دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با مشخصات پرادو دو در
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پرادو دو درب نیز مانند همتای چهار درب خود محصولی از شرکت تویوتا است و در بازارهای جهانی یک خودروی شناخته شده محسوب می‌شود. این خودرو در کشور ما نیز وجود دارد.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خودروی پرادو دو در آشنایی کامل پیدا کنید

پرادو دو در درست مانند نسخه‌ی چهار درب خود به عنوان یک خودروی شاسی بلند متوسط شناخته می‌شود. همان گونه که پیش‌تر در مطلب مربوط به نسخه‌ی چهار درب این خودرو به آن اشاره شده بود، خودروی پرادو عضوی از خانواده‌ی تویوتا لندکروز به حساب می‌آید. در واقع خودروی لندکروز را می‌توان یک محصول شاسی بلند کاملا بزرگ جثه نامید. در حالی که خودروی پرادو در عین برخوردار بودن از برخی ویژگی‌های موجود در خودروی لندکروز، به لحاظ جثه و اندازه تا حدی از آن کوچک‌تر است.

نسخه‌ی دو درب و چهار درب این خودرو چندی پیش وارد بازار خودروی ایران شد. البته می‌توان در نام‌گذاری این دو خودرو درب عقب آنها را هم لحاظ کرد و آنها را پرادو سه درب و پرادو پنج درب نامید. به هر حال هر دوی این خودروها مدتی است که دیگر به ایران وارد نمی‌شود. به این دلیل که وضع قوانین جدید مرتبط با واردات خودرو اجازه‌ی ورود خودروهایی با بهره‌مندی از گنجایش بیش از 2.5 لیتر را به شرکت‌های وارد کننده نمی‌دهد. با این حال نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو تا همین چند سال قبل در کنار نسخه‌ی چهار درب آن به ایران وارد می‌شد و هم‌اکنون نیز می‌توان در گوشه و کنار کشور این خودروی تنومند و توانمند را یافت.

مشخصات فنی خودروی پرادو دو در

خودروی پرادو دو در در قالب مدل‌های مختلفی تولید شده است که نسخه‌های بنزین سوز و دیزلی را در بر می‌گیرد. نسخه‌ی دیزلی این خودرو از وجود یک موتور 4 سیلندر با برخورداری از گنجایش 3 لیتر بهره می‌برد. با این حال حداکثر توان خروجی این مدل از خودروی پرادو از مدل‌های بنزینی آن کمتر است. به گونه‌ای که توان تولیدی این موتور دیزلی از رقم 100 اسب بخار فراتر نمی‌رود.

اما در مدل بنزین سوز و شش سیلندر این خودرو حداکثر توان خروجی به رقم 271 اسب بخار افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است. این موتور شش سیلندر از گنجایشی معادل 4 لیتر بهره می‌برد. با این حال آن دسته از نسخه‌های دو درب خودروی پرادو که به صورت رسمی در بازار خودروی ایران عرضه شده‌ است به طور عمده از وجود موتور 4 سیلندر بهره می‌برد. این موتور از گنجایشی معادل 2.7 لیتر (2700 سی‌سی) برخوردار است و حداکثر توان خروجی آن به 164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه می‌رسد. حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور چهار سیلندر این خودرو نیز حدود 264 نیوتن‌متر با احتساب 3800 دور در دقیقه محاسبه می‌شود.

اگرچه خودروی تویوتا پرادو دو در در قالب نسخه‌ی مبتنی بر جعبه دنده‌ی دستی نیز تولید شده است، اما مدل موجود از این خودرو در ایران از وجود یک جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته بهره می‌برد. البته جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته تنها در برخی از مدل‌های خودروی پرادو وجود دارد و جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته نمونه‌ی رایج‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود. به هر حال با برخورداری از مشخصات فنی یاد شده این خودرو می‌تواند در مدت زمانی حدود 12.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. به این ترتیب نمی‌توان این خودروی شاسی بلند ژاپنی را یک خودروی چالاک و صد در صد اسپورت نامید.

سیستم انتقال نیروی پرادو دو در

با این حال خودروی پرادو دو در به دلیل برخورداری از سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل از قابلیت‌های آفرود قابل قبولی بهره می‌برد و می‌توان روی آن برای پیمودن مسیرهای ناهموار و پر چالش حساب ویژه‌ای باز کرد. به خصوص آن که استفاده از شاسی سخت موجب شده است تا بد‌نه‌ی این خودرو از استحکام بسیار بالایی برخوردار گردد. همچنین وجود سیستم دیفرانسیل مرکزی در نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو موجب می‌شود که نسبت تقسیم نیروی موتور میان دیفرانسیل جلو و عقب این خودرو با نسبت 60 به 40 صورت گیرد.

البته این نسبت هنگام رانندگی در مسیرهای صاف و کم چالش رعایت می‌شود و در مسیرهای ناهموار تغییر می‌یابد. به این معنی که هنگام استفاده از این خودرو به شکل آفرود در صد تقسیم گشتاور موتور میان دیفرانسیل‌های جلو و عقب آن با توجه به کیفیت مسیر تغییر یافته و برخلاف حالت حرکت در مسیرهای هموار ثابت باقی نمی‌ماند.

از دیگر نقاط قوت این خودرو می‌توان به سیستم ترمز آن اشاره کرد. سیستم ترمز این خودرو چه در بخش جلو و چه در بخش عقب آن به شکل دیسکی طراحی شده است و از وجود قابلیت خنک شونده بهره می‌برد. با این حال این خودرو نیز مانند اکثر خودروهای شاسی بلند در زمینه‌ی میزان مصرف سوخت حرف چندانی برای گفتن ندارد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی حدود 12 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می‌شود.

برای آگاهی یافتن از سایر جزییات فنی خودروی پرادو دو در هم می‌توانید به جدول زیر مراجعه نمایید.

مشخصات فنی خودروی پرادو دو در
طول خودرو4780 میلی متر
عرض خودرو1885 میلی متر
ارتفاع خودرو1845 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو2455 میلی متر
نوع موتور خودروبنزین سوز تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو2700 سی سی
تعداد سیلندر4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ16 سوپاپ DOHC و VVTI
حداکثر توان خروجی موتور خودرو164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو246 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده خودرو6 دنده اتوماتیک
اندازه‌ی لاستیک خودرو18 اینچ
نوع سیستم تعلیق جلوی خودروبازوی جناقی دو گانه
نوع سیستم تعلیق عقب خودروچهار نقطه‌ای همراه با فنر لول
گنجایش مخزن سوخت خودرو87 لیتر
نوع سیستم ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع سیستم ترمز عقبدیسکی خنک شونده

امکانات و قابلیت‌های خودروی پرادو دو در

همان گونه که به آن اشاره شد نمونه‌ی وارد شده از نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو به ایران از وجود موتور 2.7 لیتری بهره می‌برد. این مدل از خودروی پرادو دو در تنها به دو کیسه هوای ایمنی مجهز است که موارد مختص به راننده و سرنشین صندلی جلو را در بر می‌گیرد. این در حالی است که در نسخه‌های مجهزتر خودروی پرادو شاهد وجود چهار کیسه هوای ایمنی هستیم.

این خودرو در بخش ترمز و پایداری به قابلیت‌هایی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو TRC و سیستم مدیریت کنترل پایداری پویای خودرو VDIM مجهز است.

به طور کل اگر نسخه‌های دو درب و چهار دربی که از خودروی تویوتا پرادو در بازار ایران وجود دارد را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که نسخه‌ی چهار درب این خودرو از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و متنوع‌تری نسبت به همتای دو درب خود برخوردار است. به هر حال لیست آپشن‌های موجود در این خودرو را می‌توانید در ادامه‌ی متن پیش رو از نظر بگذرانید. با این توضیح که این آپشن‌ها در نسخه‌ی وارداتی خودروی پرادو دو در به ایران وجود دارد و کم و کیف آنها می‌تواند در سایر نسخه‌های تولید شده از این خودرو متفاوت باشد.

  • برخورداری از سیستم هوشمند ورورد بدون کلید
  • بهره‌مندی از سیستم کیلس هوشمند برای دکمه‌ی استارت خودرو
  • مجهز به سیستم کروز کنترل
  • وجود سیستم کمکی پارک در خودرو
  • برخورداری از سنسور عقب و سنسور جلو برای تسهیل در فرایند پارک کردن خودرو
  • مجهز به دوربین عقب که از قابلیت نمایش در نمایشگر خودرو برخوردار است
  • بهره‌مندی از سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها
  • برخورداری از سیستم فرمان برقی تلسکوپی که از قابلیت تنظیم بهره می‌برد
  • وجود فرمانی که از روکش چرم برخوردار است و کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و کنترلر‌های مرتبط با نمایشگر خودرو روی آن قرار دارد
  • امکان تنظیم برقی صندلی راننده و صندلی سرنشین جلوی خودرو
  • برخورداری فضای کابین خودرو از تودوزی چرم
  • بهره‌مندی از آینه وسط الکتروکرومیک
  • مجهز به سیستم سرگرمی و چند رسانه‌ای با قابلیت پخش رادیو اف ام و ای ام در کنار امکان پخش فایل‌های ام پی تری که از قابلیت بلوتوث و پخش دی وی دی نیز بهره می‌برد و در عین حال به درگاه USB، AUX و درگاه مختص به آیپاد نیز مجهز است
  • برخورداری سیستم سرگرمی و چند رسانه ای خودرو از نمایشگر 9 اینچی در بخش جلو و نمایشگر مختص به سرنشینان عقب
  • وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم سه گانه‌ی دما برای سرنشینان جلو و عقب خودرو
  • بهره‌مندی از شیشه‌های برقی
  • مجهز به سان‌روف

بیشتر بخوانید:

قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی

تیونینگ خودرو : چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

آموزش هواگیری رادیاتور خودرو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits