دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های طبیعی و گردشگری لاهیجان 
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی و با جاذبه‌های فراوان گردشگری استان گیلان است و در شمال دیلمان قرار دارد.


سفر به شهر زیبای لاهیجان


لاهیجان از زیباترین و سرسبزترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی لاهیجان انقدر زیاد هستند که در سفر به این شهر لحظه‌ای بیکار نمی‌مانید.چه طرفدار جاهای تفریحی و هیجان‌انگیز باشید، چه از جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید و چه به دنبال جاذبه‌های تاریخی باشید لاهیجان برایتان گزینه‌های جذابی دارد.


لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در سطح ملی و حتی فراملی در بخش گردشگری سرآمد است.

این شهر ساخته‌شده بر سرزمینی هموار و جلگه‌ای است که حاصل رسوبات به جای مانده از رودهای گیلان است. از نظر موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی یکی از شهرهای مهم استان گیلان به شمار می‌رود و مدت‌ها مرکز بخش بیه‌پیش این استان بوده‌است.

استخر لاهیجان


تاریخچه لاهیجان


لاهیجان در سال ۷۰۵ قمری به دست اولجایتو فتح شد و امیر تیمور به آن لشکر کشید. پس از تیمور، سید امیر بیک و نوادگان وی بر شهر لاهیجان حکومت کردند. پس از سقوط حکمرانان کیانی، حاکمان صفوی در این شهر حکومت کردند.

این شهر در زمان اولجایتو ضرابخانه داشته که سکه ضرب می‌کرده است. نمونه‌هایی از سکه‌های دوران ابو سعید بهادرخان اولجایتو، فتحعلی‌شاه قاجار و شاه طهماسب صفوی مشاهده شده که در لاهیجان ضرب شده‌اند.

شهرستان لاهیجان به گواهی تاریخ در گذشته مرکز حکومت بیه پیش بوده و وسعت آن سرزمینی از سفیدرود تا چالوس را در بر می‌گرفته‌است. شهر لاهیجان از دیرباز کانون بازرگانی ابریشم بوده و بیشترین سهم را نیز در تولید و صادرات آن داشته‌است.

صنعت چای یکی از مهم‌ترین صنایع کشاورزی این شهر است. نخستین بار چای در ایران توسط حاج محمد حسین اصفهانی به سال ۱۳۰۲ قمری در عصر ناصرالدین شاه قاجار کشت شد که پیشرفتی نداشت و موفقیتی به دست نیاورد.

اما شخصی به نام محمد خان قاجار قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه مشهور به چایکار در سال ۱۳۱۹ قمری چای را در لاهیجان کشت نمود و به بار نشاند. وی در حقیقت پدر کشت چای در ایران به شمار می‌آید.مردم لاهیجان بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات این منطقه اطلاق می‌شود که آن‌ها هم تیره‌ای از گیلکان بوده و زبان‌شان گیلکی است.

موقعیت جغرافیایی لاهیجان


لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی و با جاذبه‌های فراوان گردشگری استان گیلان است و در شمال دیلمان قرار دارد. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است. آب و هوای آن در بخش جلگه‌ای، معتدل و مرطوب و در قسمت کوهستانی سردسیر و خوش آب و هوا است. در واقع آب و هوای این شهرستان آب و هوای مدیترانه‌ای است.

گردشگری

مناطق دیدنی لاهیجان


شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه در شرق لاهیجان قرار دارد و واقعیت این است که این کوه سرسبز هیچ ربطی به شیطان ندارد. درباره علت نامگذاری شیطان کوه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما عده‌ای معتقدند نام این کوه شاه‌نشین‌کوه بوده و به تدریج در طول تاریخ تغییر کرده و امروز شیطان‌کوه نامیده می‌شود.

در امتداد شیطان کوه آبشار زیبا و پر آبی روان است که از پمپاژ آب دریاچه‌ مصنوعی پایین کوه تغذیه می‌شود و شما می‌توانید همین‌طور که از پله‌های شیطان کوه بالا می‌روید از شنیدن صدای آبشار لذت ببرید.

استخر لاهیجان و جزیره کوچکش

در گذشته در کوه‌پایه‌ شیطان کوه برکه‌ای وجود داشت که برای انبارکردن آب از آن استفاده می‌شد، اما امروزه این برکه را به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل کرده‌اند که با نام استخر لاهیجان شناخته می‌شود و خودش یکی از جاهای دیدنی لاهیجان است.

اگر به دیدن استخر لاهیجان رفتید به جزیره کوچک و زیبایی که در آن قرار دارد هم سر بزنید. این جزیره با پلی سیمانی به حاشیه جنوبی استخر وصل شده است و رستورانی در آن ساخته شده که می‌تواند لحظات خوبی را برایتان بسازد.

بام سبز لاهیجان

اگر از پای شیطان کوه حدود هزار پله بالا بروید به بام سبز لاهیجان می‌رسید. وقتی به بام سبز برسید چیزی که بیشتر از همه توجه‌تان را جلب می‌کند شهربازی و کافه‌ها و رستوران‌ها و غرفه‌های صنایع دستی اطرافش است. از بام سبز چشم‌انداز زیبایی از شهر و مزارع چای پیش رویتان خواهد بود.

شیطان کوه

تله‌کابین لاهیجان

تله‌کابین لاهیجان دو ایستگاه دارد که ایستگاه اول بام سبز و ایستگاه دوم تاج خروس است. این تله کابین از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب کار می‌کند و به طور میانگین در هر ساعت هزارنفر را جابه‌جا می‌کند. این مجموعه ۳۶ کابین ۶ نفره دارد که ۲۰ دقیقه‌ای مسافت رفت و برگشت ایستگاه اول تا دوم را طی می‌کند. اگر سوار این تله‌کابین بشوید می‌توانید از یک طرف مزارع سرسبز چای و از یک طرف شهر زیبای لاهیجان و شیطان کوه را ببینید.

تالاب بین‌المللی امیر کلایه لاهیجان

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد. پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است.

این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان‌پذیر است.َ

شیخانبر لاهیجان

شیخانبر از جاهای دیدنی لاهیجان است که بر کمرکش کوه سرسبز امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه در عهدپادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. آثار و خرابه‌های بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب مبین این مسئله است. همچنین وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در شاه خانی ور در منطقه‌ی عمر سنگ بیانگر آن است که این منطقه میدان مشق سپاهیان آن دوران بوده است.

چای کاری

پارک جنگلی میر صفا لاهیجان

پارک جنگلی میر صفا یکی از جاهای دیدنی لاهیجان برای گردشگران است وهمواره پذیرای گردشگران است. این مکان با درختان سر به فلک کشیده و با آلاچیچ های دنج خود در هر فصل به یک شکل در می‌آید و جایی بسیار خوب برای استراحت و گشت وگذار است.

پل خشتی لاهیجان

این پل که از آثار به جا مانده قرن ۹ قمری (دوره کیاییان) است، و شما با دیدن آن می‌توانید در زمان سفر کنید .در منتهی الیه محله پردسر و در فاصله ۵۰۰ متری بقعه حاجی دان روی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است. پل خشتی لاهیجان دارای ۵ چشمه است و در زمان قاجاریه مرمت شده است. چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگتر بوده و طاق چشمه‌ها هلالی است و بلندی لبه طاق چشمه میانی از سطح آب به ۴ متر می‌رسد.

طول این پل ۵۰ متر و عرض آن ۴/۵ متر و ارتفاع آن ۱۱ متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابر رو مسطح و دو سطح شیب‌دار جانبی است که با سنگ قلوه سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج است.پل خشتی لاهیجان در سال ۱۳۵۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۴۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما وقتی از روی این پل قدم بزنید حس آدمی را خواهید داشت که صدو پنجاه سال پیش از روی این پل رد شده است و حتما مانند او خیره ی طبیعت می‌مانید و از این اثر کهن در میان جاهای دیدنی لاهیجان لذت خواهید برد.

بقعه چهارپادشاه لاهیجان

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان که حتما باید از آن دیدن کرد مسجد چهار پادشاهان یا چهار پادشاه یا بقعه چهارپادشاه است . یکی از آثار تاریخی شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی بیه پیش است. این مکان از آثار تاریخی مهم کشور ماست که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این مکان دیدن کنید این مسجد در ابتدای خیابان کاشف و روبروی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار دارد.

این محل در ابتدا مرقد سید خور کیا (مقتول در سال ۶۴۷ ه‍. ق) بود و بقعه‌ای برای او ساخته شد که متصل به مسجد است و پس از آن سید علی کیا سال ۷۹۱ یعنی ۴۴ سال بعد رحلت کرد و در طرف چپ آن حجره، حجره‌ای دیگر ساختند و وی را در آن به خاک سپردند. پس از آن ۳۸ سال بعد رضا کیا پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و چون در همان روز سید رضی کیا پادشاه گیلان رحلت کرده بود وی را در همان حجره دفن کردند.

بقعه

تالاب سوستان لاهیجان

از جاهای دیدنی لاهیجان و استان گیلان میتوان به تالاب ها که جلوه ی خاصی به این استان بخشیده اند نام برد .همچنین مکان های گردشگری زیبایی برای طبیعت دوستان هستند که با استقبال گردشگران مواجه می شوند، تالاب سوستان نمونه ای بارز از این تالاب ها است.سوستان یکی از روستا های دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است که به خاطر تالابی که در نزدیکی این روستا معروف است. تالاب سوستان داری مناظر زیبا و بکری است و راه دسترسی به آن نیز هموار و راحت می باشد.

آرامگاه کاشف السلطنه و موزه تاریخ چای ایران

یکی دیگر از جاهی دیدنی لاهیجان آرامگاه کاشف السلطنه است .وقتی از چای ایرانی صحبت می‌کنیم نمی توانیم لاهیجان را نادیده بگیریم زیرا لاهیجان پایتخت چای ناب ایرانی است. انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی ها انجام می شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راههای بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد می شد. برای اینکه کشت و مصرف چای در همه طبقات عمومی شود سختی ها و محدودیت های زیادی کشیده شد تا سرانجام حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه به تشویق مظفرالدین شاه به این امر همت گمارد.

این مقبره در حال حاضر یکی از دیدنی های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرر دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ ثبت وتبدیل به موزه شد. این موزه از صبح ساعت ۸ تا ۶ غروب بغیر از دوشنبه ها برای بازدیدعموم باز است.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و تفریحی تهران

آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گچساران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits