دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان+تصاویر
32
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان-موزه هگمتانه-معرفی موزه هگمتانه-معری موزه هگمتانه همدان-تصاویر موزه هگمتانه-خصوصیات موزه هگمتانه-بررسی موزه هگمتانه

موزه هگمتانه با یک طبقه ساختمان و با زیر بنای ۶۰۰ مترمربع در مرکز محوطه باستانی هگمتانه قرار دارد ، ساختمان موزه هگمتانه بین سالهای ۲۵-۱۳۲۰ شمسی با عنوان مدرسه ۶ کلاسه پرورش ایجاد و در دهه ۱۳۵۰ به منظور اجرای برنامه های پژوهشی و باستان شناسی به تملک مرکز باستان شناسی سابق درآمد و همزمان با شروع فعالیتهای عمرانی و پژوهشی محوطه و انتقال آثار تاریخی مکشوفه از محوطه باستانی به داخل آن تبدیل به مخزنی جهت نگهداری آثار گردید ،

در روند پروسه تبدیل مدرسه به موزه در سال ۱۳۷۲ به مناسبت برگزاری سمینار مدیران میراث فرهنگی ضمن حذف تیغه های داخلی کلاسها و تعمیرات جزئی ساختمان مدرسه تبدیل به موزه موقت گردید و به مرور ایام تعمیرات و الحاقاتی در آن انجام گرفت و هم اکنون موزه هگمتانه با یک سالن اصلی و سرسرا و دو راهرو و با عرضه و نمایش گذراندن دویست شی فرهنگی ، تاریخی مربوط به ادوار بیش از تاریخ ، دوران تاریخی و دوران اسلامی آماده بازدید گردشگران می باشد .

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه را با توجه به انواع اشیاء و آثار باستانی عرضه شده میتوان به دو بخش تاریخی و اسلامی تقسیم نمود . اشیاء هردو بخش حاصل کاوشهایی است که طی سالیان گذشته از سطح تپه و داخل کارگاههای کاوش هگمتانه و تعدادی دیگر از طریق خرید ، اهداء و یا توقیف حاصل شده است . بیشترین آثار و اشیاء موزه را آثار سنگی و سفالی تشکیل می دهد

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه یک موزه باستان شناسی بوده و از طریق کاوش ها به دست آمده است و آثاری از هزاره اول پیش از مسیح تا دوران اسلامی در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

اشیای موزه مشتمل بر دوبخش اختصاصی واستانی است .در این مجموعه آثار سنگی ,سفالی,استخوانی وفلزی از دوره های پیش وپس از اسلام به نمایش در آمده است.در راهرو وتالار سمت راست موزه,اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند.از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستونهای متعلق به کاخهای هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی,دو مهر استامپی سنگی وشیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام وسرگاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

همچنین مجموعه ای از اشیای باستانی در سالهای پیش از انقلاب به صورت حفارهای غیر قانونی از خاک خارج شده اند که آنها را منسوب به هگمتانه می دانندواکنون در موزه ملی وبعضی در موزه های خارج از کشور نگهداری می شوند.

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

قدیمی ترین شی این موزه مربوط به خمره سفالی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که از نظر هنری شی بسیار ارزشمندی است. مجموعه تابوتهای سنگی وسفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی بدست آمده اند, خمره ها وسنگهای تزئینی با نقوش زیبا وسنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی, شاخص ترین نماینده های آثار کشف شده استانی می باشند که در سالن مرکزی وراهروی سمت چپ موزه قرار داده شده اند.

آشنایی کامل با موزه هگمتانه همدان

به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری آثار زرین و سیمین برای اولین بار به مدت یک هفته در این موزه برای بازدید عموم گشایش یافته است.

آین آثار شامل دستبند زرین ، جام نقره ای ، برگ های زرین ، گوشواره های زرین و گلدان نقره ای مربوط به دوره های هخامنشی و اشکانی است.هدف از برپایی این نمایشگاه را آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن این مرز و بوم است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (32 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۷ سال پیش
عالی بود
0
0

hits