دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مخترع ساعت از کجا فهمید؟ ساعت چنده...؟
66
ساعت وسیله‌ای است که از آن برای اندازه‌گیری، نگهداری و نشان‌دادن زمان استفاده می‌شود. البته امروزه علاوه بر تعیین زمان، ساعت مچی به عنوان یک وسیله زینتی نیز کاربرد دارد. ساعت یکی از قدیمی‌ترین اختراعات بشر است.

خیلی از شما ها یک سوال پرسیدید که ما مجبور شدیم بریم دنبال جوابش سوال این بود که مخترع ساعت از کجا میدونست ساعت چنده؟ در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ ساعت های دنیا یک ثانیه رفت جلو و این یک ثانیه بعد از ۱۲ شب بود ،شاید بگید این یک ثانیه که چیزی نیست اما باید بدونید که روی خیلی چیزا اثر می‌گذارد از جمله بازار سهام ، گردش ماهواره ها ،dps و هر چیز مهم دیگه ای که وقت دقیق رو در کارش باید استفاده کنه یک جورهایی ، یک ذره بهم می‌خورد اما چاره ای نیست این تغییرات باید انجام بشه، تقریبا دو تا پنج سال یک بار این تغییرات باید انجام بشه .

مخترع ساعت / ساعت

گردش کره زمین به دور خودش و خورشید با این یک ثانیه هاکه میریم جلو دقیق تر میشه ، حالا بریم سراغ تاریخ ساعت ، بشر همه جور ساعتی رو درست کرده از خود خورشید بگیر که طلوع و غروبش وقت رو نشون می‌داده تا چوبی که می‌زدند تو زمین و سایه اش رو نگاه می‌کردند، سنگ، آب، فنر ، و با هر چیزی که بگی زمان رو محاسبه می‌کردند . اولین ساعتی که توسط انسان اختراع و ثبت شد همین چوبی بوده که تو زمین می‌زدند و مصری ها ابداع کرده بودند و حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد این روش در مصر مرسوم بوده اما این ساعت اصلا دقیق نیست مثلا وقتی هوا ابری باشه کار نمیکنه و یا فصل که عوض میشه جایگاه خورشید هم در آسمون عوض میشه و ساعت درست رو هیچ موقع نمی‌تونید محاسبه کنید ولی تا قرن هجدهم بشر از این روش استفاده میکرده و در نقاط مختلف دنیا ساعت رو با این می‌سنجیدند البته این رو باید بدونیم که قدیم ها ساعت زیاد مهم نبوده و مثل امروز کارایی نداشته ،آفتاب که بالا میومده همه کارشون رو شروع می‌کردند و وقتی میرفت پایین می‌رفتند خونه و می‌گرفتند می‌خوابیدند، زمان در گذشته مثل امروز معنی نداشته که من مثلا ۳ بعد از ظهر میام میبینمت ، معمولا صبح و شب ملاک بوده مثلا اول صبح یا وسط روز یا دم غروب قرار می‌گذاشتند و این ساعت بوده است.

مخترع ساعت / ساعت

شاید بپرسید ساکنین قطب شمال ساعت دو چطور محاسبه می‌کردند و یا کشور هایی مثل اسکاندیناوی، بایستی بگیم اونها اصلا ساعت رو محاسبه نمی‌کردند چون هنوز متمدن نبودند ، این توضیحات در مورد ساعت بود ولی انسان ها زمان سنج هم می‌ساختند تا زمان بگیرند ببیند یک ساعت دیگه کی میشه، چینی ها اولین کسانی بودند که زمان سنج ساختند ، زمانسنجی که با آب کار می‌کرد. زمان سنج های دیگه ای بود که با شمع کار می‌کرد که یک شمع در جا شمعی مخصوص که درجه بندی شده روشن می‌کردند و آب شدن شمع رو درجه نشون میداد که چقدر وقت گذشته یا معروف ترین این زمانسنج ها که همه ما اون رو دیدیم ، ساعت های شنی هستند که وقتی برش میگردونیم یک ساعت طول میکشه که اون شن بالایی بریزه توی پایینی و به این صورت زمان رو نشون میده. پرتغالی ها اولین کسانی بودند که ساعت مکانیکی رو اختراع کردند که خیلی ابتدایی بود و با فنر و دنده کار می‌کرد و بیشتر اون ها پاندول داشت که هر حرکت آن یک ثانیه بود.اروپایی ها در دریا به هر طرف سرک می‌کشیدند و یک چیزی که برای آنها مهم بود و همیشه با آن مشکل داشتند محاسبه زمان بود ،چون ساعت های پاندولی در کشتی کار نمی‌کردند و ساعت های آفتابی هم نمی‌توانستند درست محاسبه کنند چون هر دقیقه کشتی در یک جهت قرار داشت، اما آنها هر کار کردند نتوانستند یک ساعت درست کنند که روی کشتی کار کند ، بعد از آنها انگلیسی ها راهی دریاها شدند و دیدند اگر نتوانند زمان را محاسبه کنند دریاها را به پرتغال و اسپانیا می‌بازند برای همین دولت انگلیس در سال ۱۷۱۴ گفت ۲۰ هزار پوند جایزه میده

مخترع ساعت / ساعت

به هر کسی که بتونه یک ساعتی درست کنه که روی کشتی هم کار کنه ، تمام کسانی که دستی توی کار داشتند سعی کردند تا ساعتی درست کنند میدونید چرا؟ چون ۲۰ هزار پوند در اون زمان خیلی پول بود ، اگر به نرخ امروز بخواهیم محاسبه کنیم میشه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پوند ، خیلی ها ساعت های مختلف درست کردند اما اونی که برنده شد و طرحش قبول شد جان هریسون بود این آقا در اصل یک ساعت جیبی درست کرد و اسمش رو H4 گذاشت ، ۲۰ هزار پوند نوش جونش چون یک ساعتی درست کرد که در دنیا انقلاب به پا کرد، با کوک کردن و فنر کار می‌کرد و در ۲۴ ساعت فقط یک ثانیه اشتباه میکرد و کار جان هریسون واقعا ارزشمند بود. این ساعت باعث شد که نیروی دریایی انگلیس در اون دوران از پرتغال و اسپانیا بزنه بالاتر ، از قدیم گفتن بعضی وقت ها باید سر کیسه رو شل کرد، ۲۰ هزار پوند دادند ولی قدرت اول دنیا شدند. این مدل ساعت سال‌های سال استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۶۰ ساعت کوارتز اختراع شد ، کوارتز یک کریستال هستش که از دی اکسید سیلیکون تشکلیل شده ، کوارتز یک خاصیتی دارد که وقتی به آن برق بدهیم به حرکت در می‌آید در داخل ساعت های کوارتز یک مقداری از این کریستال وجود دارد که با مصرف باتری کار میکنه و خیلی از ساعت های کوکی و فنری دقیق تر است اما فکر نکنید که ساعت کوارتز صد درصد دقیق هستش ، کوارتز هم حدود ۱۵ ثانیه در ماه اشتباه دارد اگر یادتون باشه اون فنری ها هر ۲۴ ساعت یک ثانیه اشتباه داشت که می‌شد ماهی ۳۰ ثانیه این رقم رو کوارتز نصف کرده ،پس کوارتز هم با اینکه تکنولوژی بالایی داشت دقیق نبود برای همین در کنارش مشغول ساختن یک چیز بهتر بودند و بالاخره ساعت اتمی رو اختراع کردند همانطوری که اون ساعت جیبی جان هریسون انقلاب کرد ساعت اتمی هم انقلاب کرد که در همون دهه شصت بیرون اومد ،این ساعت به قدری دقیق هستش که کره زمین کم آورده ، چون کره زمین به اندازه اون دقیق نیست.

مخترع ساعت / ساعت

مثلا وقتی دور خورشید میچرخه هر سال زمانش کمی بالا و یا پایین هستش اما این ساعت اتمی هیچ بالا،پایینی نداره، ساعت اتمی با پرتو های ماکروویو کار میکنه یعنی دقتش با پرتوی ماکروویو تنظیم میشه میگن این ساعت تا ۳۰۰ میلیون سال دقیق هستش ،پس دیگه مثل اینکه زمان دقیق رو بدست آوردیم فکر می‌کنید اینطوری هستش؟؟ باید بگم نه ، چون کره زمین همکاری نمیکنه و در هر گردشی یک کمی فرق داره برای همینه که هر چند وقت یک بار ساعت باید یک ثانیه بره جلو تا با کره زمین دوباره هماهنگ بشه، دقت این ساعت ها برای مچ دست من و شما نیست ، این ساعت دنیا هستش که همه چیز رو تنظیم میکنه ، میدونید که ساعت هماهنگ جهانی یا utc در دهکده Greenwich انگلستان هستش از جلوی این ساعت هر چقدر به طرف شرق بری زمان میره جلوتر و هر چقدر به طرف غرب بری زمان میره عقب تر، یعنی این ساعت هماهنگ کننده ساعت دنیا هستش، حالا جواب سوالی اول پرسیدیم چی میشه،مخترع ساعت از کجا میدونست ساعت چند هستش ؟ از زمین و خورشید ، زمان زمین و خورشید درسته که یک مقداری نوسان داره اما میتونی زمان رو باهاش پیدا کنی و جان هریسون وقتی ساعتش رو ساخت با خورشید تنظیمش کرد .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (66 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits