دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه های گردشگری دره عشق
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هر کس با شنیدن نام دره عشق دوست دارد حداقل یک بار به آن سفر کند. این دره در چهار محال و بختیاری قرار دارد و طولانی‌ترین رود ایران در قلب آن جاری است .

دره عشق کجاست ؟

دره عشق یکی از جاذبه‌های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است که کمتر نامی از آن به میان آمده است.

رود کارون طولانی‌ترین رود ایران در قلب این دره جاری است.

جوش و خروش رودخانه به شما اجازه می دهد تا تفریح هیجان‌انگیز رفتینگ را در آن تجربه کنید.

وجود شالیزارها و باغ‌های انار جلوه‌ای خاص به این دره بخشیده است.

میزان دما و نوع آب و هوا در نقاط مختلف این دره متفاوت است و این بر جاذبه دره عشق می‌افزاید.

در هر گوشه از این دره، می‌توان زیبایی تازه‌ای را به تماشا نشست. وجود رودخانه ها، آبشار، روستاها و … همه باعث شده‌اند تا فضایی متفاوت در این منطقه به وجود بیاید؛ فضایی بکر که می‌تواند آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

ارتفاع کم کناره‌های رودخانه و تغییر بسیار زیاد ارتفاعات در فواصل بسیار کم، موجب شده تا آب و هوایی خاص در این منطقه ایجاد شود و از آب و هوای گرم تا تا آب و هوای سرد را فاصله حدود دو تا سه هزار متری بتوان لمس کرد.

این تنوع آب و هوایی در جنس سنگ‌ها، شیب دامنه ها، شکل دامنه‌ها از جمله پرتگاه‌ها، صخره‌ها، دره‌های کوچک و.. و پوشش گیاهی کاملا تاثیر گذار بوده و اشکال گوناگونی را در گوشه و کنار این دره شکل داده اند که هر کدامشان می توانند انسان را عاشق این طبیعت کند.

علت نامگذاری این دره، به دره عشق

دقیقا مشخص نیست که این اسم چرا و چطور روی این دره گذاشته شده است اما از آن جا که این دره، طبیعت عجیب و دل فریبی دارد برخی می‌گویند که هر کسی بلافاصله بعد از دیدن دره عشق چهارمحال بختیاری عاشق آن می شود و به همین دلیل این اسم را روی آن گذاشته‌اند.

بعضی از محلی‌های این منطقه نیز می‌گویند که در زمان‌های گذشته ۲ نفر دلباخته یکدیگر می‌شوند که یکی از آن ها در یک سمت دره و نفر دیگر در سمت دیگر دره بوده است، در آن دوران پلی وجود نداشته است که این دو نفر را به هم برساند و به همین دلیل این ۲ نفر خودشان را داخل آب دره می‌اندازند تا به هم برسند، اما هر دو می‌میرند.

در ه عشق کجاست

دیدنی‌های دره عشق

جاذبه‌های بسیاری در دره عشق چهارمحال و بختیاری وجود دارد که عبارت است از:

رودخانه کارون

رودخانه کارون مهم‌ترین رودخانه استان است که در میانه‌های راهش از دره عشق گذر می‌کند. گذر این رودخانه از میان دره باعث شده تا حیات در این سرزمین ماندگار شود و روستاهای کوچک و بزرگی شکل بگیرند.

کارون پرآب‌ترین رودخانه ایران است که با طول ۹۵۰ کیلومتر به عنوان طولانی‌ترین رود ایران نیز شناخته می شود.

آبشارهای کوچک و بزرگ

در قسمت‌هایی از دره، آب به زیبایی از ارتفاع سقوط می کند تا آبشاری را به طبیعت هدیه دهد. آبشارهای متعددی در دره عشق وجود دارد که برخی از آنها فصلی و برخی دیگر دائمی هستند.

مهم‌ترین آبشارهای این ناحیه، آبشار دره عشق است که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سقوط می‌کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره‌ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید.

چشمه‌ها

چشمه‌سارها نیز از دیگر جاذبه های دره عشق است که خواص درمانی بسیاری را دارند. نمونه‌ای از این چشمه ها در روستایی به نام معدن در میان همین دره قرار دارد.

دره عشق

روستاهایی تماشایی

روستاهای زیبایی در این دره وجود دارند که با معماری بسیار دیدنی در کنار جاذبه‌های طبیعی تصویری خاص را در منطقه ایجاد کرده‌اند.

از روستاهای مهم این دره از شمال غرب به سوی جنوب غرب می‌توان به گل سفید، جوزستان، پوراز، برنجگان، دورک، دره عشق، دره بید، دره یاس، گل کله و معدن و … اشاره کرد. هنگامی که در دره پیش‌روی می‌کنید چشمتان به این روستاها خواهد افتاد که یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند.

شالیزارها و انارستان‌ها

به سبب وجود رود کارون، کشاورزی در این منطقه رواج زیادی دارد و همین امر موجب شده تا شالیزارها و باغ‌های انار با جلوه‌های خاص خودشان، رنگی تازه به طبیعت بدهند و بر زیبایی منطقه بیفزایند.

وجود شالیزارهای گسترده در قسمت‌هایی از دره، زیبایی جالب توجهی را به دره بخشیده و لباسی سبز را بر تن آن نشانده‌اند، به گونه‌ای که گویی کل منطقه را رنگ سبز فرا گرفته است.

باغ‌های انار روستای دورک نیز در این میان دلبری می‌کنند در حالی که پیش از رسیدن به روستا حتی یک درخت انار هم به چشم نمی‌خورد و این حکایت از تنوع آب و هوایی منطقه دارد.

منطقه حفاظت شده هلن

نام این منطقه به نشان احترام به پرستاری آمریکایی که در سال ۱۹۳۱ در آنجا به مداوای مردم می‌پرداخته، هلن گذاشته شده و میزبان گونه‌های گیاهی شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، زالزالک و … است. جاندارانی مانند شغال، تشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، افعی و … در آن زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده هلن

کوه‌های سر به فلک کشیده

دره عشق در میان کوه‌هایی استوار و سر به فلک کشیده قرار دارد که سایه‌شان را بر سر زیبایی های آن انداخته اند. کوه‌های سبزکوه و لجی به صورت دیواره‌ای در بخش شمال شرقی دره کشیده شده و کوه بزمنی، کرمان و کرکنجی نیز به صورت دامنه‌های تند در کنار صخره‌ها و پرتگاه‌های فراوان در جنوب غرب جا خوش کرده‌اند.

عشایر

در برخی قسمت‌های دره عشق به ویژه در منطقه حفاظت شده هلن، عشایر، چادرهای خود را برپا کرده و با حضورشان جلوه‌ای خاص به منطقه بخشیده‌اند. لباس‌های رنگین، چهره‌هایی که لبخند از آنها پاک نمی‌شود و طعم اصیل زندگی سوغات همیشگی آنها برای دره عشق است.

پل سیمی کوچ رو

در میانه‌های دره عشق و در روستای دوپلان، پلی سیمی وجود دارد که بقایای مسیر کوچ عشایر بوده و روزگار شلوغی داشته است اما امروز در گوشه‌ای آرام گرفته و فقط به عنوان یک اثر تاریخی در این منطقه نگهداری می‌شود.

تناسبات و محاسبات این پل آنقدر دقیق بوده که به هنگام عبور انسان یا حیوان نه تنها نمی چرخیده و سر و ته نمی‌شده بلکه کمترین حرکت تناوبی را هم داشته است.

رفتینگ در کارون

به سبب شیب مناسب کارون و آبدهی بالای آن، می‌توانید هیجان رفتینگ را در این دره و در آب‌های خروشان رود آن تجربه کرده و خاطره‌ای خوش را در ذهنتان حک کنید.

تفریح در در ه عشق

تفریح در دره عشق

  • گشت و گذار و عکاسی: می‌توانید ساعت‌ها وقت بگذارید و همه این دره را کشف کنید. با دیدن زیبایی‌های این دره معطل نکنید و دست به دوربین شوید تا بتوانید تصاویر حیرت انگیزی را به ثبت برسانید.
  • پیک نیک: وسایل و خوراکیهای مورد نیازتان را بردارید و گوشه ای از این طبیعت بکر را برگزینید.
  • کوهنوردی: کوه‌های استوار این منطقه امکان تجربه یک کوهنوردی متفاوت را برای شما فراهم می‌کنند. می‌توانید بر فراز این کوه‌ها بایستید و شاهد شاهکار خلقت در دره عشق باشید.
  • ماهیگیری: برخی از کسانی که علاقه‌مند به ماهیگیری هستند با وسایلشان به دره عشق می‌روند و به صید ماهی در رودخانه می‌پردازند.

بهترین فصل سفر به دره عشق

پر آب بودن آبشارها در بهار باعث می شود تا منطقه به زیباترین شکل خود برسد.

بهار: با ذوب شدن برف میزان آب آبشارها و رودخانه افزایش یافته و چهره‌ای زیبا به طبیعت می‌بخشند.

تابستان: با گرم شدن هوا این منطقه آب و هوای معتدلی پیدا می کند.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دما به شدت کاهش می‌یابد و ممکن است کمی آزاردهنده باشد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits