارویى ، ترشى ها و مرباها و غیره استفاده مى كنند و در نزد ایرانیان رسم است كه پوست ما را در كنار منقل یا بخارى مى گذارند تا محیط خانه را معطر سازیم .

تلخى كه در میوه هاى بعضى از انواع ما مثل ترنج و دارابى مى بینید، یكى دیگر از محسنات ما مى باشد. زیرا این تلخى مربوط به یك ماده ى مؤثر است كه اشتها را باز مى كند و به همین جهت است كه غذاشناسان توصیه مى كنند، همیشه ما را قبل از غذا میل نمایید تا معده ى شما را براى قبول و هضم آن آماده سازیم . خلال نارنج را با سنبل الطیب دم كرده ، و صبح بجاى چاى نوش جان كنید تا قلب و اعصاب شما تقویت شود.

خواص نارنگی

خواص نارنگی + عکس

خواص نارنگی

رب نارنج كه در اثر جوشاندن و غلیظ كردن آب نارنج بدست مى آید نه تنها یك چاشنى خوب براى ترش كردن غذاها است ، بلكه یك مرهم ضد زخم، ضد انگل و ضد میكروب مى باشد و در گذشته كچلى را با آن معالجه مى كردند. اگر ناخن شما سست و شكننده است چند روز، روزى دو مرتبه روى آن رب نارنج بمالید و بعد مشاهده كنید كه چگونه سخت و محكم مى شود.

اگر به نارنج دسترسى ندارید، مى توانید با آب لیمو و آب نارنج استفاده كنید. براى از بین بردن چربى پوست و موهاى خود نیز مى توانید از رب یا آب میوه ى ما استفاده نمایید، ولى براى چربى سر انسان كه مقدمه ى طاسى است ، بایستى حتما از رب نارنج بهره مند شوید و بگذارید مدتى بماند، روى پوست خشك شود و بعد آن را با آب نیم گرم پاك نمایید.

براى پاك كردن لكه هاى قرمز و سیاه كه روى پوست و صورت و بدن شما پیدا مى شود، بهتر آن است كه به رب نارنج نمك زده و روى آنها بمالید و بگذارید تا خوب خشك شود، براى نرم كردن دست و صورت و از بین بردن گوشت هاى زیادى ، باز هم به سراغ رب نارنج و بدل آن لیمو بروید. مخلوطى از آب لیمو و گلیسیرین و چند قطره آمونیاك نیز براى این كار تجویز شده است .

به كودكان خود توصیه نمایید كه هفته اى دو بار دندان هاى خود را با مضمضه كردن آب لیمو تمیز كرده و بعد مسواك بمالند تا دندان هاى آنها دچار كرم خوردگى نشود. براى از بین بردن زگیل بایستى نوع ترش مرا با پوست و هسته در سركه خیساند و بعد آنرا له كرده روى زگیل گذاشت تا كم كم از بین برود. اگر آب تصفیه شده در دسترس ندارید، آسان ترین راه براى ضدعفونى كردن آن افزودن چند قطره آب لیمو ترش است.

هیچگاه ماهى نخورید مگر آن كه قبلا روى آن چند قطره آب لیمو یا آب نارنج بچكانید. در اروپا معمولا صدف هاى دریایى را همراه با نوع ترش ما مى فروشند و در این مورد دانشمندى اظهار نظر كرده و گفته است : سم را با ضد سم همراه مى فروشند.

آب لیمو مسمومیت غذایى را كم مى كند و از فساد مواد خوراكى جلوگیرى مى نماید . به آب هویج چند قطره آب لیمو بزنید، تا طعم گس و علفى آن از بین برود. وقتى زالو در بیخ گلوى كسى چسبید، دستپاچه نشوید، یك لیوان آب لیمو به او بدهید و بگویید جرعه جرعه بنوشد تا زالو كنده شود. آب ما خانواده ى مركبات ادرار را زیاد مى كند و كلیه و مثانه را زهكشى مى نماید.

خواص نارنگی

ارزش تغذیه ای نارنگی:

ارزش غذایی نارنگی


نارنگی دارای ویتامین های A، B1، B2،C پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم می باشد.

خواص دارویی نارنگی

  • اگر به فشار خون مبتلا هستید، نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا به بیمار کمک می کند تا فشار خون خود را کاهش داده و آن را کنترل کند.
  • افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.
  • پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش های این میوه زمستانی برای بهبود سرفه های روزهای سرد زمستانی است.
  • برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.
  • اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها نمی توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.
  • کارشناسان تغذیه می گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین های ث، آ و ب مفرح قلب است و می تواند اعمال قلب را تنظیم کند.
  • این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می تواند سموم بدن را دفع کند.
  • پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می برند نیز توصیه می کنند.
  • نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مؤثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.
  • این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند.
  • به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، نارنگی یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.
  • افرادی که دچار مسمومیت با الکل می شوند می توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم زدایی نارنگی به بیمار کمک می کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند.
  • حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مؤثر است.

سرد و تر، مفرح قلب، رافع خفقان، صفرا بر و فرونشاننده لهیب معده و کبد است.

ارزش غذایی نارنگی

استفاده از آب انواع ما براى رژیم لاغرى اثرى بسیار مطمئن و بى ضرر دارد. براى مبارزه با انگلهاى معده و روده ، بایستى یكى از میوه هاى ما را با پوست له كرده ، و بعد در شربت عسل خیس نموده و بعد در صافى ریخته و با فشار شیره ى آنرا گرفت و شب ، قبل از خواب نوشید. براى جلوگیرى از خون دماغ ، پنبه را با آب لیمو ترش یا نارنج آغشته كرده ، و در سوراخ ‌هاى دماغ بگذارید تا خون بند آید، با آب انواع ترش ما مى توانید لكه هاى سبز و مركب را از روى لباس پاك كنید . آب لیمو شیرین دوام ندارد، این نقص برطرف خواهد شد. مخلوط دو برابر آب لیمو شیرین با یك برابر آب لیمو ترش نوشابه اى گوارا و مفید است و بهترین دارو براى معالجه مبتلایان به امراض عفونى است .

این نوشابه ترشى چندانى ندارد، و براى معده و روده هاى مجروح هم مضر نمى باشد. لیموهاى آبى كه در جهرم و جنوب ایران به عمل آمده ، و براى گرفتن آب لیمو مصرف مى شود، با لیمو ترش فرق دارد، ولى منافع آنها یكسان است ، اگر در اثر خوردن انواع میوه هاى ما در معده احساس ناراحتى كردید، و یا مبتلا به دل درد، و درد پهلو شدید نترسید و چند روز مرتبا به خوردن آن ادامه دهید و بدانید به علت داشتن مواد رادیواكتیو امراض خفته را بیدار مى كنیم و بعد آن ها را معالجه مى نماییم و نیز مى توانیم سموم بدن را از گوشه و كنار عضلات خارج كرده ، و از بین ببریم . لیمو عمانى نوعى لیمو ترش است .

كه در عمان به عمل مى آید و بهترین چاشنى براى غذاهاى مختلف است . براى معالجه گواتر سمى و كوچك كردن غده ى سیب آدم بهترین وسیله ضماد كوبیده ى پوست پرتقال و لیمو است .

خواص پوست نارنگی



  1. آنزیم های موجود در سلول های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q40 موجود در پوست نارنگی از بین می رود.
  2. آوردن پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می کند.
  3. آنتی اکسیدان پوست نارنگی 20 برابر میوه ی نارنگی است.
  4. ناراحتی های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می کند.
  5. بیشتر اختلالات گوارشی را می توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد.
  6. مصرف آن برای جذب غذا مفید است. نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند. با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می کند.
  7. از پوست سبزرنگ این میوه برای درمان فشارخون پایین و التهاب استفاده می شود.
  8. بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می کند.
  9. پوست نارنگی را پس از شستن در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر در بیاورید. این پودر را می توان روی تمامی غذاها از جمله خورشت، سوپ، برنج، چای، مرغ و... اضافه کرد.

خواص نارنگی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

هلنا | ۷ سال پیش
ممنون خوب بود
0
0
مریم | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشد پسر من روزانه 7 الی 8 تا نارنگی میخوره خیلی دوست داره/مصر بیش از حد این میوه ضرری نداره؟
0
0
کاوه | ۷ سال پیش
سلام تشکر بسیار از سایت خوبتون موفق باشید.
0
0
مهراوه | ۷ سال پیش
عالی بود ممنون
0
0

hits