دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفر به تبریز و جاذبه های گردشگری بی نظیر آن
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تبریز پایتخت تاریخی و بزرگ ترین شهر شمال غربی ایران مدرن است. شهری بزرگ سرسبز و دارای آب و هوای کوهستانی!


راهنمای سفر به تبریز


تبریز را همه به عنوان یکی از کلان‌ شهرهای ایران می شناسیم. دیار آذری زبان های ایران، مرکز استان آذربایجان شرقی است. شهر شهریاران ایران امسال به عنوان یکی از پایتخت های گردشگری ایران تحت عنوان تبریز ۲۰۱۸ انتخاب شد. از این به بعد تبریز در ۲ ساعت شبانه روز آماده ی ارائه خدمات مختلف گردشگری به کسانی است که به این ابر شهر زیبا سفر می کنند.


تبریز پایتخت تاریخی و بزرگ ترین شهر شمال غربی ایران مدرن است. شهری بزرگ سرسبز و دارای آب و هوای کوهستانی! در شهر تبریز دیدنی های زیادی وجود دارد، از بناهای تاریخی گرفته تا جاذبه های دیدنی تبریز و مناظر طبیعی فوق العاده که آذربایجان پیش روی بازدید کنندگانش قرار می دهد.


موقعیت جغرافیایی شهر تبریز


اگر بخواهیم شهر تبریز را از نظر موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در انتهای قسمت شرق و جنوب شرقی جلگه ی تبریز قرار گرفته‌ است. این شهر از قسمت شمال به کوه‌ های پکه‌ چین و عون بن علی، از سمت شمال ‌شرق به کوه‌ های گوزنی و بابا باغی، از سمت شرق به گردنه ی پایان و از سمت جنوب به دامنه ‌های رشته‌ کوه سهند محدود شده‌ است.


ابر شهر تبریز از سمت شمال، جنوب و شرق به کوهستان و از سمت غرب به زمین‌های هموار و شوره‌ زارهای تلخه ‌رود که به آن آجی ‌چای نیز می گویند، محدود شده و به شکل یک چاله ی نسبتاً بزرگ یا یک جلگه ی بین‌ کوهی درآمده‌ است.


ارتفاع این شهر از سطح دریا از ۱۳۴۸ متر است. همچنین در سه ‌راهی مرند تا ۱۵۶۱ متر در محله ی زعفرانیه متغیر بوده و شیب عمومی زمین ‌های تبریز به سمت مرکز شهر و سپس به سمت غرب است. تبریز را که به عنوان بزرگ‌ ترین قطب اقتصادی محدوده‌ ی شمال غرب ایران نیز می شناسند، جمعیتی بیش از ۱٫۵ میلیون نفر در خود را دارد.

تبریز


آب و هوای شهر تبریز


به طور معمول میانگین دمای هوای تبریز در گرم ترین ماه سال یعنی تیر ماه برابر با ۲۵ درجه ی سانتی گراد یا بالاتر و یا پایین تر است. همچنین در سردترین ماه سال نیز دمای هوای این شهر منفی ۲٫۵ درجه ی سانتی گراد است. به صورت کلی آب و هوای شهر تبریز استپی و خشک است. آب و هوای تابستان‌ های این شهر گرم و خشک و در زمستان، آب و هوایی سرد دارد.

بهترین زمان سفر به تبریز


اما با تمام این توصیفاتی که از آب و هوای شهر تبریز نمودیم، هر زمان که به تبریز بروید این شهر زیبا و خواستنی است اما در نهایت ما به شما پیشنهاد می دهیم که تبریز را در تابستان و مخصوصا در ماه شهریور حتما بینید.

اقامت در شهر تبریز


برای اقامت در شهر تبریز شما می توانید از بین گزینه های زیادی انتخاب نمایید زیرا این شهر آمادگی کاملی برای پذیرایی از مسافرین و تازه واردین به این شهر را داراست. از هتل و یا هتل آپارتمان هایی با درجه ی رفاهی متوسط گرفته تا هتل های لوکس ۵ ستاره.

همانطور هم که می دانید هزینه ها‌ی اقامت در هتل بخش زیادی از هزینه‌ی یک سفر را در بر می گیرد اما شما دقیقا مطابق با بودجه ی خود هر چه قدر که هست، می توانید یک گزینه ی معقول و مناسب برای اقامت در تبریز بیابید.

از جمله ی هتل ‌های شیک و صد البته گران شهر تبریز می توانیم به هتل لاله پارک کایا اشاره کنیم که به حق یکی از زیباترین و در عین حال لوکس ترین و گران ترین هتل های نه تنها شهر تبریز بلکه کل ایران است. از جمله دیگر هتل های شهر تبریز می توان به هتل بین المللی شهر تبریز، هتل گسترش، هتل آپارتمان بهبود، هتل ائل گلی، هتل قدیمی ایران، هتل سهند، هتل آپارتمان استقبال، هتل پتروشیمی و هتل شهریار، تبریز اشاره کرد.

شهر تبریز


خورد و خوراک در شهر تبریز


از غذاهای معروف و خوشمزه ی تبریزی که همه ی ایران آن ها را هم خورده اند و هم می شناسند هر چه بگوییم کم است . به طور کلی هزینه ‌ی هر وعده‌ ی غذایی در سفر به تبریز به صورت میانگین بین ۱۶ تا ۶۰ هزار تومان است.


اگر غذا را در هتل محل اقامتتان به طور مثال میل کنید، معمولا برای یک وعده ی غذا همراه با پیش‌غذا، دسر و نوشیدنی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد. غذاهای محلی تبریزی که در این شهر به وسیله ی مردم خود شهر و در درستوران های محلی پخته می شوند، معمولا هزینه ا‌ی پایین ‌تر دارند. فست فودهای شهر تبریز قیمتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان دارند.


جاذبه های دیدنی در شهر تبریز


بازار تبریز

یکی از برجسته ترین نقاط سفر هر کسی به شهر تبریز گشت و گذار در بازار آن است. بازار تبریز یک کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است. یکی از زیباترین بازارهای ایران که در میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. بازار در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و پس از آن در زمان پادشاهی صفویان رونق گرفت. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شد. در بازار مدرسه، مسجد و کاروان سراهای تاریخی زیادی وجود دارد که با نماهای آجری و گنبد ها و طاق های زیبا ساخته شده اند و بر جذابیت های آن افزوده اند.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه تبریز

مسجد کبود در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم در قرن نهم هجری در تبریز بنا شد. متاسفانه این مسجد نیز در زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب جدی دید، فقط ایوان و ورودی اصلی آن از تخریب زلزله در امان ماندند و اغلب قسمت های آن در ۵۰ سال گذشته بازسازی شدند. این باقی مانده ها هرچند ناچیز ولی شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد هستند. روی کاشی های ایوان می توانید طرح های آبی پیچیده ای که مسجد کبود نامش را از آن گرفته است مشاهده کنید. درون مسجد انواع خطاطی های زیبا و هنرمندانه نیز وجود دارد. بازسازی کاشی کاری درونی و خارجی مسجد هنوز ادامه دارد.

مسجد کبود

ارگ تبریز (علیشاه)

بنای اصلی ارگ به قرن هشتم میلادی برمی گردد. هدف از احداث آن ساخت مسجد بود که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. در هنگام جنگ میان ایران و روسیه سال ۱۸۰۴ تا ۱۸۲۴ میلادی این سازه نیمه کاره را تبدیل به دیواره نظامی کردند. در سال های اخیر بیشتر قسمت های این سازه تخریب شدند. امروزه تنها دیوارهای شبستان باقی مانده است.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری)

این بازار از زمان تاسیسش در دوران سلجوقیان، مسجد جامع شهر تبریز بوده و پیرامون آن بازار تبریز ساخته شده است. این مسجد قدیمی نیز مانند اکثر بناهای تبریز از زلزله های متعدد این شهر در امان نبوده و دچار خرابی هایی شده و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت است. در نتیجه آن چه امروز مشاهده می کنید ترکیب خاصی از معماری قدیم با جدید است. گلدسته های این مسجد مشهور در کنار کاشی کاری منحصر به فرد ورودی آن مشهورترین قسمت های آن هستند.

موزه آذربایجان


این موزه در نزدیکی مسجد کبود واقع شده است. در سال ۱۳۰۷ هجری نمایشگاهی از سکه های تبریز برگزار شد پس از آن تا سال ۱۳۳۷ طول کشید تا این مکان تبدیل به موزه آذربایجان شود و سرانجام در سال ۱۳۴۱ ساختمان آن افتتاح شد. در این موزه ۱۲۰۰ شی عتیقه وجود دارد که تعداد اندکی از آن نمایش داده می شود. قدیمی ترین آن ها متعلق به عصر آهن است. موزه آذربایجان شهر تبریز دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی تهران است. در حال حاضر با سه سالن نمایش به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چند اتاق اداری و کتابخانه، یکی از بزرگترین موزه های کشور است.

tAbriz

مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب) تبریز

تاریخ این گورستان به پیش از قرن هشتم هجری بر می گردد. این گورستان نیز گرفتار گذر زمان و بلایای طبیعی تبریز شد و پس از تخریب ها تا سال ۱۳۵۰ هجری خورشیدی تقریبا متروکه شده بود. در آن سال مسابقه طراحی بنای آن برگزار شد. غلام رضا فرزان مهر توانست برنده مسابقه شود و هم اکنون طرح او یکی از نمادهای تبریز است. در هشتصد سال گذشته بیش از ۴۰۰ فرد نامی و عمدتا شاعر در این محل دفن شده اند که مشهورترین آن ها حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار است.

پارک ایل گلی (شاه گلی) تبریز

شاه گولی به معنی استخر شاه ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر است. عمق دریاچه این پارک ۱۲ متر است و امروزه در آن قایق سواری انجام می شود. این پارک ۷ کیلومتر با مرکز شهر تبریز فاصله داد و تاریخ احداث آن به زمان آق قویونلوها بازمی گردد. صفویان نیز پارک را گسترش دادند. اگر به دنبال گذراندن یک بعد از ظهر با آرامش کامل همراه خانواده، پیکنیک با دوستانتان یا حتی بازی کردن بدمینتون هستید این پارک را به شما پیشنهاد می کنیم.

روستای کندوان تبریز

شهرت اصلی روستا به خاطر خانه هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های مدرن تر روستایی گسترش یافته است. روستا تنها ۴۸ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز از آن دیدن کنید. روستای کندوان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و به خاطر سبک معماری خاصش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خیلی ها این روستا را با کاپادوکیه در ترکیه مقایسه می کنند تفاوت اصلی آن ها در این است که آن شهر خالی از سکنه شده اما هنوز حدود ۱۱۷ خانوار درون این صخره ها زندگی می کنند. برای رسیدن به روستا حدود ۱ ساعت با ماشین راه در پیش دارید که قطعا از طی کردنش پشیمان نخواهید شد.

کلیسای استفانوس مقدس تبریز

برای رسیدن به کلیسای استقانوس تبریز یک ساعت و نیم رانندگی در پیش دارید چرا که ساختمان آن در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر جلفا کنار رود ارس قرار دارد. در زمان ساخت آن شک و تردید وجود دارد برخی آن را برای دوران اوائل مسیحیت می دانند و دسته دیگر قرن چهارم تا ششم هجری. بنای کلیسا نیز در زلزله های تبریز تخریب شد و صفویان مرمت آن را بر عهده گرفتند. کلیسا متعلق به ارمنی هاست و دومین کلیسای بزرگ آن ها در ایران به شمار می رود. آن ها در کلیسا مناسبت های خاصی را برگزار می کنند و در روز خاصی هزاران نفر برای اجرای مراسم می آیند.

ایل گلی

پارک کوهستانی عون بن علی (عینالی) تبریز

پیاده، با ماشین یا تله کابین فرقی نمی کند چطور به این جا بیایید کوه های عینالی به تمام بازدید کنندگانشان منظره ای فوق العاده از شهر تبریز را هدیه می دهند. حواستان باشد که هوای قله کوه سرد است و هنگام بازدید از آن لباس مناسب همراه داشته باشید. در این کوهستان دلپذیر یک فنجان چای کافی است تا روزتان کامل شود.

کاخ و موزه‌ ی شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز در طبقه ی زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز واقع شده ‌است. این موزه که به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری‌ های ایران مطرح است، پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌ های شهرداری ‌های جهان نیز قرار دارد.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته است . این بنا به سبک معماری دوره ی قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده است.

تندیس

جنگل ارسباران تبریز


جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است. جنگلی سرسبزی که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است. این جنگل به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود.

خانه علی مسیو تبریز

کربلایی علی مسیو دومین شهردار شهر تبریز است. علی مسیو یکی از برجسته ‌ترین انقلابیون ایران در ۱۰۰ سال گذشته ‌است. حالا خانه ی او تبدیل به موزه ای دیدنی شده است. این موزه در خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، پلاک ۵۰ قرار دارد.

پارک ملی کنتال تبریز

پارک ملی کنتال یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است که در آن جا می توانید عناصر جذابی از قبیل بقایای آسیاب های سنگی را مشاهده کنید. برای دسترسی به این منطقه پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه ی مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال پاسگاه محیط بانی کنتال قابل مشاهده است.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به نخجوان آذربایجان و جاذبه های توریستی آن

از هزینه های سفر به وان ترکیه و جاذبه های توریستی آن بدانید

هزینه های سفر به مصر و جاذبه های تاریخی این کشور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits