دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از سرقت ماشین خود جلوگیری کنیم؟
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فارغ از این‌که ارزش و قیمت خودروی شما چقدر است یا نوع خودروی شما چیست، همیشه احتمال سرقت خود خودرو یا وسایل و تجهیزات داخل آن وجود دارد. در این مطلب روش هایی برای جلوگیری از سرقت خودرو را با هم مرور می‌کنیم.

محافظت از خودرو در برابر سارقان

جلوگیری از سرقت خودرو : احتمالا با وجود شبکه های اجتماعی می دانید که که یک سارق ماهر می تواند ماشینتان را در کمتر از 20 ثانیه به سرقت ببرد. او و شرکایش باید خیلی سریع عمل کنند، چون در ذهن دارند که از زمانی که شیشۀ یک ماشین را می شکنند حتی اگر آزیر هم از کار انداخته باشند، هر آن ممکن است شخصی دست به چماغ یا تلفن همراه با پلیس آنجا باشد.

آنها نه تنها اتومبیل هایی که برای مدت طولانی در یک جا پارک شده است را هدف قرار می دهند، بلکه ماشین هایی که صاحبانشان فقط چند دقیقه یا حتی چند ثانیه برای انجام کاری آنها را پارک کرده اند هم از دید سارقان اتومبیل غافل نمی ماند. آنها چنان سرعتی دارند که می توان گفت هیچ کس از دستشان در امان نیست.

روش های جلوگیری از دزدیدن ماشین

ما میخواهیم در این مقاله می خواهد دربارۀ برخی از چیزهایی که ماشینتان را از ربوده شدن حفظ می کند به شما هشدار دهیم.

1. با ارزش ترین وسایلتان را در صندوق عقب بگذارید

در ابتدا وسایل با ارزش را در صورت امکان از داخل خودرو قرار ندهید. اما اگر پچاره ای ندارید صندوق عقب بهترین گزینه است. قرار دادن وسایل با ارزش روی صندلی و یا داشبور باعث جذب سارقان به خودروی شما می شود.

از سوی دیگر مدت زمانی که سارقان برای انجام کارهایشان دارند آنقدر کم است که فرصت نمی کنند درب صندوق عقب را باز کنند. آنها هر چیزی که ارزشمند به نظر برسد را از داخل ماشین بر می دارند اما به سراغ صندوق عقب نمی روند.

به همین خاطر است که می گوییم این هوشمندی شماست که هر گونه وسیلۀ قیمتی اعم از چمدان، کت، یا حتی کیف دستی تان را در صندوق عقب بگذارید.

2. همیشه ماشینتان را در منطقه های پر نور پارک کنید

با مشاهدۀ این عکس ها کاملا واضح است که چرا پارک کردن ماشین در نقاط تاریک می تواند خطرناک باشد. همان سارقان اتومبیل می گویند که او و همکاران محترمشان هرگز به سراغ ماشین هایی که در نواحی روشن پارک شده بودند نرفته اند، بلکه ماشین هایی که در تاریکی پارک شده بودن را هدف می گرفته اند.

برای پارک ماشین همیشه باید نقطه ای را در نظر بگیرید که کمی نور اطراف آن باشد تا مطمئن شوید هر نوع جرمی می تواند توسط دیگران دیده شود.

پنل یا صفحۀ ضبط ماشینتان را بردارید

3. پنل یا صفحۀ ضبط ماشینتان را بردارید

دزدهایی هستند که به نظر می رسد امتیاز سرقت سیستم ضبط صوت ماشین ها را انحصاراً به نام خودشان زده اند. اینکه صفحۀ جلوی ماشینتان را بردارید و در جای دیگری در خود ماشین پنهان کنید قطعا آنها را ناکام می گذارد.

آنها با دیدن اینکه صفحۀ ضبط سر جایش نیست نه تنها از دستبرد زدن به ماشین منصرف می شوند بلکه هیچ چیز دیگری را هم با خودشان نمی برند. همانطور که در بالا گفتیم اگر هم فرصتی برای گشتن و جستجو کردن ماشین را دارند، پس احتمالا به سراغ ماشین بعدی می روند.

4. وسایل با ارزشتان را زیر صندلی ماشین پنهان کنید

در استفاده های روزمره از خودرو که معمولا توقف های کوتاه چند دقیقه ای در مکان های مختلف دارید اگر نمی خواهید کیف دستی تان به راحتی آب خوردن از داخل خودرو سرقت شود آن را به راحتی زیر صندلی تان پنهان کنید.

اکثر سارقان قبل از اینکه بخواهند به ماشین دستبرد بزنند نگاه دزدکی به داخل می اندازند و اگر چیزی که دوست دارند را نبینند احتمالا از ماشینتان رد می شوند. آنها با توجه به فرصت محدودی که دارند ریسک این را نمی پذیرند که ببینند آیا چیز با ارزشی را زیر صندلی ماشینتان پنهان کرده اید یا نه.

اگر ماشین خوبی سوار می شوید دودی کردن شیشه ها می تواند کار مفیدی باشد. البته مسئله فقط شیک کردن ظاهر اتومبیلتان نیست.

انتخاب این نوع شیشه ها می تواند مانع دستبرد زدن سارقان اتومبیل به ماشینتان شود، زیرا نمی توانند ببینند که چه چیز داخل ماشینتان است و همان فرصت کمی که دارند ریسک اینکه به امید هیچ چیز اقدام به سرقت بکنند را بالا می برد.

قبل از اینکه اقدام به انجام این کار کنید یا از یک متخصص بخواهید این کار را برایتان انجام دهد، از محدودیت هایی که در مورد میزان ضخامت شیشه های دودی وجود دارد مطمئن شوید.

5. مطمئن شوید که ردیاب GPS روی ماشینتان نصب نشده باشد

شاید کمی داستان پلیس شده است ولی این کار در کشور ما برای سرقت ههای بزرگ بار های به کار گرفته شده است. این اقدام می تواند تنها بر علیه افراد متموّل انجام گیرد که ماشین های فوق العاده گران قیمتی سوار می شوند، اما توصیه ای است که بهتر است هر کسی در موردش بداند.

گاهی سارقان حرفه ای برای مدتی کارهای روزمرۀ شما را زیر نظر می گیرند تا ببینند زمان و مکان مناسب برای سرقت اتومبیل شما چه موقعی است. حتی شاید بخواند بدانند که کجا زندگی می کنید و وارد خانه تان شده و به آنجا دستبرد بزنند.

این موضوع باید شما را نسبت به اینکه ممکن است یک ردیاب GPS زیر ماشینتان باشد هوشیارتر کند و باعث شود هر بار زیر ماشینتان را چک کنید. چک کردن دور تا دور و زیر ماشین هر چند وقت یکبار چند دقیقه بیش تر از وقت شما را نمی گیرد.

6. هرگز اسنادی که حاوی اطلاعات شخصی تان هستند را در ماشینتان نگذارید

اگر دزدی به ماشینتان راه پیدا کرد و چیزی جز کاغذهایی که نام و آدرستان روی آن نوشته شده عایدش نشد، ممکن است به این فکر کنند که حالا که می دانند شما در خانه نیستید سری به آنجا بزنند.

حتی اگر کس دیگری در خانه با شما زندگی می کند باز هم ممکن است هدف سرقت سارقانی قرار بگیرید که منتظر می مانند همۀ افراد محل را ترک کنند تا آنها وارد عمل شوند.

7. در مورد سیستم امنیتی ماشینتان اطلاع دهید

اکثر دزدها زمانی که برچسبی حاوی هشدارهایی در مورد استفاده از ماشین و چراغ های چشمک زن می خوانند از ماشین فاصله می گیرند. حتی اگر واقعا چنین سیستم امنیتی روی ماشینتان نصب نیست می توانید فقط برچسب مربوطه را بچسبانید.

اما باید بدانید که دزدان واقعی اگر واقعا ماشینتان را بخواهند راهی برای غیر فعال کردن هشدار سیستم امنیتی پیدا می کنند. کاری که انجام می دهند این است که کابل باطری که به زنگ هشدار وصل است را قطع می کنند.

اگر ماشین گران قیمتی دارید و ترس رخ دادن این اتفاق را دارید، می توانید باطری دوم را برای اتصال کابل سیستم امنیتی نصب کنید و کسی باشید که لبخند پیروزمندانۀ آخر را می زند.

8. برخی از برندها نسبت به سایر برندها برتری دارند

بر اساس گزارش دیوان ملی جرائم بیمۀ ایالات متحده برندهای اتومبیلی هستند که بیشتر هدف سارقان قرار می گیرند و برندهایی هم هستند که سارقان اصلا به آنها دقت نمی کنند. به عنوان مثال در سال 2016، 16,732 دستگاه تویوتا کمری فقط در آمریکا به سرقت رفته است.

( در ایران داستان کمی متفاوت است و خودرو هایی همچون پراید، 206، 405 و … جایگاه های بالا را دارند) این بخش از اطلاعات ضروری هستند و باید شما را بر آن دارند تا نگاهی به آمار سالیانۀ ماشین های به سرقت رفته بیاندازید. به این ترتیب مطمئن می شوید که اگر ماشینتان در اوایل لیست بود محافظت لازم را از آن به عمل می آورید.

سرچ کنید که دلیل سرقت زیاد خودروهای مشابه شما چیست و سعی کنید نواقص امنیتی را خودتان برطرف کنید.

9. هیچ گاه کلید های اضافه را داخل ماشین قرار ندهید

بعضی ها کلیدهای زاپاس ماشین و خانه شان را در ماشین نگهداری می کنند. یکی از همان سارقان سابق می گوید کلیدهای زاپاس را در جعبۀ داشبورد، میز فرمان میانی، یا درب خودرو پیدا کرده است و با ماشین مسروقه مانند یک جنتلمن رانندگی کرده است.

حالا که می بینید عملی این چنینی تا چه حد آشکار است باید همیشه کلیدهای زاپاس را در خانه و در جای بسیار امنی که حتی سارقان خانه هم نمی توانند آن را پیدا کنند، نگهداری کنید.

10. لامپ هایی که دارای سنسورهای حرکتی هستند را بیرون از خانه نصب کنید

درست است که با نصب این لامپ ها قبض برقتان بیشتر از قبل می آید اما واقعا اثر بخش هستند. اکثر سارقان وقتی می بینند لامپ هایی از این نوع بیرون از خانه نصب هستند و درست روی ماشینی که بیرون از خانه پارک است نور می اندازند، بدون اینکه فکر سرقت خودرویتان به سرشان بزند به راهشان ادامه می دهند.

اما باید مطمئن شوید که لامپ ها در ارتفاع مناسب نصب شده اند و سارقان امکان دسترسی به آنها را ندارند. وقتی این لامپ ها در نقطۀ خیلی پایینی نصب شده باشند سارقان می توانند حباب لامپ ها را باز کرده و همراه با بقیۀ جرائمشان با خود ببرند.

پولی را داخل ماشین نگه ندارید

11. پولی را داخل ماشین نگه ندارید

اکثر افراد دوست دارند کمی پول برای مواقع اورژانسی در ماشینشان نگهداری کنند. وقتی پول در دیدرس باشد مثل این است که از سارقان خودرو دعوت می کنید که به ماشینتان دستبرد بزنند.

اگر میخواهید پولی را در ماشین نگهداری کنید جایی امن تر و مبهم تر را در ماشینتان برای این کار در نظر بگیرید. زیرسیگاری ماشین و آینۀ بالای سر راننده 2 مکان عالی برای این کار هستند.

12. اتومبیل را در پارکینگ پارک کنید

دزدان همیشه به دنبال ماشینی هستند که در خیابان پارک شده باشد. اگر ماشینتان در خیابان نباشد احتمال دزدیده‌شدنش با درصد بالایی کمتر می‌شود. برای افرادی که خانه‌هایشان پارکینگ ندارد، اجاره کردن یک پارکینگ توصیه می‌شود.

این ارزان‌ترین پیشنهاد نیست اما سرمایه‌گذاری برای ایمنی خودرویتان است. باید بدانید که خودرو علاوه بر جلوگیری از سرقت برای حفاظت، جلوگیری از آسیب و... به مکانی برای نگهداری احتیاج دارد. اگر چاره‌ای جز پارک کردن خودرو در خیابان ندارید، روش‌های بعدی را دنبال کنید.

13. به اتومبیلتان رسیدگی کنید

جرم‌شناسی بیان می‌کند نظارت و نگهداری محیط‌های شهری در یک وضعیت خوب ممکن است از خرابکاری بیشتر و همچنین از تشدید جرم‌های جدی‌تری جلوگیری کند. در پی این نظریه، اتومبیلی که به‌خوبی از آن نگهداری شود، سارقان خودرو را می‌ترساند. تمیز و منظم نگه داشتن خودرو احتمال میل سارقان به سرقت را کمتر می‌کند.

از سوی دیگر خودروهایی که نامنظم و به‌هم‌ریخته هستند، میل سارقان را به سرقت آن بیشتر می‌کنند. اگر آنها ببینند که شما به اتومبیلتان اهمیت می‌دهید و از آن مراقبت می‌کنید، حدس می‌زنند که زنگ اخطار و به احتمال زیاد راهی برای پیدا کردن اتومبیلتان دارید و به ایمنی ماشینتان توجه می‌کنید.

استفاده از قفل فرمان

14. استفاده از قفل فرمان

در گام اول دیدن یک میلۀ فلزی بزرگ که مانع حرکت فرمان می‌شود، یک بازدارندۀ بصری خوب است. گام دوم این است که شما واقعا از یک قفل فلزی بزرگ استفاده می‌کنید تا از حرکت فرمان جلوگیری کنید.

دلیلی وجود دارد که قفل فرمان به‌خصوص در مناطق شهری بسیار رایج است. البته این یک روش دفاعی آسان است و ایدۀ پشت آن این است که دزد را ترغیب کنید که ماشین شخص دیگری را سرقت کند.

15. با همسایگان همکاری داشته باشید

اگر شما و چندین همسایه شما اقدام به پارک کردن خودرو در خیابان می‌کنند می‌توانید با یک همکاری مناسب به نحوی خودروها را در کنار یک دیگر پارک کنید که احتمال خارج کردن خودروها از پارکینگ امکان‌پذیر نباشد. نحوه پارک کردن خودروها بستگی به محل پارک دارد ولی می‌توانید با یک همفکری این کار را عملی کنید.

16. همیشه درها را قفل کنید

این یکی به نظر خیلی ساده می‌آید اما باز هم نادیده گرفته می‌شود. دزدی که به دنبال سرقت اتومبیلی است، به دنبال وسیلۀ نقلیه‌ای می‌گردد که مالک آن مهربان است. مرحله اول را برایش کامل می‌کند و دسترسی آزادانه به محتویات خودرو را برای او فراهم می‌سازد.

نه این‌که شما عمدا در خودرو را قفل نکنید ولی کوچک‌ترین سهل‌انگاری حتی در چند ثانیه برای باز گذاشتن در خودرو می‌تواند فرصت کافی برای سارقان باشد. عادت کنید که همیشه سوئیچ را خارج و در را قفل کنید. حتی برای توقف‌های کوتاه مقابل منزل خودتان.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits