دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکان های دیدنی اصفهان-سری نهم
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سی وسه پل اصفهان,سی وسه پل ,پل الله وردی خان, شاه عباس صفوی, جشن آب پاشان, مراسم خاج شویان ارامنه, دوره صفویه ,شاهکار معماری ایران, اثر ملی ,ثبت یونسکو

مکان های دیدنی اصفهان

با توجه به علاقه واشتیاق مردم ایران وهم چنین مردم کشورهای مختلف ,که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید وتماشای زیباییها وشکوه اصفهان به این شهر سفر میکنند,برای راهنمایی وسهولت بازدید از اماکن دیدنی اصفهان هر روز شما را با یکی از این مکانها آشنا می کنیم با امید جلب خشنودی شما.

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌وردی خان بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده است.

سی وسه پل اصفهان

اندیشهٔ بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله وردی خان سردار مشهور او مامور اتمام ساختمان پل گردید.

سی وسه پل اصفهان

سی وسه پل اصفهان

سرپرسی سایکس این پل را از پل‌های درجه اول عالم، شاردن آن را شاهکار معماری و شگفت آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران می‌دانند.

سی وسه پل اصفهان

و به قول لرد کرزن «انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد».

سی وسه پل اصفهان

دن گارسیا در این باره می‌نویسد: «این پل نیز از بناهای الله وردی خان است و با اینکه دشمنان و حاسدانش می‌گویند این بنا با پول ساخته شده است، نمی‌توانند انکار کنند که بانی شخص اوست. اما باور عموم مردم که حقیقت نیز همان است، این است که الله وردی خان پل را به خرج خود ساخته است».

سی وسه پل اصفهان

یکی از شعرای دورهٔ صفویه به نام شیخ علی نقی کمره‌ای تاریخ بنای پل را در شعری به گونهٔ ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است. سی وسه پل، چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می‌کند.

سی وسه پل اصفهان

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سی وسه پل اصفهان

آدرس: اصفهان- بین چهار باغ عباسی وچهار باغ بالا- پل سی وسه پل(الله وردیخان)

تنظیم:مژگان جعفری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits