دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد
31
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روش های گرفتن آروغ نوزاد:تغذیه کودک یک تجربه هیجان انگیز برای هر پدر و مادری است. همچنین می تواند یک تهدید نیز برای آن ها باشد بخصوص اگر شما ندانید چه چیز پس از تغذیه کودک در انتظار شماست. بنابراین در این بخش از دلگرم یک راهنمای سریع که شامل همه...

روش گرفتن باد گلو نوزاد ، چگونه است؟

چرا خواباندن شیرخواری که آروغ نزده اشتباه است؟

شیرخواری که آروغن زده خوابی پریشان و ناآرام دارد و مدام بیدار میشود. برای اینکه فرزندتان راحت بخوابد کافی است چند دقیقه بعد از اتمام شیردهی او را در آغوش نگه دارید و آرام با او صحبت کنید یا صورتش را نوازش کنید یا تکان اش دهید تا در نهایت بادگلو بزند و آرام بخوابد.

روش های صحیح باد گلو گرفتن نوزادان

چه مدت باید صبر کنیم تا شیرخوار آروغ بزند؟

حداکثر 20 دقیقه بعد از پایان شیردهی. بهتر است قبل از این مدت شیرخوار را نخوابانید. بهتر است او را سردوش بگذارید یا اگر واقعا سرتان شلوغ است برای چند دقیقه ای او را به شکم بخوابانید. البته در این حالت باید مراقب او باشید.

آیا آروغ نزدن مشکلی پیش می آورد؟

خیر. اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شیرخوردن کمی او را سردوش خود نگه دارید.


چگونه متوجه شویم که شیرخوار به دلیل آروغ نزدن ناراحت است؟

مرتبا تکان خوردن، این طرف و آن طرف بردن سر و ناراحت بودن، نگرفتن دوباره سینه یا شیشه می تواند نشانه داشتن بادگلو باشد. در این شرایط او را بنشانید و با دست گردن او را نگه دارید و چند دقیقه ای صبر کنید.

همچنین بخوانید:

علت های جالب آروغ زدن

نکاتی درباره آروغ زدن نوزادان

چرا نوزادان آروغ می زنند ؟

چه زمانی شیرخواران آروغ می زنند؟

این موضوع کاملا به فرزند شما بستگی دارد.اکثر شیرخواران بعد از خوردن کامل شیر بادگلو میزنند.برخی نیز وقتی دارند شیر میخورند بادگلو میزنند.البته مادر به راحتی میتواند متوجه این موضوع شود. این کودکان سینه یا سر پستانک را با زبان پس میزنند و سرشان را به نشانه نخواستن شیر کج میکنند، شاید کمی نق بزنند و گریه کنند. در این حالت کمی صبر کنید، به آرامی فرزندتان را به حالت نشسته بگذارید و سرش را با گذاشتن دست زیر چانه اش بالا بیاورید تا راه تنفسی اش باز شود. میتوانید چند ضربه آرام نیز به کمر او بزنید.


چگونه به کودکانمان کمک کنیم آروغ بزنند؟

کافی است شیرخوار را روی دوش خود گذاشته و راه تنفسی اش را باز گذارید.برای اینکه شیرخوار راحت آروغ بزند باید کمر او کاملا صاف باشد و گردنش تکیه گاه داشته باشد. پیشنهاد میکنیم پارچه ای روی دوش خود بیندازید زیرا معمولا آروغ زدن با بالا آوردن کمی شیر همراه است.


آیا شیرخواری که از سینه شیر میخورد هم آروغ می زند؟

شیرخوارانی که از سینه شیر میخورند در مقایسه با آن دسته که از شیشه شیر می خورند، کمتر باد گلو دارند. در واقع وقتی شیرخواری درست مقابل سینه مادر قرار میگیرد و تمامی یا میزان زیادی از هاله قهوه ای سینه را به داخل دهان می کشد، هوای زیادی وارد معده او نمی شود. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان شیشه های شیر نیز تلاش میکنند سرشیشه هایی شبیه به سینه مادر بسازند، اما با این حال باز هم شیشه در مقایسه با سینه مادر سبب می شود هوای بیشتری به داخل معده شیرخوار وارد شود.

روش های صحیح باد گلو گرفتن نوزادان

آیا شیرخواران یک آروغ میزنند یا چند تا؟

گاهی پیش میآید که بعد از شیرخوردن شیرخوار 2 تا 3 آروغ بزند. این موضوع به سرعت شیرخوردن، وضعیتی که در آن شیر خورده، میزان تکامل دستگاه گوارش و...بستگی دارد.

چه زمان‌هایی کودک باید آروغ بزند؟

  • اگر کودک پیش از این که شما به او غذا دهید، گریه کرد ممکن است دلیل‌اش هوای درون گلوی او باشد و گریه او به معنی درخواست کمک از شما است. بهتر است قبل از غذا دادن به او، کمک‌اش کنید تا آن را خارج کند.
  • اگر شما با شیشه شیر به کودکتان شیر می‌دهید، احتمال این که کودک به درستی نتواند شیر را از بطری بمکد، زیاد است. در این شرایط او هوای بیشتری به گلو خود راه خواهد داد.
  • اگر یکی از شرایط بالا برای کودکتان اتفاق افتاد، به او در آروغ زدن کمک کنید.

چگونه باید به کودک در آروغ زدن کمک کرد؟

هر کودک با دیگری متفاوت است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کودک را عمودی نگه دارید و فشار کمی به شکم او وارد کنید. سپس به آرامی پشت او را ماساژ دهید.

برای کودکان کوچک‌تر روش «خم کردن» را به کار برید. به این صورت که او را به حالت نشسته قرار دهید. سپس سینه‌اش را به آرامی به سمت زانوهایش به جلو فشار دهید و بعد او را به حالت اول خود باز گردانید. این کار را چند بار تکرار کنید. حتی می‌توانید او را بخوابانید و پاهایش را به داخل شکمش خم کنید. اما به خاطر داشته باشید که این روش به خوبی قبلی نیست زیرا وضعیت بدن کودک شما افقی است در حالی که باد تمایل به بالا آمدن دارد.اگر این روش ها را به کار گرفتید و کودکتان آروغ نزد، احتمالا هوایی در گلوی او باقی نمانده است.

روش های صحیح باد گلو گرفتن نوزادان

چند نکته ساده در مورد آروغ نوزاد

  1. اگر کودکتان در طول آروغ زدن گریه شدید می کند حتما گرسنه است بهتر است شیردهی او را ادامه دهید. سعی کنید هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیری که به نوزاد می دهید یک بار آروغش را بگیرید.
  2. اگر کودک شما همراه با گاز مقدار زیادی تف از دهان خارج می کند یعنی مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است در این شرایط سعی کنید هر ۵ دقیقه یکبار در خلال شیردهی آروغ او را بگیرید.
  3. در ۶ ماه اول زندگی کودک پس از شیردهی برای جلوگیری از بالا آمدن شیر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کودک را در حالت نشسته قرار دهید.
  4. پس از بزرگ شدن نوزاد کم کم آروغ زدن های او کم می شود هیچ جای نگرانی نیست این معمولا به این دلیل است که کودک یاد گرفته که چگونه غذا بخورد به همین دلیل میزان هوای کمتری را در طی تغذیه خود می بلعد.
  5. نوزادان مبتلا به کولیک ( کودکی که ۳ ساعت یا بیشتر در روز گریه می کند) مقدار هوای بیشتری را در طی فرآیند گریه می بلعد این می تواند کودک را بیشتر ناراحت کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits