دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت کپ کردن (کله کردن) خودرو چیست ؟
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کپ کردن خودرو که از آن دسته اتفاقاتی است که شاید کمتر رخ بدهد، اما با رخ دادن آن باید آگاهی کامل داشته و کنترل خودرو را با مهارت خود، به دست بگیرید .

کپ کردن یا کله کردن خودرو چیست ؟

کپ کردن خودرو، همان طور که از معنای لغوی آن برمی آید به زمانی اطلاق می‌شود که پدال گاز از فرآیند اصلی خود خارج شده و عکس العمل صحیح را نشان نمی‌دهد.

در این شرایط با فشار دادن پای راننده روی پدال گاز، به جای افزایش یافتن دور موتور و بالا رفتن سرعت موتور خودرو، بدنه به جلو پرتاب شده و یا به اصطلاح مکانیک‌ها ماشین کله می‌کند.

علت کپ کردن خودرو

علت کپ کردن خودرو چیست ؟

علت واقعی کپ کردن خودرو و چیزی که موجب کله کردن بدنه می‌شود، عدم احتراق صحیح؛ به دلیل مخلوط نامناسب هوا و بنزین در محفظه احتراق است .

حالا باید ببینیم به چه دلایلی ممکن است این تناسب به هم ریخته و احتراق در سیلندرها به خوبی و به درستی صورت نگیرد !

عوامل کپ کردن یا کله کردن خودرو

1. کثیف شدن و گرفتگی نازل‌های سوخت

با کثیف شدن یا گرفتگی نازل‌های سوخت رسانی، میزان سوخت مورد نیاز، به موقع به محفظه احتراق نرسیده و ترکیب میان سوخت و هوا به درستی شکل نمی‌گیرد.

به علاوه گرفتگی نازل‌ها باعث می‌شود تا سوخت به صورت کامل پودری نشده و با ناخالصی در فرم خام به محفظه احتراق برسند. در این صورت دور موتور مطابق انتظار با فشردن پدال گاز بالا نرفته و خودرو قادر به شتاب گرفتن صحیح نیست.

در این حال خودرو احتمالا کله کرده و بدنه به جلو می‌جهد یا به اصطلاح موتور کپ می‌کند. برای پیشگیری از این موضوع شستشوی انژکتورها در سرویس‌های دوره‌ای و یا حداقل پس از طی ۴۰ ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر، توصیه می‌شود.

2. ایراد در سنسور اکسیژن

همان طور که پیش‌تر نیز توضیح داده‌ایم، سنسور اکسیژن با پایش احتراق، درصد اکسیژن‌رسانی به محفظه احتراق را رصد کرده و میزان مناسب بودن یا نبودن تناسب آن را به کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کند. به همین طریق ECU نسبت به اصلاح تناسب سوخت و اکسیژن در محفظه احتراق عمل می‌نماید.

بنابراین در صورتی که سنسور اکسیژن خراب باشد و به درستی عمل نکند، ارسال گزارش به کامپیوتر با مشکل روبرو شده و تنظیم احتراق برهم می‌خورد. با خارج شدن احتراق از خط صحیح خود، فرمان پذیری از فشار دادن پدال گاز نیز مختل می‌گردد .

3. عیب در سنسور هوا

اگر سنسور هوا دچار مشکلی شود، کامپیوتر مرکزی قادر به تخمین دقیق میزان هوای ورودی مورد نیاز نبوده و این مقدار به بدون دقت لازم و کاملا تقریبی به سیستم احتراق وارد خواهد شد.

در این صورت احتراق ناقص و نامیزان بوده و کپ کردن خودرو اتفاق می‌افتد. (توجه داشته باشید که خراب بودن دریچه گاز نیز به همین شکل، عملکرد کامپیوتر مرکزی خودرو را تحت تاثیر منفی قرار داده و نتیجه مشابهی به بار خواهد آورد.)

نکته: در صورتی که خودرو به سنسور ناک (یا همان ضربه) مجهز باشد، احتمال کپ کردن با وجود خرابی سنسور فشار هوا، با ضریب کمتری همراه خواهد بود. سنسور ناک یا ضربه، به موقع شرایط غیرعادی و خارج از فرمول از پیش تعریف شده را به کامپیوتر مرکزی ارسال خواهد کرد و تنظیمات لازم، در پی آن صورت می‌گیرند.)

4. اختلال در ECU

در صورتی که ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو، دچار اختلال شود؛ احتمالا تنظیم سنسور اکسیژن برهم خورده و ممکن است عملکرد استپر نیز با مشکل روبرو شود. در این صورت نمی‌توانیم توقع احتراق درست و سوخت‌رسانی صحیح در زمان فشردن پدال گاز را داشته باشیم.

علت کله کردن خودرو

5. کثیف شدن سنسور دورشمار

اگر سنسور دورشمار به هر دلیلی کثیف شده باشد، روی دندانه‌های فلایول تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه سنجش میزان اکسیژن رسانی و ترکیب سوخت و هوا، با دقت پایین‌تری صورت می‌گیرد.

در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که سوخت‌رسانی مختل شده و به اندازه درست و در زمان مناسب، انجام نپذیرد.

با این حساب کپ کردن خودرو چندان عجیب نبوده و باید برای آن آماده باشیم. اگر در تنطیم چراغ جلو خودرو خود مشکل دارید .

6. کثیفی فیلتر بنزین

در صورتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد، سوخت‌رسانی مختل شده و موتور قادر به اطاعت از فرمان پدال گاز نیست. برای جلوگیری از این مورد، می‌توانید نسبت به تعویض به موقع فیلتر بنزین اقدام نمایید.

7.ایراد در شمع‌ها

ایراد در شمع‌ها نیز به شکلی احتراق ناموزون ایجاد کرده و به کپ کردن خودرو و عدم فرمان پذیری موتور از پدال گاز، منجر می‌شود. معاینه شمع‌ها و تعویض به موقع آن‌ها، از چنین موردی پیشگیری به عمل می‌آورد.

عکس العمل صحیح حین مواجه با کله کردن خودرو کدام است ؟

در صورت مواجه با کپ کردن خودرو و عدم عکس العمل صحیح موتور حین فشردن پدال گاز باید مراحل زیر را دنبال نمایید تا کمترین صدمه به خودرو وارد شده و از تصادفات احتمالی جلوگیری به عمل آورید:

خونسردی خود را حفظ کرده و با دنده سنگین به منتهی الیه سمت راست برانید.

  1. از فشردن پدال گاز به میزان زیاد و شتاب دادن به خودرو پرهیز کرده و با سرعت کم و تا حتی امکان بدون فشار دادن پدال گاز، پیش بروید.
  2. در اولین فرصت خودرو را متوقف ساخته و از امداد خودرو سیار برای عیب‌یابی و رفع ایراد در محل یا انتقال خودرو به تعمیرگاه، کمک بگیرید.

به خاطر داشته باشید که سرویس‌های به موقع خودرو، تعویض فیلترهای بنزین و هوا و نیز شستشوی انژکتورها و تمیز کردن نازل‌های سوخت و … می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی در میانه یک بزرگراه پررفت و آمد، جلوگیری به عمل آورند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (11 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

وحید | ۲ سال پیش
ماشین من مشکل گپ کردن داشت بعضی وقتا انگار یکی از پشت ماشینو میگرفت.خرج چند ملیونی گذاشتم خوب نشد.آخرش از سنسور دور موتور که رو گیربکسه بود.
شاید روزی بدرد کسی بخوره این متن
0
31

hits