دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
محلات یکی از زیباترین مناطق استان مرکزی و از محبوب ترین شهرهای کشور است که به هلند ایران شهرت دارد


جاذبه های گردشگری محلات


محلات یکی از زیباترین مناطق استان مرکزی و از محبوب ترین شهرهای کشور است که به دلیل برخورداری از طبیعت سرسبز، آب وهوای مطلوب، جاذبه های گردشگری طبیعی و دارا بودن آثار باستانی ارزشمند، به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران داخلی خارجی، انتخاب می شود. به دلیل اینکه جاهای دیدنی محلات، بسیار زیاد و زیبا هستند و همینطور بخاطر داشتن چشم انداز بی نظیر و شگفت انگیز در ایام مختلف سال، به ویژه اردیبهشت ماه، سفر به محلات به روح و جسم هر بازدید کننده، صفایی دو چندان می بخشد.


محلات یکی از شهرهای دوست‌داشتنی و توریستی استان مرکزی است که از طبیعتی سرسبز، آب و هوایی دلنشین، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی ارزشمندی برخوردار است. این شهر از لحاظ تولید گل در کشور مقام اول را دارد و لقب «هلند ایران» را از آن خود کرده است. گردشگران زیادی در فصول مختلف راهی محلات می‌شوند تا از جاهای دیدنی محلات و باغات گل این شهر دیدن کرده و از نزدیک شاهد این آفریده‌های الهی و افسانه‌ای باشند.


تاریخچه شهر محلات


مورخان، معتقدند که قدمت این شهر به دوران حکومت هخامنشیان باز می گردد. در برخی از کتب تاریخی آمده است که محلات، قسمت کوچکی از سرزمین مادها محسوب شده و در زمان حکومت اشکانیان نیز به عنوان بخشی از ایالت والی نشین ماد، به شمار می رفته است. در روستای خورهه، آثاری از ستون های عمارتی تاریخی و متعلق به دوران باستان باقی مانده است که گفته می شود آتشکده، معبد، کاخ و نیز مرکز برگزاری آیین ها و جشن های مذهبی و ملی بوده اند.

سرچشمه

جاذبه های گردشگری و دیدنی محلات


آب گرم محلات

یکی از عوامل شهرت و از جاهای دیدنی محلات، چشمه های آب گرم معدنی محلات است که از دیرباز، به دلیل دارا بودن خواص ارزشمند درمانی، همواره مورد توجه بوده اند. چشمه های آب گرم محلات، از لحاظ مواد معدنی، دارویی و درمانی نظیر گاز رادون، بسیار غنی و از بهترین چشمه های آب گرم در سطح کشور هستند. این چشمه ها از نوع آب های گرم عمقی هستند که در نتیجه فرایندهای بخار خمیره سنگ های سوزانی که داخل پوسته ی زمین رخ داده است، بوجود آمده و به سطح زمین می جوشند. این چشمه های آب گرم، 6 چشمه به نام های روماتیسم، سلیمانیه، شفا، دنبه، حکیم و سودا (بختیاری) هستند که به دلیل وجود مواد معدنی و شفابخش درمانی از جمله گاز رادون، مورد توجه ساکنین محلی و گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارند. از این میان، دمای چشمه ی حکیم از سایر چشمه ها کم تر است.

سرچشمه محلات

یکی از محبوب ترین و مشهورترین جاهای دیدنی محلات، سرچشمه محلات است که در مرتفع ترین نقطه از محلات قرار دارد و از پرآب ترین چشمه های استان مرکزی به شمار می رود. این سرچشمه، از گذشته تا به امروز، همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و علاوه بر تامین آب کشاورزی منطقه، می توان از آن برای مصارف شرب نیز استفاده کرد. در مجاورت این سرچشمه، پارکی زیبا، آب نما، درختان چنار کهنسال، ارتفاعات صخره ای مشرف بر چشمه و نیز درختان متعدد قرار دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

روستای خورهه محلات

خورهه در لغت به معنی "محل برآمدن خورشید" است. کلمه ی "خور" در کتاب اوستا، به معنای منطقه ای ییلاقی است که با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی این منطقه، این نام برای آن برگزیده شده است. روستای خورهه یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های زیستی در استان مرکزی و شهرستان محلات است که به لطف دارا بودن آثار تاریخی و طبیعتی بکر و دلپذیر، یکی از مناطق زیبا و جاذبه های گردشگری محلات به شمار می رود. این روستای زیبا و کهن، در شمال شرق شهر محلات و در حد فاصل روستاهای ورین، دودهک و آب گرم محلات، قرار گرفته است. با توجه به آثار تاریخی که در خورهه کشف شده است، به نظر می رسد که سابقه حضور تمدن بشری در آن به هزاره دوم پیش از میلاد باز می گردد.

آتشکده

ستون های تاریخی خورهه (آتشکده خورهه) محلات

اگر به خورهه سفر کنید، می توانید از ستون های مدور آتشکده بازدید کنید که در ساخت سر ستون های آن، از سبک ایونیک (سبک خاصی از ستون سازی یونانیان که برگرفته از شیوه ی معماری سرزمین ایونیا می باشد)، پیروی شده است و گفته می شود که قدمت این ستون ها، به قرن اول میلادی باز می گردد.

آتشکده آتشکوه محلات

این بنا، که در روستای آتشکوه نیم ور از توابع شهرستان محلات قرار دارد، متعلق به دوران ساسانیان بوده و هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان از آن بازدید می کنند. این بنای تاریخی که نام دیگر آن، چارتاقی نیم ور می باشد، از سه قسمت اصلی تالار شرقی، تالار غربی و راهرو تشکیل شده است و از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری محلات می باشد.

سد باستانی نیمور محلات

از جاهای دیدنی محلات که طبیعتی زیبا و بکر دارد، سد باستانی نیم ور یا "بند نیم ور" می باشد که یکی از قدیمی ترین سازه های احداث شده جهت ذخیره کردن آب در شهرستان است. قدمت این سازه به زمان ساسانیان باز می گردد و از منظره ای بسیار زیبا و بکر در پیرامون خود برخوردار است.

چنار

پل تاریخی باقرآباد محلات

باقرآباد، یکی از روستاها و جاهای دیدنی محلات است که در آن، پلی قرار دارد که قدمت آن به عهد حکومت قاجاریان باز می گردد. این پل، به هنگام حمله ی روس ها به ایران و توسط ایشان، احداث شده است. سازه اصلی پل، سنگی بوده که بر اثر وقوع سیلاب در این منطقه، دچار آسیب شد، اما با تلاش و پیگری مسئولان وقت، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

دهکده گل و گیاه محلات

شاید شما هم محلات را به خاطر آوازه گل ها و گیاهان زینتی آن بشناسید. دهکده ی گل محلات، وسعتی حدود 110 هکتار دارد که بزرگ ترین دهکده ی پرورش گل در کشور به شمار می رود و از اماکنی است که در سفر به محلات نباید از دست داد. محلات، به واسطه پرورش طیف وسیعی از گل های زیبا و منحصر به فرد، به هلند ایران شهرت یافته است.

چنار دو هزار ساله محلات

یکی از مواردی که در سفر به محلات توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، حضور درختان چنار هزار ساله در خیابان سرچشمه است. پیرترین چنار محلات، با عمری به قدمت دو هزار سال، نماد تاریخی شهر محلات است. این درخت که در میدان چنار این شهر قرار دارد، درختی قطور و بسیار زیبا است که به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری محلات تبدیل شده است.

دهکده

قلعه جمشیدیه محلات

قلعه جمشیدیه، یکی دیگر از آثار تاریخی برجای مانده از ایران باستان در محلات است که که برخی از مورخان، معتقدند که وجود این قلعه ارزشمند، هنگام یورش آزادخان افغانی به نیم ور، باعث نجات مردمی شد که به داخل آن پناه برده بودند. این قلعه از امنیتی بالا و مقاومتی قابل توجه در برابر حملات و نفوذ دشمنان برخوردار بوده و از این حیث، در بین سایر قلعه های تاریخی، ممتاز و نمونه است. از ویژگی های معماری بنا، می توان به تالاری اشاره کرد که روی دروازه قلعه قرار دارد و امکان حضور 20 نفر تیرانداز را در جهات مختلف فراهم می کرد. همچنین، تجهیزات ضدحریق منحصر به فرد و قابل توجهی برای حفاظت از این دروازه ی چوبی، در نظر گرفته شده است. متاسفانه در حال حاضر، به علت کم توجهی مسئولین، قسمت های مختلفی از این بنای باستانی، رو به تخریب است.

غار یکه چاه محلات

غار یکه چاه یکی دیگر از غارهای طبیعی و جذاب شهر محلات است که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده‌های میانه دوران تاریخی پس از اسلام است. این غار بسیار زیبا از ستون‌های زیبا، استالاگمیت‌ها، استالاکتیت‌ها، تالارها، دهلیزهای شگفت انگیز و دیدنی تشکیل شده که بازدید از تمام آنها زمان زیادی می‌برد. کف غار نیز از خاک رس پوشیده شده و جریان آبی در آن دیده نمی‌شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits