دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با آینالو،یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران
20
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با آینالو-معرفی آینالو-آینالو کجاست-طبیعت آینالو-عکس های -تصاویر آینالو-تصاویر طبیعت آینالو-موقعیت جغرافیایی آینالو-طبیعت آذربایجان غربی-جنگل های ارسباران

منطقه گردشگری آینالو (آینالی در گویش محلی) ( Aynaloo) در بخش خداآفرین از توابع شهرستان کلیبر (استان آذربایجان شرقی) از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است. یک تحقق اخیر سه نقطه شهرستان کلیبر را با بالاترین توانمندی گردشگری مشخص کرده است.

آشنایی با آینالو

آشنایی با آینالو

این سه مکان، که در مجاورت جاده کلیبر – عاشقلو (مسیر عباس آباد- آینالو – وایان) قرار گرفته‌اند، عبارتند از قلعه بابک، دره مکیدی و آینالو. آینالو در بکرترین قسمت از بخش‌های جنگلی ارسباران قرار گرفته است.این جنگلها، به دلیل عدم حفاظت صحیح و احیانا تغییرات آب و هوایی، در حال حاضر به صورت پراکنده به شهرستان‌های کلیبر، جلفا، ورزقان و اهر محدود می‌شود.

ویژگی مشخصه محدوده آینالو تعدد روزهای مه‌ آلود است. به لطف همین شرایط خاص جنگل انبوه، علیرغم سطح نسبتاً پایین بارندگی (۴۵۰-۶۰۰ میلیمتر)، توانسته است از طریق بارش مخفی (مه‌-بارش) شکل بگیرد.

آشنایی با آینالو

نام روستای آینالو از نام بنایی گرفته شده است که توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار (طومانیاس و همزمان با عمارت وینق در سال ۱۹۰۷ میلادی ساخته شد. ظاهراً قصر به خاطر سقف فلزی مانند آینه‌ای نور را منعکس می‌کرده است و مردم، که برای اولین بار شاهد چنین سقفی می شدند، آن را آئینه لو نامیده اند.در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده است.

درآغاز قرن بیستم میلادی آینالو یکی‌ از ۱۷ روستای ارمنی نشین ارسباران بود. متعاقب مهاجرت ارمنیان به تبریز و تهران روستا مسلمان نشین شد. تا یک سال قبل از انقلاب اسلامی، تمام سکنه به شهر مهاجرت کردند. در سال ۱۳۷۰ هنوز دو خانواده، که بعد از انقلاب برگشته بودند، در روستا زندگی‌ میکردند.

آشنایی با آینالو

سابق اهمیت آینالو به چهار چیز بود؛

۱-معدن سنگ آهن که آهنگری فعال در روستای عباس‌آباد را تغذیه میکرد،
۲-معدن گٔل سفید،
۳-باتلاقی که مردم ناحیه از آنجا زالو می‌گرفتند،


و بالاخره مورد چهارم فردی محمد قلی‌ فرزند کربلا عباس از طایفه قاضی لی ایل محمد خانلو (مالک عباس‌آباد )، مشهور به انجمن، بود. این شخص، در جوانی ثروت هنگفتی را، که از پدر تاجرش به ارث برده بود، به علت جنگ وغارت منطقه توسط خوانین در سفری طولانی‌ به قره باغ هدر داده بود ولی‌ بر بذله گویی و خوش مشربی او خلل وارد نشده بود. خاطرات انجمن، بمانند نسخه شفاهی زوربای یونانی، در سطح روستاهای منطقه همانند رمانی شیرین نقل محافل بود.در ادامه شما را به دیدن تصاویر بیشتر از طبیعت زیبای آینالو دعوت میکنیم.با دلگرم همراه شوید:

آشنایی با آینالو

آشنایی با آینالو

آشنایی با آینالو

آشنایی با آینالو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits